Vapaakytkimen kokoamisesta, kytkimen iskunpituus
Vapaakytkimen kokoamisesta, kytkimen iskunpituus
Tulee vaihteiston ylösotto ja laitan toisen vaihteiston, tai vien laitettavaksi (400-550€), täytyy vielä miettiä tuota. Siinä yhteydessä laitoin putsatun vapaakytkimen kokoon. Oli se melko homma: ensin en muistanut, että laakerit on laitettava ensin, jotta kireys tulee riittäväksi työkalun sisällä, laitoin myös jouset samalla. Neljän tunnin kuluttua oli viisi paikallaan . Loput viisi menikin nopeammin, otin näet jouset pois ja laitoin tipan superliimaa jousen ja pidätinkappaleen väliin, jolloin ne pysyivät paikallaan (suhtkoht), kun panin laakerin päälle Huomasin samalla, että ylimääräisiä pidätinkappaleita(ja jousia) oli kahta kokoa. Numeron ...431 kytkimessä n. 3,00mm, toisessa 3,55mm, öbaut. Voisin kiusata itseäni laittamalla vielä toisenkin kokoon nro...431-vaikka myyntiin-runko on, mutta tarviis vielä 5kpl pidätinkappaleita ja jousia. Kyseiset pidätinkappaleet ovat messinkiä (pronssia?) ja ne on litistetty toiselta puolelta öljyn kulkua varten. Suuremmissa on litistyksen sijasta V-muotoinen ura. Niin että jos löytyy tällaisia, niin laita tulemaan. Voin maksaa 5€ vaivanpalkkaa.
Re: Vapaakytk. kokoamisesta, kytk. iskunpituus, tasauspyör. laak
Muutin otsikkoa, että pääsen kysymään kytkimestä. Kytkin irrottaa huonosti, oireena aluksi se, että vaihde otti kiinni, kun vähänkin nosti kytkintä. Sitten pakkia ei saanut enää päälle muun vaihteen jälkeen, moottori sammutettuna kylläkin onnistuu pakin päälle pano ja ykköselle vaihto. Nyt kytkin ei edes irrota pakilla lähtiessä, auto liikkuu taaksepäin hiljaa, kun starttaan. Työsylinterin työntötangon liike (iskunpituus) pitäis olla 31 mm, nyt hyvä jos puolet siitä. Laatikossa uusi kytkinlevy, -asetelma. Otettu käyttöön 24.8.12, joulukuun alusta seisonnassa tallissa, ei varmaan kykinlevy mihinkään ruostunut tms.
Paksun kirjan ohjeen mukaista (s.412-6) ilmausta en ole suorittanut (mistä tuommoisen pumpun saisikaan?), mutta paikallinen vanha korjaaja kehotti työntämään työsylinterin ilmausruuvista jarrunestettä polkupyörän pumpulla, jonka tein, ei apua. Toisaalta täytyy sanoa, että olen 8v ajanut 96:lla ja ilmannut kytkimen aivan kuten jarrutkin, eikä mitään ongelmaa ollut. Eli työsylinterin työntötangon liike pitäis saada isommaksi. Vaihtoehtona on laatikon ylösotto, mutta ennen sitä haluaisin kokeilla helpommat vaihtoehdot, ja kytkimen toiminta tuskin korjaantuu uudesta vaihteistosta.
Pääsylinterin tiivisteitä oli Ruotsissa, mutta ei varastossa kuin vasta n. 1vk kuluttua.
Paksun kirjan ohjeen mukaista (s.412-6) ilmausta en ole suorittanut (mistä tuommoisen pumpun saisikaan?), mutta paikallinen vanha korjaaja kehotti työntämään työsylinterin ilmausruuvista jarrunestettä polkupyörän pumpulla, jonka tein, ei apua. Toisaalta täytyy sanoa, että olen 8v ajanut 96:lla ja ilmannut kytkimen aivan kuten jarrutkin, eikä mitään ongelmaa ollut. Eli työsylinterin työntötangon liike pitäis saada isommaksi. Vaihtoehtona on laatikon ylösotto, mutta ennen sitä haluaisin kokeilla helpommat vaihtoehdot, ja kytkimen toiminta tuskin korjaantuu uudesta vaihteistosta.
Pääsylinterin tiivisteitä oli Ruotsissa, mutta ei varastossa kuin vasta n. 1vk kuluttua.
Re: Vapaakytkimen kokoamisesta, kytkimen iskunpituus
Vielä tuli uusi juttu vaihteistosta, kun olin kokoamassa: tasauspyörästön laakeri, oikeanpuoleinen, pienempi, on vaelluksensa lopussa, hölskyi, laakerinsuojus rikki.
Joten: Jos sattuu jollakin olemaan kytkinkotelo irti vaihteistosta- tasauspyörästö näkyvissä- niin ostaisin tämän laakerin. Avattava laakerinpesät, 4 ruuvia, ja vedettävä laakeri irti. On siis vähän hommia,½ tuntia ehkä, mutta ei tarvitse ilmatteks tehdä. Toinen vaihtoehto on koko vaihteiston hankkiminen, mutta tekeillä oleva on hyvin puhdistettu, ei viitstis alkaa alusta. Mutta sekin tehtävä, jos ei löydy laakeria.
Ei tuu loppu kerjäämisestä!
Joten: Jos sattuu jollakin olemaan kytkinkotelo irti vaihteistosta- tasauspyörästö näkyvissä- niin ostaisin tämän laakerin. Avattava laakerinpesät, 4 ruuvia, ja vedettävä laakeri irti. On siis vähän hommia,½ tuntia ehkä, mutta ei tarvitse ilmatteks tehdä. Toinen vaihtoehto on koko vaihteiston hankkiminen, mutta tekeillä oleva on hyvin puhdistettu, ei viitstis alkaa alusta. Mutta sekin tehtävä, jos ei löydy laakeria.
Ei tuu loppu kerjäämisestä!
Re: Vapaakytkimen kokoamisesta, kytkimen iskunpituus
koska kyseessä on uusi levy sekä asetelma onko ne irroittanut silloin hyvin kun ne asennettiin vai asennettiinko ne nyt ja nät king cole ei irroita ollenskaan.
oletko kokeillut rikkapolitiikkaa työsylkyn ja vaihteiston rungon väliin
mikä oli perusasetus haarukalla kun uusi kytkin asennettiin joskoon säätö on pielessä, ainakin aluksi.
kyllä se siit
oletko kokeillut rikkapolitiikkaa työsylkyn ja vaihteiston rungon väliin
mikä oli perusasetus haarukalla kun uusi kytkin asennettiin joskoon säätö on pielessä, ainakin aluksi.
kyllä se siit
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Vapaakytkimen kokoamisesta, kytkimen iskunpituus
Tarkoitatko siirtohaarukkaa, vapaakytkin - ei-vapaakytkin? Ei ollut vapaakytkimellä, jos sitä kysyt. Säädöstä en tiedä - onko siinä jotain säätöä? Paitsi että kuinka syvälle jalkatilassa oleva valitsin on työnnetty.mestari kirjoitti:mikä oli perusasetus haarukalla kun uusi kytkin asennettiin joskoon säätö on pielessä, ainakin aluksi.
kyllä se siit
Asennettu koottaessa autoa elokuussa, moottori/vaihteisto asennettu yhdessä. Alusta lähtien vaihde napannut kiinni miltei ilman välystä.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 185
- Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Vapaakytkimen kokoamisesta, kytkimen iskunpituus
Ilmaahan siellä kytkinhydrauliikassa selvästi on. Ilmaaminen ei välttämättä onnistu, jos joko polkimen (http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/846502/4) tai kytkimen puoleisen sylinterin tiivisteet (joskus näitä sai Turun Jarruosasta) ovat kuluneet. Itsellä hapristui sylinterien välinen letku niin että siitä pääsi aina ilmaa sisälle.
Re: Vapaakytkimen kokoamisesta, kytkimen iskunpituus
mikä oli perusasetus haarukalla kun uusi kytkin asennettiin joskoon säätö on pielessä, ainakin aluksi.
ei en tarkoita vaan kytkimen haarukan säätöä, nyt tulisi suorittaa akuutti manuaalinen tarkistus vaihdesalkun syrjään jossa sijaitsee säätö ja suorittaa se
ei en tarkoita vaan kytkimen haarukan säätöä, nyt tulisi suorittaa akuutti manuaalinen tarkistus vaihdesalkun syrjään jossa sijaitsee säätö ja suorittaa se
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Vapaakytkimen kokoamisesta, kytkimen iskunpituus
Jos tarkoitat työsylinterin ja kytkinhaarukan välystä, nelönmuotoinen 8mm kanta säätöruuvissa, niin se on kaikissa kokeilussa asetettu vaadittavaan 4 mm:iin.
Re: Vapaakytkimen kokoamisesta, kytkimen iskunpituus
no sitten kokeile ensiapua eli rikkaa väliin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Vapaakytkimen kokoamisesta, kytkimen iskunpituus
Onhan se nyt kumma ettei letkut kestä kuin reilut 30 vuottakayak75 kirjoitti:Itsellä hapristui sylinterien välinen letku niin että siitä pääsi aina ilmaa sisälle.
Tämä vuotokohta jää monesti huomaamatta, sisään imeytyvä ilma kun ei juuri jätä jälkiä. Vikaa etsitään muualta, monimutkaisemmista rakenteista.
Korvaavia letkuja ei taida saada kuin teettämällä? Voisi olla kimppatilauksen / uustuotannon paikka..?
Re: Vapaakytkimen kokoamisesta, kytkimen iskunpituus
Tarkastetaanpa letku + 2 varakappaletta. Ihmettelen vain, että ilmaa imeytyy, mutta nestettä ei kuitenkaan vuotaisi, mutta katellaan...ovat hyvinkin yli 35v jokainen.
Re: Vapaakytkimen kokoamisesta, kytkimen iskunpituus
letkun tekeminen maksoi hytar jyväskylä uusilla puristusliittimillä ja paineenkestävällä letkulla euron.
tuskin se sen kallimpaa on nytkään.
tuskin se sen kallimpaa on nytkään.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Vapaakytkimen kokoamisesta, kytkimen iskunpituus
Tuohan oli helpottava tieto. Melkeinpä kannattaa pitää tuollainen letku ainakin hyllyssä, sillä voi sulkea helpon vaihtoehdon pois ensi töikseen.
Ilmeisesti mukana oli vanha letku päineen, joihin sitten vaihdettiin se letkeä väliosa?
Poljinsylinteristä letkuhässäkkää irrotettaessa kannattaa huomioida ½ tuumainen mutteri, joka on sekä kapea että pehmeä. 13 mm kiintoavain on liian löysä siihen, mutteri vahingoittuu melko varmasti. Sain yhden piukassa olleen purkukohteen lähes tuhottua puolituumaisellakin, tuntui että mutterin seoksen kovuus on jossain Fe37:n ja betoniraudan tienoilla. Brittien juoniako?
Ehkä kannattaisi yksi jämerä puolen tuuman lenkkiavain uhrata, ja leikata varren vastakkaiselta puolelta esim. paksuhkolla katkaisulaikalla palanen pois. Lenkistä tulisi silloin tavallaan avolenkki, muoto jossain U:n ja O:n välillä. Sellaisen avaimen voisi ujuttaa läheltä työsylinteriä (metalliputken kohdalta) letkun ympärille, ja tuoda työkohteeseen.
Aukaistussakin lenkissä olisi kuitenkin noin 5 pintaa mutteria vasten, kun kiintoavaimessa niitä on vain 2 kpl. Vastaavia, vähän tavallista lenkkiä leveämpiä avaimia saa ostaa kaupoistakin, mutta toistaiseksi vain millikokoja on tullut vastaan.
Muutama aikaisempi kytkinkeskustelu:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... lit=kytkin
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... C3%B6liike
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... lit=kytkin
Ilmeisesti mukana oli vanha letku päineen, joihin sitten vaihdettiin se letkeä väliosa?
Poljinsylinteristä letkuhässäkkää irrotettaessa kannattaa huomioida ½ tuumainen mutteri, joka on sekä kapea että pehmeä. 13 mm kiintoavain on liian löysä siihen, mutteri vahingoittuu melko varmasti. Sain yhden piukassa olleen purkukohteen lähes tuhottua puolituumaisellakin, tuntui että mutterin seoksen kovuus on jossain Fe37:n ja betoniraudan tienoilla. Brittien juoniako?
Ehkä kannattaisi yksi jämerä puolen tuuman lenkkiavain uhrata, ja leikata varren vastakkaiselta puolelta esim. paksuhkolla katkaisulaikalla palanen pois. Lenkistä tulisi silloin tavallaan avolenkki, muoto jossain U:n ja O:n välillä. Sellaisen avaimen voisi ujuttaa läheltä työsylinteriä (metalliputken kohdalta) letkun ympärille, ja tuoda työkohteeseen.
Aukaistussakin lenkissä olisi kuitenkin noin 5 pintaa mutteria vasten, kun kiintoavaimessa niitä on vain 2 kpl. Vastaavia, vähän tavallista lenkkiä leveämpiä avaimia saa ostaa kaupoistakin, mutta toistaiseksi vain millikokoja on tullut vastaan.
Muutama aikaisempi kytkinkeskustelu:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... lit=kytkin
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... C3%B6liike
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... lit=kytkin
Re: Vapaakytkimen kokoamisesta, kytkimen iskunpituus
Auton jarruletkuista on sanottu, että ei hyväksytä "itse" tehtyjä (teetettyjä), sama ei taida päteä kytkimen letkuun (jos sitä nyt joku tarkastaa), mutta periaatteessa.mestari kirjoitti:letkun tekeminen maksoi hytar jyväskylä uusilla puristusliittimillä ja paineenkestävällä letkulla euron.
tuskin se sen kallimpaa on nytkään.
Re: Vapaakytkimen kokoamisesta, kytkimen iskunpituus
Niin, ja piti sanoa, että Lockheedin kytk. pääsyl. korjaussarja, 69-80, löytyi pitkän etsinnän tuloksena
http://www.bjorknassaabdelar.n.nu/nyadelar/drivlinje
ja halpa. Ei vielä tullut, mutta kun/jos tulee, niin suosittelen. Enkus oli kyl halvempi, 13€, mut lähetettynä 38€, USAs pelkkä lähetys $109...
http://www.bjorknassaabdelar.n.nu/nyadelar/drivlinje
ja halpa. Ei vielä tullut, mutta kun/jos tulee, niin suosittelen. Enkus oli kyl halvempi, 13€, mut lähetettynä 38€, USAs pelkkä lähetys $109...