96 alusta

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

96 alusta

Viesti Kirjoittaja MNeva »

Onko kellään kokemuksia pystyykö 96:seen laittamaan 900:sen etunavat sekä jarrut ja pystyykö taka-akselille sovittamaan 900:sen takanavat sekä jarrut? Onko hommassa mitään toivoa? Olis vaan tarkotus saada kajakkiin paremmat jarrut rata-ajoa ajatelle ja sais samalla vähän suotuisamman pulttijaon, niin sais vanne valikoimaa. Jos jollain on tietoa onnistuuko niin vastailkaa ihmeessä.
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Hieman vastaavasta operaatiosta on kokemuksia. Mulla on 99 navat ja 900 jarrut oli työläs homma.
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Viesti Kirjoittaja MNeva »

Menikö etunavat heittämällä, siten että koko himmeli on vaihdettu ylä- ja alatukivarresta pallonivelten kiinnityksistä, vai miten toteutit? Miten takanavat on toteutettu?
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Ei onnistunut bolt on hommana. Muitakin ongelmia taisi olla mutta 99:n olka-akselissa oli muistaakseni kääntövarsi väärässä paikassa. Palloniveletkään ei taida sopia ristiin.

Mulla on 96 olka-akselissa 99:n laakeri, ulompi vetonivel sekä pyörän napa. Vaatii koneistusta vähän kaikista osista. Jarrusatula on kiinni sovituslevyllä.

Takana on 99:n napa vuosilta 79-82. Niihin on pistetty rullalaakerit (numeroita en nyt muista) joissa 96:n akselille sopiva sisäkooli. Stefalle on sorvattu sovitusrengas. Jarrusatula on takanakin kiinni omatekoisella sovituslevyllä. Jarrulevyä ja napaakin on hieman koneistettu.

Noissa on 114.3x4 jako. Nyt jos tekisin niin yrittäisin saada 108x4 jaon ja takanavan sorvaisin enkä alumiinibilletistä.

Jarru- ja napamuutoksiin tuli lupa moottorinvaihtoluvan mukana -96.

Seuraavaksi ilmestyvään saabistiin tulee juttua autosta mikäli saan aineiston toimitukseen ajoissa.
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: 96 alusta

Viesti Kirjoittaja jt »

MNeva kirjoitti: Olis vaan tarkotus saada kajakkiin paremmat jarrut rata-ajoa ajatelle ja sais samalla vähän suotuisamman pulttijaon, niin sais vanne valikoimaa.

voisi funzailla myös, onko 15" ainoa oikea? rallissa varmaankin jees, mutta rata-ajoon passaisi 14" mukavasti, tulisi madallus ja välitysten tihennys samalla??? kaiken järjen / fysiikan lakien mukaan myös jarrutustehon pitäisi parantua?

96:n jaolla (5-pultt.) lienee muitakin merkkejä, joiden 14-tuumasia aluja (ehkä jopa 13" ?) voisi heittää ratakutvosen alle? onko kellään tietoa?

entä se ikuisuuskysymys - mikä pyörii takana? ahvenistolla olen kokeillut (vakioalusta vm. -79, yksin tai kaksin ajettaessa) takana 185/65 ja edessä 195/65 -levyisiä vanhoja kitkarenkaita. mutkissa ei kulunut rohinoita, vain armotonta ulinaa...

saabistissa nro 10 (toukokuu-93) on artikkeli rata-saabista (moottori- lehti 4/1973), jossa on mainittu vanteen leveydeksi ratasaabissa 6". ratasaabin pyöräkoko on tässä tapauksessa 13", jolla on käytetty tosin vain 155-levyisiä kumeja. lokasuojat ovat k.o. taulukon mukaan levitetyt.

pyöräkokoa pienentämällä rengasta voisi käsittääkseni leventää jonkin verran vakiolokasuojassakin? Nummelan Timollahan on kokemuksia 14" tai 13" vanteista 9kuupassa? mistähän muunmerkkisestä ne on adoptoitu?
muistelen kuulleeni jonkin jaappanialaismerkin 14" jakojen käyvän kutvosen napoihin.

terv. "ei mitenkään teknikkopohjalta järkeilty" jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 9000 CS '97 *
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Kajakin 5-pulttista jakoa ei kyllä muista autoista löydä. Isomäen metallivihreässä kajakissa oli/on muistaakseni Range-Roverista otetut vanteet, mutta ei nekään ihan heittämällä käy.
15-tuumaisenakin saa pyörän halkaisijaa pienennettyä laittamalla matalammat renkaat. Esim siinä Mersussa, mikä ei pysy pystyssä, oli alunperin 175/60 tai -65.
Tarviiko rata-ajossa kokonaisvälityksen sitten niin kauhean tiheä olla? Vaihteitten välit mielummin tiheään.
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

välitysten vaihto on varmaan parempi vaihtoehto, mutta toteuttamisen taloudellis-tekninen kynnys on varmaan matalampi tässä pyöränkoon muuttaminen -vaihtoehdossa. sikäli kiinnostaisi minua itseänikin.

vähäisemmät tehot saisi paremmin käyttöön pienempien pyörien kautta. tällainen uskomus minulla on. 120 km/h huiput rittäisi varmaan aika hyvin. vakiokoneella tahtoo tuo nelosvaihde jäädä käyttämättä.

pitääpä kysellä, miten T.N. on homman toteuttanut. pyydän häntä vastailemaan tänne.

terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 9000 CS '97 *
KAJa
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:05
Paikkakunta: Kirkkonummi / Veikkola

Viesti Kirjoittaja KAJa »

KAJa:ssa ratakäytössä olevat 13" vanteet ovat kaikessa radikaaliudessaan toteutettu leikkelemällä kajakin vanteen keskiö ja sovittamalla se 13" kehälle. Näitä vannemuutoksia tekee Suomessa useampikin firma, tosin nämä JTM:n käytössä olevat vanteet on Olinin Juhan jostain kaivamat, eli sen tarkempaa alkuperää en tiedä.

Kyseisillä vanteilla ei luonnollisesti ole asiaa yleisille teille, mutta radalla ne ovat ihan jees.

Rengastus ko. vanteissa on 185/60 -13 (jos oikein muistan) ja renkaat metsästettiin niin ikään jo "käytöstä poistettuna" erään rengasliikkeen jätepinosta, tosin vannetyöt kustansivat vähän samaisessa liikkeessä (budjettiratkaisu siis :) ).

Se miten vannekoko vaikuttaa rata-ajossa on mielestäni olennaista. Käytössä olevalla tehoreservillä (KAJassa jonkinverran vakiota enemmän) osuvat vaihdevälit mielestäni aika mukavasti kohdilleen ainakin Alastarolla. Nelonen on auttamattomasti liian pitkä, eli vääntöä ja tehoa saisi olla ahtimen kyydittämänä käytössä jotta vakio nelosella tekisi radalla jotain järkevää. Kolmosella on mukava päästellä nopeat mutkat urku auki läpi ja hitaammissa mutkissa voi sulattaa kumia sudittamalla kakkosella kaasulla ohjaten... en ota kantaa onko se nopein tapa edetä, mutta eihän sitä kilpaa ajeta vaan pidetään hauskaa radalla 8) .

Jos nyt olisin hakemassa ratavanteita, metsästäisin sellaisen putiikin joka tekee vannemuutoksia (levityksiä ym) ja teettäisin 13" tai 14" vanteet sellaisella leveydellä mihin löytyisi mahd. edukkaasti matalaprofiilista kumia. Millin-parin kulutuspinnalla varustettuja roskisrenkaita löytyy rengasliikkeistä kohtuu hyvin ja niiden kestävyys satunnaisessa rata-ajossa on ihan riittävä.
Timo #1205
timo.nummela(at)nic.fi
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

Kiitos KAJA-pilotille nopeasta vastauksesta :)


jatkan vielä johdattelevien kysymysten sarjaa:

tuo vanten keskiön vaihto kuuluu ilmeisesti sarjaan "älä tee tätä kotona"...
ehkä jopa sarjaan "älä teetä tätä ammattikoululla" ?

liekö tuossa mainitsemassani saabistin jutun ratasaabissa ollut teetetyt vanteet tai sitten (vanhemman) sportin nelipulttiset navat? niitä voi olla vaikea löytää, ehkä ruotsista?

kajakin 5 reikää 13" vanteella alkaa varmaan olla mahdollisuuksien rajoilla. pultin reiät ovat niin kaukana keskiöstä, että alkaa tulla gummi vastaan. jarrukilvet alkavat myös olla melko lähellä vanteen sisäpintaa?"

lisää älyvapaita ideoita: voisiko kajakin pyörän navan levyyn porata ja kierteyttää uudet reiät 4:lle pultille? jos sorvissa ajaisi pienen uran levyyn jotta saataisiin reiät samalle kehälle. mittaamalla ja 4-reikäistä vannetta mallineena käyttämällä voitaisiin saavuttaa riittävä tarkkuus? samalla voisi sorvata levyjen & rumpujen pinnat suoriksi jarrutehon maksimoimis-tarkoituksessa.

unohdinkohan tuosta jotain olennaista? joka tapauksessa olisi mukava saada asiantuntijan tuomio e.m. idealle :)


terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 9000 CS '97 *
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Heh. Kuulostaa hassulta että 4. vaide on liian pitkä Alastarolle. Mulla on 185/55R15 kumit ja Alastaron pääsuoralla kone kiersi nelosella yli 6000rpm vaikka ajettiin pojan kanssa hiljakseen. Mutkatkin meni kolmosella. Ei ole siis turhaan tullut kuutosta pellin alle tungettua. :-)

Mä olen kyllä hieman suunnitellut napa päivitystä 108x4 jaolle jos nykyiselle osille löytyy vaikka ostaja.

Vanteita työstäessä kannattaa olla tarkkana että tulee suorat, vetävät helposti hitsatessa. Keskiön vaihto on tietenkin helpompi juttu kuin levitys. Muutaman vanteen olen levittänyt, enkä aio lisää tehdä, liian työlästä.
Juha
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juha »

Mä oisin kiinnostunu noista navoista ja jarruista jos ne jää sulta ylimääräiseks.
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Viesti Kirjoittaja MNeva »

Meikäläistäkin kiinnostas noi navat. Mitä hintaa?

Mikko Neva
044-564196
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Viesti Kirjoittaja MNeva »

Numero meni gramman väärin eli 044-5364196
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Jaon vaihdossa multa jäisi ylimääräiseksi myös vanteet yms. Laskeskelin paljonko napa, jarru sekä vanne muutokseen on tullut euroja käytettyä. Osista (pyöränlaakerit yms. uusia) kertyi noin 1700euroo + koneistukset yms. päälle, eli onko se ihme jos kaverit on toisinaan ehdotelleet hoitoon hakeutumista. :-) Halvemmallakin tuon paketin tekee kun pistää enemmän käytettyjä osia. Takanavat voisi olla helpointa tehdä uudet/spesiaalit eli koneistaa vaikka alumiinitangosta.

Täytynee alkaa virittelemään muutossarjalle valmistusta.
Vastaa Viestiin