Vanteista...

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Vanteista...

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Juu no ei kyllä =)
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Vanteista...

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Tuolla ET:llä vanteen ja tukivarren väliin jää edessä n 5mm tilaa. Takana lokasuojan reunan ja vanteen väliin jää n. 1cm. Pitää hommata 185/60R16 rengas ja testailla vielä sen kanssa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23902
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Vanteista...

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

onkos näitä vanteita jääny ylimääräiseksi joita levitetty jne jne.

mä voisin olla kiinnostunut.

:mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
tn
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 10:59
Paikkakunta: joutsa

Re: Vanteista...

Viesti Kirjoittaja tn »

Innokkaalle harrastajalle tarjolla vanhaa satoa oleva rangen mangels -kierros lähes samalla pulttijaolla kuin 95/96. Samanlainen setti oli jollain klubilaisella joskus muinoin 96 alla. Vanteet eivät mene suoraan, vaan vaativat hieman sepitystä.

Yv -tn
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23902
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Vanteista...

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

juu mä muistan lehdestä jonkun vanhan kuvan jossa mangelssit alla.

mitä niille pitää tehdä että sopii?

edelleen myös peltivanteita voi tarjota.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Vanteista...

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Juha K kirjoitti:Renkaiksi on tarkoitus laittaa sellaiset että mahtuu pyörimään orggis lokareihin. Eli venyttää 185 leveet noihin tai sitten levittää takalokasuojia muutaman sentin ja koittaa saada 195 mahtumaan. Profiilin laitan sellaiseksi että vastaa orggista.

Vanteet on Citikan, ET 26. mahtuu juuri ja juuri pyörimään, tosin taakse en ole ehtinyt vielä sovittaa. ET voisi olla muutaman millin vähemmän niin ei menisi niin tiukille (ainakin edessä).

Jos tekisin uudestaan niin käyttäisin Nissanin 6" vannetta lähtökohtana niin saisi V4:n koristereijät vanteeseen niin näyttäisi orggigsemmalta, eikä välttämättä tarvisi kääntää vannetta.
Tuo nissanin 6x16" oikealla offsetilla ja 185/60 renkaalla saattaisi siis olla sopiva setti, jos vaihdattaa 96:n vanteen keskiosan siihen. Liekö takarengaskin menisi kohtuu hyvin paikalleen, kun pyörää hieman kääntäisi auton alle asennusvaiheessa, kun rengas on normirengasta matalaprofiilisempi.
96 V4i -73
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vanteista...

Viesti Kirjoittaja ristos »

Minä tässä hiukan ihmettelen, että miksi 96:seen pitää laittaa leveämpiä vanteita ja renkaita?

No, minun pitää nyt kuitenkin lopettaa ihmettely, koska itse olen näiden vanhojen autojen laittelussa pyrkinyt rakentelemaan niitä mahdollisimman alkuperäisen oloiseksi. 96:nen on aina ollut sangen ”persoonallinen” ajokki kaikkien erikoisuuksiensa kera! Yksi erikoisuushan autossa on aina ollut hieno ohjautuvuus ja tämä ”kevyt ohjaus”! :D

Siis, kun laittaa leveämpiä vanteita ja renkaita 96:seen, taitaa saada pienessä pyörityksessä vielä ”kevyemmän” ohjauksen. :mrgreen:

Joka tapauksessa näitä Saabeja on kiva rakennella!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23902
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Vanteista...

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Käyttökustannuksia alemmas .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Vanteista...

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Mulla tuo vannemuutos tuli ihan sen takia että ne 165 r15 renkaat eivät ole kaarreajossa mitenkään mahtavat.

Nyt muokatut citikan vanteet on vaihtumassa citikan 15" alupelteihin ja 195 renkaisiin.

(Nuo muokatut 16" vanteet vois olla kohta joutilaat.http://rs86.pbsrc.com/albums/k120/Juha_ ... 0&fit=clip)
Viimeksi muokannut Juha K, Ke Loka 10, 2018 16:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23902
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Vanteista...

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

odottelen mitä tarjotaan.


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

nalleolut kirjoitti:onkos näitä vanteita jääny ylimääräiseksi joita levitetty jne jne.

mä voisin olla kiinnostunut.

:mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
tn
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 10:59
Paikkakunta: joutsa

Re: Vanteista...

Viesti Kirjoittaja tn »

Classic Rangen pulttijako on 5x6,5" eli 5x165,1mm eli pulttijako ei ole just, mutta melkein

http://www.offroadtarvike.fi/verkkokaup ... y/152/182/
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Vanteista...

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

ristos kirjoitti:Siis, kun laittaa leveämpiä vanteita ja renkaita 96:seen, taitaa saada pienessä pyörityksessä vielä ”kevyemmän” ohjauksen. :mrgreen:
Minäkin tuota epäilin ja pelkäsin, mutta tuuman leveneminen vanteessa ja kaikki ulospäin oikeasti keventi paikallaan pyörittelyä.
Ja rengastuksesta riippumatta jos kuuppa (tai viippa :D ) tuntuu toivottoman raskaalta ohjata, niin vois kannattaa säädättää pyöränkulmat kohdalleen: Mulla kaks kuuppaa mitkä samoilla renkaillakin vaatii ihan eri lailla voimaa paikallaan ja hitaassa vauhdissa pyörittelyyn. ...eikä kummastakaan ole minun aikana kulmia mittailtu :oops:
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vanteista...

Viesti Kirjoittaja ristos »

96 on mainio auto kaikkine ominaisuuksineen! Autoissa on paljon erikoisuuksia niin malleiltaan kuin ominaisuuksiensa osalta, mutta tämä Saab 96 herättää edelleen positiivisia tunteita käyttäjissä ikäluokasta huolimatta! :D

Minäkin olen nauttinut omasta 96:sta vuodesta1971 alkaen ja edelleen 96:nen on suosikkini, vaikka näitä eri mallisia Saabeja on ollut tallissa uutena aina NG 95:seen asti!

Itselleni 96:nen on ajossa edelleen erinomainen aikakautensa autona. Itse laitoin jo silloin alussa autooni 155:ten renkaiden tilalle 165x15R renkaat ja sellaiset ovat myös MR Saabissani! Minun ajatuksissani ne ovat hyvin autoon ja tyyliin sopivat! :wink:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23902
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Vanteista...

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mites kun eräs saabisti kertoi että 165 ottaa kiinni ääriasennossa? onko profiili kohtaisia eroja?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vanteista...

Viesti Kirjoittaja ristos »

Enpä ole tuollaista huomannut? Muistan silloin muinaisessa menneisyydessä, silloin nuorien miesten suosikki meidän kulmilla oli Pirellin rengas! Se tuntui hienolta kotikuitoiseen Nokialaiseen verrattuna! Tosiasiassa liekö sillä ollut paljonkaan merkitystä. :)
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin