96 murhetta: pyyhin ja kytkin
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: La Elo 18, 2012 11:18
96 murhetta: pyyhin ja kytkin
Löytyisiköhän vinkkiä pariin Ysikuus murheeseen kun oma viisaus loppuu ihan alkuunsa.
Pyyhin rupesi toimimaan niin että ei enää palauta oikeaan asentoon kun laittaa pyhkimet pois päältä, vaan jäävät juuri siihen asentoon missä ovat. Myöskin "enempi-pyyhkimisen asennossa" rupeaa myös pissapoika toimimaan. Pyyhkimen viiksessä vai moottorissa vikaa?
Toinen murhe onkin sitten isompi. Kun autolla rullaa vaihde päällä eli nostaa kaasua, niin siinä kohtaa kun kytkin nappaa taas kiinni ja alkaa vetämään niin ihan silkinpehmeesti ei homma käy vaan niinkuin pesäpallomailalla vetäisi penkin selkämykseen. Satunnaisesti myös vaihde hyppää pois päältä. Samat oireet jos on vapaakytkin päällä tai pois. Hyviä neuvoja..?
Vuosimalli -74.
Pyyhin rupesi toimimaan niin että ei enää palauta oikeaan asentoon kun laittaa pyhkimet pois päältä, vaan jäävät juuri siihen asentoon missä ovat. Myöskin "enempi-pyyhkimisen asennossa" rupeaa myös pissapoika toimimaan. Pyyhkimen viiksessä vai moottorissa vikaa?
Toinen murhe onkin sitten isompi. Kun autolla rullaa vaihde päällä eli nostaa kaasua, niin siinä kohtaa kun kytkin nappaa taas kiinni ja alkaa vetämään niin ihan silkinpehmeesti ei homma käy vaan niinkuin pesäpallomailalla vetäisi penkin selkämykseen. Satunnaisesti myös vaihde hyppää pois päältä. Samat oireet jos on vapaakytkin päällä tai pois. Hyviä neuvoja..?
Vuosimalli -74.
Re: 96 murhetta: pyyhin ja kytkin
Kun viiksen painaa sinne alimpaan asentoonsa, kuuluu myös pissapojan toimia. Oon järkeillyt, että tämä toiminto on varmaankin kehitetty 70-luvun kuraisia, suolaisia ja muutenkin nykyistä huonompikuntoisia maanteitä varten: esim. rekkaa ohittaessa on voinut pitää molemmat kädet tiukasti ratissa samalla kun pyyhkijät ja pissapojat pitävät tuulilasin ja ajovalot kirkkaina.
Pyyhinten palautusmekanismin toimimiseen kokeilisin ensin pyyhkijän moottoriin tulevia johtoliitoksia, saattaa se yksi johto olla hapettunut tai löystynyt. Itsellä joskus tuo palautus toimi em. syystä vain kuivalla kelillä. Jos liitoksista ei löydy vikaa, voi pyyhkijänmoottorista avata sen muuutamalla ruuvilla kiinni olevan pikku kannen hammaspyörämekanismin päältä, niin näkee miten palautusmekanismi toimii. Ja sitten yleismittarilla tms. kokeillen mihin asti virta tulee.
Vaihteiden ei toki kuulu hyppiä pois päältä rajussakaan ajossa, eli mahdollisesti laatikko kulunut tai vivustossa säätö pielessä. Mutta tuo terävä kiinni nappaaminen - oletko ajanut muita ysikutosia ja todennut tämän vain omassasi, vai voisiko kyseessä olla mallikohtainen ominaisuus? Vapaakytkimessä ei ole mitään hydrauliikkaa välissä pehmentämässä vaan kun se nappaa kiinni, se nappaa kiinni. Itsellä on selkäytimessä automaationa, että rullaukselta vedolle siirtyessä annan kaasua hyvin pehmeästi siihen hetkeen saakka, että tunnen vedon ottavan kiinni. Sillä silmänräpäyksellä kaasun voikin sitten jo survaista surutta vaikka pohjaan saakka eikä nykäystä, rykimistä tai osien rikkoutumista esiinny.
Vapaakytkin lukittuna ajosta itsellä ei tuoretta muistikuvaa olekaan kun en sitä harrasta, mutta taitaa siinäkin olla sellainen pieni väljäliike voimansiirrossa. Ja jos moottori ehtii väljäliikkeen aikana rynnätä niin nykäiseehän se kiinni ottaessaan. Kannattaa kuitenkin ajoharjoittelulla hakea tuntuma vapaakytkimen luontevaan käyttöön, se on nimittäin julmetun näppärä laite niin kaupunkipyörityksessä kuin maantielläkin. Ja klubikaupasta tai foorumin kautta kannattaa hankkia käyttöohjekirja, tee-se-itse-huolto-opas ja miksei korjaamokäsikirjakin, ellei niitä vielä hallussa ole.
Pyyhinten palautusmekanismin toimimiseen kokeilisin ensin pyyhkijän moottoriin tulevia johtoliitoksia, saattaa se yksi johto olla hapettunut tai löystynyt. Itsellä joskus tuo palautus toimi em. syystä vain kuivalla kelillä. Jos liitoksista ei löydy vikaa, voi pyyhkijänmoottorista avata sen muuutamalla ruuvilla kiinni olevan pikku kannen hammaspyörämekanismin päältä, niin näkee miten palautusmekanismi toimii. Ja sitten yleismittarilla tms. kokeillen mihin asti virta tulee.
Vaihteiden ei toki kuulu hyppiä pois päältä rajussakaan ajossa, eli mahdollisesti laatikko kulunut tai vivustossa säätö pielessä. Mutta tuo terävä kiinni nappaaminen - oletko ajanut muita ysikutosia ja todennut tämän vain omassasi, vai voisiko kyseessä olla mallikohtainen ominaisuus? Vapaakytkimessä ei ole mitään hydrauliikkaa välissä pehmentämässä vaan kun se nappaa kiinni, se nappaa kiinni. Itsellä on selkäytimessä automaationa, että rullaukselta vedolle siirtyessä annan kaasua hyvin pehmeästi siihen hetkeen saakka, että tunnen vedon ottavan kiinni. Sillä silmänräpäyksellä kaasun voikin sitten jo survaista surutta vaikka pohjaan saakka eikä nykäystä, rykimistä tai osien rikkoutumista esiinny.
Vapaakytkin lukittuna ajosta itsellä ei tuoretta muistikuvaa olekaan kun en sitä harrasta, mutta taitaa siinäkin olla sellainen pieni väljäliike voimansiirrossa. Ja jos moottori ehtii väljäliikkeen aikana rynnätä niin nykäiseehän se kiinni ottaessaan. Kannattaa kuitenkin ajoharjoittelulla hakea tuntuma vapaakytkimen luontevaan käyttöön, se on nimittäin julmetun näppärä laite niin kaupunkipyörityksessä kuin maantielläkin. Ja klubikaupasta tai foorumin kautta kannattaa hankkia käyttöohjekirja, tee-se-itse-huolto-opas ja miksei korjaamokäsikirjakin, ellei niitä vielä hallussa ole.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: 96 murhetta: pyyhin ja kytkin
Aikoinani huomasin saman, "hätä- tai safariasennon" eli sen että viiksen alimmassa, muistaakseni peräti neljännessä asennossa pyyhkijät pyyhkivät vimmatusti ja pissapoika rojotti yhtä soittoa 99 M-76 CombiCoupe:ssa ja silloin ihmettelin. Yllämainitut mahdolliset syyt toimintoon ovat järkeviä ja kiinnostaisikin tietää lisää tehtaan politiikasta em. toiminnon suhteen. Aikaisemmin omistamassani Kuupassa vm-79 tätä toimintoa ei ollut.Juha96 kirjoitti:Kun viiksen painaa sinne alimpaan asentoonsa, kuuluu myös pissapojan toimia. Oon järkeillyt, että tämä toiminto on varmaankin kehitetty 70-luvun kuraisia, suolaisia ja muutenkin nykyistä huonompikuntoisia maanteitä varten: esim. rekkaa ohittaessa on voinut pitää molemmat kädet tiukasti ratissa samalla kun pyyhkijät ja pissapojat pitävät tuulilasin ja ajovalot kirkkaina.
Re: 96 murhetta: pyyhin ja kytkin
pyyhinvika korjaantuu vaihtamalla pyyhkimen moottori toimivaan
laatikkovika taasen vaatii enempi rahaa ja toimintaa mutta sekin korjattavissa
laatikkovika taasen vaatii enempi rahaa ja toimintaa mutta sekin korjattavissa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 96 murhetta: pyyhin ja kytkin
Kannattanee myös tarkistaa, että vaihteiston kiinnitys koriin on tiukalla!
96 v4 -80, 99 Finlandia -77, 900 C -91
Re: 96 murhetta: pyyhin ja kytkin
ja sen peräkumin kunnon voi todeta nostaessa koneen ja lootan pois tieltä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 96 murhetta: pyyhin ja kytkin
Kas, tuossa mainoksessahan http://www.youtube.com/watch?v=pEN5p46UMV4 n. 7 sekunnin kohdalla laitetaan pyyhkijän viiksi 'ohitusasentoon' 70-luvun alun 99:ssä. Eli tarkoitus on ilmeisesti juurikin tuo hands-free
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: 96 murhetta: pyyhin ja kytkin
Onko vaihteistoöljyn määrä tarkastettu? Onko oikeaa laatua, HD (ennen puhuttiin hypoidiöljystä) Paljonko ajoa takana, öbaut, ennen kuin vika ilmeni?
Re: 96 murhetta: pyyhin ja kytkin
lähinnä lootan osalta vika lienee marginaalinen ja mekaaninen
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 96 murhetta: pyyhin ja kytkin
Pyyhinongelman "lopullinen ratkaisu": Ota moottorin "töpseli" irti ja mittaa tulevat jännitteet (volttimittari, kynä). 1-nopeus: jännite rusk. ja pun. 2-nopeus: jännite rusk. ja sininen. (Huom: pyyhkimen moottori ei ole maadoitettu) Varmaan nämä näkyis kytkinkaaviosta, mutta itse jouduin mittaamaan viime viikolla, kun lakkas pyyhkimästä (mulla vika hiilissä) ja tieto oli vihkoon pantu muistiin. Ilmeisesti ruskea antaa pysähtymiskäskyn, punainen liikuttaa pyyhintä 1-nopeudella, sininen 2-nopeudella. JOS nämä ei kohdallaan, niin vika valitsimessa, viiksessä. m.o.t.
Re: 96 murhetta: pyyhin ja kytkin
Lääppärinmoottoriinhan tulee jatkuva sähkö ja kaksi "nopeuskäskyä" (viikseltä). Jatkuvaa sähköä katkoo moottorin vaihteistossa oleva "nokka-akseli", joka avaa kärjet ja pysäyttää moottorin "oikeaan" kohtaan jos kumpikaan nopeuskäsky ei ole päällä. Tämä toiminto ei nyt sitten toimi.
Näyttäisi siis siltä että tuo jatkuva sähkö puuttuisi, tai sitten noiden mainittujen kärkien välissä on hapettumaa, zittaa, nokipiikki tai voi kai ne olla jopa kuluneetkin. Jos saat moottorin auki, niin voinet niitä kärkiä hieman tsiigata ja mahdollisesti pyyhkäistä esim numeron 800 vesipaprulla tai jopa hienommalla. Karkealla pahvilla olen syttykärkiä putsannut kohtuullisella menestyksellä, saattaisi toimia tässäkin?
Näyttäisi siis siltä että tuo jatkuva sähkö puuttuisi, tai sitten noiden mainittujen kärkien välissä on hapettumaa, zittaa, nokipiikki tai voi kai ne olla jopa kuluneetkin. Jos saat moottorin auki, niin voinet niitä kärkiä hieman tsiigata ja mahdollisesti pyyhkäistä esim numeron 800 vesipaprulla tai jopa hienommalla. Karkealla pahvilla olen syttykärkiä putsannut kohtuullisella menestyksellä, saattaisi toimia tässäkin?
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: 96 murhetta: pyyhin ja kytkin
jaa a ainakin 25 vuotta sitten ei auttanut hiomapaperi eikä pahvi kärkien hoitoon, kätevällä ranneliiikkellä lepikkoon ja varaosa alkuperäisenä takaisin ilman softauksia ja muita pitkiä puheita ja voila´alkoi skulaan.
vaihtotyö kesti joskus jopa minuutinkin jos varsi ei pompannut ekalla handuun.
vaihtotyö kesti joskus jopa minuutinkin jos varsi ei pompannut ekalla handuun.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 96 murhetta: pyyhin ja kytkin
Vielä koittaa sekin aika kun mestarin ranchin lähilepikoita haravoidaan että saatais kohtuullisia pyyhkijänmoottoriaihioita
Ittekin lampunpyyhkijäsysteemin kanssa touhusin joskus, pistin osiksi ja kasasin jokusen kerran, välillä ei lähtenyt liikkeelle ollenkaan, joskus pysähtyi minne sattui ja muutamaan otteeseen ei pysähtynyt ollenkaan Mutta kyllä se sitten loppujen lopuksi toimivaksi muuttui. Pian 25 vuotta on tästäkin
Ittekin lampunpyyhkijäsysteemin kanssa touhusin joskus, pistin osiksi ja kasasin jokusen kerran, välillä ei lähtenyt liikkeelle ollenkaan, joskus pysähtyi minne sattui ja muutamaan otteeseen ei pysähtynyt ollenkaan Mutta kyllä se sitten loppujen lopuksi toimivaksi muuttui. Pian 25 vuotta on tästäkin
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: 96 murhetta: pyyhin ja kytkin
Pesulaitteen käynnistyminen ennen aikojaan viittaa kyllä valitsimeen (viikseen), sillä pyyhkimen moottori ja pesulaite ovat eri virtapiireissä eli pyyhkimen moottorin vaihtaminen ("kätevä ranneliike...") ei tule poistamaan vikaa. Moottorin viat eivät "heijastu" pesimen käyttöön. Katso ohjauspylväästä valitsimen kytkentöjä, joku johdin irti ja kytkee pesimen ennen aikojaan. Kannattaa hankkia Klubin julkaisema Saabin Korjaamokäsikirja.
Vaihde/kytkinongelmaan olisi hyvä tietää auton viimeaikaista historiaa, onko kauan ollut käyttämättömänä, milloin alkoi eli oletko jo kauan ajellut ilman vikaa ja vaihteistoöljytilanne, kuten aikaisemmin kirjoitin.
Vaihde/kytkinongelmaan olisi hyvä tietää auton viimeaikaista historiaa, onko kauan ollut käyttämättömänä, milloin alkoi eli oletko jo kauan ajellut ilman vikaa ja vaihteistoöljytilanne, kuten aikaisemmin kirjoitin.
Re: 96 murhetta: pyyhin ja kytkin
Pyyhin rupesi toimimaan niin että ei enää palauta oikeaan asentoon kun laittaa pyhkimet pois päältä, vaan jäävät juuri siihen asentoon missä ovat. Myöskin "enempi-pyyhkimisen asennossa" rupeaa myös pissapoika toimimaan. Pyyhkimen viiksessä vai moottorissa vikaa?
en ymmärrä miten em oirekuvasto heijastuu viikseen?
ja
en ymmärrä miten em oirekuvasto heijastuu viikseen?
ja
ei koita.Kartsa kirjoitti:Vielä koittaa sekin aika kun mestarin ranchin lähilepikoita haravoidaan että saatais kohtuullisia pyyhkijänmoottoriaihioita
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,