V4 viritys

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Onko kukaan porannut v4 kansiin lisänestekanavia kannen kuumimman kohdan jäähdytyksen parantamiseksi (pakokanavien väliin) kuten How to build and modify Ford 60° V6 engines kirjassa suositellaan tehtävän vanhempiin V6 koneisiin? Uudemmissa 2,4, 2,9 ja 4,0 v6 moottoreissahan ne on jo vakiona. Liekkö noista apua V4-moottorissa?
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 747
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Tonnari88 kirjoitti:
Ke Elo 14, 2019 22:32
Erikoismoottori Kylmäkoskella. Oli 60€ edullisempi kuin GT.
Kaveri soitti eilen GT-Motorsiin ja sieltä ilmoittivat, että "eivät hio enää nokka-akseleita". Pyysivät kääntymään aiemmin kerrottuun nokka-akselitekijän Kylmäkosken Erikoismoottori Oy (Mauri Virtanen) puoleen. Itsellä oli kilpamoottorissa Virtasen nokka-akseli (ostettu Toholammin :saab:
miehiltä joten ei tarkkaa tietoa..."7,9" ) ja on ollut erinomainen.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23901
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mä on kuukauden odotllu sähköpostiin vastausta tuo selventää paljon..


teetetään kerta kukaan ei myy .. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
repa
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja repa »

Sain varmaan viimeisen GT-motorin hioman nokka-akselin. Lähetin sen sinne syksyllä, kysyin kuitenkin ennen lähettämistä että onnistuuko, vastasivat että kyllä käy. Sitten ei kuulunut mitään, kyselin perään, vastattiin että hioja saikulla ja nyt vain odotetaan. Kysyin uudestaan, saikku jatkuu. Seuraavan kyselyn jälkeen ilmoitettiin että hioja tulee saikulta tekemään tämän akselini. Ja se oli postissa muutaman päivän päästä.
Kone on peruskorjattu tonniviissatanen, nokka 7,2 , kanavia hieman avarrettu, kansia ei madallettu, muutettu kuitenkin lyijyttömälle, vauhtipyörää hieman kevennetty, DGV, ja iso putkisto.
#2260
96V4 MR
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja mikali »

Kun tuossa vertasin superin imusarjaa vakioon , niin ihan samat "röörit" . Onko yhtä hyvä , jos raapaisee yksikurkkuisen reiän isommaksi ja asentaa suuremman yksikurkkuisen kuin laittaa tuo superin imusarja yhdellä kaksikurkkuisella ?
Oliko originaali kisaimusarja samanlainen kuin superin sarja ?
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

tähän nyt voi vastata kahdesti, että ei ja ei.....nyt kannattaa perehtyä aiheeseen ennen kuin teet mitään. esim. lue koko tämä ketju ajatuksen kanssa läpi...mieti sitten mitä koneelle teet.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 747
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

mikali kirjoitti:
To Elo 26, 2021 19:07
Kun tuossa vertasin superin imusarjaa vakioon , niin ihan samat "röörit" . Onko yhtä hyvä , jos raapaisee yksikurkkuisen reiän isommaksi ja asentaa suuremman yksikurkkuisen kuin laittaa tuo superin imusarja yhdellä kaksikurkkuisella ?
Oliko originaali kisaimusarja samanlainen kuin superin sarja ?
Kanavat on ihan samoissa mitoissa, koska kannet eivät muuttuneet Superin imukannen tullessa. Se, että antaako yksi kurkkuinen saman kuin kaksi kurkkuinen Solex on ihan tavoitteisista kiinni. Vakio 1-kurkku 65 hv vs 2-kurkku 68 hv. Jos kone on vakio, niin uskoisin, että isommalla 1-kurkku kaasuttimella saat jonkin verran kulkua lisää kunhan säädätät koneen. Jos laitat viri nokka-akselin, niin hyöty lisääntyy kummasti. Kaksi (2)-kurkkuisen kaasarin etuna on taloudellisuus normi ajossa vain ekaa kurkkua availlessa ja vähän tehoa tehoa lisää molemmat kurkut auki. Jos virittely jatkuu, niin kunnon 2-kurkkuinen kaasari (esin Weber 32/36 DGV) tuo huiman eron. :saab:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 747
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

korpijaakko kirjoitti:
To Elo 26, 2021 20:54
.....nyt kannattaa perehtyä aiheeseen ennen kuin teet mitään. esim. lue koko tämä ketju ajatuksen kanssa läpi...mieti sitten mitä koneelle teet.
Tämä on erittäin hyvä vinkki. Myös toinen juttuketju "V4 nokka-akseli?" keskusteli tästä tunteella. Moni asia on muuttunut, mutta 60-luvun V4 koneen virittämisessä vanhat kokemukset kantaa. :)
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja mikali »

Kysymys oli huonosti esitetty . Pystyykö kaksikurkkuinen kaasutin ruokkimaan yhtään sen paremmin kuin yksi iso kaasutin vaikka olisi kanavat avarrettu ja venttiilit isonnettu ?
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7427
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja mestari »

kaksikurkkuisellahan on haettu pienempää n 7 pros kulutusta kuin vanhalla ford kaasarilla
koska yleensä ajellaan ensiökurkulla ja sitten kiihdytyksissä avataan diskreetisti kakkoskurkkua. jolloin kulutus tietty nousee
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Sen verran nuista kaksikurkuisista että se solexi on kuraa...sanoisin että paskaa vanhemmiten...ota dgv se on hyvä...ja helppo säätää...
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja mikali »

Samaa mieltä . Nyt olen kiinnostunut tietoon miten kaksikurkkuisen vanha kilpaimukansi poikkesi Superin imukannesta vai oliko sama . Samoin olen kiinnostunut kahden pysty- tuplakaasarin imusarjasta . Ja yv:n kautta voi tarjota .
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7427
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja mestari »

etten nähnyt jossakin saab rompetorilla olisko ollut hyvinkäällä rautatiemuseolla jollakin sellaset myynnissä :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

mikali kirjoitti:
Su Elo 29, 2021 15:06
Samaa mieltä . Nyt olen kiinnostunut tietoon miten kaksikurkkuisen vanha kilpaimukansi poikkesi Superin imukannesta vai oliko sama . Samoin olen kiinnostunut kahden pysty- tuplakaasarin imusarjasta . Ja yv:n kautta voi tarjota .
ei oo samaa...risti imusarja on ihan eri kampe...sitten on olemassa myös semmonen mihin menee kaks kaasaria pystyyn. Sekin on ihan eri kuin tuo superin imusarja...
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 747
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 viritys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

mikali kirjoitti:
Su Elo 29, 2021 15:06
Samaa mieltä . Nyt olen kiinnostunut tietoon miten kaksikurkkuisen vanha kilpaimukansi poikkesi Superin imukannesta vai oliko sama . Samoin olen kiinnostunut kahden pysty- tuplakaasarin imusarjasta . Ja yv:n kautta voi tarjota .
Tuolta löydät kuvaa; http://www.saabv4.com/files/www_saabv4_ ... nglish.pdf . Saman kokoisilta näyttää imukannen kanavat kuin vakiossa (sivu 35 ja 38), mutta välilaippa on avarrettu sivulla 41. Solex 2 x 40 mm pystykaasari -sarja on harvinainen. Itsellä on tälläinen välilaippa ( https://www.lynxauto.com.au/weber-idf-weber-dgv-1.html ), millä saa 2-kurkku imusarjaan kunnon kakskurkku pystykaasarin. En ole vielä kokeillut. Vaatii tietysti imusarjan yläpään avarrusta kokolailla maksimimittoihin :mrgreen:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Vastaa Viestiin