Mitä bensaa Saab 92 B -54 2-tahti halajaa?
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 69
- Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 17:49
Mitä bensaa Saab 92 B -54 2-tahti halajaa?
Moi!
Mikä bensa on paras käyttää tuossa vanhuksessa? Tarviiko jotain lisäaineita sekaan? Jos on jo laittanut 95 tankkiin niin voiko sinne laittaa sekaan vaikka 98 tai V-power 99 bensaa? Mikä olisi parasta öljyä laittaa tuonne bensan sekaan? Onko Espoo-Helsinki-Vantaa akselilla jotain hyvää korjaamoa jossa tuota voisi huollattaa?
Mikä bensa on paras käyttää tuossa vanhuksessa? Tarviiko jotain lisäaineita sekaan? Jos on jo laittanut 95 tankkiin niin voiko sinne laittaa sekaan vaikka 98 tai V-power 99 bensaa? Mikä olisi parasta öljyä laittaa tuonne bensan sekaan? Onko Espoo-Helsinki-Vantaa akselilla jotain hyvää korjaamoa jossa tuota voisi huollattaa?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Mitä bensaa Saab 92 B -54 2-tahti halajaa?
2tahtibensaahan tuo halajaa..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Mitä bensaa Saab 92 B -54 2-tahti halajaa?
Oma kakstahtari ei ole liikkunut omin voimin vuosiin, joten nämä polttoaineasiat ovat enimmäkseen arveluita.
Mahdollisimman vähäetanolista se saisi olla, ja katso öljyksi myös sellaista mikä varmasti toimii etanolinkin kanssa. Eli ysikasilla jatkaisin tästä. V-powerissa on etanolia nykyään myös, joten se ei ole sen kummempi.
Sellainen villi ajatus tuli mieleen, että kannattaisiko kokeilla pienkonebensaa, sitä mitä kaupataan huoltsikoilla moottorisahoja ym varten? Mainostavat että säilyy hyvin tankissa talvenkin yli. Talvisäilytystä varten on olemassa myös bensan säilöntäaineita, "stabilisaattorin" tms nimellä kulkevat.
Korjaamon/huoltamon löytäminen on arpapeliä, ja osat joudut joka tapauksessa etsimään itse, joten kannattaa opiskella tekemään sytytyksen säätöhommat, alustan rasvaukset ja jarrujen säädöt ym jokavuotiset rutiinihommat omatoimisesti. Varsinaisia remontteja kannattaa kysyä korjaamoilta jossa on joko (valitettavasti harvinaistuvia) vanhan liiton automiehiä töissä, tai sitten vanhojen autojen harrastajia. Ei tarvitse olla edes Saab-harrastaja sillä esim rumpujarrut, vääntövarsijouset ym nykyautoissa harvinaiset systeemit olivat 50-60-luvuilla melko yleisiäkin. Esim kuplavolkkarien tai jopa jenkkiautojen kanssa touhuavat korjaamot voisivat olla hyviä paikkoja. Toki hekin tarvitsevat osat ja merkkikohtaiset tiedot esim öljyistä, kiristysmomenteista ja sen tapaisista asioista asiakkaalta.
Mahdollisimman vähäetanolista se saisi olla, ja katso öljyksi myös sellaista mikä varmasti toimii etanolinkin kanssa. Eli ysikasilla jatkaisin tästä. V-powerissa on etanolia nykyään myös, joten se ei ole sen kummempi.
Sellainen villi ajatus tuli mieleen, että kannattaisiko kokeilla pienkonebensaa, sitä mitä kaupataan huoltsikoilla moottorisahoja ym varten? Mainostavat että säilyy hyvin tankissa talvenkin yli. Talvisäilytystä varten on olemassa myös bensan säilöntäaineita, "stabilisaattorin" tms nimellä kulkevat.
Korjaamon/huoltamon löytäminen on arpapeliä, ja osat joudut joka tapauksessa etsimään itse, joten kannattaa opiskella tekemään sytytyksen säätöhommat, alustan rasvaukset ja jarrujen säädöt ym jokavuotiset rutiinihommat omatoimisesti. Varsinaisia remontteja kannattaa kysyä korjaamoilta jossa on joko (valitettavasti harvinaistuvia) vanhan liiton automiehiä töissä, tai sitten vanhojen autojen harrastajia. Ei tarvitse olla edes Saab-harrastaja sillä esim rumpujarrut, vääntövarsijouset ym nykyautoissa harvinaiset systeemit olivat 50-60-luvuilla melko yleisiäkin. Esim kuplavolkkarien tai jopa jenkkiautojen kanssa touhuavat korjaamot voisivat olla hyviä paikkoja. Toki hekin tarvitsevat osat ja merkkikohtaiset tiedot esim öljyistä, kiristysmomenteista ja sen tapaisista asioista asiakkaalta.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: Mitä bensaa Saab 92 B -54 2-tahti halajaa?
tulee aika suolaiseksi ajelut jos pienkonebensalla alkaa ajamaan. 5 litran kannu kun maksaa sen ~20 euroa. 98a tankkiin ja jotain hyvää 2t öljyä sekaan, onkos ne öljyt jota aina jaettu WST:ssä olleet nesteen 2t öljypurkkeja?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Mitä bensaa Saab 92 B -54 2-tahti halajaa?
Nojuu, suolaisuus riippuu millaisessa käytössä auto on. Useimmat ysikakkoset ovat sellaisessa käytössä että hankintahinta, vuosihuollot, pesu&puunaus, talvisäilöt ym ylläpitokulut ja -nysväys per ajokilometri ovat sen verran määräävässä asemassa että litrahinnan puolesta olisi sama vaikka ajaisi keskihintaisella konjakilla
Tosiaan, onhan se pienkonebensa 2x kalliimpaa. Liekö sitten suuri juttu, se on kunkin itse punnittava. Satasella saa ysikakkosen tankin liki täyteen pienkonebensaa, saman verran maksaa 9-5:n tankkaus ysiviitosella, eli miten niin kallista
Mutta 2-tahtibensakokemuksia voi kysellä ja etsiä esim veteraanimoottoripyöräklubin foorumilta ( http://www.vmpk.fi ) tai jawa-harrastajien "Jawasakki" kerhosta. Valtaosa porukasta on sellaisia "tekniikan miehiä" etteivät karsasta nelipyöräisiäkään jos sellaisen omistaja neuvoja kaipaa. Ja motskarimiehillä on kokemusta myös talvisäilytyksestä.
Tosiaan, onhan se pienkonebensa 2x kalliimpaa. Liekö sitten suuri juttu, se on kunkin itse punnittava. Satasella saa ysikakkosen tankin liki täyteen pienkonebensaa, saman verran maksaa 9-5:n tankkaus ysiviitosella, eli miten niin kallista
Mutta 2-tahtibensakokemuksia voi kysellä ja etsiä esim veteraanimoottoripyöräklubin foorumilta ( http://www.vmpk.fi ) tai jawa-harrastajien "Jawasakki" kerhosta. Valtaosa porukasta on sellaisia "tekniikan miehiä" etteivät karsasta nelipyöräisiäkään jos sellaisen omistaja neuvoja kaipaa. Ja motskarimiehillä on kokemusta myös talvisäilytyksestä.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: Mitä bensaa Saab 92 B -54 2-tahti halajaa?
95E10 on lähempänä niitä oktaanilukuja, joille moottori on alunperin suunniteltu. Käytännössä 98:n korkeampi oktaaniluku menee hukkaan tahtareissa (jos on vakio kone). Mutta 98E5:ssä on vähemmän etanolia, joka noita vanhoja kumiletkuja haurastuttaa.
Ja kaikki kaksitahtiöljyt ei sekoitu etanoliin, kuten on jo todettu. Läheskään joka purkissa ei myöskään lue mitään sekoittumisominaisuuksista. Valmistajan sivustolta jne. lisätietoa yleensä löytyy. Toisaalta löytyy niitäkin öljylaatuja, jotka on nimenomaan etanolille tarkoitettu (tosin niitä ei joka biltemasta löydy).
Mutta näistä pohdiskeluista huolimatta 98 + 3% on oman auton tankkiin pääasiassa laitettu. Ja seos on melko rikkaalla varmuuden maksimoiseksi. Kaiken tuo juo mitä antaa, joten hieman korkeampi kulutus ei tässä suhteessa tunnu yhtään missään.
Ja kaikki kaksitahtiöljyt ei sekoitu etanoliin, kuten on jo todettu. Läheskään joka purkissa ei myöskään lue mitään sekoittumisominaisuuksista. Valmistajan sivustolta jne. lisätietoa yleensä löytyy. Toisaalta löytyy niitäkin öljylaatuja, jotka on nimenomaan etanolille tarkoitettu (tosin niitä ei joka biltemasta löydy).
Mutta näistä pohdiskeluista huolimatta 98 + 3% on oman auton tankkiin pääasiassa laitettu. Ja seos on melko rikkaalla varmuuden maksimoiseksi. Kaiken tuo juo mitä antaa, joten hieman korkeampi kulutus ei tässä suhteessa tunnu yhtään missään.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 154
- Liittynyt: To Tammi 14, 2010 15:47
- Paikkakunta: Fiskars/Helsinki
Re: Mitä bensaa Saab 92 B -54 2-tahti halajaa?
Kasviöljypohjaiset 2-t öljyt kuten esim Castrol-R sekoittuvat hyvin etanoliin (ellei jopa paremmin kuin bensaan). Monet kilpakäyttöön tarkoitetut öljy ovatkin just näitä "risiiniöljyjä" kun ainakin aikaisemmin kilpailuissa etanoli oli suosittu menovesi.
Re: Mitä bensaa Saab 92 B -54 2-tahti halajaa?
Pienkonebensa joka on tarkoitettu mootorisahoihin, siinä on liian vähän voiteluöljyä ,mopoillakaan sillä ei kannata ajaa ,leikkaa kiinni
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
-99 1969-
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 158
- Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 10:48
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Mitä bensaa Saab 92 B -54 2-tahti halajaa?
Tuupakan Auto, Kari Koponen, Linkokuja 5, Vantaa, 09-892515. Olen huollattanut saksalaista ilmajäähdytteistä vwaunuani täällä. Hyvä yhden miehen paja!saab1990aeros kirjoitti:Onko Espoo-Helsinki-Vantaa akselilla jotain hyvää korjaamoa jossa tuota voisi huollattaa?
Reijo Ranta #140
95-66, 95-07
95-66, 95-07
Re: Mitä bensaa Saab 92 B -54 2-tahti halajaa?
Ohoh, tuohan on hyvä tieto. Paljonko sitä öljyä on tuossa vai ilmoitetaanko sitä lainkaan? Onhan sitä pienkonebensaa nelareillekin, mikähän öljy sen kanssa sopisi.Olavi P kirjoitti:Pienkonebensa joka on tarkoitettu mootorisahoihin, siinä on liian vähän voiteluöljyä ,mopoillakaan sillä ei kannata ajaa ,leikkaa kiinni
Oli se ennen helppoa. Pojat oli poikia, tytöt tyttöjä, puhelimet bakeliittia ja johdolla seinässä kiinni, Volvosta sai piirrettyä 3D-kuvan viivotinta apuna käyttäen ja bensaa oli kolmea lajia, 92, 96 ja 99. Ja kaikki bensalaadut kävi mopetiin tai 2t-Saabiin kun vaan vähän öljyllä jatkoi. Ja sitä öljyäkin oli vaan kahta sorttia, kullanväristä hyväntuoksuista ja sinistä pahanhajuista. Onko tää kaikki kehitys oikeastaan edistystä? Kysyn vaan
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: Mitä bensaa Saab 92 B -54 2-tahti halajaa?
Tämä on kyllä paras lausahdus mitä vähään aikaan on missään tullut vastaan.Kartsa kirjoitti:Oli se ennen helppoa. Pojat oli poikia, tytöt tyttöjä, puhelimet bakeliittia ja johdolla seinässä kiinni
Mutta näinhän se on, oi aikoja.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
- Rin-tin-tin
- "Viggen"
- Viestit: 604
- Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
- Paikkakunta: Borgå
Re: Mitä bensaa Saab 92 B -54 2-tahti halajaa?
Jaa ehkä yksi lisäys tuosta pienkone bensasta; paitsi että siinä on 1% öljyä niin se on täys synteetistä sinisavun vähentämiseksi. Ruotsin klubin foorumilla on ollut kova kädenvääntö siitä onko synt. öljy sopiva vanhoille 2-t koneille...valamiehistö tuntuu kuitenkin vielä harkitsevan asiaa.
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Re: Mitä bensaa Saab 92 B -54 2-tahti halajaa?
Ainakin Nesteen ja Aspenin 2t bensoissa on 2 % öljyä. Saabin koneeseen kuitenkin laittaisin, jos laittaisin, pienkonebensoista 4t-versiota+omat öljyt.
Muuten, ekassa kv tapahtumassa ajoin melkein koko matkan (en c-satkulla pysynyt vauhdissa) Uudestakaupungista Vammalaan vanhemman ruåttalaisen herrasmiehen '64 tahtarin perässä. Mitään savupilveä tai käryä en havainnut edes joutuisasti käyneissä rekkojen ohituksissa . En perillä tajunnut seoksista kysyä, mutta aito kasipuolikas kone autossa oli ja vielä vähän kutitettuna Simonsilla ja ainakin pienillä kaasutinmuutoksilla.
Ei ollut sportti tuoreöljyvoitelulla.
Muuten, ekassa kv tapahtumassa ajoin melkein koko matkan (en c-satkulla pysynyt vauhdissa) Uudestakaupungista Vammalaan vanhemman ruåttalaisen herrasmiehen '64 tahtarin perässä. Mitään savupilveä tai käryä en havainnut edes joutuisasti käyneissä rekkojen ohituksissa . En perillä tajunnut seoksista kysyä, mutta aito kasipuolikas kone autossa oli ja vielä vähän kutitettuna Simonsilla ja ainakin pienillä kaasutinmuutoksilla.
Ei ollut sportti tuoreöljyvoitelulla.
Re: Mitä bensaa Saab 92 B -54 2-tahti halajaa?
Mullakaan ei 93 sauhutellut pahemmin muutakuin tyhjäkäynnillä ja kylmänä, 3% seos Nesteen perämoottoriöljyä - Sitä joku silloin suositteli, jälkikäteen kuulin että olisi ehkä kannattanut käyttää motocross-öljyä, se kun kai kesti paremmin kuumaa.
Mene&tiedä, hyvin sillä tuli kesäkausi päristeltyä ilman mitään vaurioita vaikka välillä kone kuumana kävikin.
Mene&tiedä, hyvin sillä tuli kesäkausi päristeltyä ilman mitään vaurioita vaikka välillä kone kuumana kävikin.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: Mitä bensaa Saab 92 B -54 2-tahti halajaa?
Tätä asiaa kannattanee varmaan miettiä siltä kantilta että mikä normaalissa kaksitahtisessa on muuttunut Saab ajoista (40- ja 50-luku) nykypäivään?Ruotsin klubin foorumilla on ollut kova kädenvääntö siitä onko synt. öljy sopiva vanhoille 2-t koneille.
Jos nyt asiaa miettii, käytännössähän 2 tahtisen kehitys on pysähtynyt johonkin 80-luvun alkuun. Sillon tuli muuttuva-ajotuksinen pakoaukko ensimmäisiin krossareihin, ja ne ei vieläkään ole tulleet kaikkiin koneisiin vakiovarusteeksi. Muutoin mitään mekaniikkaan, tai öljynvalintaan tapahtuvaa muutosta ei ole tullut. Mitä nyt pienissämäärin ruiskupelejä koittavat tehdä, muttei nämä kovin yleisiä ole, kelkkapuolellakin taitaa jo ruveta olemaan nelitahteja aika paljon.
Nykyiset kaksitahtiöljyt vaan savuttavat paljon vähemmän mitä vanhat, ja tekevät kestävämmän voitelukalvon sylinterin pinnoille. Nykyään ei varmastikkaan edes saa niitä öljyjä mitä joskus on noihin autoihin laitettu. Lähimpänä varmaan on joku Teboil 2t-mix( "huonoin" öljy mitä kaupasta saa, karstottaa pirusti, haisee vanhan ajan kakstahtiselta) ja joku Shellin risiiniöljy, jota nyt ei mihinkään normaaliin kaksitahtiseen tule laittaa. Karstottaa vielä enemmän mitä teboilin tuote, ja savuttaa saakelisti. Vanhoille kisapeleille, kuten ilmajäähykrosseille ja ajoviima mikroautoille toi sopii. Kaksitahtisissa ei ole samaa merkitystä öljyllä mitä nelitahtisessa, jossa se sama öljy kiertää ja voitelee vähän kaikkea, jolloin lisäaineistuksen pitää olla kohdallaan.
Etanoli aiheuttaa seoksen laihenemista, jolloin joka tapauksessa kannattaa suuttimia isontaa, ajoi sitten millä tahansa. Kumiletkuista ja öljyn sekottumisesta olen itse kuullut ristiriitaista tietoa. Jossain sanotaan että haurastuttaa, ja jossain että bensa on kovempi letkujen hauurastuttaja mitä etanoli. Öljyn sekottumisesta on ainakin mopojen kanssa pelaavilta tullut hyvää palautetta. Mopoissa ainakin toi 95+2t öljy toimii. Tuskin se 5% etanoli lisäys 98 verrattuna mitään vaikuta, suurempi riski on seoksen laihentuminen.
Tossa omia mietteitä, mahtaisikohan jostain Wartburg tai Trabant foorumilta löytyä apua? Eikö näissä ole kutakuinkin sama kone?