Viipan ja kuupan vanteista ja renkaista
Viipan ja kuupan vanteista ja renkaista
Voisivatko palstan kokeneet kertoa, onko ysiviipassa ja -kuupassa samanlaiset peltivanteet, kun jossain olen törmännyt juttuihin viipan leveämmistä vanteista?
Entä käyvätkö viipan renkaiksi 155-15 vai täytyykö ehdottomasti olla 165-15?
Ajan näillä kysymyksillä takaa sitä, että kannattaako laittaa kuupan vanteet renkaineen -76 viippaan. Tällä hetkellä alla on sekarengastus(155 ja 165) eivätkä vanteet ole parhaasta päästä.
Entä käyvätkö viipan renkaiksi 155-15 vai täytyykö ehdottomasti olla 165-15?
Ajan näillä kysymyksillä takaa sitä, että kannattaako laittaa kuupan vanteet renkaineen -76 viippaan. Tällä hetkellä alla on sekarengastus(155 ja 165) eivätkä vanteet ole parhaasta päästä.
#5198
Re: Viipan ja kuupan vanteista ja renkaista
Viipan vanteet ovat puoli tuumaa leveämmät eli 5,5-15, luulisin että ainakin vanhemmissa vuosimalleissa kummassakin oli 5.60-15 sen jälkeen kun kuupasta hylättiin 5.20-15. Vyörenkaana tavallinen on ollut tuo 155-15, 165-15 lienee vain virittelijöiden käytössä, keskustelua on ollut että mahtuuko kääntymään etulokasuojan alla.
Joku saattaa tietää vuosimallikohtaiset erot jos niitä on.
Joku saattaa tietää vuosimallikohtaiset erot jos niitä on.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Viipan ja kuupan vanteista ja renkaista
Pääsääntöisesti vyörenkaana on ollut 155 -15, mutta niitä saa nykyisin huonosti, joten 165 on käytetty yleisesti myös. Saattaa hieman ahdistaa talvirenkaana takapäässä paikalleen asennettaessa, mutta muuten OK valinta.
-76 vanne muuttui muistaakseni puoli tuumaa leveämmäksi, mutta muuten malli oli samanlainen kuin vuoden -72. Ns. reikävanteet olivat vanhemmissa malleissa. Umpinaisempi malli tuli vuoden -72 malliin. En nyt muista suoraan olisiko se leveämpi ollut peräti 5" vaiko 4,5", tuli joka tapauksessa -76 malliin.
Mitään ongelmaa ei ole, jos asennat viippaan kuupan 155 renkaat ja vaikka ne -76 mallin leveämmät vanteet.
-76 vanne muuttui muistaakseni puoli tuumaa leveämmäksi, mutta muuten malli oli samanlainen kuin vuoden -72. Ns. reikävanteet olivat vanhemmissa malleissa. Umpinaisempi malli tuli vuoden -72 malliin. En nyt muista suoraan olisiko se leveämpi ollut peräti 5" vaiko 4,5", tuli joka tapauksessa -76 malliin.
Mitään ongelmaa ei ole, jos asennat viippaan kuupan 155 renkaat ja vaikka ne -76 mallin leveämmät vanteet.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Viipan ja kuupan vanteista ja renkaista
Kuuppa ja viippa 4" vm '75 asti, paitsi viipan piilofarmarivarustukseen kuulunut 4,5"
Vm '76 kuuppaan tuli 4,5", mutta Viippaan jäi 4".
On niitä muitakin, mutta tuollaiset niissä uutena oli.
Tärkeämpää kuitenkin lienee, että joka pyörässä, tai ainakin samalla akselilla on samannäköinen ja -levyinen vanne
Vm '76 kuuppaan tuli 4,5", mutta Viippaan jäi 4".
On niitä muitakin, mutta tuollaiset niissä uutena oli.
Tärkeämpää kuitenkin lienee, että joka pyörässä, tai ainakin samalla akselilla on samannäköinen ja -levyinen vanne
Re: Viipan ja kuupan vanteista ja renkaista
Kiitokset tiedoista! Täytyy vielä mitata nuo viipassa olevat vanteet, epäilen että eivät välttämättä ole kaikki alkuperäisiä viipan vanteita koska alla on sen verran sekalainen nivaska eri merkkisiä ja kokoisia renkaita.
Näillä tiedoilla voin laittaa alle kuupan kapeammat vanteet joissa 155-15 renkaat kohtalaisella pinnalla ja ajaa niillä kesän-pari. Vanteista valikoin myöhemmin parhaat (ja saman kokoiset) maalattavaksi ja laitatan uudet kumit.
Näillä tiedoilla voin laittaa alle kuupan kapeammat vanteet joissa 155-15 renkaat kohtalaisella pinnalla ja ajaa niillä kesän-pari. Vanteista valikoin myöhemmin parhaat (ja saman kokoiset) maalattavaksi ja laitatan uudet kumit.
#5198
Re: Viipan ja kuupan vanteista ja renkaista
Tulikin eilen tutkailtua korjaamokäsikirjaa aiheesta
Ensinnäkin, farmarikorisen V4:n omapaino on 50 kg suurempi kuin sedankorisen.
(vm '76 ilman kuljettajaa 980 kg vs. 930 kg)
Kokonaispaino 1540 kg vs. 1350 kg.
Rengaskoko, jos ristikudosrenkaat, farmarikorisessa 5.60x15, sedankorisessa 5.20x15.
Rengaskoko, jos vyörenkaat, molemmissa korimalleissa 155 R 15.
Vanne sedankorisessa vuosimalliin 1975 asti 4Jx15, vuosimallista 1976 alkaen 4,5Jx15.
Farmarikorisessa tämän kirjan mukaan aina 4Jx15, mutta kirja on v.1976 painos ja muusta lähteestä muistan lukeneeni että farmariinkin tuli 4,5-vanteet myöhemmin (vm. 1978?). Ehkä vanhat varastot / vanhan tilaussopimuksen jämät piti ensin käyttää loppuun?
Rengaspaineet kylmillä renkailla edessä ja takana molemmissa tyhjänä 1,7bar, sedanin täydellä kuormalla (5 henk) 1,9bar ja farmarin täydellä kuormalla (7 henk) 2,1bar.
Ensinnäkin, farmarikorisen V4:n omapaino on 50 kg suurempi kuin sedankorisen.
(vm '76 ilman kuljettajaa 980 kg vs. 930 kg)
Kokonaispaino 1540 kg vs. 1350 kg.
Rengaskoko, jos ristikudosrenkaat, farmarikorisessa 5.60x15, sedankorisessa 5.20x15.
Rengaskoko, jos vyörenkaat, molemmissa korimalleissa 155 R 15.
Vanne sedankorisessa vuosimalliin 1975 asti 4Jx15, vuosimallista 1976 alkaen 4,5Jx15.
Farmarikorisessa tämän kirjan mukaan aina 4Jx15, mutta kirja on v.1976 painos ja muusta lähteestä muistan lukeneeni että farmariinkin tuli 4,5-vanteet myöhemmin (vm. 1978?). Ehkä vanhat varastot / vanhan tilaussopimuksen jämät piti ensin käyttää loppuun?
Rengaspaineet kylmillä renkailla edessä ja takana molemmissa tyhjänä 1,7bar, sedanin täydellä kuormalla (5 henk) 1,9bar ja farmarin täydellä kuormalla (7 henk) 2,1bar.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Viipan ja kuupan vanteista ja renkaista
Jseppala, ei niitä ehkä tartte edes mitata, keskiössä lukee koko, 4 tai 4 1/2, ainakin niissä (uudemmissa pelti)vanteissa joita olen hypistellyt.
Neljäpuolikas on leveämpi ulospäin, joten tarkkasilmäinen huomaa sen siitäkin vaikka keskiön tekstit olisivat muurautuneet umpeen maalin ja ruosteen alle
Neljäpuolikas on leveämpi ulospäin, joten tarkkasilmäinen huomaa sen siitäkin vaikka keskiön tekstit olisivat muurautuneet umpeen maalin ja ruosteen alle
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: Viipan ja kuupan vanteista ja renkaista
Juuri näin minäkin olen tottunut muistamaan.Mikko_H kirjoitti:Kuuppa ja viippa 4" vm '75 asti, paitsi viipan piilofarmarivarustukseen kuulunut 4,5"
Vm '76 kuuppaan tuli 4,5", mutta Viippaan jäi 4".
On niitä muitakin, mutta tuollaiset niissä uutena oli.
Tärkeämpää kuitenkin lienee, että joka pyörässä, tai ainakin samalla akselilla on samannäköinen ja -levyinen vanne
Soikeareikäiset olivat uutena viimeistä kertaa vuosimallissa -71. Sen jälkeen siirryttiin massiivisemman näköisiin levypyöriin, jotka valmistajan mukaan pitivät jarrut paremmin puhtaina ja viileinä.
Mainittakoon vielä, että liikennekäytössä 4" vanteille saa periaatteessa laittaa maksimissaan 175 mm levyiset renkaat, 4½" vanteille puolestaan 185 mm leveät.
4½ tuuman soikeareikäisiä vanteita voi kaupata minulle, on parhaillaan sarjan kerääminen kesken.
Vaihtotapauksessa löytyy tarvittaessa 4" soikeareikäisiä.
terv. jt
jari.talvela ät saab95.net
0400 457 332
Re: Viipan ja kuupan vanteista ja renkaista
Leveyden paljastava kuva soikiareikäisestä:
http://saab95net.kuvat.fi/kuvat/saab95. ... svanne.jpg
terv. jt
Edit: Linkki korjattu.
http://saab95net.kuvat.fi/kuvat/saab95. ... svanne.jpg
terv. jt
Edit: Linkki korjattu.
Viimeksi muokannut jt, Su Touko 08, 2016 00:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Viipan ja kuupan vanteista ja renkaista
[quote="Vesa Pohjalainen"]Pääsääntöisesti vyörenkaana on ollut 155 -15, mutta niitä saa nykyisin huonosti, joten 165 on käytetty yleisesti myös. Saattaa hieman ahdistaa talvirenkaana takapäässä paikalleen asennettaessa, mutta muuten OK valinta.
Pakko se on käyttää tilaisuus hyväkseen ja mainostaa.
Oriveden Kumikorjaamolta löytyy hyllystä myös klassikkorenkaita.
on 155 15 ja 165 15 ja myös rättäriin ja miniin.
Tasapainoitus onnistuu 96 pelti ja -aluvanteille!
http://www.orivedenkumikorjaamo.com/
Eli sinne vain rengaskaupoille!
terv. Vesa A
Pakko se on käyttää tilaisuus hyväkseen ja mainostaa.
Oriveden Kumikorjaamolta löytyy hyllystä myös klassikkorenkaita.
on 155 15 ja 165 15 ja myös rättäriin ja miniin.
Tasapainoitus onnistuu 96 pelti ja -aluvanteille!
http://www.orivedenkumikorjaamo.com/
Eli sinne vain rengaskaupoille!
terv. Vesa A
Re: Viipan ja kuupan vanteista ja renkaista
Mikä mahtaa olla -79 mallisen kuupan vanteiden ET ?
Re: Viipan ja kuupan vanteista ja renkaista
Kamakaze kirjoitti:Mikä mahtaa olla -79 mallisen kuupan vanteiden ET ?
Terve!
muistelisin että et on 39 korjatkaa jos olen väärässä!
-
- "Kaasari"
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ti Joulu 08, 2015 15:54
Re: Viipan ja kuupan vanteista ja renkaista
Viipan vanteita inventoidessa huomasin, että 4 tuuman soikeareikäistä vannetta on myös kahta mallia. Mallia jossa huullos on sisäänpäin ja mallia jossa se on ulospäin. Ensiksi mainitussa myös pulttijako ympäristö vahvistettu.
Muistelisin, että vanne sisäpuolisella huulloksella on vanhempi? Missä vuosimallissa se vaihtui?
Muistelisin, että vanne sisäpuolisella huulloksella on vanhempi? Missä vuosimallissa se vaihtui?
Re: Viipan ja kuupan vanteista ja renkaista
Loogisesti voisi olla ajateltavissa, että loppupään soikeareikäiset vanteet olisivat vahvistettuja, koska 95-mallille luvattiin puolen tonnin kantavuuksia.
Kuten aiemmin mainittiin, Suomessa kootuissa vähäpenkkisissä eli 95E (henkilöpaketti) -tyypin vuosimalleissa '70 ja '71 lienee ollut leveät 4½" soikeareikäiset vanteet vakiona. Sekin viittaisi tähän kantavuuden parantamis-asiaan.
terv. jt
Kuten aiemmin mainittiin, Suomessa kootuissa vähäpenkkisissä eli 95E (henkilöpaketti) -tyypin vuosimalleissa '70 ja '71 lienee ollut leveät 4½" soikeareikäiset vanteet vakiona. Sekin viittaisi tähän kantavuuden parantamis-asiaan.
terv. jt
Re: Viipan ja kuupan vanteista ja renkaista
Ja se on ainoa puolituumaa ulospäin levittävä.