V4 viritys

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tottakai.

eiku ihan itse ajattelin puikkokoneella suhia millin pellistä kehikon :mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

nalleolut kirjoitti:
Ti Touko 23, 2023 17:46
tottakai.

eiku ihan itse ajattelin puikkokoneella suhia millin pellistä kehikon :mrgreen: :mrgreen:
Hieno juttu, että sellainen imusarja löytyy :D
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7472
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja mestari »

kuka kasaa uuden koneen vanhalla pumpulla? no ainakin riskienhallinta on kondiksessa :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mistä päättelit että pumppu on vanha ??
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

mestari kirjoitti:
Ti Touko 23, 2023 18:01
kuka kasaa uuden koneen vanhalla pumpulla? no ainakin riskienhallinta on kondiksessa :D
En ole koskaan uutta öljypumppua laittanut (kun on tiennyt, että se toiminut edellisessä elämässä), MUTTA öljypumpun käyttöakselin olen useasti vaihtanut jos siinä näkyy vähänkään kulumisen merkkiä. Sen pettäminen on harmittava ns "muutaman euron vika".
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7472
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja mestari »

nin joskus kyllä kasattiin vanhalla mutta nykyään tuppaa tota hintaa tulemaan eri viisiin koneelle kuin ennen ja varmuuden maksimointi olisi parasta tehdä etukäteen, meinaan hiotuta uudelleen kampuraa ja ostele lagereita jos sattuu tulemaan voiteluongelma. toki kuusiokoloa vaihdettiin aina kun oli kulunut.
joskus mas vo75 säteisporakoneella suoritettiin sylinterien hoonaus,
venäläisellä sorvilla kampura hipaisten tosin käsin
'aarporalla sipaistiin milli kansista
teijo osienpesukoneessa pestiin osat

ja sitten kasailtiin miäs toiden jälkeen ja pelasi kyllä hjyvin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7472
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja mestari »

nalleolut kirjoitti:
Ti Touko 23, 2023 08:40
Joo tarvittavat laakerit löytyy

Öljypumppu kelvannee vakio kai tai sit duunataan
päättelin ilmeisesti kirjoittelun perusteella asian :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Aina kannattaa ottaa varman päälle, jos vähänkään arveluttaa. Jos epäilet, että tuottaako pumppu koneessasi painetta, niin ota virranjakaja irti, laita "pienemmän vesiletkuklemmarin avaimen" päähän ruuvi ja pyöritä pumppua pienillä kierroksilla porakoneella. Kun öljynpaineen merkkivalo sammuu ja öljy nousee keinuvipujen reijistä, niin toimiihan se. MUTTA öljynpaineen muodostamiseen vaikuttaa tietysti hyvät moottorin LAAKERIT.

Nuo uudet öljypumput eivät ole kalliita koneremontin loppusummaan verrattuna. Esim tuolta uutta pumppua https://www.motomobil.com/en/products/o ... 2382330-17 ja öljypumpun käyttöakselia https://www.motomobil.com/en/products/o ... 2261130-15 . Ruotsin Klubilta ei näytä käyttöakselia löytyvän, mutta pumppua löytyy https://saabklubben-reservdelar.se/95-9 ... ljepump-0/ . USA:sta RockAutosta löytyy halvemmalla.

Sain uudistetut virikannet (42 imu-/36 pakoventtiili) reilu 2 viikkoa sitten moottorikoneistamosta. Kansiin tehtiin uusien venttiilien koneistukset, uudet venttiiliohjurit K-Line ja tasoplaanaus. Lisäksi venttiilien hinta ja uudet Kent Cams venttiilijouset - tekee hintaa n 500 e. Siihen lisää tietysti kanavien avarrus omien toiveiden mukaan ja venttiilien alapuolisen tilan avarrus, jos ei itse tohdi vinguttaa.

Mahlen Ford OHC:n 91.8 mm männät maksoi viime vuoden puolella eBayn kautta UK:sta tulleineen vähän yli 300 €. Lohkon ja kampuran pesu koneistamossa, sylinterien poraus (V-kone) + hoonaus sekä kampuran hionta 030 laakereille - hintaa tuli lopulta 600 €. Lisäksi on teetettävä uusien mäntien sovitus kiertokankiin abaut 100 €. Tottakai on oltava kampiakselin runkolaakerisarja, kiertokankien laakerisarja, tasapainoakselin laakerit ja koko koneen tiivistesarja - yhteensä 200-250 € riippuen mistä saa vai pitääkö tilata ulkomailta €. Mahdollisesti vielä nokka-akselin laakerisarja ja kampuran vaihdelaatikon pään liukulaakeri. Loppuun laadukkaat öljyt ja öljynsuodatin sekä tulpat... :saab:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

2kpl adapteri versioita lojuu hyllyssä


Kerta avattu keskustelu taas kysytään..

Onko eroa lyhyellä/pitkällä adapterilla....voittaako vai häviääkö.esim alavääntö jne jne
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

nalleolut kirjoitti:
Pe Elo 11, 2023 19:51
2kpl adapteri versioita lojuu hyllyssä

Kerta avattu keskustelu taas kysytään..

Onko eroa lyhyellä/pitkällä adapterilla....voittaako vai häviääkö.esim alavääntö jne jne
Niin onko nämä adapterit Fajs 40 pystykaasarille ja superin imusarjalle ?
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Dellorto ja juu
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

nalleolut kirjoitti:
La Elo 12, 2023 11:33
Dellorto ja juu
Piti käydä tallilla mittaamassa, että eipä sinne konepellin alle kovinkaan korkeaa pystykaasari+ilmansuodatin/imuputket yhdistelmää saa mahtumaan. Ehkä max 25 cm riippuen ilmansuodattimen mallista. En löytänyt Dellorto 40 DRLA:n korkeutta, mutta on se Weber 32/36 DGV:tä korkeampi. Oma DGV-paketti on 17.5 cm korkea matalalla (45 mm) ilmansuodattimella + jarrutehostimen laippa + "lämpölevy" ( https://moposport.fi/bakeliittilevy-dcd ... gI7avD_BwE ) ja Superin Solex 32/32 + jarrutehostimen laippa + oma ilmaputsari on n 20 cm.

Eli tuskin viri pystykaasarin adapterin senteillä on mitään merkitystä alavääntöön. Risti-sarjan tai yhden viri vaaka-kaasarin yhdistelmässä putkilla on merkitystä, mutta siellä imukannesta kaasariin olevien putkien pituudet on 20-30 cm + kaasarin pituus + kaasarin imuputket.

Superin orkkis imukanteen on hankala saada muutenkaan 40/45 millin pystykaasaria, koska sen laipassa ei ole käytännössä työstövaraa kuin max 36 mm asti. Tiivisteelle jäävä kannas on vakiona pienimmillään 2 mm.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

teemme peltiin tarvittaessa reikää jota on mahdollista suurentaa...

:mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

nalleolut kirjoitti:
La Elo 12, 2023 15:46
teemme peltiin tarvittaessa reikää jota on mahdollista suurentaa...

:mrgreen:
Aha :lol: . Mulla oli Sonettissa sellainen reikä (näkyy videossa), mikä teki autosta "vain aurinkoisella kelillä" ajettavan. Yhden tai kaksi kesää ihmeteltyäni löysin ehjän huoltoluukun + ostin nykyisen 45 mm korkean ilmansuodattimen ja DGV-paketti mahtui sinne juuri ja juuri.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Ajaaks joku viel saabeil ns.huonoilla keleillä??

Tahtarit on kadonnu aika tyystiin tapahtumista
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin