vapaakytkin

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
pomppo
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Marras 21, 2004 22:00
Paikkakunta: Uusikaupunki

vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja pomppo »

Kertokaa tyhmälle mikä toi vapaakytkin oikein on ja miten se toimii.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Se on eräänlainen puoliautomaattiseksi laatikon tekevä vekotin.Kun olet kytkintä normaalisti käytäen saanut auton liikkeelle, voit sen jälkeen vaihtaa ylös ja alas ilman kytkintä. Alas vaihtaminen menee hyvinkin, mutta ylös vaihtaessa pitää antaa kierrosten pudota, ettei rusahda.

Kun sitten vauhdissa nostat kaasun, vapaakytkin irrottaa, ja auto rullaa vapaalla. Kytkin ottaa taas kiinni, kun painat kaasua.
Jotkut tykkää jotkut ei, minä ajan aina vapaakytkin käytössä, kun kajakilla ajelen. Varsinkin talvella se on mukava. Pitää vaan muistaa, ettei sitten ole moottorijarrutusta.

Homma peritytyy kaksitahtisista, joissa ei muutenkaan ollut moottorijarrutusta kovinkaan voimakkaasti. Saabissa se haluttiin säilyttää ja oli 96/95:ssä loppuun asti ja 99:ssä alun malleissa, en muista minne asti, mutta jäi kuitenkin varsin pian pois. Olisiko ollut kestävyysongelmia
# 419 Vesa Pohjalainen
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Käyttäjäkestävyys... :D
VW transporter 2.5tdi vm.99
kayak75
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kayak75 »

Vapaakytkin on vaihdelaatikon sisällää oleva rullakytkin, joka toimii samaan tapaan kuin ketjuvaihteisen fillarin vapaaratas. Sen voi kytkeä pois kaasupolkimen oikealla puolella olevalla vedettävällä nupilla, jos tulee vaikka tarve moottorijarrutukselle tai mäkistartille. Vapaakytkin pois kytkettynä kytkin ja vaihteisto toimivat kuin muissakin autoissa, ainakin jos ovat kunnossa;)
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

kayak75 kirjoitti:Vapaakytkin on vaihdelaatikon sisällää oleva rullakytkin, joka toimii samaan tapaan kuin ketjuvaihteisen fillarin vapaaratas. ovat
Näitä rullia ja jopa asennustyökaluja on ollut edelleen saatavissa. Tyrkkö Industries tekee asennustyökaluja uustuotantona.
Omassa käytössä vapaakytkin ei ole hajonnut, mutta enpä ole uudesta asti koskaan sellaista päässyt käyttämäänkään. Joka tapauksessa varuste, jota mielellään käyttää :)
# 419 Vesa Pohjalainen
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Juu tolla säästää autoa paljon.....
VW transporter 2.5tdi vm.99
soossi
Matalapaineturbo
Viestit: 152
Liittynyt: La Joulu 20, 2003 21:44

Viesti Kirjoittaja soossi »

Vapaakytkimen toimintaan vaikuttaa paljolti käytetty vaihteistoöljy. Aikanaan Saabilta sai erityisesti V4 Saabin laatikkoon tehtyä laatikkoöljyä jonka viskositeetti oli muistaakseni 75W kun normaali laatikkoöljy on 80/90W ohuempi öljy toimii vapaakytkimen kanssa paremmin erityisesti talvella.
En tiedä onko tätä erikoisöljyä enää saatavilla missään. Suurinpiirtein samaan lopputulokseen pääsee jos 'laimentaa' hypoidiöljyä esim SAE 30W dieselöjyllä arviolta 1 desi per litra suhteella.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Oman kokemuksen ja perimätiedon mukaan vapaakytkin kestää auton iän. Sitä ei pidä missään nimessä lukita jäykäksi kuin humalassa ja hengenhädässä eli hinaus/mäkistartin vuoksi. Ne mekaaniset lukitusosat kun eivät ole kovin järeitä. Vapaakytkimessä on monia liikkuvia osia (rullia ja jousia) ja jos se seisoo käyttämättä pitkään, saattaa ilmetä toimintahaluttomuutta, etenkin jos öljy on jäykkää. Näin esim. 2-tahtarissani, jonka vapaakytkintä joskus joutuu houkuttelemaan toimimaan.kytkeytymään
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
JungleDrums
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 17:24
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JungleDrums »

Minä taas kuulin että vapaakytkin söisi kytkinlevyä ahkerammin kuin ns. "normaali" käytössä.

Diibadaaba?
eltzi
"Turbo"
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 23:42
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja eltzi »

JungleDrums kirjoitti:Minä taas kuulin että vapaakytkin söisi kytkinlevyä ahkerammin kuin ns. "normaali" käytössä.

Diibadaaba?
Joo,vapaakytkin kun ei liity mitenkään kytlinlevyyn!
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Vapaakytkimen toimiessa varsinaista kytkintä ei ollenkaan käytetä eli liikuteta eli kuluteta.
Muuten se kytkinlevykin kestää kajakissa auton iän.
Vapaakytkintä ei ole ns. polkuautoissa, jollainen kutvonen ei siis ole. Tosin polvinivelen voitelun kannalta jatkuva kytkimen paineleminen saattaisi olla edullista etenkin ikääntyneiden kuljettajien vartaloille.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Vastaa Viestiin