pari kysymystä 95 1961
pari kysymystä 95 1961
Terve toverit!
projekti on katsastettu onnistuneesti 17.5. 2012
museoleima ja käyttökunto ovat tarkoituksena.
Mutta kysymyksiä on herännyt.
Onko normaalia että moottorin lämpö nousee punaiselle moottorin sammutuksen jälkeen?
Jottei ajo täyttä juhlaa olisi niin vaihdelaatikon kanssa joutuu vielä aikaa viettämään. tahtoo pitää melko runsasta ääntä n. 80 vauhdissa ja myös nelosvaihteen kytkeminen vaatii konstinsa.
Terveisin 50km tahtarilla ajanut
projekti on katsastettu onnistuneesti 17.5. 2012
museoleima ja käyttökunto ovat tarkoituksena.
Mutta kysymyksiä on herännyt.
Onko normaalia että moottorin lämpö nousee punaiselle moottorin sammutuksen jälkeen?
Jottei ajo täyttä juhlaa olisi niin vaihdelaatikon kanssa joutuu vielä aikaa viettämään. tahtoo pitää melko runsasta ääntä n. 80 vauhdissa ja myös nelosvaihteen kytkeminen vaatii konstinsa.
Terveisin 50km tahtarilla ajanut
Re: pari kysymystä 95 1961
Kun moottori pysähtyy ja neste lakkaa kiertämästä jäähdyttimen läpi, niin moottorin massaan varastoitunut lämpö kuumentaa vielä nestettä. Anturikin on korkealla kannessa ja lämpöhän nousee ylöspäin.
Re: pari kysymystä 95 1961
Mikko_H kirjoitti:Kun moottori pysähtyy ja neste lakkaa kiertämästä jäähdyttimen läpi, niin moottorin massaan varastoitunut lämpö kuumentaa vielä nestettä. Anturikin on korkealla kannessa ja lämpöhän nousee ylöspäin.
Terve!
tuon jo tiesinkin,mutta kyseessä on ilmeisemmin sitten normaali ilmiö.
terv. Vesa A
Re: pari kysymystä 95 1961
Ekax onnittelut upeasta ja mahtavat ajo-ominaisuudet omaavasta autosta .
Ja sit tokax.... Tohon aikaan kajakit oli 3-vaihteisia paitsi farmarimallissa oli 4-vaihteinen loota. Nyt kiinnostais tietää onko sulla originaali vaihdelaatikko ja onko se alumiini- vai rautakuorinen ?
T: Mika
Ja sit tokax.... Tohon aikaan kajakit oli 3-vaihteisia paitsi farmarimallissa oli 4-vaihteinen loota. Nyt kiinnostais tietää onko sulla originaali vaihdelaatikko ja onko se alumiini- vai rautakuorinen ?
T: Mika
Re: pari kysymystä 95 1961
Niin ja siihen kysymykseen palatakseni , kyllä se mun tietääkseni on ihan normaali ilmiö.
Varsinkin kovan ajon jälkeen ois hyvä käyttää pieni hetki tyhmäkäynnillä ennen stumppaamista .
Jotkut poras termariin ylimääräisiä reikiäkin , ilmeisesti että sais tyhjäkäyntijäähyn toimimaan paremmin just ennen sammutusta .
Varsinkin kovan ajon jälkeen ois hyvä käyttää pieni hetki tyhmäkäynnillä ennen stumppaamista .
Jotkut poras termariin ylimääräisiä reikiäkin , ilmeisesti että sais tyhjäkäyntijäähyn toimimaan paremmin just ennen sammutusta .
Re: pari kysymystä 95 1961
Onnittelut ja hatunnosto tahtariviipan ajoon saattamisesta!
En ainakaan ole pannut merkille että omassani lämpö nousisi punaiselle sammuttamisen jälkeen, jonkin verran viisari saattaa sammuttamisen jälkeen nousta mutta ei kovin paljoa. Kuten tuossa muutkin ovat jo kommentoineet niin en kuitenkaan olisi asiasta huolissani niin kauan kuin lämpö ajossa pysyy normaalin rajoissa.
Tahtariviipoissa oli tosiaan nelivaihteinen laatikko jo siihen aikaan kuin 96:ssa oli vielä kolmivaihteinen (Sportia lukuunottamatta tietty). Kyseisessä laatikossa on suht sileäpintainen valurautakotelo jonka kyljessä on numero 4. Myöhemmissä nelivaihteisissa (V4) laatikoissahan on rivoitettu alumiinikotelo.
En ainakaan ole pannut merkille että omassani lämpö nousisi punaiselle sammuttamisen jälkeen, jonkin verran viisari saattaa sammuttamisen jälkeen nousta mutta ei kovin paljoa. Kuten tuossa muutkin ovat jo kommentoineet niin en kuitenkaan olisi asiasta huolissani niin kauan kuin lämpö ajossa pysyy normaalin rajoissa.
Tahtariviipoissa oli tosiaan nelivaihteinen laatikko jo siihen aikaan kuin 96:ssa oli vielä kolmivaihteinen (Sportia lukuunottamatta tietty). Kyseisessä laatikossa on suht sileäpintainen valurautakotelo jonka kyljessä on numero 4. Myöhemmissä nelivaihteisissa (V4) laatikoissahan on rivoitettu alumiinikotelo.
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
Re: pari kysymystä 95 1961
Lämpöongelmasta.
Kun ajaa alle 50km h nopeuksia on pakko laittaa lämmitys ja puhallin täydelleteholle jottei lämmöt nousisi punaiselle. sama pätee tyhjäkäyntiin siis kun paikallaan käyttää mutta sillon ei voi lämmön nousua estää. Sammutuksen jälkeen lämmöt nousee n klo 1 sinne klo 4 nurkkiin.
ihmetellen Vesa A
Kun ajaa alle 50km h nopeuksia on pakko laittaa lämmitys ja puhallin täydelleteholle jottei lämmöt nousisi punaiselle. sama pätee tyhjäkäyntiin siis kun paikallaan käyttää mutta sillon ei voi lämmön nousua estää. Sammutuksen jälkeen lämmöt nousee n klo 1 sinne klo 4 nurkkiin.
ihmetellen Vesa A
Re: pari kysymystä 95 1961
Mulla oli samaa vikaa ysikolmosessa. Onneksi oli alamäkiäkin matkassa niin sai jäähdyteltyä välillä. Koneen säädöt vaikuttavat paljon tahtarin lämpöihin, mutta vaikuttaa siltä että jäähdytin on lyhytnokassa alimitoitettu (ja huonossa paikassa). Lisäksi se ropelli on ilman mitään tuulitunnelia ja lapoja vähän ja nekin pieniä.
Eli alimitoitettu systeemi, jonka pitäisi olla 100% tikissä että pelaa helteellä. Nyt kun syylarilla on ikää, todennäköisesti on keriinnyt kertyä kaikenlaista töhkää sinne kennoonkin, ja lamellit ovat saattaneet hieman irtaantua vaakaputkista.
Itte olen ajatellut laittaa sähköflektin ja/tai "tropiikkisieraimet" isomman (alumiini)jäähdyttimen kaveriksi. Suunnitteluasteella vielä, eikä nämä jutut tietenkään sieraimia lukuunottamatta sovellu MR-autoon.
Auttaisikohan jäähdytysjärjestelmän huuhtelu ja käsittely puhdistusaineella?
Kesällä voi tietysti ajatella ajavansa hyvin laimealla glykoliseoksella, pelkkä vesi systeemissä jäähdyttää paljon tehokkaammin kuin 50/50 glykoliseos. Pitää vaan muistaa vaihtaa ennen pakkasia taas talvenkestävät litkut Olikohan redlinella jotain korroosiosuoja-ainetta jota voi käyttää pelkän veden kanssa?
Eli alimitoitettu systeemi, jonka pitäisi olla 100% tikissä että pelaa helteellä. Nyt kun syylarilla on ikää, todennäköisesti on keriinnyt kertyä kaikenlaista töhkää sinne kennoonkin, ja lamellit ovat saattaneet hieman irtaantua vaakaputkista.
Itte olen ajatellut laittaa sähköflektin ja/tai "tropiikkisieraimet" isomman (alumiini)jäähdyttimen kaveriksi. Suunnitteluasteella vielä, eikä nämä jutut tietenkään sieraimia lukuunottamatta sovellu MR-autoon.
Auttaisikohan jäähdytysjärjestelmän huuhtelu ja käsittely puhdistusaineella?
Kesällä voi tietysti ajatella ajavansa hyvin laimealla glykoliseoksella, pelkkä vesi systeemissä jäähdyttää paljon tehokkaammin kuin 50/50 glykoliseos. Pitää vaan muistaa vaihtaa ennen pakkasia taas talvenkestävät litkut Olikohan redlinella jotain korroosiosuoja-ainetta jota voi käyttää pelkän veden kanssa?
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007