1975 Saab 96 -projekti

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
progress
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 13:44

1975 Saab 96 -projekti

Viesti Kirjoittaja progress »

Alustus
Tarkoitus oli ostaa hyvässä kunnossa oleva auto, mutta ostinkin vahingossa täyden pommin. Opin siis, ettei autokauppoja tehdä pimeässä tallissa. Auto ei käynyt ostohetkellä vanhan bensan vuoksi.
Pohjasta löytyi hitsattavaa kymmeniksi tunneiksi, iskarit kiisselinä, jarruissa häikkää, kytkimen työsylinterin kumit meni vaihtoon, renkaatkin tuli uusittua ja maalipinta on ihan hirveä.
Sisustakin on palasina, mutta uuden ostin jo foorumin väeltä.

Auto kuitenkin on tällä viikolla saanut leiman konttorilla sekä kilvet. Yksi palanen Suomen autoiluhistoriaa on palautettu henkiin.

Kysymykset
Vapaakytkin ei tunnu toimivan ja pakki on aika vaikea saada päälle. Auttaisiko vaihteistonesteiden vaihto vai onko edessä remontti?
Vaihteiston öljyt pitäisi vaihtaa muutenkin, niin mikä nyt on se oikea öljy?
Moottoriöljynä pitäisi käyttää ilmeisesti yksiasteista mineraaliöljyä. Löysin pienkoneille (kuten ruohonleikkurit jne) tarkoitettua monograde sae 30 öljyä, tämä kelpaa varmaankin?
Nämä on nyt ne pikaisimmat kysymykset alkuun. Kiitoksia jo etukäteen.
Viimeksi muokannut progress, Ke Heinä 17, 2019 15:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 96 (1975), Chevrolet Corvette (1973), Chevrolet Corvette (1982) Collector Edition, Alfa Romeo
http://ruosterausku.blogspot.fi/
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

progress kirjoitti: Kysymykset
Vapaakytkin ei tunnu toimivan ja pakki on aika vaikea saada päälle. Auttaisiko vaihteistonesteiden vaihto vai onko edessä remontti?
Vaihteiston öljyt pitäisi vaihtaa muutenkin, niin mikä nyt on se oikea öljy?
Moottoriöljynä pitäisi käyttää ilmeisesti yksiasteista mineraaliöljyä. Löysin pienkoneille (kuten ruohonleikkurit jne) tarkoitettua monograde sae 30 öljyä, tämä kelpaa varmaankin?
Nämä on nyt ne pikaisimmat kysymykset alkuun. Kiitoksia jo etukäteen.
Vaikuttaako pakin päällemenoon onko moottori käynnissä vai ei? Jos vaikuttaa, kytkin ei irrota täysin, säätö toivottavasti auttaa.
Miten vapaakytkin ei toimi? Vapaakytkinongelmiin saattaa auttaa vaihteiston huuhtelu esim. öljy-petroli- tai öljy-nafta-seoksella öljynvaihdon yhteydessä.
Vaihteistoöljynä olen käyttänyt Mobilin täyssynteettistä SHC 75w-90 ja mielestäni toiminut sillä hyvin, alkuperäinen suositus on ollut yksiasteinen 80 tai 75.

Liekö yksiasteinen moottoriöljy joku ikivanha suositus, mutta kyllä jo 70-luvulla näissä on käytetty moniastemoottoriöljyä, esim. 10w40. Varmaan toi sae 30 yksiasteinen pienkoneöljy kesäkäytössä toimisi, mutta itse laittaisin kyllä jotain vähän nykyaikaisempaa. Täyssynteettiset toimineet mulla hyvin, joillain taas aiheuttaneet öljyvuotoja. Mineraali 10w40 voisi olla ihan hyvä myös varsinkin jos ei aio talvella ajella.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
jupisija
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Touko 21, 2012 08:54

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jupisija »

Itselläni on projekti päällä Saab 96 moottorin kansssa ja nyt tarvis laittaa öljyt sisään.
Moottori on ns pukilla ja tullee siinnä olleen useamman vuoden mutta tarkoitus saada se pyöriin ja käyttää sisätiloissa muutaman kerran vuodessa.
Ajatukseni on kun vm 75 niin käyttää mineraaliöjyä jolloin siinä mahdollisesti olevat kiinnittymät ei lähde seilaamaan vaan ovat siellä missä ovat olleet tähänkin asti. Moottori on kyllä pesty moottorikorjaamolla samalla kun vaihdatin siihen tasapainoakselin laakerit. Kyseisellä ajatuksella edeten olen tiedon tarpeessa siitä miten 10-40 öljy käyttäytyy, onko riskejä ehkä ns kristallisoitumiseen jos puhtaasti minaariöljyt sisällä juuri moottorissa.
Mielenkiintoisia juttuja ja asiallisesti kannaottoja odottaen, ruotsalaisilla oli omia kannanottojaan mutta ei ihan osunu mun tarpeeseeni.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kostape »

Moottoriöljyn suhteen mielestäni V4 on kovin tavallinen tapaus, tuskin se huomaa öljyn suhteen olla ronkeli, eli melkein mikä tahansa käy. Jos on pakkaskäynnistyksiä niin sitten jotain moniasteöljyä, jos vain kesäkäyttöä niin vaatimattomammatkin sopivat jos sellaisia vielä jostakin löytyy.
Öljyissähän on kaksi näkökulmaa: viskositeetti eli että öljy virtaa eikä toisaalta mene liian ohueksi; ja lisäaineistus, mikä ao. viritysasteisen moottorin kohdalla ei kovin runsas tarvitse olla. Huippuviritetyt kilpamoottorit ovat eri asia.
progress
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 13:44

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja progress »

Selvä homma. 10W-40 mineraaleilla siis mennään moottorin puolella.
Juha96 kirjoitti:Vaikuttaako pakin päällemenoon onko moottori käynnissä vai ei? Jos vaikuttaa, kytkin ei irrota täysin, säätö toivottavasti auttaa.
Miten vapaakytkin ei toimi? Vapaakytkinongelmiin saattaa auttaa vaihteiston huuhtelu esim. öljy-petroli- tai öljy-nafta-seoksella öljynvaihdon yhteydessä.
Vaihteistoöljynä olen käyttänyt Mobilin täyssynteettistä SHC 75w-90 ja mielestäni toiminut sillä hyvin, alkuperäinen suositus on ollut yksiasteinen 80 tai 75.
Ei vaikuta onko moottori päällä vai ei. Sen verran nyt opin jo käyttämään, että pistän pakin vasurilla päälle ja avitan samalla oikealla kädellä sieltä kojelaudan takaa tangosta. Mitään säätömahdollisuutta en vielä ainakaan paikallistanut?

Pitää suorittaa tuo vaihdelaatikon huuhtelu. Löysin motonetistä Redlinen 75W90NS-öljyn, varmaan se pätee yhtä hyvin kuin Mobilin vastaava. Epäilen vaihdelaatikon öljyjen olevan aika valmista tavaraa, sillä auto on yli 6 vuotta sitten otettu viimeksi pois rekisteristä ja todennäköisesti jäänyt käyttö ja huolto vähälle jo reilusti sitä ennen.

Mukava pikku auto joka tapauksessa, vaikka nainen sitä vihaakin.
Saab 96 (1975), Chevrolet Corvette (1973), Chevrolet Corvette (1982) Collector Edition, Alfa Romeo
http://ruosterausku.blogspot.fi/
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mikali »

Eikös vaihteiston "istuvuutta " Voi cäätää kun avaa lukitusruuvin (alapuolelta kuusiokoloruuvinavaimella ) ja esim isoilla putkipihdeillä siitä vaihdekepin tyvestä kiristetään tai löysätään .
Hämärästi muistelen

T : Mika
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mestari »

voi mutta tässä tapauksessa potilaan kepakko vaatii vaihtoa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
progress
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 13:44

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja progress »

mestari kirjoitti:voi mutta tässä tapauksessa potilaan kepakko vaatii vaihtoa
Ilmeisesti siinä on siis kulumaa sen verran runsaasti, ettei toimi kunnolla?

Asiasta toiseen vielä:
Tuossa asentelin uusien takaiskareiden kumeja takakopassa ja tuli mieleen, että miltä näyttää aivan täysin originaali ja alkuperäiskuntoinen 96:n takatila. ja tietty kiinnostais tietää miltä tällaisen auton varapyöräkotelokin näyttää.
Saab 96 (1975), Chevrolet Corvette (1973), Chevrolet Corvette (1982) Collector Edition, Alfa Romeo
http://ruosterausku.blogspot.fi/
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Ihan kivaltahan se näyttää. :D Voin räpsäistä huomenna kuvan, jos ehdin.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Vaihdevivustoahan voi säätää löysäämällä rattiputken kannatintuuveja ja siirtämällä koko systeemiä -tässä tapauksessa ilmeisimmin tulipeltiä kohti, jos pakkia ei meinaa löytää.
Ruuveissa on sitten lukitustapit, mitkä sorvaa niistä kierteet veke jos avaa liikaa tai ei lyö tappeja irti.

Heti perään muokkausta: homman seurauksena voi joutua pakkilukon vastakappaletta vaihdeakselilla siirtämään.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mestari »

tuskinpa kannattaa alkaa pultteja irrotteleen ja sääteleen. ei ne ole löystynyt yleensä itsekseen vaan vika täytyy paikallistaa muualta
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Elikkä vaikeimman kautta :mrgreen:
progress
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 13:44

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja progress »

Käännöksissä oikean puolen vetari hieman naputtaa, eli vaihtoon olisi menossa molemmat. Uusia ei näköjään enää saa, niin sitten tulee haasteeksi löytää hyväkuntoiset.
Mikä neuvoksi?
Lisäksi päteviä vinkkejä vaihtoon kaivataan.
Saab 96 (1975), Chevrolet Corvette (1973), Chevrolet Corvette (1982) Collector Edition, Alfa Romeo
http://ruosterausku.blogspot.fi/
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

progress kirjoitti:Käännöksissä oikean puolen vetari hieman naputtaa, eli vaihtoon olisi menossa molemmat. Uusia ei näköjään enää saa, niin sitten tulee haasteeksi löytää hyväkuntoiset.
Mikä neuvoksi?
Lisäksi päteviä vinkkejä vaihtoon kaivataan.

Oon kuullut että vaihtamalla vetarit puolelta toiselle voi niillä taas ajaa pitkään eikä naputa. Viisaammat korjatkoon jos oon pahasti väärässä.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kostape »

Tuo puolelta toiselle vaihtaminen on vanha kikka.
Vapaakytkimen ansiosta vain vetopuolen pinnat kuluvat kuopalle. Vaihtamalla autossa puolelta toiselle kulumattomat moottorijarrutuspuolen pinnat nivelissä joutuvat vetohommiin.
Näin on aina puhuttu, omaa kokemusta ei ole.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Vastaa Viestiin