1975 Saab 96 -projekti

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4819
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mestari » La Maalis 08, 2014 19:30

Velimies teki yhteen Saabiin liukulaakerin kyseiseen kohtaan, eipä mennyt kuin muutaman kilometrin kunnes leikkasi kiinni.

eipä se ollut liukulaakeri sitten. jossakin kohdassa hirtti kiinni
mitä joskus niitä rustanneina nin ovatten kyllä pelanneet ihan kivasti
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

progress
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 13:44

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja progress » Ma Maalis 17, 2014 13:29

Mikäs on virallinen harmaan sävy noille vanteille?
Milläs maalilla olette tykänneet vetää? Pitäs korjailla muutamia maalauksia.
Saab 96 (1975), Chevrolet Corvette (1973), Chevrolet Corvette (1982) Collector Edition, Alfa Romeo
http://ruosterausku.blogspot.fi/

progress
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 13:44

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja progress » Su Huhti 27, 2014 09:00

Taas mentiin.. no miten? hinaten kotiin.

Kevään ensimmäiset lämpimät päivät olivat sitten tällä kertaa liikaa ja auto ei starttaamisesta huolimatta käynnistynyt enää rautakaupan pihasta. Polttoaine ehti tuoksahtaa ihan kabiiniin asti, eli vika on sytytyspuolella.

Kotona tarkastelin tietty liitokset ja sen tuleeko puolalle jännite, maa-puolen jutut jne.
Illalla kotona sitten auto starttasi kohtuullisen kivuttomasti, kun oli tarkoitus vain testata tuleeko kipinää tulpanjohdoista.

Auton käyntiin saamisessa on ollut ongelmaa muutenkin, eli kylmänä on saanut sahata kohtuuttoman paljon, että lähtee käyntiin. Toisinaan saa tarjota kaasua enemmän ettei tule tukehtumis-ilmiötä (luulin kiihdytyspumpun kalvon vuodon aiheuttavan tämän, mutta vaihdettuani kalvon ongelma jatkui).

Tulpanjohdot ovat ok, tulpat ovat ok, jännite tulee puolalle, pyörijä on alle 2 vuotta vanha ja ulkoisesti hyvässä kunnossa, virranjakajan kansi on alle 2 vuotta vanha ja näyttäis pinnat olevan hyvässä kunnossa. Perus säädöt on koneelle tehty, ja aina on 98sia (+ venttiilisuoja-aineella) syötetty.

Oma oletus on, että vika on puolassa tai kondensaattorissa (tai molemmissa).
Mitä te ehdotatte?
Saab 96 (1975), Chevrolet Corvette (1973), Chevrolet Corvette (1982) Collector Edition, Alfa Romeo
http://ruosterausku.blogspot.fi/

vkutvonen
"Aero"
Viestit: 325
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja vkutvonen » Su Huhti 27, 2014 10:26

Kaasaria epäilisin ensin. Onko märkä päällipuolelta? tiputtaako bensaa tyhjäkäynnillä kiihdytyspumpun suuttimesta? Koho ehkä viallinen? pumpun takaiskuventtiili vuotaa?
Täysremppa kaasarille kannattaisi tehdä.

progress
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 13:44

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja progress » Ti Huhti 29, 2014 06:47

vkutvonen kirjoitti:Kaasaria epäilisin ensin. Onko märkä päällipuolelta? tiputtaako bensaa tyhjäkäynnillä kiihdytyspumpun suuttimesta? Koho ehkä viallinen? pumpun takaiskuventtiili vuotaa?
Täysremppa kaasarille kannattaisi tehdä.
Olettaisin, että toi viime lauantaipäivän parkkipaikalle jättö ei ollut kaasaripohjainen ongelma kuitenkaan, koska bensaa kyllä tuli, eikä auto edes hörähtänyt.

Olen asentanut polttoaineputkeen ennen bensasuodatinta takaiskuventtiilin.
Edellisestä kaasarin putsaamisesta on pari vuotta, joten putsataan se nyt uudestaan.

Edit. Kaasari putsattu, vaikka se itseasiassa oli todella puhdas sisältä jo valmiisi, uudet tiivisteet jne.
Sain uuden puolan paikallisesta varaosaliikkeestä, kondensaattoria ei suoraan löytynyt.

Pitää katsoa nyt säädöt vielä uudestaan läpi, vaikka niiden nyt ei pitäisi käynnistyvyyteen kauheasti vaikuttaa..
Saab 96 (1975), Chevrolet Corvette (1973), Chevrolet Corvette (1982) Collector Edition, Alfa Romeo
http://ruosterausku.blogspot.fi/

Liina
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 21:34
Paikkakunta: Vaasa

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Liina » Su Touko 18, 2014 23:10

Tutun tuntuinen vaiva. Kyllä se kaasutinpuolen vika on mahdollinen vieläkin.

Minulla oli aikoinaan saman tyyliset oireet. Käynnistäminen oli vähän tarkkaa puuhaa. Kasteli helposti koneen, minkä jälkeen ei enää halunnut lähteä ollenkaan käyntiin, vaikka kuinka sahasi. Bensa haisi myös reilusti. Viimeisen kerran ongelma paheni niin, että moottori kävi vain muutaman sekunnin, ja sitten hyytyi ja bensa haisi jälleen, eikä taaskaan millään uudestaan käyntiin. Syyksi paljastui tulviva kaasutin. Koho vuoti sisäänsä bensaa, ja oli tästä johtuen liian painava, ja kasteli moottorin. Koho vaihtoon ja johan alkoi toimimaan niin kuin pitääkin. Minun tapauksessa kyseessä oli Solexin 2-kurkkuinen kaasutin.

progress
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 13:44

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja progress » Ke Joulu 17, 2014 08:52

..taas ollut vähän taukoa tämän foorumin kanssa, ollut niin paljon vääntöä muiden lelujen kanssa. :)
Liina kirjoitti:Syyksi paljastui tulviva kaasutin.
Omalla kohdalla syy oli se, että bensa höyrystyi pois kaasuttimesta.. Hätäapuna oli kylmäspray, jolla sai kaasarin jäähdytettyä. Tarkoitus olisi talven aikana vääntää jokin koroke-levy tjms siihen imusarjan ja kaasarin väliin. Toinen juttu olisi lisätä joku kuparilämmönsiirrin siihen kaasarin kammion luokse.. Perus ongelma tämä käsittääkseni on näiden pelien kanssa, olisi hauska tietää miten muut on ongelman välttäneet.
progress kirjoitti:Sain uuden puolan paikallisesta varaosaliikkeestä, kondensaattoria ei suoraan löytynyt.
Tää kondensaattori on muodostunut hieman ongelmaksi. Mulla taitaa olla konkka sökö, mitään merkintöjä sen kyljestä en saa irti. Mätänetissä ei taida enää olla tarjolla konkkaa ja varaosaliike sanoi "ota irti ja katsotaan siitä".. mutta tuon irti ottaminen on enemmän väkivaltainen teko kuin muuta. Löytyiskö tietoa minkä kokoinen sen pitäisi olla?
Saab 96 (1975), Chevrolet Corvette (1973), Chevrolet Corvette (1982) Collector Edition, Alfa Romeo
http://ruosterausku.blogspot.fi/

Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 785
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mikko_H » Ke Joulu 17, 2014 16:36

Konkan voi unohtaa jos laittaa Ignitorin tms. kärjettömän sytytyksen. Kapasitanssi konkalle pitäis olla 0,18-0,22 µF.

Kaasuttimen kiehuminen on ihmeen vähän kiusannut. Oikeastaan vain silloin jos ei niin kauhean kylmällä auto ollut yli 8 h tolpassa (työmaalla ei ole ajastimia lämmitystolpisssa). Viime heinäkuussakin olisi olosuhteet ollut suotuisat. Weberin ja imusarjan välissä tosin on bakeliittipalikka, mutta on viimeksi vuonna -95 huollettu solexikin toiminut. Voisko pielessä oleva kohokammion tuuletuksen säätö aiheuttaa haihtumista?

progress
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 13:44

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja progress » Ma Joulu 22, 2014 10:42

Mikko_H kirjoitti:Konkan voi unohtaa jos laittaa Ignitorin tms. kärjettömän sytytyksen. Kapasitanssi konkalle pitäis olla 0,18-0,22 µF.
Ei ole mikään ihan yksinkertainen homma löytää konkkaa saparoon.. se läpivientikumi ei välttämättä ole sama jne.. Varaosaliikkeen digitaalisesta järjestelmästä ei löytynyt edes nimikettä enää näille konkilla, saas nähdä ovatkohan ns entiset.

Mikko_H kirjoitti:Weberin ja imusarjan välissä tosin on bakeliittipalikka, mutta on viimeksi vuonna -95 huollettu solexikin toiminut. Voisko pielessä oleva kohokammion tuuletuksen säätö aiheuttaa haihtumista?
Mulla ei ole bakeliittia siellä välissä, pitää yrittää löytää jotain sellasta levyä jostain ja tehdä omavalmistepalikka.
Saab 96 (1975), Chevrolet Corvette (1973), Chevrolet Corvette (1982) Collector Edition, Alfa Romeo
http://ruosterausku.blogspot.fi/

progress
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 13:44

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja progress » Ke Tammi 28, 2015 15:46

Kohti uusia ongelmia jne..

..taannoin 96 oli tyhjäkäynnillä kylmällä kelillä muutaman minuutin ja lämmöt oli nousi tappiin.. oletin, että kyseessä oli normaali tyhjäkäyntilämpeneminen. Lisäksi ihmettelin pientä lisä-ääntä koneessa, joka muistuttaa hieman huonosti säädettyä venttiiliä (kolinaa).

Nyt sitten kylmiltään lähdin käymään rautakaupassa ja sinne päästyäni (~1km) lämmöt oli tapissa..

Termostaattia olen miettinyt, mutta ihmettelen miksi se yhtäkkiä alkaa jumittaa..
..toinen mahdollinen skenaario on, että tasapainoakseli olisi vioittunut ja tätä kautta jäähdytys ei toimi..?
Kone ei vuoda mitään nesteitä ja nesteiden pinnat on ok.
Eli kysymys kuuluu, onko mitään muita mahdollisia syitä etten nyt ala pakkasella nappaamaan moottoria irti huvikseni?
Saab 96 (1975), Chevrolet Corvette (1973), Chevrolet Corvette (1982) Collector Edition, Alfa Romeo
http://ruosterausku.blogspot.fi/

Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4819
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mestari » Ke Tammi 28, 2015 18:06

juu samaa vikaa tosin en ihmetellyt koneen kuivaa käyntiääntä ollenkaan vaan painoin mono lattiassa leimalle ja päästöt oli katsastuksessa huippuluokkaa, no kotimatkalla sitten kone laukesi eli tasapainoratas pasahti, diagnoosin voi siis todeta satasen vauhdissa kun etsii paikkaa mihin liputtaa varikolle siitä että lämmöt nousee, laturin valo alkaa palamaan, moottori tärisee epämääräisesti ja alkava vitutus verenpaineiden nousun ohella antaa positiivisen löydöksen ilman konepellin avaamista :D
mikäs sen makeampaa kuin pakkasessa (-15C)alkaa leipoa uutta mosaa nokalle lasku kuntoon
tosin siirsin uuteen moottoriin sen vanhan termarin :)
nyt siis velttonelonen tasap vialla sopivasti ja kivasti talvipäivillä jouten, ja hei oma jätesäkki mukaan ja koneen nostossa peräkonttiin avustetaan :wink:
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Kartsa » La Tammi 31, 2015 20:26

No kyllähän sää näet että pyöriikö vesipumppu kun laitat koneen käyntiin? Laita vaikka kaikki sähkövehkeet takalasin lämppäriä myöten vielä päälle niin laturi jarruttaa systeemiä vielä lisää. Mulla kun oli tuo tasapainoakaelivaurio niin kiilahihna ei pyörinyt ollenkaan.
Kartsa #233
Saab 9-5 2.3t 2005

progress
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 13:44

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja progress » Pe Marras 18, 2016 09:41

..jossain kohtaa pitää tehdä ihan kunnon projektipäivitys kaikesta mitä tässä on vuosien saatossa tehty... mutta sitä ennen..

Jostain syystä mun pulkan keulamerkiksi on joku edellinen omistaja laittanut sen sisätilan 96-merkin.. Ihan hauska oivallus sinänsä että merkit on lähes saman kokoisia. Nyt pitäs originaali merkki metsästää siihen.. Onko se originaali kiinnitetty ruuvein? Tämä näyttää siltä että se on.. liimattu?
Saab 96 (1975), Chevrolet Corvette (1973), Chevrolet Corvette (1982) Collector Edition, Alfa Romeo
http://ruosterausku.blogspot.fi/

sabatti 96
"Hirsch"
Viestit: 906
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 » Pe Marras 18, 2016 16:14

https://kauppa.saabclub.fi/tuotteet/tar ... kki-959699

Klubikaupassa olis tollanen merkki.
9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
Saab 96 -75
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
SAABILTEMA

Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 1962
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: 96 projekti, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jt » Pe Marras 18, 2016 20:39

Mulla on tässä naapurikylässä noita pohjia, ja varmaan jokunen ehjäkin merkki.
Käyhän katsastamassa varastot :)

terv. jt
o4oo 457 332
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/* 95 STW '75 * 95E '70 (rojetti) * 900 GLi 3d Coupe '84 (620tkm)* 900i 5d Coupe '93 *

Vastaa Viestiin