ilmastointi kajakkiin
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 185
- Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: ilmastointi kajakkiin
Kyllä ainakin uudehkossa Corollassa tyhjäkäyntikierrokset nousevat aika lailla kun ilmastoinnin kompura laitetaan päälle, joten veikkaan että jonkinlainen kierrostennostotoiminto on paikallaan vaikka laittaisikin nykyauton kompressorin. Jonkun vuosimallin kuupissahan moottorin lämmetessä jokin vempain muuttaa sytytyksen ajoitusta jotta kierrokset vähän nousevat jolloin vesipumppu jäähdyttää paremmin. Voisiko tätä käyttää hyödyksi?
Re: ilmastointi kajakkiin
Moottorin kierrosten nosto toimii joissakin usa losseissa alipaineella. Kaasuvivun rinnalla on alipainekello, jota ohjataan solenoidilla, joka luonnollisesti ottaa ohjauksen ilmastoinnilta. Ymmärtääkseni toimii niin, että jousi pukkaa lisää kierroksia ja alipaineella sitten pudotetaan kierroksen normaaliin. Noin päin siksi että sama kello hoitaa kierrosten noston kylmänä ja toimii noin päin nopeammin. Moderneissa ruiskupeleissähän toiminta tehdään oletettavasti tyhjäkäyntiventtiilillä ja sytysennakolla.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 106
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:48
- Paikkakunta: Iisalmi
- Viesti:
Re: ilmastointi kajakkiin
Itse tätä joskus miettineenä ajattelin näin, jos saisi jostain kuutoskoneen jakopään kopan tosin sillä edelletyksellä että se käy edes paikoilleen nelkkuun. Silloinhan hihnapyörä minun ymmärtääkseni tulee suoraan kampiakselin päähän ja hihna pyörii silloin "oikeaan" suuntaan. Tosin vesipumppu pitänee myös olla kuutosesta. Mutta varmaan tuo kutosen jakopään koppa ei käy
Ja jos joku on oikein noheva niin tekee reiän kampiakselin kohdalle koppaan, hitsaa siihen sopivan palasen kiinni ja koneistaa stefalle käypäsen reiän.
Tai sitten etsii kompuran joka pyörii väärään suuntaan
Ja jos joku on oikein noheva niin tekee reiän kampiakselin kohdalle koppaan, hitsaa siihen sopivan palasen kiinni ja koneistaa stefalle käypäsen reiän.
Tai sitten etsii kompuran joka pyörii väärään suuntaan
# 2348
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
Re: ilmastointi kajakkiin
Kit car putiikithan myyvät yleismallisia ilmastointilaitteita jotka lienee suht helppo sovittaa myös kuuppaan.
Esimerkiksi tässä on laite jossa on kompuraa ja höyrystintä lukuunottamatta kaiki siistissä papetissa.
http://www.cbsonline.co.uk/product/Univ ... it_AIRCON2
Esimerkiksi tässä on laite jossa on kompuraa ja höyrystintä lukuunottamatta kaiki siistissä papetissa.
http://www.cbsonline.co.uk/product/Univ ... it_AIRCON2
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
Re: ilmastointi kajakkiin
Mielenkiintoisen sivun olet kabu löytänyt. Tässä paketissa on sekä lämppäri että ilmastointi kuulemma "muropaketin kokoisessa" kotelossa:
http://www.cbsonline.co.uk/product/Univ ... Kit_AIRCON
Itse mieluiten laittaisin "OEM"-tyyliin höyrystimen siihen lämppärin kennon jälkeen kuupan omaan koteloon, en kyllä heti hahmota onko sille tilaa vai ei. Niitä pelkkiä kennojakin noilta sivuilta löytyi.
Ameriikan mailla suosivat "vintage air"-tuotteita, niillä on kanssa kompakteja paketteja ohjauksineen kaikkineen.
http://www.cbsonline.co.uk/product/Univ ... Kit_AIRCON
Itse mieluiten laittaisin "OEM"-tyyliin höyrystimen siihen lämppärin kennon jälkeen kuupan omaan koteloon, en kyllä heti hahmota onko sille tilaa vai ei. Niitä pelkkiä kennojakin noilta sivuilta löytyi.
Ameriikan mailla suosivat "vintage air"-tuotteita, niillä on kanssa kompakteja paketteja ohjauksineen kaikkineen.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: ilmastointi kajakkiin
Kyllä kutosen jakopäänkoppa paikalle sopinee, sillä onhan kutosen lohkossakin paikka jossa V4:ssa on TP-akseli. Täytyy vaan olla vanhemman mallin kutosesta, eli sivupumppu kuten V4. Pieni haaste muodostuu sen sijaan kampiakselista, sillä sehän on V4:ssa liian lyhyt. Hihnapyörän paikka / olake puuttuu. Näppärä sällihän tietysti pyöräyttää sopivan adapterin tms.kromipuskuri kirjoitti:Itse tätä joskus miettineenä ajattelin näin, jos saisi jostain kuutoskoneen jakopään kopan tosin sillä edelletyksellä että se käy edes paikoilleen nelkkuun. Silloinhan hihnapyörä minun ymmärtääkseni tulee suoraan kampiakselin päähän ja hihna pyörii silloin "oikeaan" suuntaan. Tosin vesipumppu pitänee myös olla kuutosesta. Mutta varmaan tuo kutosen jakopään koppa ei käy
Mitä taas kennon sijoitukseen tulee niin olen suunnitellut modifioitua koteloa korin ja puhaltimen väliin. Jostain on tullut käsitys, että joissakin laitteissa ilma jäähdytetään ensin, jolloin se saadaan kuivattua ja lämppärillä uudelleen lämmitettään oikeaan lämpöön tarvittaessa.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Re: ilmastointi kajakkiin
Katsoin tuon Telajärven kuupan kuvaa ja siinä näköjään on ilmastointi. Kannattaisi jonkun hakea talteen.
http://www.telajarvi.net/autoliikeautot ... ab_96.html
http://www.telajarvi.net/autoliikeautot ... ab_96.html
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: ilmastointi kajakkiin
Itse käytän "ilmastointiin" tuollaista, aika varmatoiminen mikäli ei ole päässyt jäätymään:
Asiayhteys löytyy sivulta
http://213.28.103.197/www-saab95-net/jt ... xaika.html
Asiayhteys löytyy sivulta
http://213.28.103.197/www-saab95-net/jt ... xaika.html
Re: ilmastointi kajakkiin
Ah, jt:llä vanha kunnon tyyppi 2/80. Eli 2 ikkunaa auki, nopeus 80. Täysimittainen 4/80 ilmaantui vasta myöhempiin malleihin.
Kajakissa on kyllä mukava kun ylttyy veivaamaan repsikankin lasin alas vaikka on turvavyö kiinni
Kajakissa on kyllä mukava kun ylttyy veivaamaan repsikankin lasin alas vaikka on turvavyö kiinni
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: ilmastointi kajakkiin
Kyllähän viippa on jo 4/80 mallia
Kuskin paikalta tosin hieman hankala operoida kaikkia ilmastoinnin asetuksia.
Kuskin paikalta tosin hieman hankala operoida kaikkia ilmastoinnin asetuksia.
Re: ilmastointi kajakkiin
Juu näin on. Ja niistä takimmaisista ikkunoista vetää siihen malliin, että voisi jopa puhua nelivedosta (kaasua poljettaessa).
Sikäli Kartsakin oli oikeassa, että kyse on tosiaan myöhemmästä mallista siinä mielessä, että viippahan on eräänlainen evoluutiomalli 93:sta, ja myöhemmin 96:sta
Vuoden 1961 Monte Carlon ralliin osallistumisensa (4.tila) ansiosta lienee kyseessä myös maailman ensimmäinen "Sportswagon"
Sorry OT...
Sikäli Kartsakin oli oikeassa, että kyse on tosiaan myöhemmästä mallista siinä mielessä, että viippahan on eräänlainen evoluutiomalli 93:sta, ja myöhemmin 96:sta
Vuoden 1961 Monte Carlon ralliin osallistumisensa (4.tila) ansiosta lienee kyseessä myös maailman ensimmäinen "Sportswagon"
Sorry OT...
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 158
- Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 10:48
- Paikkakunta: Helsinki
Re: ilmastointi kajakkiin
Sportissa oli avattavat takasivulasit. Harvoin näkee myyntipalstoilla (klaseja ja/tai vaunuja).Kartsa kirjoitti:Ah, jt:llä vanha kunnon tyyppi 2/80. Eli 2 ikkunaa auki, nopeus 80. Täysimittainen 4/80 ilmaantui vasta myöhempiin malleihin.:
Reijo Ranta #140
95-66, 95-07
95-66, 95-07
Re: ilmastointi kajakkiin
Täysimittainen 4/80 edellyttää neljää alasveivattavaa lasia Raotettavat takalasit ovat korkeintaan 2.2/80
Ei vaan, esim tuo oma 93 hyötyisi todella paljon noista raotettavista takasivulaseista, siinä kun ei ole oikein minkäänlaista poistosysteemiä takana vakiona ainakaan.
Ei vaan, esim tuo oma 93 hyötyisi todella paljon noista raotettavista takasivulaseista, siinä kun ei ole oikein minkäänlaista poistosysteemiä takana vakiona ainakaan.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: ilmastointi kajakkiin
Carlsson på taket:lla tuossa kuvassa onkin tuo ilmastoinnin ilmanohjain elikkäs luu ulkona. Itsekin tuli tuota tapaa mustien aurinkolasien kanssa 90-luvulla käytettyä ihan piruuttani, kun kuuppa ei siihen aikaan ollut 'muodissa'. Ikkuna on niin lähellä, että mahtuu paremmin istumaan, jos työntää käden ulos.
Harmi vaan kun hihnapyörä ei ole kampiakselilla, niin se tekee ilmastoinnin lisäksi esimerkiksi mahdollisen remmiahtimen laittamisen hankalaksi. No tuskinpa sellaista tulisi muutenkaan laitettua, mutta saahan sitä aina suunnitella..
Harmi vaan kun hihnapyörä ei ole kampiakselilla, niin se tekee ilmastoinnin lisäksi esimerkiksi mahdollisen remmiahtimen laittamisen hankalaksi. No tuskinpa sellaista tulisi muutenkaan laitettua, mutta saahan sitä aina suunnitella..
96 V4i -73
Re: ilmastointi kajakkiin
Kompuran evoluutioasteesta tosiaan riippuu moottorille tulevan kuorman lisäys. Tänä päivänä löytyy jo "kevyempiä" vaihtoehtoja kuten tässä on puhuttukin.
Fiibereille minkäänlainen lisäkuorma ei kuitenkaan tee mannaa ja noissa "alkuperäisasennuksissa" (siis Coolairin sovelluksessa) olikin jakopäähän lainattu myös teräksiset rattaat. Muistaakseni koko setti... Lienevät vaikeat löytää nykyään, kun ko. rattaille on varmasti haluajia vaikkei ilmastointia kaavailisikaan.
Jokuhan on noita teettänyt bakeliittistakin eri sovelluksiin, tiedä sitten kokemuksista. Tuskin lienevät teräksisen veroiset mutta todennäköisesti vähän hiljaisemmat kuitenkin...
Fiibereille minkäänlainen lisäkuorma ei kuitenkaan tee mannaa ja noissa "alkuperäisasennuksissa" (siis Coolairin sovelluksessa) olikin jakopäähän lainattu myös teräksiset rattaat. Muistaakseni koko setti... Lienevät vaikeat löytää nykyään, kun ko. rattaille on varmasti haluajia vaikkei ilmastointia kaavailisikaan.
Jokuhan on noita teettänyt bakeliittistakin eri sovelluksiin, tiedä sitten kokemuksista. Tuskin lienevät teräksisen veroiset mutta todennäköisesti vähän hiljaisemmat kuitenkin...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)