Vapaakytkimen kokoamisesta, kytkimen iskunpituus

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
kromipuskuri
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:48
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Vapaakytkimen kokoamisesta, kytkimen iskunpituus

Viesti Kirjoittaja kromipuskuri »

Itsellä oli vähän samaa vikaa aikanaan kun vaihdoin kytkinlevyn. Kytkinasetelman ja vauhtipyörän välissä oli ennen levyn vaihtoa rikkoja välissä, jätin ne suuressa viisaudessa pois. No, tästä seurasi se että kytkin ei aluksi irroittanut ollenkaan ja kun säädin kytkintä että alkoi irroittamaan niin kytkin pohjassa piti melkoista kurinaa. Siis pata pois ja rikat takaisin asetelman ja vauhtipyörän väliin ja asia korjautui.

Eli minun ymmärryksen mukaan kytkinlevy on paksumpi kuin alkuperäinen on aikanaan ollut ja silloin kytkintä pitää painaa syvemmälle että se irroittaa. Ja kun tarpeeksi syvälle painaa niin asetelman käpälät ottavat kytkinlevyyn kiinni. Voisko olla näin?
# 2348
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: Vapaakytkimen kokoamisesta, kytkimen iskunpituus

Viesti Kirjoittaja timos »

kromipuskuri kirjoitti:No, tästä seurasi se että kytkin ei aluksi irroittanut ollenkaan ja kun säädin kytkintä että alkoi irroittamaan niin kytkin pohjassa piti melkoista kurinaa.
Jetsulleen samat oireet minulla. Jos säädän kytkimen irrottamista laittamalla 2 prikkaa työsylinterin taakse, niin alkaa rutista. Yhdellä prikalla vaihteet eteenpäin toimii, mutta pakille ei pääse sammuttamatta moottoria. En kyllä muista että asetelman ja kytk levyn välissä prikkoja. Täytyy tutkia kirjallisuutta.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7500
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vapaakytkimen kokoamisesta, kytkimen iskunpituus

Viesti Kirjoittaja mestari »

haku toiminnollal öytynee vastaus siihenkin mutta selvyyden vuoksi kirjoitan sen uudelleen: 80 luvulla nimeltä mainitsetsemattomassa saab huoltokorjaamossa joutsassa ongelma korjattiin siten että ajettiin kumihuulio iglesias nurkan taakse seinää vasten ja kytkintä poltettiin tovi jotta ylimääräiset kuluu veke ja voila´ auto olikin jo illalla valmis perheen käyttöön.
siihen aikaan koneen nosto maksoi tonnin joten ei sitä ihan ihan vähällä nosteltu poies.
ja eikun joukolla "korjaamaan "vikaa :)
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vapaakytkimen kokoamisesta, kytkimen iskunpituus

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

kromipuskuri kirjoitti:Itsellä oli vähän samaa vikaa aikanaan kun vaihdoin kytkinlevyn. Kytkinasetelman ja vauhtipyörän välissä oli ennen levyn vaihtoa rikkoja välissä, jätin ne suuressa viisaudessa pois. No, tästä seurasi se että kytkin ei aluksi irroittanut ollenkaan ja kun säädin kytkintä että alkoi irroittamaan niin kytkin pohjassa piti melkoista kurinaa. Siis pata pois ja rikat takaisin asetelman ja vauhtipyörän väliin ja asia korjautui.

Eli minun ymmärryksen mukaan kytkinlevy on paksumpi kuin alkuperäinen on aikanaan ollut ja silloin kytkintä pitää painaa syvemmälle että se irroittaa. Ja kun tarpeeksi syvälle painaa niin asetelman käpälät ottavat kytkinlevyyn kiinni. Voisko olla näin?
Juuri näin. Itse tappelin aikanaan Sonettin kanssa: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=10&t=8616 . Viime syksynä laitoin Sonettiin taas vakio koneen ja ajattelin, notta ei tarvitse enää prikkoja kun on ajettu Sachin kytkimellä abaut 3000 km - ja kattia kanssa. Sama kurina tuli ja prikat oli pakko laittaa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: Vapaakytkimen kokoamisesta, kytkimen iskunpituus

Viesti Kirjoittaja timos »

jt kirjoitti:Poljinsylinteristä letkuhässäkkää irrotettaessa kannattaa huomioida ½ tuumainen mutteri, joka on sekä kapea että pehmeä. 13 mm kiintoavain on liian löysä siihen, mutteri vahingoittuu melko varmasti. Sain yhden piukassa olleen purkukohteen lähes tuhottua puolituumaisellakin, tuntui että mutterin seoksen kovuus on jossain Fe37:n ja betoniraudan tienoilla. Brittien juoniako?

Ehkä kannattaisi yksi jämerä puolen tuuman lenkkiavain uhrata, ja leikata varren vastakkaiselta puolelta esim. paksuhkolla katkaisulaikalla palanen pois. Lenkistä tulisi silloin tavallaan avolenkki, muoto jossain U:n ja O:n välillä. Sellaisen avaimen voisi ujuttaa läheltä työsylinteriä (metalliputken kohdalta) letkun ympärille, ja tuoda työkohteeseen.

Muutama aikaisempi kytkinkeskustelu:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... lit=kytkin
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... C3%B6liike
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... lit=kytkin
Hyvä tuo Jarin kirjoitus. On se vaan niin, että jostain vaikeasta hommasta ei tiedä, ennen kuin itse on tekemässä, tätä mutteria meinaan. Ja aikaisemmat kytkinkeskustelut oli hyviä, ongelmat samoja, vaikea niitä on löytää hakusanoilla, tarviis melkein selata. Nyt irrottamaan kytk pääsylinteriä, osat ei kylläkään vielä saapuneet.
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: Vapaakytkimen kokoamisesta, kytkimen iskunpituus

Viesti Kirjoittaja timos »

Nyt irti kytk pääsylinteri, mutteri oli vaikea, mutta Saabia varten joskus ostettu 2-päiset nivel-hylsyavaimet, joissa ohuet seinämät.

http://i360.photobucket.com/albums/oo42 ... aa560a.jpg

Ensin meinasin tehdä sopivan avaimen pilipalivääntimestä, murtaa muovin ja hitsata jatkokappaleen

http://i360.photobucket.com/albums/oo42 ... 2bd6c4.jpg

mutta sitten koitin nivelavainta ja voilá...
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: Vapaakytkimen kokoamisesta, kytkimen iskunpituus

Viesti Kirjoittaja timos »

Ei meinannut tulla mäntä ulos, syy: jousi poikki. Ylemmän tiivisteen alla oleva jousilevy ihan pletku, luulis että siinä pitäis olla vähän joustoa. Laitoin jousesta ostoilmoituksen.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=52&t=133707
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: Vapaakytkimen kokoamisesta, kytkimen iskunpituus

Viesti Kirjoittaja timos »

timos kirjoitti:Nyt irti kytk pääsylinteri, mutteri oli vaikea, mutta Saabia varten joskus ostettu 2-päiset nivel-hylsyavaimet, joissa ohuet seinämät.

http://i360.photobucket.com/albums/oo42 ... aa560a.jpg
Moka, moka! :oops: Avasin jarrutehostimen mutterit, kytk sylinterissä vain ruuvit, konehuoneesta. Onneksi löysällä, varmaan ollut joskus auki.
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: Vapaakytkimen kokoamisesta, kytkimen iskunpituus

Viesti Kirjoittaja timos »

Löysin romiksesta toisen Lockheed-sylinterin, mutta sama juttu, jousi kolmena kappaleena. Suomeen on rantautunut uusi Mekonomen ketju, Vantaa, Lahti, Kuopio, Pietarsaari..Heillä on myytävänä pääsyl. jousi, 7.45€, mutta eivät lähetä postilla/bussilla! Erikoinen politiikka nettikauppojen aikana. Ei paljon auta minua - lähin kauppa 300 km päässä! Erik Randa Segeltorpista Tukh esikaupungista lupasi onneks hakea läheisestä Mekonomenista (ihme nimi) osan ja lähettää minulle. Hyvää palvelua, tosin lupasin extraa, kun osa ei kuulu hänen varastoonsa. erik@randa.se
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: Vapaakytkimen kokoamisesta, kytkimen iskunpituus

Viesti Kirjoittaja timos »

Kytkinsylinterin jousta ei Ruotsissa :( , ei Saab-kerholaisilla :( , tai ei ainakaan vastausta. Viimeinen oljenkorsi SKANDIX, varasto Saksassa, osan hinta 4,5€, lähetyksen hinta yli 20€!
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2205
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Vapaakytkimen kokoamisesta, kytkimen iskunpituus

Viesti Kirjoittaja jt »

timos kirjoitti:Auton jarruletkuista on sanottu, että ei hyväksytä "itse" tehtyjä (teetettyjä), sama ei taida päteä kytkimen letkuun (jos sitä nyt joku tarkastaa), mutta periaatteessa.
En uskominäkään, että katsastuksessa tuohon karahtaisi. Kytkimen letku ei liene ihan samassa luokassa jarrujärjestelmän kanssa, noin liikenneturvallisuuden suhteen. Ja eiköhän nuo hydraulikkahemmot asiansa osaa, jos alan liikkeessä teettää.

Mulla saattasi olla pari kokonaista poljinsylinteriä autosta purettuna, mutta niiden jousien kunto on arvoitus, ja tavaran sijainti 200 km päässä.

Löytyiskö "jousikaupasta" esim. Porista vastaava tarvikejousi?


terv. jt

Edit: Aiheeseen kuivan humoristisesti liittyen:
https://picasaweb.google.com/1002517674 ... 3806869618
Viimeksi muokannut jt, Ke Maalis 06, 2013 12:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: Vapaakytkimen kokoamisesta, kytkimen iskunpituus

Viesti Kirjoittaja timos »

Kiitos Jarille osanotosta, jousi tulossa Saksasta, saman tien 2 kpl, jos joku sattuu joskus tarvitsemaan.
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: Vapaakytkimen kokoamisesta, kytkimen iskunpituus

Viesti Kirjoittaja timos »

Olen tässä lukenut vanhoista kytkinongelmista, nimenomaan SACHSin. Jos en väärin muista niin sekä asetelma että levy olivat tämän merkkisiä ( 240 € yht) Oli siellä kauhutarinoita kuinka kolmeenkin kertaan oli nostettu ylös vaihteisto, yritetty prikkoja, joskus onnistunut, joskus ei. Kunhan nyt saan kytkimen pääsylinterin toimimaan, niin katsotaan sitten. Suurella todennäköisyydellä kytkinongelma ei ratkea tällä ja aion laittaa vanhan asetelman/levyn.
Vastaa Viestiin