Kytkinkysymys
Kytkinkysymys
Kuupan kytkin on alkanut irrottaa heikommanlaisesti.
Työsylinteri tiivisteineen on vaihdettu muutama vuosi sitten ja ilmaus tehty menestyksellisesti. Vuotoja ei näy, mutta pikkuisen on nestettä pääsylinterin päällä. Nestepinta ei ole pudonnut.
Mikäs on oikea järjestys alkaa etsiä ongelman syytä?
--Timppa
Työsylinteri tiivisteineen on vaihdettu muutama vuosi sitten ja ilmaus tehty menestyksellisesti. Vuotoja ei näy, mutta pikkuisen on nestettä pääsylinterin päällä. Nestepinta ei ole pudonnut.
Mikäs on oikea järjestys alkaa etsiä ongelman syytä?
--Timppa
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kytkinkysymys
Kytkimen ilmaus, työsylinterin "työliikkeen" mittaus ja katso työsylinterin välys. Asiasta keskusteltu tuolla: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ke#p638987
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: Kytkinkysymys
Kiitos!
Tein ilmaamisen uudelleen ja tsekkasin ja hienosäädin välyksen - mutta näillä ei ollut vaikutusta.
![Kuva](http://farm8.staticflickr.com/7270/7697437516_911535d871.jpg)
Untitled by timo_argillander, on Flickr
Tuohon pääsylinterin päälle näkyy tulevan jostain jarrunestettä (ks kuva). Olisko tämä oire, että pääsylinterille tarttis tehdä jotain?
--Timppa
Tein ilmaamisen uudelleen ja tsekkasin ja hienosäädin välyksen - mutta näillä ei ollut vaikutusta.
![Kuva](http://farm8.staticflickr.com/7270/7697437516_911535d871.jpg)
Untitled by timo_argillander, on Flickr
Tuohon pääsylinterin päälle näkyy tulevan jostain jarrunestettä (ks kuva). Olisko tämä oire, että pääsylinterille tarttis tehdä jotain?
--Timppa
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kytkinkysymys
Jos työliike on kunnossa, niin silloin on myös ilmaus kunnossa. Oletko vaihtanut pääsylinterin - työsylinterin välisen letkun ? Vuotaako korkki ? Ei pääsylinteri kyllä mitään ylimääräistä painetta ala kehittämään.
Kytkin polkimella pitää olla tyhjä liike (välys, jota säädetään ruuvista laatikon kyljestä) ennenkuin työsylinteri alkaa työntämään kytkin asetelmaa kasaan. Sen jälkeen työliike pitää olla sinisen kirjan mukainen. Jos nämä on ok, niin sit alkaa todnäk kytkin olla lopussa.
Kytkin polkimella pitää olla tyhjä liike (välys, jota säädetään ruuvista laatikon kyljestä) ennenkuin työsylinteri alkaa työntämään kytkin asetelmaa kasaan. Sen jälkeen työliike pitää olla sinisen kirjan mukainen. Jos nämä on ok, niin sit alkaa todnäk kytkin olla lopussa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: Kytkinkysymys
Kas, tuota työliikettä en ollutkaan vielä tsekannut. Se on n. 2 cm, kun sinisen kirjan mukaan pitää olla 31 mm. Eli pulma on käyttölaitteiden puolella.
Letkun olen vaihtanut jokunen vuosi sitten.
Täytyypä vielä tehdä uusi ilmaus varmuuden vuoksi.
--Timppa
Letkun olen vaihtanut jokunen vuosi sitten.
Täytyypä vielä tehdä uusi ilmaus varmuuden vuoksi.
--Timppa
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
Re: Kytkinkysymys
No niin, triplatarkistin kytkimen ilmauksen, mutta pulma jatkuu.
Tämä tiedetään:
- työsylinterin työliike on n. 2 cm, kun pitäisi olla 31 mm -> vika on siis käyttölaitteiden puolella
- välys on ohjeen mukainen 4 mm
- vuotoja ei näy missään
- työsylinteri ja pääsylinterin/työsylinterin välinen letku vaihdettu pari vuotta sitten
Käytännössä kytkin ei siis irrota kunnolla ja kytkinpolkimen liike on normaalitilannetta pehmeämpi.
Kertokaahan viisaammat, mitä seuraavaksi kannattaa tsekata!
--Timppa
Tämä tiedetään:
- työsylinterin työliike on n. 2 cm, kun pitäisi olla 31 mm -> vika on siis käyttölaitteiden puolella
- välys on ohjeen mukainen 4 mm
- vuotoja ei näy missään
- työsylinteri ja pääsylinterin/työsylinterin välinen letku vaihdettu pari vuotta sitten
Käytännössä kytkin ei siis irrota kunnolla ja kytkinpolkimen liike on normaalitilannetta pehmeämpi.
Kertokaahan viisaammat, mitä seuraavaksi kannattaa tsekata!
--Timppa
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
Re: Kytkinkysymys
edeltikö kytkinongelmaa esim koneen nosto tms remanssi?
jos vastaus kielteinen syytä tarkistella pääsylinterin välitöntä läheisyyttä ja tiimellystä.
diagnosoidaan seuraavia asioita:
-sylinterin kunto
- jousen kunto
-uudet gemmit jos kaikki tuntuu olevan ok-
jos vastaus kielteinen syytä tarkistella pääsylinterin välitöntä läheisyyttä ja tiimellystä.
diagnosoidaan seuraavia asioita:
-sylinterin kunto
- jousen kunto
-uudet gemmit jos kaikki tuntuu olevan ok-
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Kytkinkysymys
Kone on ollut kiltisti paikallaan sitten taannoisen laatikon vaihdon.
Täytyypä alkaa perehtyä pääsylinterin ruumiinrakenteeseen tarkemmin. Näkyi hyllyssä olevan tiivistesarjakin hankittuna pahan päivän varalle.
--T
Täytyypä alkaa perehtyä pääsylinterin ruumiinrakenteeseen tarkemmin. Näkyi hyllyssä olevan tiivistesarjakin hankittuna pahan päivän varalle.
--T
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
Re: Kytkinkysymys
Tuleeko pääsylinterin päälle edelleen nestettä?
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Re: Kytkinkysymys
[quote][Tuleeko pääsylinterin päälle edelleen nestettä?
/quote]
Tuli edelleen, kun olin kytkintä käytellyt. Seisoessa ei enää tullut.
--T
/quote]
Tuli edelleen, kun olin kytkintä käytellyt. Seisoessa ei enää tullut.
--T
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
Re: Kytkinkysymys
Vuotoja ei näy missään, mutta pääsylinterin päälle ilmestyy nestettä kytkintä poljettaessa?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Kytkinkysymys
Potilasta näkemättä veikkaisin pääsylinterin ja putken liitosta, tyhjästähän se neste ei siihen ilmaannu. En tiedä voiko neste tulla korkin kautta.. ![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Re: Kytkinkysymys
Muistaakseni siinä korkissa on reikä keskellä. Säiliön korkkihan menee kahteen osaan, joten neste voi tulla siitä reijästä.
Matti
Matti
Re: Kytkinkysymys
Voiskohan olla niin, että säiliön korkki on tykännyt huonoa, kun olen sen kapselikannen aiemmissa ilmaamisoperaatioissa irrottanut.
Olisikos jollakulla pk-seudulla lainata korkkia, niin voisin testata?
(Enpä siis vielä otakaan pääsylinteriä irti..)
--Timppa
Olisikos jollakulla pk-seudulla lainata korkkia, niin voisin testata?
(Enpä siis vielä otakaan pääsylinteriä irti..)
--Timppa
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
Re: Kytkinkysymys
laita siihen nesukannun korkki kulissiksi siksi aikaa, eipä luulisi olevan vaikutusta koska on sitä ajettu ilman korkkejakin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,