1975 Saab 96 -projekti

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
progress
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 13:44

1975 Saab 96 -projekti

Viesti Kirjoittaja progress » Pe Touko 18, 2012 06:17

Alustus
Tarkoitus oli ostaa hyvässä kunnossa oleva auto, mutta ostinkin vahingossa täyden pommin. Opin siis, ettei autokauppoja tehdä pimeässä tallissa. Auto ei käynyt ostohetkellä vanhan bensan vuoksi.
Pohjasta löytyi hitsattavaa kymmeniksi tunneiksi, iskarit kiisselinä, jarruissa häikkää, kytkimen työsylinterin kumit meni vaihtoon, renkaatkin tuli uusittua ja maalipinta on ihan hirveä.
Sisustakin on palasina, mutta uuden ostin jo foorumin väeltä.

Auto kuitenkin on tällä viikolla saanut leiman konttorilla sekä kilvet. Yksi palanen Suomen autoiluhistoriaa on palautettu henkiin.

Kysymykset
Vapaakytkin ei tunnu toimivan ja pakki on aika vaikea saada päälle. Auttaisiko vaihteistonesteiden vaihto vai onko edessä remontti?
Vaihteiston öljyt pitäisi vaihtaa muutenkin, niin mikä nyt on se oikea öljy?
Moottoriöljynä pitäisi käyttää ilmeisesti yksiasteista mineraaliöljyä. Löysin pienkoneille (kuten ruohonleikkurit jne) tarkoitettua monograde sae 30 öljyä, tämä kelpaa varmaankin?
Nämä on nyt ne pikaisimmat kysymykset alkuun. Kiitoksia jo etukäteen.
Viimeksi muokannut progress, Ke Heinä 17, 2019 15:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 96 (1975), Chevrolet Corvette (1973), Chevrolet Corvette (1982) Collector Edition, Alfa Romeo
http://ruosterausku.blogspot.fi/

Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2832
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Juha96 » La Touko 19, 2012 14:04

progress kirjoitti: Kysymykset
Vapaakytkin ei tunnu toimivan ja pakki on aika vaikea saada päälle. Auttaisiko vaihteistonesteiden vaihto vai onko edessä remontti?
Vaihteiston öljyt pitäisi vaihtaa muutenkin, niin mikä nyt on se oikea öljy?
Moottoriöljynä pitäisi käyttää ilmeisesti yksiasteista mineraaliöljyä. Löysin pienkoneille (kuten ruohonleikkurit jne) tarkoitettua monograde sae 30 öljyä, tämä kelpaa varmaankin?
Nämä on nyt ne pikaisimmat kysymykset alkuun. Kiitoksia jo etukäteen.
Vaikuttaako pakin päällemenoon onko moottori käynnissä vai ei? Jos vaikuttaa, kytkin ei irrota täysin, säätö toivottavasti auttaa.
Miten vapaakytkin ei toimi? Vapaakytkinongelmiin saattaa auttaa vaihteiston huuhtelu esim. öljy-petroli- tai öljy-nafta-seoksella öljynvaihdon yhteydessä.
Vaihteistoöljynä olen käyttänyt Mobilin täyssynteettistä SHC 75w-90 ja mielestäni toiminut sillä hyvin, alkuperäinen suositus on ollut yksiasteinen 80 tai 75.

Liekö yksiasteinen moottoriöljy joku ikivanha suositus, mutta kyllä jo 70-luvulla näissä on käytetty moniastemoottoriöljyä, esim. 10w40. Varmaan toi sae 30 yksiasteinen pienkoneöljy kesäkäytössä toimisi, mutta itse laittaisin kyllä jotain vähän nykyaikaisempaa. Täyssynteettiset toimineet mulla hyvin, joillain taas aiheuttaneet öljyvuotoja. Mineraali 10w40 voisi olla ihan hyvä myös varsinkin jos ei aio talvella ajella.
9-5, 9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm

jupisija
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Touko 21, 2012 08:54

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jupisija » Ma Touko 21, 2012 09:18

Itselläni on projekti päällä Saab 96 moottorin kansssa ja nyt tarvis laittaa öljyt sisään.
Moottori on ns pukilla ja tullee siinnä olleen useamman vuoden mutta tarkoitus saada se pyöriin ja käyttää sisätiloissa muutaman kerran vuodessa.
Ajatukseni on kun vm 75 niin käyttää mineraaliöjyä jolloin siinä mahdollisesti olevat kiinnittymät ei lähde seilaamaan vaan ovat siellä missä ovat olleet tähänkin asti. Moottori on kyllä pesty moottorikorjaamolla samalla kun vaihdatin siihen tasapainoakselin laakerit. Kyseisellä ajatuksella edeten olen tiedon tarpeessa siitä miten 10-40 öljy käyttäytyy, onko riskejä ehkä ns kristallisoitumiseen jos puhtaasti minaariöljyt sisällä juuri moottorissa.
Mielenkiintoisia juttuja ja asiallisesti kannaottoja odottaen, ruotsalaisilla oli omia kannanottojaan mutta ei ihan osunu mun tarpeeseeni.

kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1093
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kostape » Ma Touko 21, 2012 19:41

Moottoriöljyn suhteen mielestäni V4 on kovin tavallinen tapaus, tuskin se huomaa öljyn suhteen olla ronkeli, eli melkein mikä tahansa käy. Jos on pakkaskäynnistyksiä niin sitten jotain moniasteöljyä, jos vain kesäkäyttöä niin vaatimattomammatkin sopivat jos sellaisia vielä jostakin löytyy.
Öljyissähän on kaksi näkökulmaa: viskositeetti eli että öljy virtaa eikä toisaalta mene liian ohueksi; ja lisäaineistus, mikä ao. viritysasteisen moottorin kohdalla ei kovin runsas tarvitse olla. Huippuviritetyt kilpamoottorit ovat eri asia.

progress
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 13:44

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja progress » Ti Touko 22, 2012 09:18

Selvä homma. 10W-40 mineraaleilla siis mennään moottorin puolella.
Juha96 kirjoitti:Vaikuttaako pakin päällemenoon onko moottori käynnissä vai ei? Jos vaikuttaa, kytkin ei irrota täysin, säätö toivottavasti auttaa.
Miten vapaakytkin ei toimi? Vapaakytkinongelmiin saattaa auttaa vaihteiston huuhtelu esim. öljy-petroli- tai öljy-nafta-seoksella öljynvaihdon yhteydessä.
Vaihteistoöljynä olen käyttänyt Mobilin täyssynteettistä SHC 75w-90 ja mielestäni toiminut sillä hyvin, alkuperäinen suositus on ollut yksiasteinen 80 tai 75.
Ei vaikuta onko moottori päällä vai ei. Sen verran nyt opin jo käyttämään, että pistän pakin vasurilla päälle ja avitan samalla oikealla kädellä sieltä kojelaudan takaa tangosta. Mitään säätömahdollisuutta en vielä ainakaan paikallistanut?

Pitää suorittaa tuo vaihdelaatikon huuhtelu. Löysin motonetistä Redlinen 75W90NS-öljyn, varmaan se pätee yhtä hyvin kuin Mobilin vastaava. Epäilen vaihdelaatikon öljyjen olevan aika valmista tavaraa, sillä auto on yli 6 vuotta sitten otettu viimeksi pois rekisteristä ja todennäköisesti jäänyt käyttö ja huolto vähälle jo reilusti sitä ennen.

Mukava pikku auto joka tapauksessa, vaikka nainen sitä vihaakin.
Saab 96 (1975), Chevrolet Corvette (1973), Chevrolet Corvette (1982) Collector Edition, Alfa Romeo
http://ruosterausku.blogspot.fi/

mikali
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mikali » Ti Touko 22, 2012 19:14

Eikös vaihteiston "istuvuutta " Voi cäätää kun avaa lukitusruuvin (alapuolelta kuusiokoloruuvinavaimella ) ja esim isoilla putkipihdeillä siitä vaihdekepin tyvestä kiristetään tai löysätään .
Hämärästi muistelen

T : Mika

Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4818
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mestari » Ti Touko 22, 2012 21:22

voi mutta tässä tapauksessa potilaan kepakko vaatii vaihtoa
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

progress
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 13:44

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja progress » Ti Touko 22, 2012 22:19

mestari kirjoitti:voi mutta tässä tapauksessa potilaan kepakko vaatii vaihtoa
Ilmeisesti siinä on siis kulumaa sen verran runsaasti, ettei toimi kunnolla?

Asiasta toiseen vielä:
Tuossa asentelin uusien takaiskareiden kumeja takakopassa ja tuli mieleen, että miltä näyttää aivan täysin originaali ja alkuperäiskuntoinen 96:n takatila. ja tietty kiinnostais tietää miltä tällaisen auton varapyöräkotelokin näyttää.
Saab 96 (1975), Chevrolet Corvette (1973), Chevrolet Corvette (1982) Collector Edition, Alfa Romeo
http://ruosterausku.blogspot.fi/

Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2832
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Juha96 » Ti Touko 22, 2012 22:24

Ihan kivaltahan se näyttää. :D Voin räpsäistä huomenna kuvan, jos ehdin.
9-5, 9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm

Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 785
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mikko_H » Ke Touko 23, 2012 16:22

Vaihdevivustoahan voi säätää löysäämällä rattiputken kannatintuuveja ja siirtämällä koko systeemiä -tässä tapauksessa ilmeisimmin tulipeltiä kohti, jos pakkia ei meinaa löytää.
Ruuveissa on sitten lukitustapit, mitkä sorvaa niistä kierteet veke jos avaa liikaa tai ei lyö tappeja irti.

Heti perään muokkausta: homman seurauksena voi joutua pakkilukon vastakappaletta vaihdeakselilla siirtämään.

Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4818
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mestari » Ke Touko 23, 2012 21:11

tuskinpa kannattaa alkaa pultteja irrotteleen ja sääteleen. ei ne ole löystynyt yleensä itsekseen vaan vika täytyy paikallistaa muualta
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 785
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mikko_H » Ke Touko 23, 2012 22:09

Elikkä vaikeimman kautta :mrgreen:

progress
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 13:44

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja progress » To Touko 24, 2012 09:35

Käännöksissä oikean puolen vetari hieman naputtaa, eli vaihtoon olisi menossa molemmat. Uusia ei näköjään enää saa, niin sitten tulee haasteeksi löytää hyväkuntoiset.
Mikä neuvoksi?
Lisäksi päteviä vinkkejä vaihtoon kaivataan.
Saab 96 (1975), Chevrolet Corvette (1973), Chevrolet Corvette (1982) Collector Edition, Alfa Romeo
http://ruosterausku.blogspot.fi/

Avatar
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3772
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 » To Touko 24, 2012 10:33

progress kirjoitti:Käännöksissä oikean puolen vetari hieman naputtaa, eli vaihtoon olisi menossa molemmat. Uusia ei näköjään enää saa, niin sitten tulee haasteeksi löytää hyväkuntoiset.
Mikä neuvoksi?
Lisäksi päteviä vinkkejä vaihtoon kaivataan.

Oon kuullut että vaihtamalla vetarit puolelta toiselle voi niillä taas ajaa pitkään eikä naputa. Viisaammat korjatkoon jos oon pahasti väärässä.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 9-3 Sc 2008 BioPower / Saab 900 2.1 3D 1992
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1093
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kostape » To Touko 24, 2012 11:29

Tuo puolelta toiselle vaihtaminen on vanha kikka.
Vapaakytkimen ansiosta vain vetopuolen pinnat kuluvat kuopalle. Vaihtamalla autossa puolelta toiselle kulumattomat moottorijarrutuspuolen pinnat nivelissä joutuvat vetohommiin.
Näin on aina puhuttu, omaa kokemusta ei ole.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima

Vastaa Viestiin