Välitykset
Välitykset
Minkälaisia välityksiä on ollut sekä 2T että V4 kajakeissa/sonetteissa? Siis pykälät ja perä?
t. Mika
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Perät menee suurinpiirtein seuraavasti (tahtarin loppuaikoina/V4:n tullessa olivat vähän limittäin)
2t: 7x38 (5.43:1)
Sport: 7x36 (5.14:1)
95/96 V4 ym: 8x39 (4.88:1)
Sonett III: 9x42 (4.67:1)
Nelivaihteisten pykälien välitykset menee periaatteessa jaolla tahtari/V4. Tahtarissa on suurimpana erona veenelkkuun lyhyemmät ykkönen ja kakkonen, vai oliskohan parempi sanoa pitempi kolmonen? Numeroarvoja en jaksa kaivaa esiin, eikä niillä merkitystä olekaan. Kisavälitykset on sitten asia erikseen.
Lootan kaikki osat ovat sekoitettavissa, kunhan vaihtaa isompia kokonaisuuksia kerrallaan
Pitemmät välitykset (vajaa 5%) saa siis Sonettista. Ero ei siis ole suuren suuri.
Tilauksessa on ollut jo ties kuinka kauan 9x38 periä Ruåttista, mutta ei siellä taida tulla valmista. Tollaisella saisi jo kierrokset maantieajossa siedettävälle tasolle.
2t: 7x38 (5.43:1)
Sport: 7x36 (5.14:1)
95/96 V4 ym: 8x39 (4.88:1)
Sonett III: 9x42 (4.67:1)
Nelivaihteisten pykälien välitykset menee periaatteessa jaolla tahtari/V4. Tahtarissa on suurimpana erona veenelkkuun lyhyemmät ykkönen ja kakkonen, vai oliskohan parempi sanoa pitempi kolmonen? Numeroarvoja en jaksa kaivaa esiin, eikä niillä merkitystä olekaan. Kisavälitykset on sitten asia erikseen.
Lootan kaikki osat ovat sekoitettavissa, kunhan vaihtaa isompia kokonaisuuksia kerrallaan
Pitemmät välitykset (vajaa 5%) saa siis Sonettista. Ero ei siis ole suuren suuri.
Tilauksessa on ollut jo ties kuinka kauan 9x38 periä Ruåttista, mutta ei siellä taida tulla valmista. Tollaisella saisi jo kierrokset maantieajossa siedettävälle tasolle.
Välitykset
MORO!
Aiheesta on Tomin toimesta ansiokas artikkeli jossain vanhassa saabistissa,en nyt muista numeroa.
#158 KK
Aiheesta on Tomin toimesta ansiokas artikkeli jossain vanhassa saabistissa,en nyt muista numeroa.
#158 KK
Kari Keskinen p.040-5486282
Re: Välitykset
Jaahas, mulla on kyllä lehdet jostain numerosta 10 lähtien, joten pitääpä selailla. Tänään muuten tuli uusin lehti!KaKe kirjoitti:MORO!
Aiheesta on Tomin toimesta ansiokas artikkeli jossain vanhassa saabistissa,en nyt muista numeroa.
#158 KK
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Esim osoitteesta http://www.vintagesaab.com/sonett/ss/Ge ... rratio.htm ja http://biphome.spray.se/davidgustafsson/doc/tune.html löytyy taulukoita.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Tahtareissa oli sekä alumiini- että valurautakuorisia ja veenelkuissa pelkästään alumiinisia. Teräskuoret on sitten kisakamaa.
Tahtarin rautaisetkin ja ekojen nelkkujen kuoret oli sileitä ulkopinnoiltaan, mutta noissa teräskuorissa on samanlaiset vahvistusrivoitukset kuin myöhemmissä alumiinisissakin.
Tahtarin rautaisetkin ja ekojen nelkkujen kuoret oli sileitä ulkopinnoiltaan, mutta noissa teräskuorissa on samanlaiset vahvistusrivoitukset kuin myöhemmissä alumiinisissakin.