Kytkinkysymys

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
argi
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 10:48
Paikkakunta: Espoo

Kytkinkysymys

Viesti Kirjoittaja argi »

Kuupan kytkin on alkanut irrottaa heikommanlaisesti.

Työsylinteri tiivisteineen on vaihdettu muutama vuosi sitten ja ilmaus tehty menestyksellisesti. Vuotoja ei näy, mutta pikkuisen on nestettä pääsylinterin päällä. Nestepinta ei ole pudonnut.

Mikäs on oikea järjestys alkaa etsiä ongelman syytä?

--Timppa
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kytkinkysymys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Kytkimen ilmaus, työsylinterin "työliikkeen" mittaus ja katso työsylinterin välys. Asiasta keskusteltu tuolla: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ke#p638987
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
argi
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 10:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Kytkinkysymys

Viesti Kirjoittaja argi »

Kiitos!

Tein ilmaamisen uudelleen ja tsekkasin ja hienosäädin välyksen - mutta näillä ei ollut vaikutusta.

Kuva
Untitled by timo_argillander, on Flickr

Tuohon pääsylinterin päälle näkyy tulevan jostain jarrunestettä (ks kuva). Olisko tämä oire, että pääsylinterille tarttis tehdä jotain?

--Timppa
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kytkinkysymys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Jos työliike on kunnossa, niin silloin on myös ilmaus kunnossa. Oletko vaihtanut pääsylinterin - työsylinterin välisen letkun ? Vuotaako korkki ? Ei pääsylinteri kyllä mitään ylimääräistä painetta ala kehittämään.

Kytkin polkimella pitää olla tyhjä liike (välys, jota säädetään ruuvista laatikon kyljestä) ennenkuin työsylinteri alkaa työntämään kytkin asetelmaa kasaan. Sen jälkeen työliike pitää olla sinisen kirjan mukainen. Jos nämä on ok, niin sit alkaa todnäk kytkin olla lopussa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
argi
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 10:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Kytkinkysymys

Viesti Kirjoittaja argi »

Kas, tuota työliikettä en ollutkaan vielä tsekannut. Se on n. 2 cm, kun sinisen kirjan mukaan pitää olla 31 mm. Eli pulma on käyttölaitteiden puolella.

Letkun olen vaihtanut jokunen vuosi sitten.

Täytyypä vielä tehdä uusi ilmaus varmuuden vuoksi.

--Timppa
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
argi
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 10:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Kytkinkysymys

Viesti Kirjoittaja argi »

No niin, triplatarkistin kytkimen ilmauksen, mutta pulma jatkuu.

Tämä tiedetään:
- työsylinterin työliike on n. 2 cm, kun pitäisi olla 31 mm -> vika on siis käyttölaitteiden puolella
- välys on ohjeen mukainen 4 mm
- vuotoja ei näy missään
- työsylinteri ja pääsylinterin/työsylinterin välinen letku vaihdettu pari vuotta sitten

Käytännössä kytkin ei siis irrota kunnolla ja kytkinpolkimen liike on normaalitilannetta pehmeämpi.

Kertokaahan viisaammat, mitä seuraavaksi kannattaa tsekata!

--Timppa
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kytkinkysymys

Viesti Kirjoittaja mestari »

edeltikö kytkinongelmaa esim koneen nosto tms remanssi?
jos vastaus kielteinen syytä tarkistella pääsylinterin välitöntä läheisyyttä ja tiimellystä.
diagnosoidaan seuraavia asioita:
-sylinterin kunto
- jousen kunto
-uudet gemmit jos kaikki tuntuu olevan ok-
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
argi
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 10:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Kytkinkysymys

Viesti Kirjoittaja argi »

Kone on ollut kiltisti paikallaan sitten taannoisen laatikon vaihdon.

Täytyypä alkaa perehtyä pääsylinterin ruumiinrakenteeseen tarkemmin. Näkyi hyllyssä olevan tiivistesarjakin hankittuna pahan päivän varalle.

--T
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkinkysymys

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Tuleeko pääsylinterin päälle edelleen nestettä?
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
argi
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 10:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Kytkinkysymys

Viesti Kirjoittaja argi »

[quote][Tuleeko pääsylinterin päälle edelleen nestettä?
/quote]

Tuli edelleen, kun olin kytkintä käytellyt. Seisoessa ei enää tullut.

--T
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkinkysymys

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Vuotoja ei näy missään, mutta pääsylinterin päälle ilmestyy nestettä kytkintä poljettaessa?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkinkysymys

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Potilasta näkemättä veikkaisin pääsylinterin ja putken liitosta, tyhjästähän se neste ei siihen ilmaannu. En tiedä voiko neste tulla korkin kautta.. :?
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
lehtola
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2003 12:20
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkinkysymys

Viesti Kirjoittaja lehtola »

Muistaakseni siinä korkissa on reikä keskellä. Säiliön korkkihan menee kahteen osaan, joten neste voi tulla siitä reijästä.

Matti
argi
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 10:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Kytkinkysymys

Viesti Kirjoittaja argi »

Voiskohan olla niin, että säiliön korkki on tykännyt huonoa, kun olen sen kapselikannen aiemmissa ilmaamisoperaatioissa irrottanut.

Olisikos jollakulla pk-seudulla lainata korkkia, niin voisin testata?

(Enpä siis vielä otakaan pääsylinteriä irti..)

--Timppa
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kytkinkysymys

Viesti Kirjoittaja mestari »

laita siihen nesukannun korkki kulissiksi siksi aikaa, eipä luulisi olevan vaikutusta koska on sitä ajettu ilman korkkejakin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin