ilmastointi kajakkiin
ilmastointi kajakkiin
Tietääkö kukaan että mistä tai keneltä sais palikoita kyseiseen rakennelmaan? Jenkkimallissa kun kuulemma on ollu ilmastointi,itseä himottais rakentaa sellanen myös omaani. Että jos joltain löytyy ylimääräisenä setti hyllystä ni eikun ilmotuksia
Eltzi #1888 p.040-7416902
Saab 96 V4 SUPER -78
Saab 9-5 Aero -00
Saab 96 V4 SUPER -78
Saab 9-5 Aero -00
Re: ilmastointi kajakkiin
Kyllä noita aftermarket ilmastointeja myydään jenkkiautoihin, niin miksei sellaisen sais retrofitattua 96:een?eltzi kirjoitti:Tietääkö kukaan että mistä tai keneltä sais palikoita kyseiseen rakennelmaan? Jenkkimallissa kun kuulemma on ollu ilmastointi,itseä himottais rakentaa sellanen myös omaani. Että jos joltain löytyy ylimääräisenä setti hyllystä ni eikun ilmotuksia
Mä joskus ostin mun ex Corvetteen vintage airin ilmastointikilkkeet, ei tullut koskaan tosin asennettua sitä, kun ehdin sen kyseisen auton myydä ennen.
Saab 96 (1975), Chevrolet Corvette (1973), Chevrolet Corvette (1982) Collector Edition, Alfa Romeo
http://ruosterausku.blogspot.fi/
http://ruosterausku.blogspot.fi/
Re: ilmastointi kajakkiin
Täällä olisi tonnarin kokonainen ilmastointi kaasuineen päivineen. Siitä vain sovittelemaan
Re: ilmastointi kajakkiin
Mulla olisi Sonettista irroitettuna ilmastoinnin letkut. Tarviit siis vain kompuran, lauhduttimen ja käyttöpaneelin. Olikohan vielä jotain muuta...
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: ilmastointi kajakkiin
Varmaan se itse Sonettin "ilmanvaihtoyksikkö" (eli lämppäri) on erilainen.. Ainakin noita jenkkiautoja säätäessä on tullut vastaan, että siellä on siis kaksi kennostoa (lämmityskennosto ja jäähdytyskennosto), joiden läpi sitten ohjataan ilma.tsaarela kirjoitti:Mulla olisi Sonettista irroitettuna ilmastoinnin letkut. Tarviit siis vain kompuran, lauhduttimen ja käyttöpaneelin. Olikohan vielä jotain muuta...
Saab 96 (1975), Chevrolet Corvette (1973), Chevrolet Corvette (1982) Collector Edition, Alfa Romeo
http://ruosterausku.blogspot.fi/
http://ruosterausku.blogspot.fi/
Re: ilmastointi kajakkiin
Jenkki-ilmastointi ei tainnut olla tehdasvaruste, mielestäni dealerit asensivat niitä, joten käytäntö voi olla kirjavaa.
Pieneen kaasutinmoottoriin tarvitaan luultavasti myös joku vekotin joka hieman nostaa tyhjäkäyntiä ennen kuin kompressori hörähtää. Joku solenoidi tai vakuumikello kai se olisi, joka tökkäisi kaasuvipuun. Ehkä joku cruise-controlin säätölaite voisi toimia raaka-aineena?
Sähköflekti tarvitaan myös, ja sillekin ohjaus kompurasta.
Kylmästöinti tosiaan pelaa kuten progress kuvasi, eli sillai että jäähdytyspuoli on aina päällä ollessaan "täysillä" ja lämppärin hanalla laitetaan sitten lämpöä sekaan tarpeen mukaan.
Pieneen kaasutinmoottoriin tarvitaan luultavasti myös joku vekotin joka hieman nostaa tyhjäkäyntiä ennen kuin kompressori hörähtää. Joku solenoidi tai vakuumikello kai se olisi, joka tökkäisi kaasuvipuun. Ehkä joku cruise-controlin säätölaite voisi toimia raaka-aineena?
Sähköflekti tarvitaan myös, ja sillekin ohjaus kompurasta.
Kylmästöinti tosiaan pelaa kuten progress kuvasi, eli sillai että jäähdytyspuoli on aina päällä ollessaan "täysillä" ja lämppärin hanalla laitetaan sitten lämpöä sekaan tarpeen mukaan.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: ilmastointi kajakkiin
Coolair niminen firma niitä teki kajakille. Kompura oli järeä Fordin V8 laite. Pääasiassa noita asenneltiin 1,7 koneiden kaveriksi. Olen omistanut kyseisen täydellisen setin, joka piti asentaa viippaan. Setti taitaa majailla edelleen Parkanossa, muttei luultavasti myynnissä. Mukana oli jopa alkuperäinen manuaali.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: ilmastointi kajakkiin
Juu tosiaan niinhän se olikin, joku iso hopan kompura. Nyt jos alkaa rakentamaan, niin valkkaa jostain 1-1,5 litraisesta kinneristä sen kompuran, niin ei tarvita ihan V8:n vauhtipyörää että pysyy kones käynnissä kun mankeettikytkin nappaa
Samoin nykykotterot ovat aika kompakteja, joten saattaa hyvinkin löytyä sellainen höyrystin (vaimikäseoli) joka sopii kuupan lämppärikoteloon tai -kanavaan.
Jos sattuu Parkanossa olemaan skanneri käden ulottuvilla niin olispa kiva nähdä minkämoinen systeemi on kyseessä.
Samoin nykykotterot ovat aika kompakteja, joten saattaa hyvinkin löytyä sellainen höyrystin (vaimikäseoli) joka sopii kuupan lämppärikoteloon tai -kanavaan.
Jos sattuu Parkanossa olemaan skanneri käden ulottuvilla niin olispa kiva nähdä minkämoinen systeemi on kyseessä.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: ilmastointi kajakkiin
Mä en mitenkään osaa yhdistää padan ja ilmastoinnin kompuran kokoa. Äkkiseltään ajateltuna kompuran kokoon vaikuttaa se minkä kokoista koppia on tarkoitus jäähdyttää. Tietenkin ameriikan lossin ja kajakin jäähdyttämiiseen tarvitaan hiukan eri tehoja. Perinteiset kompurat ohjautuu on/off tyyliin magneettikytkimellä, joka luonnollisesti tuntuu pienessä koneessa kun ~4kW tehosyöppö kytketään. Nykyään pienempiä kompuroita on tarjolla, kun jokaisessa koirankopissa alkaa jo ilmastointi löytymään. Ilmastoinnin asennusta kajakkiin on tullut itsekin pohdittua mutta kun mitään muutakaan ei nykyää jaksa askarrella, niin eiköhän sekin jää tekemättä.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 106
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:48
- Paikkakunta: Iisalmi
- Viesti:
Re: ilmastointi kajakkiin
Tyhmä kysymys tähän, onko kompuran pyörimissuunnalla väliä?
# 2348
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
Re: ilmastointi kajakkiin
Niin, se miksi minä sujuvasti yhdistin moottorin ja kompuran koon, ilmenee noista tekstistäsi lihavoimistani kohdistaTero_s kirjoitti:Mä en mitenkään osaa yhdistää padan ja ilmastoinnin kompuran kokoa. Äkkiseltään ajateltuna kompuran kokoon vaikuttaa se minkä kokoista koppia on tarkoitus jäähdyttää. Tietenkin ameriikan lossin ja kajakin jäähdyttämiiseen tarvitaan hiukan eri tehoja. Perinteiset kompurat ohjautuu on/off tyyliin magneettikytkimellä, joka luonnollisesti tuntuu pienessä koneessa kun ~4kW tehosyöppö kytketään. Nykyään pienempiä kompuroita on tarjolla, kun jokaisessa koirankopissa alkaa jo ilmastointi löytymään. Ilmastoinnin asennusta kajakkiin on tullut itsekin pohdittua mutta kun mitään muutakaan ei nykyää jaksa askarrella, niin eiköhän sekin jää tekemättä.
Eli jos litrainen kolmimukinen laihaseosmoottori autossa jonka tärkein markkinointiarkumentti on polttoainetalous, jaksaa kompuraa pyörittää, niin varmaan kompura ottaa vähänlaisesti tehoa ja pyörittäminen onnistuu kajakin koneelta tyhjäkäynnilläkin. Eipä silti, varmaan pienikorisessa mutta isomoottorisessa autossa silti on pieni kompura, kun kerran kaikki maksaa jne, ja kuten sanoit, pieni ohjaamo jäähtyy pienemmälläkin teholla. Eli ei kai siinä suoraa linkkiä ole pannun ja kompuran välillä välttämättä.
Saattaa kajakki silti "vaatia" kaasuvivustoon jonkun systeemin joka nostaa kierroksia kun kompura kytkeytyy.
Myöskin pakeliittipyörien on syytä olla kunnossa jos tehoa otetaan remmistä enemmän kuin tavallisesti.
Pyörimissuuntaa en ollut edes ajatellut, se taitaa olla veenelkussa eri kuin useimmissa muissa?
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: ilmastointi kajakkiin
Luultavasti on, varsinkin jos on esim. scroll tyyppinen kompura kyseessä. Mitsun vanhimmat evot taisi pyöriä "väärään" suuntaa vai oliko ne vaan peilikuvana nykyisin lähes standardiksi muodostuneesta mosa hantipuolella formaatista.kromipuskuri kirjoitti:Tyhmä kysymys tähän, onko kompuran pyörimissuunnalla väliä?
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Re: ilmastointi kajakkiin
Hondissa kanssa ainakin aiemmin oli moottorit "väärinpäin", en tiedä onko enää.
Tässä kuva umpimähkään googlatusta noin 1997 Accordista, siinähän se pikkuruinen kompurakin taitaa möllöttää etualalla:
http://www.carlink24.com/public_user_da ... 0608_6.jpg
Onks tää muuten nykyaikaa: "Kuvat voivat olla vain 640 pikseliä leveät."? Määkin olen melkoinen arvo- ja tekniikkakonservatiivi, mutta ei hyvää päivää... Joo, Hjälpdeskiinhän tämäkin valitus kuuluisi, mutku ei siitä kajakinosien myyntipalstahommastakaan kukaan enää tunnu korvaansa lotkauttavan
Tässä kuva umpimähkään googlatusta noin 1997 Accordista, siinähän se pikkuruinen kompurakin taitaa möllöttää etualalla:
http://www.carlink24.com/public_user_da ... 0608_6.jpg
Onks tää muuten nykyaikaa: "Kuvat voivat olla vain 640 pikseliä leveät."? Määkin olen melkoinen arvo- ja tekniikkakonservatiivi, mutta ei hyvää päivää... Joo, Hjälpdeskiinhän tämäkin valitus kuuluisi, mutku ei siitä kajakinosien myyntipalstahommastakaan kukaan enää tunnu korvaansa lotkauttavan
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: ilmastointi kajakkiin
Nopeasti googlattuna evoissa kone pyörii aina samaan suuntaan ja vanhemmissa oli extra akseli vaihdelaatikossa, hondasta ei havaintoa.
Olisko kuvan härveli kuitenkin ohjaustehostimen pumppu. Veikkaus vaan tuon imuletkun klemmarin perusteella ja ei näy hihnapyörässä kytkintä. Lisäksi ilmastoinnin putket näyttää menevän laturin alle, tosin ei sinnekään mitään jättimäistä härveliä sovi.
Mun mielestä kuva toimii ihan OK linkistä...
Olisko kuvan härveli kuitenkin ohjaustehostimen pumppu. Veikkaus vaan tuon imuletkun klemmarin perusteella ja ei näy hihnapyörässä kytkintä. Lisäksi ilmastoinnin putket näyttää menevän laturin alle, tosin ei sinnekään mitään jättimäistä härveliä sovi.
Mun mielestä kuva toimii ihan OK linkistä...
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Re: ilmastointi kajakkiin
No niinpäs onkin ohjaustehostimen punuppu tuo. Aika pieni olisi kompuraksi ollutkin Hondan moottorien takaperoisesta pyörimissuunnasta on netti"tieto", eli "lähes varma"
Muilla foorumeilla olen tottunut liittämään kuvia suoraan viestiin tuon Img nappulan kanssa, mutta aika usein netin kuvat ovat vähintään jotain 800 pikkelssiä leveitä eivätkä mahdu tänne. Saahan ne tietty skaalattua mutta mutta... No, kai tällekin rajoitteelle joku hyvä ja järkevä syy on.
Muilla foorumeilla olen tottunut liittämään kuvia suoraan viestiin tuon Img nappulan kanssa, mutta aika usein netin kuvat ovat vähintään jotain 800 pikkelssiä leveitä eivätkä mahdu tänne. Saahan ne tietty skaalattua mutta mutta... No, kai tällekin rajoitteelle joku hyvä ja järkevä syy on.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007