Vapaakytkimen luisto
Vapaakytkimen luisto
Vapaakytkin alkanut luistamaan kiihdytyksessä, pystyy vielä ajamaan, mutta rajussa kiihdytyksessä alkaa nykimään vähän samaan tapaan kuin vaihde pomppisi pois päältä. Sama toistuu vaikka vapaakytkin on lukittuna. Onko tähän mitään helppoa konstia, vai meneekö uuden vaihteiston ostoon+ korjaamiseen/huoltamiseen?
Re: Vapaakytkimen luisto
ei ole
ja kyllä menee
ja kyllä menee
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Vapaakytkimen luisto
Lukituksen pitäisi kyllä toimia vaikka itse vapaakytkin olisikin väljäksi kulunut.
Vai olisiko joku ajaa rynkyttänyt lukittuna niin, että ne "peltihampaatkin" ovat vioittuneet.
Lukitus kun on vain äärimmäisiä hätätilanteita kuten mäkistarttia varten.
Vai olisiko joku ajaa rynkyttänyt lukittuna niin, että ne "peltihampaatkin" ovat vioittuneet.
Lukitus kun on vain äärimmäisiä hätätilanteita kuten mäkistarttia varten.
Re: Vapaakytkimen luisto
Mulla kävi parikytä vuotta sitten sillälailla tuon vapaakytkimen kanssa että kun se alkoi reistailla, vetäisin sen lukkoon. No, lattiafanerin alle oli tullut laitettua vähän lisä-äänieristystä, 2 kerrosta 10mm neulahuopaa, ja samaan aikaan oli talvikenkinä sotaväen maiharit (kun kerran sotaväessä olin), pari numeroa suuret että mahtui parit pohjalliset ja syylinkejä tarpeeksi. 46 numeron kengät olivat sitten sellaiset lohmot että korotetun lattian kanssa yhteisvaikutuksena tuli kaasujalalla tuupattua huomaamatta vaparin lukitustankoa sillai hieman auki, jolloin se sitten yhdellä lomareissulla otti ja rusahti. Kotiin päästiin mutta aika ryskettä se piti ja välillä meinasi meno loppua kokonaan. Vaihdeaskin vaihdoksihan se meni. Eli jos ja kun rullat luistaa ja se hammassysteemikin on sökö, niin ei taida taikatempuilla kuntoon tulla
Niin ja niitä lisäsyylinkejä ja pohjallisia ei tietenkään tarvittu sen takia että autossa olisi palellut, siihen aikaan vaan oli samat maiharit sekä palvelus- että lomakäytössä, toisin kuin nykyään kuulemma. Siinä ruokalan edessä seisoskellessa ym paikoissa mihin aina oli kiire odottelemaan meinasi vaan kylmä tulla
Niin ja niitä lisäsyylinkejä ja pohjallisia ei tietenkään tarvittu sen takia että autossa olisi palellut, siihen aikaan vaan oli samat maiharit sekä palvelus- että lomakäytössä, toisin kuin nykyään kuulemma. Siinä ruokalan edessä seisoskellessa ym paikoissa mihin aina oli kiire odottelemaan meinasi vaan kylmä tulla
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: Vapaakytkimen luisto
yleensä kun on salkun avannut ainakin poskihoitoa on pitänyt antaa vaikka kuin olisi ollut vähän ajettua lootaa. siihen mausteeksi vielä vapaa nät king colea ja kiinteää vetoa nin voy johan lähtee taas kuin lehmä makuulta. mutta halvemmaksi ja nopeammaksi taitaa tulla jet sound vaihto vaihteisto
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 158
- Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 10:48
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Vapaakytkimen luisto
Minä korjautin 99:n vapaakytkimellisen vaihteiston ensiövaihteen laakereiden ja synkkarenkaiden vaihdon takia. Samalla lootaan pantiin uusi vapaakytkin, kun sellainen sattui olemaan hyllyssä. Viat korjautuivat, mutta vapaakytkin alkoi oikutella. Se toimi hienosti koneen ollessa kylmä, mutta alkoi hakata lähdössä koneen ja laatikon lämmettyä. Mistäköhän moinen johtuu? Ainakin tuli mieleen vanha opetus, ettei toimivaa kapistusta pidä korjata.
- eegas
- "Hölösuu"
- Viestit: 1097
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
- Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi
Re: Vapaakytkimen luisto
Omalta 96 aikakaudelta -70-luvulla, annoin ensiapua monesti omille ja tuttavien Saabien vapaakytkinongelmiin. Pesu polttoöljyllä etupyörät ilmassa "ajaen", käytellen kaikkia vaihteita, vähän ryntäytellen, että vapaakytkinkin toimii? Tuli muuten melko tummaa mökää takaisin varttitunnin pyörittelyn jälkeen. Sitten vielä toistetaan huuhtelumielessä, jonka jälkeen jotain ohutta moottoriöljyä lootaan ja ajellaan hetki, sitten uudet Shell Spirax 75 öljyt sisään ja monesti toimi tuon jälkeen mallikelpoisesti pitkäänkin.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Re: Vapaakytkimen luisto
jaa
shellin jölyillä hesaan ja takasin oli liikaa 80 luvulla ja vapis lakkasi toimimasta, sitten laskettiin shellit ulos ja hd 75w perään ja voila´ loota alkoi pelaamaan ilman mits, siis ei mits.
shellin jölyillä hesaan ja takasin oli liikaa 80 luvulla ja vapis lakkasi toimimasta, sitten laskettiin shellit ulos ja hd 75w perään ja voila´ loota alkoi pelaamaan ilman mits, siis ei mits.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,