Saab 96 vm-78 käyntihäiriö

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Saab 96 vm-78 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Kertokaapas viisaammat mistä johtuu tuollainen käynti:
http://www.youtube.com/watch?v=eH37G9D2 ... e=youtu.be

Auto oli siskoni käytössä syksyllä, siihen asti toiminut ongelmitta. Aiemmin katsastukseen jouduin venttiilivälyksiä suurentamaan koska muutama venttiili kantoi ja päästöt oli koholla. Johtuuko tuollainen käynti siitä että jokin venttiili on palanut vaiko siitä että Fiber-pyörä olisi hajonnut ja sitä myöten venttiilijako pielessä? Sytytys ok, ei säätämällä saa paremmin käymään ja tulpat hyvän näköiset. Kaasutin näyttäisi tulvivan videon perusteella, mutta sitä se ei ole. Testattu toisella kaasarilla.
Mauno
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:15
Paikkakunta: helsinki

Re: Saab 96 vm-78 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Mauno »

Mulla ainakin kun hajos fiiberipyörä matkanteko katkesi siihen.... veikkaan venttiilejä?
Mauno
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Saab 96 vm-78 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja tommij »

Venttiilivikaa veikkaisin minäkin. Tsekkaa ohivuodot.

Edit: Tai sitten ne venttiilin "välykset" on täysin persiillään, eli onko varmasti oikein säädetty.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8097
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 96 vm-78 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja mestari »

ettei olisi koneeseen päässyt pesimään ns mäntäpistiäinen
voipi olla että männällä on jo lähdetty, lääkkeeksi ehdotan varmuusvarastostani moottoria joka säilöttiin sinne koimyrkyn kera
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Saab 96 vm-78 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Pitänee päivän mittaan tutkia. Tilannehan on tuon auton kohdalla sellainen että oli seissyt n. 15v. Sen jälkeen laitoin sen tulille, (täysi huolto, jarrujen läpikäynti ja paljon paksua peltiä pohjaan) muutaman kantavan venttiilin vuoksi ei mennyt päästöistä läpi. Venttiilit säädetty ja käynti parani ja päästölappu saatiin katsastusta varten. Kuitenkin kun annoin auton siskolleni lainaan ja hän oli sitä katsastukseen viemässä, tapahtui tuo leviäminen. En siis tarkkaan ottaen tiedä onko hyytyminen tapahtunut hetkessä vai pitemmällä aikavälillä, siskoni kun jatkaa ajoa niin kauan kuin auto vähänkin liikkuu.

Eikai tuossa muuta, kuin venttiilikopat irti ja katsella. Sitten imusarja ja kannet pois ja katsella lisää.

Tosiaan en tiedä kauanko noilla kantavilla venttiileillä on ajettu ennen minun omistustani.

Vielä sen verran että öljyn pinta on pudonnut maximista minimiin yhtäkkisesti.
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Saab 96 vm-78 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

tommij kirjoitti:Venttiilivikaa veikkaisin minäkin. Tsekkaa ohivuodot.

Edit: Tai sitten ne venttiilin "välykset" on täysin persiillään, eli onko varmasti oikein säädetty.
Venttiilit säädetty siten että kyseisen sylinterin mäntä yläkuolokohdassa puristus/työtahti. Välystä en nyt muista mutta olisiko ollut luokkaa 0,3mm.

Mutta kohta lähden aukomaan tuota moottoria venttiilikoneistosta aloittaen.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24618
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 96 vm-78 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

imu 0,30-0,35
pako 0,35-0,40
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Saab 96 vm-78 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

nalleolut kirjoitti:imu 0,30-0,35
pako 0,35-0,40
Kiitos tiedoista.

En kyllä usko että tuo välyksiä säätämällä enää korjaantuu, olisi ajoissa pitänyt korjata venttiilien kantaminen. Mutta tutkitaan mitä sieltä koneesta löytyy.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Saab 96 vm-78 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Venttiilinsuoja-aineen käyttämättömyyskin on voinut jouduttaa venttiilien palamista, jos siitä nyt on kyse. Mutta tuo öljyn nopea katoaminen ei voine selittyä venttiilivauriolla, vaan voi viitata johonkin ikävämpään...
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Saab 96 vm-78 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Tosiaan vika löytyi venttiilistä. Yksi pakoventtiili oli palanut, mutta vaikuttaako se käyntiin juuri noin paljon? Kun tuli mieleen se, kun sytytysjärjestystä hain kohdalleen niin kävi paremmin kahdella pytyllä kuin nyt. Siis 2 tulpanjohtoa oli väärin.

Jako tuntuisi olevan kohdillaan kun konetta pyörittelin ilman kansia, nostajan kupit liikkuu niinkuin pitääkin oikeaan aikaan verrattuna mäntään.

Jos tosiaan noinkin vähällä selviää, niin eipä paha nakki ollenkaan.

Venttiilivälykset oli ok ennen purkamista, mutta tuo venttiili on muhinut ties kuin kauan ennen säätöä.

Kiitos hyvistä ohjeistanne.

Tuli mieleen nyt yhtäkkiä, siskoni vanha Saab 900 vm-85 on tuossa odottamassa paalausta. Oli ajellut kolinasta huolimatta niin kauan kunnes kilahti. Eli kiertokangen laakeri kolisi väljyyttään. Niin kävisikö siitä venttiilit/venttiili tuohon ysikutoseen?

No mietitään, onhan tässä aikaa värkkäillä ennenkuin uudet tiivisteet on tullut motonetistä. Vai kannattaako sieltä tilata kannen tiivisteitä?
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Saab 96 vm-78 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Pienellä hionnalla saab 900:n pakoventtiili meni 96:n pakoventtiilin paikalle.

Eli kannentiivisteet hommailla ja imusarjan tiiviste onkin hyllyssä. Ja toivottavasti kovaa ajoa.
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Saab 96 vm-78 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Nyt on saabbi taas iskussa. Kaikki venttiilit hiottu ja palanut venttiili korvattu saab 900:n venttiilillä. Koneen kasaamisen jälkeen huomioitu että kävi rikkaanlaisella seoksella, joten solexin kohoa säädetty että bensan pinta pysyy alempana. Tarkoituksella jätetty venttiilivälykset isonlaiseksi, kun on hakenut paikkansa niin säädetään pienemmäksi.

Nyt toimii hienosti, tyhjäkäyntiäkin piti pienentää.

Kaikenkaikkiaan onnistunut remontti. Väittivät varaosaliikkeessä että ne oli viimiset kannentiivisteet, ei kuulemma enää valmisteta. Hinta ei päätä huimannut, 10 euroa kipale.

Laitan vielä videolinkin tämänhetkisestä käynnistä. Kiitos vastauksistanne :P

Tuo venttiilin palaminen on tainnut olla pidempäänkin riesana, nyt tuntuu vetoja olevan reilusti enemmän kuin koskaan aiemmin.

Ja linkki videoon. Venttiilit kalkattaa vielä:

http://www.youtube.com/watch?v=Jih5tSRj ... e=youtu.be
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 96 vm-78 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Harmillisesti kaasuttelet niin kovin ettei pääse kuunteleen miltä toi tyhjäkäynnil kuulostaa. :mrgreen:
Itel kans vähä häröö, nelosen pakovenan oon säätäny pariin otteeseen(aina ollu säädettävää) ja eile harjoittelin sytkän säätöö.

Ite kuvittelisin että tuo hieman huonosti kuuluva sytkytys olis venavikaa...

Tuolta se nyt kuulostaa:
video konehuoneest (pitänee antaa latautuu kokonaan ennen ku pääsee kattoon).

Ja pakoäänii
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Saab 96 vm-78 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Omassa kajaakissa venttiilivika alkoi siten että tupsahtelua pakoputkesta/huono tyhjäkäynti. Säätämällä sai toimimaan mutta venttiili oli jo vioittunut ja kärähti lopulta. Ja kyseessä oli 1-sylinterin pakoventtiili. Eli kantava venttiili ei kauaa kestä ajoa. Tämän vuoksi säädin nyt venttiilit reilulla välyksellä "sisäänajon" ajaksi.

Tuossa video ilman tolkutonta kaasuttelua, selvästi kuulee venttiilien naksutuksen:

http://www.youtube.com/watch?v=Xmpx2CW0 ... e=youtu.be



Ja tuossa v-koneen sytkäjärjestys: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 4&p=202042

Ja palanut venttiili: http://www.youtube.com/watch?v=PVRedptI ... e=youtu.be
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Saab 96 vm-78 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Aattelin tässä, kun sovitin saab 900:n pakoventtiilin tuohon kajaakkiin niin siinähän kävi siten että ennestään syvälle kanteen uponnut venttiili on nyt pinnassa. Johtuu siitä kun 900:n venttiilin halkaisija on n. 3 mm suurempi. Ja kartiopinta kannessa isommalla kehällä hionnan jälkeen. Eli siis tuli korjattua 2 ongelmaa samalla kertaa.

Mietin tässä vielä sellaista, kun on tuota viimevuotista bensaa tankissa. Että antaisiko käydä korotetulla tyhjäkäynnillä ja lisäisi jossain vaiheessa lyijynkorvikkeen. Ja sitten antais tankin palaa tyhjäksi. Säätelis sitten venttiilit NALLEOLUEN ohjeiden mukaan ja laittaisi uudet tiivisteet venttiilikopille. Niin oisko venttiilit jo kaivanut kolonsa kanteen tuossa ajassa. Saattaahan se käydä vaikka huomiseen :lol:

Ja tästä lähtökohdasta voisin ajatella että jos jollain on ajatuksia avartaa 96:n kantta niin saab 900 8-venasen venttiilit voisi käydä helpostikkin. On ehkä 2 mm pidemmät, mutten usko että haittaa. Ja onhan niistä varaa lyhentääkkin kun kiilaurat on niin "syvällä"
Vastaa Viestiin