Purkasin kolme kajakkia (2 x 77 ja 1 x 80) ja kokosin niistä yhden kelpo pelin, jonka vien katsastukseen marraskuun aikana kunhan saan vaihteet pelaamaan?
Vaihteisto on sama, mikä oli omassa autossani (vm 77, ei super) ennen purkutöitä, mutta ratin vermeineen otin siitä toisesta vm 77:sta (super). Koekäytössä on nyt tullut ilmi, että kaikki vaihteet ei mene päälle: peruutusvaihde, ykkönen ja kakkonen kyllä pelaa, mutta kolmosta eikä nelosta ei löydy.
Tänään kävin katsomassa kaverin kajakkia (vm 74) ja huomasin, että kolmosella ja nelosella korin läpi menevä vaihdinakseli meni selvästi pidemmäs ohjaamon suuntaan verattuna minun autooni. Elikkä ne puuttuvat vaihteet löytyy sieltä!
Aloin jo irrottamaan ja purkamaan vaidevipua ratista, mutta en vielä päässyt kovin pitkälle. Löytyyköhän vika sieltä? Kertokaa, onko teillä ollut samoja probleemia ja etenkin jos tiedätte syyn moiseen vikaan.
96 VAIHDEONGELMA
Tuttu ongelma. Säädä vaidevälit. Löysää ne kaksi pulttia, joilla se ratti ja vaihdevivuston runko on kiinni kojelautaan vedä rattia itseesipäin tai työnnä kojelautaan päin. Jos en väärin muista niin kakkos vaihteen ollessa päällä pitäisi vivuston liikkua noin 12mm.
Jos näistä ohjeista ei ollut hyötyä voin katsoa mitä kirjassa sanotaan.
Jos näistä ohjeista ei ollut hyötyä voin katsoa mitä kirjassa sanotaan.
On se vaan hurja peli
Se on siinä!
Tein kuten ohjeet annoit ja kolmonen sekä nelonen toimii nyt. Kiitos sinulle, joka ohjeet annoit.
Olin asentanut ratin ja vaihdemekanismin kotelon aivan etuasentoon. Löysäsin kiinnityspultteja hieman ja vedin rattia taaksepäin, kiristin pultit ja koeajolla totesin onnistuneeni.
Rattilukko toimi jotensakin ennen ratin kiinnityksen korjaamista ja toimii nytkin, ei kuitenkaan aivan saumattomasti; lukitseminen vaatii hieman pakin asettelua jotta avaimen saa irti. Onkohan tähänkin olemassa samantyyppinen selitys?
Mistä se 12 mm mitataan, josta kerroit ohjeessasi? Vaihdevivun ollessa kakkosella, mittaus vaihdevivun päästä? Minkä suuntainen liike mitataan: eteen-taakse/ylös-alas?
Olin asentanut ratin ja vaihdemekanismin kotelon aivan etuasentoon. Löysäsin kiinnityspultteja hieman ja vedin rattia taaksepäin, kiristin pultit ja koeajolla totesin onnistuneeni.
Rattilukko toimi jotensakin ennen ratin kiinnityksen korjaamista ja toimii nytkin, ei kuitenkaan aivan saumattomasti; lukitseminen vaatii hieman pakin asettelua jotta avaimen saa irti. Onkohan tähänkin olemassa samantyyppinen selitys?
Mistä se 12 mm mitataan, josta kerroit ohjeessasi? Vaihdevivun ollessa kakkosella, mittaus vaihdevivun päästä? Minkä suuntainen liike mitataan: eteen-taakse/ylös-alas?
Koska vaihde välit ovat muuttuneet täytyy säätää myös se vaihdelukon toiminta.
Laita 1 vaihde päälle ja löysää 2 kuusiokolo ruuvia sieltä ratin alta. Vaihde akselin alla on kaksi reikää mistä ne ruuvit näkyy. Laita pakki päälle ja löysää 3 ruuvi (pidätin ruuvi). Väännä virta-avain "L" asentoon. Siirrä kiertoeste (se pyöreä metallin värinen mötikkä) siten, että lukon kieli uppoaa hyvin siinä olevaan koloon. kiristä pidätin ruuvi ja laita 1 vaihde päälle ja kiristä ne kaksi muuta ruuvia.
Suurimman vaihteen ollessa kytkettynä liikutellaan vaihdeakselia pituussuunnassa edestakaisin, jolloin vivunliikkeen tulee olla 8-12 mm.
Eli liikutat eteen ja taakse ja kaveri mittaa vaideakselin päästä kuinka suuri liike on.
Laita 1 vaihde päälle ja löysää 2 kuusiokolo ruuvia sieltä ratin alta. Vaihde akselin alla on kaksi reikää mistä ne ruuvit näkyy. Laita pakki päälle ja löysää 3 ruuvi (pidätin ruuvi). Väännä virta-avain "L" asentoon. Siirrä kiertoeste (se pyöreä metallin värinen mötikkä) siten, että lukon kieli uppoaa hyvin siinä olevaan koloon. kiristä pidätin ruuvi ja laita 1 vaihde päälle ja kiristä ne kaksi muuta ruuvia.
Suurimman vaihteen ollessa kytkettynä liikutellaan vaihdeakselia pituussuunnassa edestakaisin, jolloin vivunliikkeen tulee olla 8-12 mm.
Eli liikutat eteen ja taakse ja kaveri mittaa vaideakselin päästä kuinka suuri liike on.
On se vaan hurja peli
Nyt leima rekisteriotteessa ja auto kunnossa
Rattilukon säätö onnistui, kun vielä huomasin ottaa rattilukon pois päältä ennen kuusiokoloruuvien kiristystä.
Kävin katsastamassa kajakin ja nyt ei muuta kuin ajoa.
Seuraavana on päätettävä museokatsastanko auton vai jätänkö käyttöautoksi. Tuumataan sitä.
Vielä yksi kysymys. Autossani on nyt Solexin kaksikurkkuinen kaasari, jonka säätö ei varmasti ole mikään maailmanvaikea, kun taitaa olla kaksi ruuvia ja yksi säätölevy, jotka pitää osata vääntää oikein. Nestepinnan säätöhän on sitten se neljäs "liikkuva osa". Kun ei kokemusta ole, niin en osaa kaasaria säätää. Onko jostain saatavana ohje Solexin säätämisestä? Jos on, niin mistähän sellaisen mahtaisi saada?
Kävin katsastamassa kajakin ja nyt ei muuta kuin ajoa.
Seuraavana on päätettävä museokatsastanko auton vai jätänkö käyttöautoksi. Tuumataan sitä.
Vielä yksi kysymys. Autossani on nyt Solexin kaksikurkkuinen kaasari, jonka säätö ei varmasti ole mikään maailmanvaikea, kun taitaa olla kaksi ruuvia ja yksi säätölevy, jotka pitää osata vääntää oikein. Nestepinnan säätöhän on sitten se neljäs "liikkuva osa". Kun ei kokemusta ole, niin en osaa kaasaria säätää. Onko jostain saatavana ohje Solexin säätämisestä? Jos on, niin mistähän sellaisen mahtaisi saada?
-
- "Viggen"
- Viestit: 679
- Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
- Paikkakunta: Kouvola