V4:n käynnistys ns penkissä

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
jupisija
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Touko 21, 2012 08:54

V4:n käynnistys ns penkissä

Viesti Kirjoittaja jupisija »

Sain ton moottorin siihen kuntoon pukille että sitä vois koekäynnistää penkissä, miksi näin voisi kysyä, mutta syy on se että itse korin kansssa mennee vielä vuosia joten moottoria ajattelin käyttää määrätyin väliajoin.
Mitä kytkentöjä tarvin jotta voin sitä väliaikaisasennetulla virtalukolla saada pelittään, nyt jo kyllä starttimoottorista ns oikkarilla pyörittää hyvin mutta siitä askel johdotuksen kautta varsinaiseen käynnistykseen on joltinenkin.
- akku on uusi ja täynnä virtaskaa
- starttimoottori pyörittää ja sole pelittää
- laturi paikallaan ja yj-rele samoin
- virranjaotin katsottu ja ajastettu nyt lähes oikein, ei strobolla
- puolan pitäis pelittää
Moottori on tietääkseni n-75 mutta tuplasolexilla ja olettaisin 1700 ccm. Kuitenkaan en saa kreemiä starttimoottorille että edes pyörittäis, virtakaavioo olen yrittäny selvittää mutta tähän vaiheeseen siellä on liikaa kytkentöjä.
Jos joku ystävällinen sähkäri tms vois heittää ajatuksen mikä olis minimivaatimus johdotukseen saadakseni tuon edes pyöriin virtalukosta ja sitten voisin keskittyä kipinän metsästykseen. :oops:
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: V4:n käynnistys ns penkissä

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Sanoisin että jos et välttämättä halua saada konetta käyntiin vain käynnistämisen ilosta, niin laita vain öljyt sisään, öljyä myös tulpanreijistä lusikallinen tjsp ja pyöritä konetta startilla. Jos/kun laitat öljyä tulpanreijistä, niin jätä tulpat pois, ettei tule vahinkoa, pistä vaan jotain rättiä reikien peitoksi ettei öljy lennä pitkälle :) Toista tämä aika ajoin ja säilytä moottoria kuivassa paikassa. Pyöriteltyäsi tietysti laita tippa lisää öljyä tulpanreikiin ja tulpat paikalleen.

Palamisesta syntyy aina kaikenlaista moskaa sekä lämpöä, joka haittaa koneen säilymistä. Joudut myös pitämään jäähdytysjärjestelmän täytettynä. Ja kaasuttimeen kuivuu bensat monta kertaa, mikä aiheuttaa myös monenlaista.

Mutta jos haluat käyttää konetta, niin sehän ei tarvitse kuin sähköä puolalle, ja jonkun katkaisimen jolla puolan virran saa päälle ja pois. Lisäksi jousipalautteinen painonappi markkeeraamaan virtalukon start-asentoa. Nappulalla aktivoit solenoidin ohjauksen. Laturia et tarvitse tällaisessa järjestelmässä, moottori käy tunteja täydellä akullisella. Välillä voit ladata akun töpselilaturilla (tai lainata tähän käyttöautosi akkua joka latautuu normaalikäytössä vaivatta). Öljynpainevalo kannattaa kanssa virittää toimimaan.

Rakenna pukki tukevaksi ja riittävän leveäksi. Moottorissa on aika paljon pyörivää tavaraa, ja jos kierrokset muuttuvat nopeasti, voi tellinki keikahtaa kumoon.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Vastaa Viestiin