roletaarin saab 96 päiväkirja

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
roletaari
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 11, 2012 18:00

roletaarin saab 96 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja roletaari »

Avaan tämmösen jutun tänne, jos ei haittaa, tai vaikka jotain kiinnostaa...

Saab 96 1977

Tarkoitus on saabia pitää talvisena käyttöautona. Kesällä mennään sitten muilla laitteilla.

Olen ajanut saabilla nyt ehkä noin 3500 km. Ostin auton syyskuussa.

Hakureissu 300km sujui ongelmitta. Auto oli juuri katsastettu mutta pitää katsastaa helmikuussa uudestaan.
roletaari
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 11, 2012 18:00

Re: roletaarin saab 96 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja roletaari »

No kun aamu valkeni rupesin tutkimaan ostostani. Öljyä on moottorissa aika paljon. hyvä juttu. Nestettäkin on.

Pientä käyntihäiriötä. Jarrutehostimen alipaineletku on lähes poikki. Lyhennän letkun ja tyhjäkäynti häviää kokonaan. Ahaa! paksulle menee, käyn kaverin luona ja pikku ruuvaillulla kone saadaan käymään siedettävästi.

Kytkimen työsylinteri vuotaa hieman. Tämä oli tiedossa ostettaessa.

Eikun kovaa ajoa!
roletaari
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 11, 2012 18:00

Re: roletaarin saab 96 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja roletaari »

Ajelen seuraavana päivänä soratietä ja kirraavassa vasurissa pamahtaa oikea taka isakari yläpäästä läpi...
Viimeksi muokannut roletaari, To Tammi 31, 2013 10:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
roletaari
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 11, 2012 18:00

Re: roletaarin saab 96 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja roletaari »

Lokakuussa vaan ajelua. Iskari kolisee ja öljyä näyttää menevän jonkun verran. noin 200km välein pitää luiraus lisätä.

Vaihteistossa on öljyä. Vetoniveliin lisätty vaseliinia.
roletaari
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 11, 2012 18:00

Re: roletaarin saab 96 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja roletaari »

Marraskuun alkupuolisko. Talvirenkaat laitan alle ja hitsaan iskarin yläpään kiinni. Käsijarru lopettaa toimintansa, epäilen että vaijeri on poikki...

Huom! ajettavuus kohenee jos kaikki iskarit ovat kiinni molemmista päistään.
Viimeksi muokannut roletaari, To Tammi 31, 2013 10:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
roletaari
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 11, 2012 18:00

Re: roletaarin saab 96 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja roletaari »

marras/joulukuun vaihde. Onnistun löytämään pari lämppärin roikkaa ja testaan lämmitintä, ei toimi ei. Eipä siitä paljon iloa olisi ollutakaan, kun ei asunnolla ole tolppa paikkaa. Töissä kyllä olisi.
roletaari
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 11, 2012 18:00

Re: roletaarin saab 96 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja roletaari »

Joulukuun pakkaset menevät hyvin. Lämmittimen puute kyllä harmittaa. Laitetaan 4,2 kw Eberi (hyvin edullinen, käytettynä ja asennettuna).
roletaari
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 11, 2012 18:00

Re: roletaarin saab 96 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja roletaari »

2013 vk.3.
Akku sippaa.

Laitan uuden 70Ah akun.
Kaverin tallissa kun ollaan, samalla pientä säätöä:
Venttiilien säätö + uudet koppien tiivisteet
Käsijarru viaksi paljastuu kahvan irronnut akseli. Nyt on taas jonkunlainen seisontajarru..
Laitoin samalla ylläpitolaturin.
Etuvilkun kosketushäiriö korjattu.
roletaari
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 11, 2012 18:00

Re: roletaarin saab 96 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja roletaari »

2013 vk.4.

Vaihdan moottori öljyt, 10-30 rimulat ja suodattimen.
Kehin käsijarrua ja nyt seisontajarru vaikuttaa molempiin pyöriin.
roletaari
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 11, 2012 18:00

Re: roletaarin saab 96 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja roletaari »

2013 vk.4.

Töistä tullessa laturin valo syttyy, hihna poikki tulee mieleen..
Hihna on kuitenkin paikallaan, puhaltimen päästä käsin pyörittäessä hihna pyörät pyörivät. Oisko menny kiila?
Ajelen kaverin talliin taas, puretaan alapyörä pois, ja kyllä siellä ehjä kiila on.
Kilautetaan kaverille jolla on hieman enemmän saab kokemusta: - seillä on semmonen pakeliitti pyörä jakopäässä. No saan hommattua osan samana iltana ja saabbi on ajossa taas seuraavana iltana. Meni kuin elokuvissa hyvän ystävän myötävaikutuksesta.
Todetaan myös että flektin laakerointi alkaa olla finaalissa.
Nyt toivottavasti seuraava rypistys on katsastus helmikuun lopussa.
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Re: roletaarin saab 96 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Vaihdoithan tasapainoakselin bakeliittipyörän vaihdon yhteydessä myös ko. akselin laakerit? Jos et, niin uusi pyörä hajoaa n. 200km ajon jälkeen.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
roletaari
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 11, 2012 18:00

Re: roletaarin saab 96 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja roletaari »

Niin kai siinä semmoinen on riski olemassa. Akselissa ei kyllä tuntunut väljyyttä.
Pari kuukautta eli semmoinen 2000km pitäisi pärjätä, sitten joutaa laittoon. Vara konekkin on jo katsottuna, sen meinasin tosin aukoa ja tarkistella ihan jo etukäteen.
roletaari
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 11, 2012 18:00

Re: roletaarin saab 96 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja roletaari »

vk. 10
Leimattu! Heti toisella läpi. Levyt oli ohuet, yläpallot, käkkäri, taka iskari, yksi paikka ja muutamat korjauskehoitukset.
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Re: roletaarin saab 96 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Jos roletaari jatkaa yhtä säästeliästä autoilua, niin hän lopettaa päivänsä paroonina 8)
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: roletaarin saab 96 päiväkirja

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Ihan vinkkinä kaikille V4 saabisteille; Lauturinhihna kannattaa säättää mahdollisimman löysälle. Juuri sille rajalle ettei vingu kun on sähkökuormaa päällä, eli valot, takalasin lämmitys yms. Säästää todella paljon tp. laakeria.
Vastaa Viestiin