V4 viritys

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
hopo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 21:28

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja hopo »

mikali kirjoitti:
Su Elo 29, 2021 15:06
Samaa mieltä . Nyt olen kiinnostunut tietoon miten kaksikurkkuisen vanha kilpaimukansi poikkesi Superin imukannesta vai oliko sama . Samoin olen kiinnostunut kahden pysty- tuplakaasarin imusarjasta . Ja yv:n kautta voi tarjota .
Se -68 luokiteltu 2-kurkkuisen imukansi on korkeampi kuin superin imukansi.
En ole mitannut, mutta olisiko reilun sentin korkeampi siitä kohdalta mihin kaasutin tulee kiinni.
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Vuoden 2020 syksyn hintoja Oulun moottorikoneistamossa:
-V4 kampiakselin kaulojen kiillotus 81.90€
-V4 Sylinterilohkon poraus vakiosta 91.3mm OHC männille 247.70€
-Lohkon pesu 25.30€

2022 kevät Kokkolan moottorikoneistamo V4 kannet:
-K-line venttiiliohjurin holkki 28€/venttiili
-Imuventtiilin istukan koneistus 41.6mm venttiilille 13€/kpl
-Ford 2.9 V6 venttilikumin paikan koneistus V4 kanteen 10€/kpl
96 V4i -73
repa
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja repa »

Täältä löytyisi Linnakaupungin miehen tekemät V4 kannet, madallettu 1 mm, taso plaanattu, venttiilit koneistettu ja pakokanavaa avarrettu.
Minulle nämä tulivat erään koneen mukana, en ole näitä itse tehnyt.
Jos kiinnostaa niin tarjoa. HP 350e

yv
#2260
96V4 MR
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miten vakio välikansi soveltuu noiden kansien kanssa?? maalaisjärjellä ei kanavat osu kohdalleen
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
repa
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja repa »

Tiivistemassalla tai sovittamalla lohko ja siihen liittyvät osat toisiinsa koneistamalla. Esimerkiksi. Miksi kysyt, kun kuitenkin tiedät vastauksen?
#2260
96V4 MR
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

en tiennyt

huhupuheiden vahvitukseksi halusin faktaa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

nalleolut kirjoitti:
Pe Maalis 24, 2023 17:01
miten vakio välikansi soveltuu noiden kansien kanssa?? maalaisjärjellä ei kanavat osu kohdalleen
Miten sun mielestä välikantta parannetaan lasketuille sylinterikansille ? Kansia on laskettava, että saadaan paukkua koneeseen ellei männät ole oikeita kilpamäntiä (https://www.classicsaabparts.nl/a-17530 ... escription). Toki muistakin suuremman puristuskorkeuden männnistä saa sorvissa "pattipää" männät.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

No eikö kulma silloin muutu V muoto kun kyseessä?

Ihan kyselen etten kompastu kiveen heh

Milli kuulostaa todella paljolta
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

nalleolut kirjoitti:
Pe Maalis 24, 2023 20:59
No eikö kulma silloin muutu V muoto kun kyseessä?

Ihan kyselen etten kompastu kiveen heh

Milli kuulostaa todella paljolta
Juu hitusen se muuttuu, mutta kun kansia lasketaan, niin tiivisteen lisäksi kannattaa laittaa tiivistesilikoonia normi tiivisteen molemmin puolin. Kanavien avarrus (kannet ja imukansi) tarvitsee tietysti tiivisteen aukkojen suurentamisen. Kaikki riippuu siitä, mitä viritysasetta haet ja millä palikoilla sen toteutat.
Viimeksi muokannut KeijoAnnikki, Pe Elo 11, 2023 19:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

aivan no kansia en oo laskemassa .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Minusta imusarjan kulma ei kansia laskiessa muutu, mutta tiivistepintojen etäisyys toisistaan muuttuu eli lasketuilla kansilla imusarja menee ehkä hieman syvemmälle. Imukanavat imusarjassa ja kansissa eivät vakionakaan varmaankaan niin hyvin kohtaa, että 1mm kansien laskemisella olisi suurempaa merkitystä. Ei muuta kuin kohdistaa kanavat toisiinsa nähden oli sitten lasketut kannet tai ei ja moottorisilikonia väliin niin hyvä tulee.

Sinällään OHC männillä ja vakiokansilla laskin puristussuhteen olevan luokkaa 10.4:1 eli se on semmoisena jo melko hyvä katukäyttöön. Ja nimenomaan noin 41.5-41.6mm puristuskorkeudella olevaa OHC mäntää kannattaisi käyttää virikoneessa ja vakio 1.7 V4 HC tai LC (jenkkimalli?) männät jättää laittamatta ellei sitten koneista lohkoa matalammaksi kansien alta.
96 V4i -73
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

no niin projekti liikahtanu eteenpäin eli ::

92mm porauksella oleva lohko + männät löytyy
1.7 kampi kunnostettu löytyy
tarvittavat laakerit löytyy
tiivisteet löytyy
kannet s&p osilla löytyy
uusi jakopää löytyy
nokkakeppejä 7.2 ja 7.6 löytyy arvotaan myöhemmin
kaasariksi olen ajatellu pystykaasaria esim fajs 40 .
kevennetty vauhtipyörä
uusi kytkinsarja sachs

jatketaan pohdintaa myöhemmin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja mestari »

Löytyykö nokkalagerit ja. Mikäli näin on niin eikun kasaamaan alakertaa. Et maininnut uutta jölypumpoua mutta oletan senkin löytyvän
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Joo tarvittavat laakerit löytyy

Öljypumppu kelvannee vakio kai tai sit duunataan
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

nalleolut kirjoitti:
Ti Touko 23, 2023 05:34
no niin projekti liikahtanu eteenpäin eli ::

kaasariksi olen ajatellu pystykaasaria esim fajs 40 .
Siis...sulla on tuolle kaasuttimelle sopiva imusarja hankittuna ? Normi 2-kurkkuisen imusarja ei käy vaan tarvitsee vähintään "adapterin" väliin.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Vastaa Viestiin