ilmastointi kajakkiin

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
eltzi
"Turbo"
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 23:42
Paikkakunta: Hyvinkää

ilmastointi kajakkiin

Viesti Kirjoittaja eltzi »

Tietääkö kukaan että mistä tai keneltä sais palikoita kyseiseen rakennelmaan? Jenkkimallissa kun kuulemma on ollu ilmastointi,itseä himottais rakentaa sellanen myös omaani. Että jos joltain löytyy ylimääräisenä setti hyllystä ni eikun ilmotuksia
:D
Eltzi #1888 p.040-7416902
Saab 96 V4 SUPER -78
Saab 9-5 Aero -00
progress
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 13:44

Re: ilmastointi kajakkiin

Viesti Kirjoittaja progress »

eltzi kirjoitti:Tietääkö kukaan että mistä tai keneltä sais palikoita kyseiseen rakennelmaan? Jenkkimallissa kun kuulemma on ollu ilmastointi,itseä himottais rakentaa sellanen myös omaani. Että jos joltain löytyy ylimääräisenä setti hyllystä ni eikun ilmotuksia
:D
Kyllä noita aftermarket ilmastointeja myydään jenkkiautoihin, niin miksei sellaisen sais retrofitattua 96:een?
Mä joskus ostin mun ex Corvetteen vintage airin ilmastointikilkkeet, ei tullut koskaan tosin asennettua sitä, kun ehdin sen kyseisen auton myydä ennen.
Saab 96 (1975), Chevrolet Corvette (1973), Chevrolet Corvette (1982) Collector Edition, Alfa Romeo
http://ruosterausku.blogspot.fi/
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: ilmastointi kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Täällä olisi tonnarin kokonainen ilmastointi kaasuineen päivineen. Siitä vain sovittelemaan :)
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: ilmastointi kajakkiin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Mulla olisi Sonettista irroitettuna ilmastoinnin letkut. Tarviit siis vain kompuran, lauhduttimen ja käyttöpaneelin. Olikohan vielä jotain muuta...
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
progress
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 13:44

Re: ilmastointi kajakkiin

Viesti Kirjoittaja progress »

tsaarela kirjoitti:Mulla olisi Sonettista irroitettuna ilmastoinnin letkut. Tarviit siis vain kompuran, lauhduttimen ja käyttöpaneelin. Olikohan vielä jotain muuta...
Varmaan se itse Sonettin "ilmanvaihtoyksikkö" (eli lämppäri) on erilainen.. Ainakin noita jenkkiautoja säätäessä on tullut vastaan, että siellä on siis kaksi kennostoa (lämmityskennosto ja jäähdytyskennosto), joiden läpi sitten ohjataan ilma.
Saab 96 (1975), Chevrolet Corvette (1973), Chevrolet Corvette (1982) Collector Edition, Alfa Romeo
http://ruosterausku.blogspot.fi/
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: ilmastointi kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Jenkki-ilmastointi ei tainnut olla tehdasvaruste, mielestäni dealerit asensivat niitä, joten käytäntö voi olla kirjavaa.

Pieneen kaasutinmoottoriin tarvitaan luultavasti myös joku vekotin joka hieman nostaa tyhjäkäyntiä ennen kuin kompressori hörähtää. Joku solenoidi tai vakuumikello kai se olisi, joka tökkäisi kaasuvipuun. Ehkä joku cruise-controlin säätölaite voisi toimia raaka-aineena?

Sähköflekti tarvitaan myös, ja sillekin ohjaus kompurasta.

Kylmästöinti tosiaan pelaa kuten progress kuvasi, eli sillai että jäähdytyspuoli on aina päällä ollessaan "täysillä" ja lämppärin hanalla laitetaan sitten lämpöä sekaan tarpeen mukaan.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: ilmastointi kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Coolair niminen firma niitä teki kajakille. Kompura oli järeä Fordin V8 laite. Pääasiassa noita asenneltiin 1,7 koneiden kaveriksi. Olen omistanut kyseisen täydellisen setin, joka piti asentaa viippaan. Setti taitaa majailla edelleen Parkanossa, muttei luultavasti myynnissä. Mukana oli jopa alkuperäinen manuaali.
# 419 Vesa Pohjalainen
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: ilmastointi kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Juu tosiaan niinhän se olikin, joku iso hopan kompura. Nyt jos alkaa rakentamaan, niin valkkaa jostain 1-1,5 litraisesta kinneristä sen kompuran, niin ei tarvita ihan V8:n vauhtipyörää että pysyy kones käynnissä kun mankeettikytkin nappaa :wink:

Samoin nykykotterot ovat aika kompakteja, joten saattaa hyvinkin löytyä sellainen höyrystin (vaimikäseoli) joka sopii kuupan lämppärikoteloon tai -kanavaan.

Jos sattuu Parkanossa olemaan skanneri käden ulottuvilla niin olispa kiva nähdä minkämoinen systeemi on kyseessä.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: ilmastointi kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Mä en mitenkään osaa yhdistää padan ja ilmastoinnin kompuran kokoa. Äkkiseltään ajateltuna kompuran kokoon vaikuttaa se minkä kokoista koppia on tarkoitus jäähdyttää. Tietenkin ameriikan lossin ja kajakin jäähdyttämiiseen tarvitaan hiukan eri tehoja. Perinteiset kompurat ohjautuu on/off tyyliin magneettikytkimellä, joka luonnollisesti tuntuu pienessä koneessa kun ~4kW tehosyöppö kytketään. Nykyään pienempiä kompuroita on tarjolla, kun jokaisessa koirankopissa alkaa jo ilmastointi löytymään. Ilmastoinnin asennusta kajakkiin on tullut itsekin pohdittua mutta kun mitään muutakaan ei nykyää jaksa askarrella, niin eiköhän sekin jää tekemättä.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
kromipuskuri
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:48
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: ilmastointi kajakkiin

Viesti Kirjoittaja kromipuskuri »

Tyhmä kysymys tähän, onko kompuran pyörimissuunnalla väliä?
# 2348
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: ilmastointi kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Tero_s kirjoitti:Mä en mitenkään osaa yhdistää padan ja ilmastoinnin kompuran kokoa. Äkkiseltään ajateltuna kompuran kokoon vaikuttaa se minkä kokoista koppia on tarkoitus jäähdyttää. Tietenkin ameriikan lossin ja kajakin jäähdyttämiiseen tarvitaan hiukan eri tehoja. Perinteiset kompurat ohjautuu on/off tyyliin magneettikytkimellä, joka luonnollisesti tuntuu pienessä koneessa kun ~4kW tehosyöppö kytketään. Nykyään pienempiä kompuroita on tarjolla, kun jokaisessa koirankopissa alkaa jo ilmastointi löytymään. Ilmastoinnin asennusta kajakkiin on tullut itsekin pohdittua mutta kun mitään muutakaan ei nykyää jaksa askarrella, niin eiköhän sekin jää tekemättä.
Niin, se miksi minä sujuvasti yhdistin moottorin ja kompuran koon, ilmenee noista tekstistäsi lihavoimistani kohdista :wink:

Eli jos litrainen kolmimukinen laihaseosmoottori autossa jonka tärkein markkinointiarkumentti on polttoainetalous, jaksaa kompuraa pyörittää, niin varmaan kompura ottaa vähänlaisesti tehoa ja pyörittäminen onnistuu kajakin koneelta tyhjäkäynnilläkin. Eipä silti, varmaan pienikorisessa mutta isomoottorisessa autossa silti on pieni kompura, kun kerran kaikki maksaa jne, ja kuten sanoit, pieni ohjaamo jäähtyy pienemmälläkin teholla. Eli ei kai siinä suoraa linkkiä ole pannun ja kompuran välillä välttämättä.

Saattaa kajakki silti "vaatia" kaasuvivustoon jonkun systeemin joka nostaa kierroksia kun kompura kytkeytyy.

Myöskin pakeliittipyörien on syytä olla kunnossa jos tehoa otetaan remmistä enemmän kuin tavallisesti.

Pyörimissuuntaa en ollut edes ajatellut, se taitaa olla veenelkussa eri kuin useimmissa muissa?
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: ilmastointi kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

kromipuskuri kirjoitti:Tyhmä kysymys tähän, onko kompuran pyörimissuunnalla väliä?
Luultavasti on, varsinkin jos on esim. scroll tyyppinen kompura kyseessä. Mitsun vanhimmat evot taisi pyöriä "väärään" suuntaa vai oliko ne vaan peilikuvana nykyisin lähes standardiksi muodostuneesta mosa hantipuolella formaatista.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: ilmastointi kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Hondissa kanssa ainakin aiemmin oli moottorit "väärinpäin", en tiedä onko enää.

Tässä kuva umpimähkään googlatusta noin 1997 Accordista, siinähän se pikkuruinen kompurakin taitaa möllöttää etualalla:

http://www.carlink24.com/public_user_da ... 0608_6.jpg

Onks tää muuten nykyaikaa: "Kuvat voivat olla vain 640 pikseliä leveät."? Määkin olen melkoinen arvo- ja tekniikkakonservatiivi, mutta ei hyvää päivää... Joo, Hjälpdeskiinhän tämäkin valitus kuuluisi, mutku ei siitä kajakinosien myyntipalstahommastakaan kukaan enää tunnu korvaansa lotkauttavan :cry:
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: ilmastointi kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Nopeasti googlattuna evoissa kone pyörii aina samaan suuntaan ja vanhemmissa oli extra akseli vaihdelaatikossa, hondasta ei havaintoa.

Olisko kuvan härveli kuitenkin ohjaustehostimen pumppu. Veikkaus vaan tuon imuletkun klemmarin perusteella ja ei näy hihnapyörässä kytkintä. Lisäksi ilmastoinnin putket näyttää menevän laturin alle, tosin ei sinnekään mitään jättimäistä härveliä sovi.

Mun mielestä kuva toimii ihan OK linkistä...
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: ilmastointi kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

No niinpäs onkin ohjaustehostimen punuppu tuo. Aika pieni olisi kompuraksi ollutkin :oops: Hondan moottorien takaperoisesta pyörimissuunnasta on netti"tieto", eli "lähes varma" :mrgreen:

Muilla foorumeilla olen tottunut liittämään kuvia suoraan viestiin tuon Img nappulan kanssa, mutta aika usein netin kuvat ovat vähintään jotain 800 pikkelssiä leveitä eivätkä mahdu tänne. Saahan ne tietty skaalattua mutta mutta... No, kai tällekin rajoitteelle joku hyvä ja järkevä syy on.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Vastaa Viestiin