1975 Saab 96 -projekti

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
progress
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 13:44

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja progress » Pe Marras 22, 2013 12:37

Mites irti olevan vaihteiston kunnon pystyy selvittämään.. hirveen kiva jumppa ei olis vaihtaa laatikkoa ja todeta, että paskan myivät. Esim vapaakytkimen toimivuus?
Saab 96 (1975), Chevrolet Corvette (1973), Chevrolet Corvette (1982) Collector Edition, Alfa Romeo
http://ruosterausku.blogspot.fi/

Avatar
orava
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja orava » Pe Marras 22, 2013 13:32

No perän välystä nyt voi vähän pyörittelemällä arvioida, ja tietty kokeilla että kaikki vaihteet kytkeytyy ja pyörii, mut muuten kunnontarkastus vaatii kyllä purkamisen. Tyypillisesti vapaakytkimen keskion kiilapintoihin syntyy ajan kanssa urat, johon rullat takeltelevat --> vapaakytkin hyppii yli vedon kytkeytyessä. Se on onneksi korjattavissa ihan kotikonstein hiomalla. Toinen tyyppivika on kolmosen ja nelosen rattaan laakeripinnan kuluma, jolloin vastaavasti joko ykkönen tai kakkonen parkuu. Itselle kasailin lootan kesällä, olevinaan valkkasin parhaat rattaat varastosta, uusin nuo neulalaakerit ja silti ykkönen ääntää hieman. Vaan eipähän sillä niin väliä ole, ei se siitä ihan heti hajoa. Kovat jätkät on kai käyttäneet pronssiholkkeja tms. mainittujen laakereiden paikalla.
Perän poskilaakereita löytyy ihan laakerikaupasta, ne kannattaa uusia joka tapauksessa jos päätyy ees perää kurkkaamaan. Stefat on sitten harvinaisuuksia, etenkin vetareiden.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)

progress
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 13:44

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja progress » Ke Marras 27, 2013 22:15

orava kirjoitti:No perän välystä nyt voi vähän pyörittelemällä arvioida, ja tietty kokeilla että kaikki vaihteet kytkeytyy ja pyörii, mut muuten kunnontarkastus vaatii kyllä purkamisen. Tyypillisesti vapaakytkimen keskion kiilapintoihin syntyy ajan kanssa urat, johon rullat takeltelevat --> vapaakytkin hyppii yli vedon kytkeytyessä. Se on onneksi korjattavissa ihan kotikonstein hiomalla. Toinen tyyppivika on kolmosen ja nelosen rattaan laakeripinnan kuluma, jolloin vastaavasti joko ykkönen tai kakkonen parkuu. Itselle kasailin lootan kesällä, olevinaan valkkasin parhaat rattaat varastosta, uusin nuo neulalaakerit ja silti ykkönen ääntää hieman. Vaan eipähän sillä niin väliä ole, ei se siitä ihan heti hajoa. Kovat jätkät on kai käyttäneet pronssiholkkeja tms. mainittujen laakereiden paikalla.
Perän poskilaakereita löytyy ihan laakerikaupasta, ne kannattaa uusia joka tapauksessa jos päätyy ees perää kurkkaamaan. Stefat on sitten harvinaisuuksia, etenkin vetareiden.
Kiitos vastauksesta. Vaikuttaa siltä, ettei oma osaaminen riitä tähän hommaan.

Mulla kiinni olevan laatikon oireet ovat kohtuu vakavia: vapaakytkin ei toimi (olen nyt pyrkinyt vältttämään moottorijarrutuksia jne), 2-vaihde pitää hiertävää ääntä. Hierto-ääni kuuluu vaimeasti puhaltimen huutaessa täysillä, jos puhallin ei ole päällä tai on 1-nopeudella, se kuuluu selvästi. Olen viime vuonna vaihtanut vaihteistoöljyt. Hieman huoli on, että tuo laatikko jättää vielä tien päälle.
Saab 96 (1975), Chevrolet Corvette (1973), Chevrolet Corvette (1982) Collector Edition, Alfa Romeo
http://ruosterausku.blogspot.fi/

Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4818
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mestari » To Marras 28, 2013 22:04

ei se tien päälle jätä
laske vaan menemään,
se hiertävän äänen saa pois kun laitat stereot kabiiniin ja volyme nappulasta aina lisää kun ääni kovenenee. jos puhaltimesta loppuu asteikko :D

laatikko kannattaa aina kyllä purkaa edes jollekkin asteelle ainakin perän laakerit kannattaa tarkastaa ja peräkannen alle sietäs kanssa kurkata.
mutta eihän se lootan koeajo ole iso juttu, kiinni vaan ja sitten maantielle ja seuraavassa risteyksessä ympäri,takasin tallille ja verenpaineiden ollessa noin 230 loota vaan taas irti, sitten seuraava loota kiinni ja sama homma sitten kun pinosta on 4 lootaa koeajettu ja alkaa olla kahden kahvitauko iltapäivällä kannattaa reflektoida ihan rauhassa asia ja vetää sitten omat johtopäätökset. :D
näin se vaan menee.
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2400
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja ristos » To Marras 28, 2013 22:23

Se, tuo "mestari", aina yhtä kannustava ja positiivinen! :D

Tosin, kun sinulla on kuitenkin ihan hyvää ja koetellut tietoa, niin voisihan sinä näitä uudempia oikeasti neuvoakin! Eiks niin! :D :D :D

Tää "mestari" on hieno mies, mutta vie aikansa, kun sitten ollaan samalla pituudella aatokissa. :mrgreen:

Terkkuja vaan täältä Kainuusta! Minulla olis nyt seuraavana tuon 2-tahtarin moottorin irrotus. Pitäis sitten kaikki ne 42 osaa pistää pöydälle levälleen!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen

Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4818
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mestari » Pe Marras 29, 2013 00:12

meinaan on omakohtaista kokemusta asian tiimoilta
moottoriakin on vaihdettu joskus kajakkiin :ennen puoltapäivää oli jo neljäs moottori menossa koeajolla ja sekin oli sökönä. se sitten sai olla siinä saabissa seittemän vuotta ennekuin nostin sen kuusaan kuormaan. ja kaikki ne neljä moottoria jotka ostin olivat " ehjiä"
mutta tosiasiaa se ei muuta että ns ehjässä salkussa olisi hyvät eväät. aina sitä uskoo mutta koeajolla se aina paljastuu,koskahan sitä itse oppisi?
neuvomisesta:taitaa kirjamerkit loppua tässä ennenkuin kaikki ohjeet olisi läpikäytynä, eikä sitä paljain käsin saa kuntoon, pitäisi olla joitakin kaluja alku ja loppupelissä
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 1962
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jt » Pe Marras 29, 2013 12:13

Aihetta sivuten... omia ajatuksia, ei pelotteluksi, muttei välttämättä neuvoiksikaan asti... Nää vanhat kulkineet on semmosta aluetta, jossa taktiikka voi olla vaikeampi laji kuin tekniikka. Taktiikalla tarkoitan, että mitä kannattaa korjata, mikä vaihtaa uuteen, mikä käytettyyn, mitä teettää muilla, mitä ylipäätään omistaa.

Vaihdelaatikko on yksi kokonaisuus, jota en ole koskaan uskaltautunut avaamaan. Se on minulle "Pandoran lipas".
--------------------
"Today the phrase "to open Pandora's box" means to perform an action that may seem small or innocent, but that turns out to have severe and far-reaching consequences."
---------------------


Melkeinpä samaa taktiikkaa olen harrastanut moottorin kanssa:
Jos se toimii, älä koske siihen. Jos se ei toimi, vaihda se. Jatka niin kauan, kunnes toimiva ratkaisu löytyy. Tai hae ammattiapua. Jos resurssit loppuvat, aja välillä polkupyörällä.

Itselläni ei ole päivääkään alan koulutusta, mutta opettavaisia virheitä on tehty senkin edestä. Jo neljännesvuosisadan ajan on käyttöautona ollut aina se ostaessa "Suomen halvin Saappi", joka on saatu edellisten pommien osia hyödyntämällä joten kuten leimasta läpi. Sevverta on kehittymistä tapahtunut, ettei nk. ranetuksia juurikaan enää tule tehtyä. Olen siirtynyt seuraavalle luovan ongelmanratkaisun tasolle, jolloin voidaan puhua termistä "Pro-Ranetus". Pro-Ranetus ei laukea tien päällä, eikä paljastu katsastuksessa.
Meidän Saab-saattohoitajien keskuudessa menetelmää arvostetaan, koska ammattimaisella asenteella tehdyn työn ansiosta terminaalivaiheessa olevien kulkupelien matka jatkuu arvokkaasti loppuun asti.

Sorry OT, mutta tuntui että tässä oli nyt parkkiruutua kevyelle filosofoinnille.


terv. jt, talliton, lähes työkaluton, yksinkertainen käsityöläinen
(Kalusto tällä hetkellä 6x900i, tuplis ja viippa)

Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4818
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mestari » Pe Marras 29, 2013 20:41

tässäpä oli paljon asiaa. kun tosiaan muutaman kymmenen vuotta noita vehkeitä kikottelee ja korjailee tulee tosiaan jos asiaa lähemmin ajattlee niin aina ne korjaukset hienostuu ja yksinkertaistuu ja halventuu
pää asia että käyttöikä senkun jatkuu
jossakin vaiheessa kun päästömittaukset alkoi koskea myös kajakkeja loppupään malleja, piti eräälle kaverille kerran vuodessa vaihtaa moottori leimalle mentäessä ja taas takaisn tultaessa vanha moottori takaisin ja taas meni että savu pöllysi mutta leimahan siitä tuli mikä oli pää tarkoitus :lol:
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Makimart
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Elo 05, 2013 09:20

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Makimart » To Tammi 16, 2014 13:29

mestari kirjoitti:tässäpä oli paljon asiaa. kun tosiaan muutaman kymmenen vuotta noita vehkeitä kikottelee ja korjailee tulee tosiaan jos asiaa lähemmin ajattlee niin aina ne korjaukset hienostuu ja yksinkertaistuu ja halventuu
pää asia että käyttöikä senkun jatkuu
jossakin vaiheessa kun päästömittaukset alkoi koskea myös kajakkeja loppupään malleja, piti eräälle kaverille kerran vuodessa vaihtaa moottori leimalle mentäessä ja taas takaisn tultaessa vanha moottori takaisin ja taas meni että savu pöllysi mutta leimahan siitä tuli mikä oli pää tarkoitus :lol:
Tallissa on työnalla 79-mallinen vähän ajettu yksilö. Oli aikanaan poistettu rekisteristä kun "joku vaihteista ei pysynyt päällä" Laitoin koneen ja vaihdelaatikon kokonaan osiksi ja tutkin tapausta. Mitään muuta vikaa en keksinyt, kuin että kytkimen työsylinteri oli uusittu (vanha takakontissa) ja saman kiinnitysruuvin alla oleva peruutusvalon kaiken lisäksi vielä jumissa ollut katkaisin oli asennettu niin, että esti pakin päälle menon. Myös vaihteensiirtovivuston molempien kartiosokkien lukitusmutterit puuttui. Sokat oli löysällä ja aiheuttivat ylimääräistä väljää.

Vapaakytkimen muovinen lukitusvipu on aika vetelä ja antaa siirtohaarukan joustaa. Kiinteässä asennossa lukituskappale jää useita millejä irti topparina olevasta akselin lukkorenkaasta, eli lukitus jää "huulille" ja hyppii yli ainakin moottorijarrutuksessa.

Tein metallisen lukitusvivun, siinä vielä 10mm haarukan reikä noin 2 astetta vinoon, jolloin haarukan liike piteni ja lukitus menee varmasti päälle.

Vanhemmissa vipu oli metallia ja toimi paremmin vallankin kun viilasi pidätinruuvin kaarevaa uraa pidemmäksi.

Kuuppa on nyt käyntikunnossa. Koeajolle pääsen kunhan saan tankin paikalleen, ensin pitää putsata ja maalata takakontti kunnolla. Lokasuojat, luukut ja ovet on kaikki irti odottamassa keväällä tehtävää pintamaalausta.

Voin toimittaa piirustuksen lukitusvivusta jos joku tappelee saman ongelman kanssa ja voin myös laittaa muutaman "ennen ja jälkeen" kuvan projektista jos kiinnostuneet antavat sähköpostiosoitteen.

nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 18783
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja nalleolut » To Tammi 16, 2014 19:37

eikö kannattais suoraan foorumille niitä kuvia jakaa.
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4818
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mestari » To Tammi 16, 2014 21:12

tapailen tosiaan klubilaisten sanoja:kansa vaatii kuvia

ja se vapisvipuhan kerää siihen kaupalle moskaa jolloin muovivipu ei mene loppuun asti vaan jää ns huulio iglesia asentoon jolloin kiinteä sylkee sen takia päältä
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

timotn
"Aero"
Viestit: 363
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2004 20:36
Paikkakunta: Oulu

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja timotn » Pe Tammi 17, 2014 14:00

Kuten saab.galleria.fi:ssä? :lol: :lol: :lol:
95, 96, Saabo, 97, 99, 900, 9000, 9-3, 9-5

Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4818
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mestari » Pe Tammi 17, 2014 16:51

mikäs se on? :lol:
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 1962
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jt » Ke Tammi 22, 2014 22:57

Ei kai niitä kuvia voi suoraan foorumille jakaa. Täytyyhän niiden ensin olla jollain palvelimella. Ja vieläpä tarpeeksi pieninä. Muutamaankin seikkaan on huimiota kiinnitettävä, ennen kuin kuva tuossa topicissa seisoo. Helppo se on vaatia - sellaistenkin, jotka eivät itse vaivaudu edes oman viestittelynsä oikeni kirotusta tarkitamaan.

Voitaisiin kai ajatella, että noilta osin, kuin sportcoupet (eli sportswagonin siivettömät sisarmallit) ovat yhteneväisiä, voitaisiin tehdä yhteistyötä opettavaisia kuvia julkaisemalla?
Minulla olisi tarjota ("virkani" puolesta) suht helppo systeemi, jossa kuvia tarvitsee vain raahata oman koneen tiedostonhallinnasta aiheen mukaiselle kuvasivulle. Ja sitten tietty kuvatekstittää parhaansa mukaan, koska on kyse tekniikkavinkki-osiosta.
Kas tuolla:
http://saab95net.kuvat.fi/kuvat/Tekniikkavinkit/

Ko. sivustolla on vieläpä näppärä toiminto, jolla kuvat on helppo linkittää tälle foorumille. Ohjeistan tarvittaessa.

Lähinnä nyt tulisi mieleen Makimartin tässä topicissa mainitsemat kuvat, ja ovi-topicissa mestarin mainitsema pokkaus&kanttaus -setti.


terv. jt
http://www.saab95.net ylläpito

Makimart
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Elo 05, 2013 09:20

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Makimart » Pe Maalis 07, 2014 21:41

Olikin vähän taukoa tämän foorumin lukemisessa. Saappikin on "holdissa" toukokuulle asti, tuli vähän muita kiireitä.

Siitä vapaakykimen lukitusvivusta yritän saada kuvan jossain vaiheessa näkyville.

Mutta näin sanallisena neuvona. Tee metallista uusi vipu muovisen kanssa samoilla mitoilla muuten, mutta poraa siirtohaarukan 10mm reikä noin 2 astetta vinoon keskiviivaa kohti. Näin haarukan alapään liikepituus kasvaa ja lukitus menee pohjaan asti.

Ajoin 70-luvun alkupuolella ysikutosella reilut puoli vuotta vapaakytkin lukittuna. Syynä oma huolimattomuus kun laitoin rullaston väärin päin laatikkoa kasatessani. Joka tapauksessa kun avasin uudelleen, vapaakytkin oli täynnä moskaa, lähinnä synkronointirenkaista irronnutta messinkiä. Jonkinlainen separaattori-ilmiö, vapaakytkin toimii ikään kuin öljyn keskipakosuodattimena. Joten en suosittele kiinteänä ajamista ainakaan pitkiä aikoja yhteen menoon.

Silloin oli kyseessä viimeinen Saabini ennen nykyistä projektia, 67-mallin rallikäytössä ollut veenelkku. Perän lautaspyörästä oli hammas irronnut. Otin 64-mallin kakstahdin laatikosta osat ja loota takaisin kasaan. Romuna ostettu auto oli seuraavana päivänä liikenteessä ja ajoin sillä yli kaksi vuotta ilman isompia ongelmia.

Jos oikein muistan, sen vaihdelaatikon hammaspyörien laakerointi oli erilainen kuin nyt työnalla olevan 79-mallin. Joka tapauksessa kakstahdin kanssa samanlainen, neulalaakerit oli suoraan akselilla ilman holkkeja. Paljon nelosella ajettaessa neulat kuluttivat kolot akseliin ja kakkonen alkoi sen takia rääkkymään kunnes hajosi. Kakstahdin heikommalla koneella ei ollut niin yleistä, kun nelosella ei voinut vedättää jatkuvasti. Velimies teki yhteen Saabiin liukulaakerin kyseiseen kohtaan, eipä mennyt kuin muutaman kilometrin kunnes leikkasi kiinni.

Harmi kun tuli nuorena miehenä hukattua varaosa-autoksi jäänyt 64-mallin lyhytnokkainen kakstahti. Jäljellä on vain nokkaritilä ja pyöreä nopeusmittari.

Vastaa Viestiin