ilmastointi kajakkiin

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
kayak75
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: ilmastointi kajakkiin

Viesti Kirjoittaja kayak75 »

Kyllä ainakin uudehkossa Corollassa tyhjäkäyntikierrokset nousevat aika lailla kun ilmastoinnin kompura laitetaan päälle, joten veikkaan että jonkinlainen kierrostennostotoiminto on paikallaan vaikka laittaisikin nykyauton kompressorin. Jonkun vuosimallin kuupissahan moottorin lämmetessä jokin vempain muuttaa sytytyksen ajoitusta jotta kierrokset vähän nousevat jolloin vesipumppu jäähdyttää paremmin. Voisiko tätä käyttää hyödyksi?
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: ilmastointi kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Moottorin kierrosten nosto toimii joissakin usa losseissa alipaineella. Kaasuvivun rinnalla on alipainekello, jota ohjataan solenoidilla, joka luonnollisesti ottaa ohjauksen ilmastoinnilta. Ymmärtääkseni toimii niin, että jousi pukkaa lisää kierroksia ja alipaineella sitten pudotetaan kierroksen normaaliin. Noin päin siksi että sama kello hoitaa kierrosten noston kylmänä ja toimii noin päin nopeammin. Moderneissa ruiskupeleissähän toiminta tehdään oletettavasti tyhjäkäyntiventtiilillä ja sytysennakolla.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
kromipuskuri
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:48
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: ilmastointi kajakkiin

Viesti Kirjoittaja kromipuskuri »

Itse tätä joskus miettineenä ajattelin näin, jos saisi jostain kuutoskoneen jakopään kopan tosin sillä edelletyksellä että se käy edes paikoilleen nelkkuun. Silloinhan hihnapyörä minun ymmärtääkseni tulee suoraan kampiakselin päähän ja hihna pyörii silloin "oikeaan" suuntaan. Tosin vesipumppu pitänee myös olla kuutosesta. Mutta varmaan tuo kutosen jakopään koppa ei käy :roll:

Ja jos joku on oikein noheva niin tekee reiän kampiakselin kohdalle koppaan, hitsaa siihen sopivan palasen kiinni ja koneistaa stefalle käypäsen reiän.

Tai sitten etsii kompuran joka pyörii väärään suuntaan :lol:
# 2348
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
kabu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 12:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: ilmastointi kajakkiin

Viesti Kirjoittaja kabu »

Kit car putiikithan myyvät yleismallisia ilmastointilaitteita jotka lienee suht helppo sovittaa myös kuuppaan.

Esimerkiksi tässä on laite jossa on kompuraa ja höyrystintä lukuunottamatta kaiki siistissä papetissa.

http://www.cbsonline.co.uk/product/Univ ... it_AIRCON2
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: ilmastointi kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Mielenkiintoisen sivun olet kabu löytänyt. Tässä paketissa on sekä lämppäri että ilmastointi kuulemma "muropaketin kokoisessa" kotelossa:

http://www.cbsonline.co.uk/product/Univ ... Kit_AIRCON

Itse mieluiten laittaisin "OEM"-tyyliin höyrystimen siihen lämppärin kennon jälkeen kuupan omaan koteloon, en kyllä heti hahmota onko sille tilaa vai ei. Niitä pelkkiä kennojakin noilta sivuilta löytyi.

Ameriikan mailla suosivat "vintage air"-tuotteita, niillä on kanssa kompakteja paketteja ohjauksineen kaikkineen.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: ilmastointi kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

kromipuskuri kirjoitti:Itse tätä joskus miettineenä ajattelin näin, jos saisi jostain kuutoskoneen jakopään kopan tosin sillä edelletyksellä että se käy edes paikoilleen nelkkuun. Silloinhan hihnapyörä minun ymmärtääkseni tulee suoraan kampiakselin päähän ja hihna pyörii silloin "oikeaan" suuntaan. Tosin vesipumppu pitänee myös olla kuutosesta. Mutta varmaan tuo kutosen jakopään koppa ei käy :roll:
Kyllä kutosen jakopäänkoppa paikalle sopinee, sillä onhan kutosen lohkossakin paikka jossa V4:ssa on TP-akseli. Täytyy vaan olla vanhemman mallin kutosesta, eli sivupumppu kuten V4. Pieni haaste muodostuu sen sijaan kampiakselista, sillä sehän on V4:ssa liian lyhyt. Hihnapyörän paikka / olake puuttuu. Näppärä sällihän tietysti pyöräyttää sopivan adapterin tms.

Mitä taas kennon sijoitukseen tulee niin olen suunnitellut modifioitua koteloa korin ja puhaltimen väliin. Jostain on tullut käsitys, että joissakin laitteissa ilma jäähdytetään ensin, jolloin se saadaan kuivattua ja lämppärillä uudelleen lämmitettään oikeaan lämpöön tarvittaessa.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: ilmastointi kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Katsoin tuon Telajärven kuupan kuvaa ja siinä näköjään on ilmastointi. Kannattaisi jonkun hakea talteen. :)
http://www.telajarvi.net/autoliikeautot ... ab_96.html
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2205
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: ilmastointi kajakkiin

Viesti Kirjoittaja jt »

Itse käytän "ilmastointiin" tuollaista, aika varmatoiminen mikäli ei ole päässyt jäätymään:

Kuva

Asiayhteys löytyy sivulta
http://213.28.103.197/www-saab95-net/jt ... xaika.html
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: ilmastointi kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Ah, jt:llä vanha kunnon tyyppi 2/80. Eli 2 ikkunaa auki, nopeus 80. Täysimittainen 4/80 ilmaantui vasta myöhempiin malleihin.

Kajakissa on kyllä mukava kun ylttyy veivaamaan repsikankin lasin alas vaikka on turvavyö kiinni :wink:
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: ilmastointi kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Kyllähän viippa on jo 4/80 mallia :wink:
Kuskin paikalta tosin hieman hankala operoida kaikkia ilmastoinnin asetuksia.
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2205
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: ilmastointi kajakkiin

Viesti Kirjoittaja jt »

Juu näin on. Ja niistä takimmaisista ikkunoista vetää siihen malliin, että voisi jopa puhua nelivedosta (kaasua poljettaessa).

Sikäli Kartsakin oli oikeassa, että kyse on tosiaan myöhemmästä mallista siinä mielessä, että viippahan on eräänlainen evoluutiomalli 93:sta, ja myöhemmin 96:sta :)

Vuoden 1961 Monte Carlon ralliin osallistumisensa (4.tila) ansiosta lienee kyseessä myös maailman ensimmäinen "Sportswagon" 8)
Kuva

Sorry OT...
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Reijo Ranta
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 10:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: ilmastointi kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Reijo Ranta »

Kartsa kirjoitti:Ah, jt:llä vanha kunnon tyyppi 2/80. Eli 2 ikkunaa auki, nopeus 80. Täysimittainen 4/80 ilmaantui vasta myöhempiin malleihin.:
Sportissa oli avattavat takasivulasit. Harvoin näkee myyntipalstoilla (klaseja ja/tai vaunuja).
Reijo Ranta #140
95-66, 95-07
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: ilmastointi kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Täysimittainen 4/80 edellyttää neljää alasveivattavaa lasia :wink: Raotettavat takalasit ovat korkeintaan 2.2/80 :lol:

Ei vaan, esim tuo oma 93 hyötyisi todella paljon noista raotettavista takasivulaseista, siinä kun ei ole oikein minkäänlaista poistosysteemiä takana vakiona ainakaan.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ilmastointi kajakkiin

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Carlsson på taket:lla tuossa kuvassa onkin tuo ilmastoinnin ilmanohjain elikkäs luu ulkona. Itsekin tuli tuota tapaa mustien aurinkolasien kanssa 90-luvulla käytettyä ihan piruuttani, kun kuuppa ei siihen aikaan ollut 'muodissa'. Ikkuna on niin lähellä, että mahtuu paremmin istumaan, jos työntää käden ulos.

Harmi vaan kun hihnapyörä ei ole kampiakselilla, niin se tekee ilmastoinnin lisäksi esimerkiksi mahdollisen remmiahtimen laittamisen hankalaksi. No tuskinpa sellaista tulisi muutenkaan laitettua, mutta saahan sitä aina suunnitella..
96 V4i -73
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: ilmastointi kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Kompuran evoluutioasteesta tosiaan riippuu moottorille tulevan kuorman lisäys. Tänä päivänä löytyy jo "kevyempiä" vaihtoehtoja kuten tässä on puhuttukin.

Fiibereille minkäänlainen lisäkuorma ei kuitenkaan tee mannaa ja noissa "alkuperäisasennuksissa" (siis Coolairin sovelluksessa) olikin jakopäähän lainattu myös teräksiset rattaat. Muistaakseni koko setti... Lienevät vaikeat löytää nykyään, kun ko. rattaille on varmasti haluajia vaikkei ilmastointia kaavailisikaan.

Jokuhan on noita teettänyt bakeliittistakin eri sovelluksiin, tiedä sitten kokemuksista. Tuskin lienevät teräksisen veroiset mutta todennäköisesti vähän hiljaisemmat kuitenkin...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Vastaa Viestiin