Iltapuhteita

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Iltapuhteita

Viesti Kirjoittaja tommij »

Täytyy oikein raportoida nyt kun tolla tärpättiruiskulla on päässyt vähän ajamaankin. Muutama vianpoikanenkin on tullut eteen... Saattaa kiinnostaa asiaan vihkiytyneitä vastaisen varalle.

Kevätkokousreissulla Imatralle ilmeni mielenkiintoinen vika. Kärry kulki hyvin Tampereelta Lahteen asti, mutta sitten huiput alko laskea ja lopulta matkavauhti oli tiputettava 110:stä alle sataseen. Meno vaan puutu lähempänä huippuja.

Kävin tankilla ja kahvilla, ja taas meno maittoi hyvin, kunnes lähempänä Lappeenrantaa alkoi taas hiipua. Tikkiksen nurkille kuitenkin päästiin, mutta siinä kylillä ajellessa käynti sitten loppui tyystin. Joutu kaasulla pitään käynnissä, eikä vetoja ollut.

Eipä siinä auttanut kun ottaa kärry Tikkiksen talliin ja ruvettiin vikaa selvittään. Vaihdettiin ilmeiset, eli tulpat ja puola, poissulkumielessä. Ei vaikutusta. Eli bensapuolen kimppuun. Bensamittari näytti, että 1/3 tankkia olisi jäljellä, mutta bensapumppu ei ainetta nostanut. Kokeiltiin toista pumppua, eikä mitään silläkään.

Tikkiksen ajatus oli, että tankin imuputkessa olisi reikä. Tässä vaiheessa homma keskeytyi, koska piti lähteä Imatralle talkooporukkaa morjestaan (perjantaina siis, kokoushan olisi lauantaina). Sieltä palatessa otettiin kanisteriin bensaa, se tankkiin ja avot - johan alko bensaa tulla. Teoria todistettu.

Eli jos nyt on niin kuin meikäläisen kärryn kohdalla, että se on viimeksi ollut tieliikennekäytössä vuonna 1975 ja seissyt sen jälkeen lantakasan päällä, niin eihän se ihme ole, että tankkiin on kondensoitunut vettä ja se on ruostuttanut imuputken haperoon kuntoon. Päällepäinhän tankki näytti hyvältä, eikä imputken kuntoa pysty katsomaan laikkaamatta tankkia auki. Ilmeisesti pidemmän matkan rasitukset sai imuputken murtumaan.

Irronneet ruostehiilet päätyivät sitten Bilteman bensapumppuun > entinen. Bensansuotimesta sitä hilua sitten löytyi aimo annos. Korjauksena bensapumpuksi vaihdettiin alkuperäinen SU-pumppu, joka oli varaosana matkassa. Lisäksi laitettiin iso suodin ennen ja jälkeen pumpun. Savut otettiin puolen yön tietämillä.

Aamulla kuudelta ylös, tankille, ja nokka kohti Imatraa. Päivän ajot meni hyvin, joten sunnuntaina lähdin kotia kohti niin hyvineni. Pidin tankin melko täynnä ja aika hyvin kulki. Jotain ongelmaa bensansaannissa kuitenkin oli, koska kärry kulki vain 100 ilman ryyppyä, mutta 130 jos ryyppyhantaakin veti auki-asentoon.

Ei mitenkään ideaali tilanne siis, kun se ryyppykanavan kautta tuleva bensahan tukehduttaa koneen jos kaasun päästää (kun sen määrähän ei säädy kaasupolkimen asennon mukaan). Noh, kotio päästiin mulkkaamalla ryyppyhantaakia päälle ja pois liikennevaloissa ja kaasupolkimen asennon mukaan... :D

WST:hen kuitenkin pitäis päästä ja kuun vaihteessa ruotsinmaalle Saab Festivaaleniin, joten pakkohan se on entrata...

Eilen sitten vaihdettiin "takuuehjä" tankki vanhasta käyttökuupastani, sekä uusi bensalinja. Epäilytti, että tuli kunnostuksen yhteydessä laitettua liian pieni putki, vaikka samalta näyttikin kuin orggis. Mutta varmemmaksi vakuudeksi vaihdettiin reilusti isompi - onhan siinä kuitenkin triplakaasari entiseen ykskurkkuseen verrattuna. Pumpuksi orggis SU - ja avot - sehän lähti tulille todella nätisti. Hyvä tyhjäkäynti ja otti jenkaa kevyesti. Mutta...

Nyt sieltä ykköspytyn tietämiltä sitten kuuluu ärsyttävä pieni napsutus tyhjäkäynnillä. Ääni kuulostaa aivan vastaavalta, kuin jos ruuvimeisselillä naputtas kannen päälle tyhjäkäynnin tahtiin. Häviää heti kun antaa vähänkin kierroksia.

Äänimaisema ei ilmeisenä sovi yläpään laakerivikaan (kalistus tai rovellus kun kaasun päästää, eikä runkolaakerivikaan, joka kalistais jo reippaammin - männissä ei näkyviä vaurioita tulpanreiästä katsottuna). Veikkaukset on joko väljä männänrengas (ura) tai liian terävä portin reuna, johon jokin rengas naksuttaa. Yläpään laakerivikakin voi tietty olla alkavana, vaikkakin ääni epätyypillinen.

Eli huomenaamulla siiten vuorostaan kone pois nokalta, sekä kampura irti ja osiksi. Toivotaan, että syyllinen löytyy ja selvitään käytettyjen osien varaston kaivelulla, eikä tartte koko myllyä rakentaa uusiksi...

Ilmoitellaan miten käy... :D

Se mukava puoli näissä keski-ikäisissä (ensvuonna 50-v täyteen), ettei ole vapaa-ajan ongelmia.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Iltapuhteita

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kiitos Tommi seikkaperäisesti kertomuksesta siitä, mikä tulevaisuus odottaa? :D hienoa, että jaksat raportoida noista todellisista kokemuksista.

Kun tuota kertomustasi luki, niin kuume vaan lisääntyy, että -64:sen kimppuun pitäisi päästä. Itselläni tuo tilaongelma on edelleen päällä. Odotus on, että alkukesästä kuitenkin pääsee projektin käynnistämään.

Ps. Löysin muuten lisää niitä oikeita kapseleita!

Terveisin Risto
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7568
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Iltapuhteita

Viesti Kirjoittaja mestari »

tuleekohan keinuvivuille jölyä? tarkistitko ettei keinu ole leikannut akseliinsa?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Iltapuhteita

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Onko kaksitahtisessakin nykyään keinuvivut?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Iltapuhteita

Viesti Kirjoittaja tommij »

Kone on osina, eikä ilmeistä vikaa löytynyt. Laakereissa ei selviä väljiä eikä rohinoita. Porttien reunat tuntui sormeen varsin teräviltä, mutta mitään iskemäjälkeä tai erikoisempaa kulumaa ei niissä näkynyt.

Joten päädyttiin nyrsimään ne puuttuvat viisteet portteihin ja seuraavaksi pistetään kone takaisin nippuun. Katsoo sitten mitä sanoo.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Iltapuhteita

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

mestari kirjoitti:tuleekohan keinuvivuille jölyä? tarkistitko ettei keinu ole leikannut akseliinsa?
Eeei... Oireet kuulostaa siltä että käy vaan kolmella :D

Hienoa että olet Tommi saanut rojektin jo tuohon "shakedown" vaiheeseen. Oma se vaan odottelee :oops: Hieno tarina opiksi muillekin.

Eiks ookkin vaikea pitää naamavärkkiä peruslukemilla silloin kun tahtari laulaa iloisesti :wink:
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Iltapuhteita

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Omat WST reissuun valmistautumis remontit alkaa kuullostamaan melko pieniltä =)
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Iltapuhteita

Viesti Kirjoittaja tommij »

No ni, kone saatiin eilen nippuun, mutta naksutus pysyy. Tänään sain kärryn tulille, joten sitä pääsi kuulostelemaan tarkemmin. Naksutus hävisi koneen lämmettyä, joten ilmeisesti jossain on hieman liian iso välys. Yksi mahdollisuus lienee ne männänrenkaat.

Mutta noin positiivisemmalla nootilla, kone tikkaa pirun nätisti taas vaihteeksi, ja meno maittaa. Eli aiempi ahistus siellä yli satasen vauhdissa on hävinnyt ja motarilla kulki nätisti 120+(Juuh - pisti hymyilyttään :D ).

Joten mitä ilmeisemmin tankin vaihto ehjään ja bensaputken isontaminen olivat oikeat liikkeet.

Konetta kasatessa onnistuttiin vääntää yksi asetelman pulteista poikki. Aikaa säästääkseni ajattelin sen porailla pois vasta myöhemmin. Mutta valmiiks fiksattuna oli vaan lyhytnokan vauhtipyörä. Meikäläisellä oli tossa '66sessa, ja samoin Sportin koneessa, se kevyempi versio, mutta niitä ei ollut kuin ruosteisia hyllyssä. Joten tilalle pistettiin se painavampi valmis osa.

Vaikutti muuten reippaasti käyntiin. Huomattavasti tasaisempi käynti ja helpottaa kaupunkiliikennöintiä, kun liikennevaloista ei tartte irtaantua 4000 kiekkaa lasissa gummi vinkuen...

Joten summa summarum - ei muuta kun kovaa ajoo. Siihen asti, että jotai taas ilmaantuu... :D
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Iltapuhteita

Viesti Kirjoittaja tikkis »

mestari kirjoitti:tuleekohan keinuvivuille jölyä? tarkistitko ettei keinu ole leikannut akseliinsa?

Mä luulen että ajaa vanhoilla öljyillä. Myös öljynsuodatin ehkä vaihtamatta :wink:
Vastaa Viestiin