SAAB 96 pelastettavana! Ohjeita SAABIN elvyttämiseksi?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Ysikutonen98
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Touko 06, 2013 15:46

SAAB 96 pelastettavana! Ohjeita SAABIN elvyttämiseksi?

Viesti Kirjoittaja Ysikutonen98 »

Hei! Olen uusi jäsen foorumilla ja ajattelin laittaa hieman kysymyksiä tänne kun on niin asiantuntevan oloisia ihmisiä täällä :o . Elikkäs mökkimme pihalla on luultavasti jo pidemmän aikaa maanut vaalenvihreä saab96 (vm.ei tietoa).Sisustus on suhteellisen hyväkuntoinen ja sämpylällä on ajettu vain 160 tkm. Esim kuskin penkki ei ole kovin kulunut joten hyvinkin mahdollinen tuo mittarilukema. Kori ei ole ulkoapäin katsottuna kovin mätä, mutta helmat ja pohja on paikoin lähes puhki(ollut maata vasten). Olisiko jostain mahdollista ostaa paikkapaloja tms. pohjaan ja helmoihin? Olisiko esim. motonetissä uustuotanto peltejä/paikkapeltejä myynnisssä? Onko konetta/laatikkoa aihetta aukoa kokonaan jos kone pyörii? Kaipaan vastauksia. Kiitos etukäteen :)
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: SAAB 96 pelastettavana! Ohjeita SAABIN elvyttämiseksi?

Viesti Kirjoittaja ristos »

Klubikaupan tarjonta kannattaa kysellä ekaksi. Täällä 96- sivuila ja myyntipalstoilta löytyy Lehtosen varaosaluettelo. Se saattaa olla varmaan kattavin!

Tietysti kannattaa myös hankkia klubikaupasta oma 96:sen korjausopas sekä mahdollisesti osaluettelo!

Sitten ostokyselyt täällä foorumilla saattaa tuottaa mukavia ylläreitä. :D

Täällä foorumilla on paljon hyvin osaavia ja taitavia sekä "persoonallisia" opastajia ja kannustajia. :mrgreen:

Tervetuloa mukavan ja mukaansa tempaavan harrastuksen pariin, kun Sinulla tuntuu olevan aikaa ja innostusta? :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: SAAB 96 pelastettavana! Ohjeita SAABIN elvyttämiseksi?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

klubikaupasta myydään vain klubilaisille. toivottavasti ainakin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: SAAB 96 pelastettavana! Ohjeita SAABIN elvyttämiseksi?

Viesti Kirjoittaja ristos »

Hei Nalleolut! Eiks ne tosiharrastajat kaikki klubiin kuulukkii! 8O
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: SAAB 96 pelastettavana! Ohjeita SAABIN elvyttämiseksi?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

no ei .

havaitsin tämän että aika moni oli täällä kiinnostunut esim mun lahjoittamista klubilehdistä.

mm.sellasia jotka liittynyt tänne jo ++5v sitten ,mutta klubi lehdet kiinnostais ku eivät kuulu klubiin.

sori ot.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: SAAB 96 pelastettavana! Ohjeita SAABIN elvyttämiseksi?

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tällaisiako Saabistit ovatkin, vai. 8O

No, olkoot! Kyllä tää ihan hyvä harrastus kuitenkin on, minun mielestäni! :D

Sorry, ot, myös.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: SAAB 96 pelastettavana! Ohjeita SAABIN elvyttämiseksi?

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Saabistit on tunnetusti pihejä :lol:
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: SAAB 96 pelastettavana! Ohjeita SAABIN elvyttämiseksi?

Viesti Kirjoittaja ristos »

Ettei tää uusi Saabisti vaan saisi väärää kuvaa harrastuskavereistaan, niin ehdotan, että palataan nyt tässä osiossa alkuperäiseen aiheeseen.

Siis auttakaamme uutta Saabistia! Eiks niin! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: SAAB 96 pelastettavana! Ohjeita SAABIN elvyttämiseksi?

Viesti Kirjoittaja torque »

vaalenvihreä saab96 (vm.ei tietoa).Sisustus on suhteellisen hyväkuntoinen ja sämpylällä on ajettu vain 160 tkm
Löytyyköhän konehuoneen tai kabiinin puolella jotain tunnistelevyä josta joku 96 osaaja varmaan voi tuon vm tiedon ym. antaa sinulle ? Sekä sama tieto auttaa :saab:96 auttajia. :wink:
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: SAAB 96 pelastettavana! Ohjeita SAABIN elvyttämiseksi?

Viesti Kirjoittaja aero »

Ellen ihan väärin muista, 96:n runkonumero alkaa 96xx, jossa xx on vuosimalli. Eli se kun löytyy, alkaa ikä ratketa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
kabu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 12:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: SAAB 96 pelastettavana! Ohjeita SAABIN elvyttämiseksi?

Viesti Kirjoittaja kabu »

Myöhemmissä ysikuutosissa tosiaan tuliseinän valmistekilven 96:n perässä olevat kolmas ja neljäs merkki kertovat valmistevuoden.

Mitenkäs on sitten auton papereiden laita, löytyykö sellaiset jostakin? Mikäli sellaisia ei (vielä) ole niin ihan ensialkuun voisi selvittää löytyisikö paperit tai muu selvitys auton omistuksesta. Tämä siis ennenkuin sitä alkaa kunnostamaan.
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
marper
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 22:50
Paikkakunta: Raisio

Re: SAAB 96 pelastettavana! Ohjeita SAABIN elvyttämiseksi?

Viesti Kirjoittaja marper »

Morjensta,

Tässä muistin virkistämiseksi kaikki 96:sen valmistenumerot vuosimalleittain 1960-1980. Helpointa on identifioida vuosimallit -72 eteenpäin, koska siitä lähtien vuosimalli näkyy suoraan numerosarjasta: kolmas ja neljäs numero, esim. vm. 1973 = 9673xxxxxxx.

Vuosimallista -72 eteenpäin näkyy myös valmistuspaikka, joka on viides numero:
2 = Trollhättan (esim. 96 752xxxxxx)
3 = Arlöv (esim. 96 773xxxxxx)
6 = Uusikaupunki (esim. 96 776xxxxxx)

Huom. että vm. -75 ja -77 löytyy kahta eri sarjaa moottorityypin takia (lähinnä Ruotsissa myyty moottorivariantti).

Ja numerohan löytyy rintapellistä pyyhkimen moottorin kohdalta sekä kuskin penkin takaa takaistuimen etureunaa kannattavaan peltiin stanssattuna.

RUOTSISSA VALMISTETUT:
1960 = 100001-112500
1961 = 112501-139600
1962 = 139601-168000
1963 = 168001-201400
1964 = 201401-238225
1965 = 310001-349693
1966 = 370001-400750
1967 = 420001-458526
1968 = 470001-507018
1969 = 96 520001-96 552859
1970 = 96 560001-96 592844
1971 = 96 600001-96 627413
1972 = 96 722000001-96 722021567
1973 = 96 732000001-96 732023028
1974 = 96 742000001-96 742017275
1975 = 96 752000001-96 752015165
1975 = 96 752060001-96 752064517 + 96 753060001-96 753060550 (malli -75B)
1976 = 96 762000001-96 762007239 + 96 763000001-96 763001222
1977 = 96 772000001-96 772000439 + 96 773000001-96 773004539
1977 = 96 773006001-96 7730009922 (malli -77B)
1978 = 96 783000001-96 783004536

SUOMESSA VALMISTETUT:
1970 = 60 600001-60 601540
1971 = 61 600001-61 602639
1972 = 96 726000001-96 726006009
1973 = 96 736000001-96 736008344
1974 = 96 746000001-96 746005605
1975 = 96 756000001-96 756007419
1976 = 96 766000001-96 766007634
1977 = 96 776000001-96 776003753
1977 = 96 776006001-96 776009247 (malli -77B)
1978 = 96 786000001-96 786006137
1979 = 96 796000001-96 796010740
1980 = 96 806000001-96 806002820

Korjatkaa, jos löytyy lyöntivirheitä. Ja että ei turhaan huomautettaisi, niin tiedän, että joskus, esim. tee se itse -vihkosessa, on Arlövin tunnukseksi mainittu "5", mutta valmistenumeroluettelot eivät tue tätä väitettä.

Jatketaan kevättä. Ei tämä harrastus niin vakavaa saa olla. :mrgreen:
_________________
96-69, 95-76, 90-86
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: SAAB 96 pelastettavana! Ohjeita SAABIN elvyttämiseksi?

Viesti Kirjoittaja mestari »

ettei haiskahda vaan 76 mallilta. yksikurkkuinen kaasari ford merkkinen jne
jos seisonut useita vuosia, kokemusta on että tekniikkapuolta joutuu kehnäämään oli se sitten 20tkm tai 230tkm ajettu, aika syö ja kosteus
osia saa helposti ja korin palojakin löytyy ns hoitopaloja taktisiin paikkoihin sekä myös uustuotanto osaa.
esim ovien alaosanpeltiä ja takapyörän taaksen kiveniskupeltiä suomituotantona, kysy vaan rohkeasti yv
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: SAAB 96 pelastettavana! Ohjeita SAABIN elvyttämiseksi?

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tuo värikin laittaa tuon -76 vuodesta eteenpäin pohdintaan?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Ysikutonen98
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Touko 06, 2013 15:46

Re: SAAB 96 pelastettavana! Ohjeita SAABIN elvyttämiseksi?

Viesti Kirjoittaja Ysikutonen98 »

[img]http://aijaa.com/HlBcv1[/img]

[img]http://aijaa.com/wliZrd[/img]

Elikkäs tämmöisestä saabista olisi kyse=) Muistin myös että kytkin on jumissa(luultavasti normaalia kun seissyt kauan). Kuinka pitäisi liotella että saa kuntoon? Vasen ovi kuten kuvasta näkyy on lommolla. Virtalukko on rikottu luultavasti asiantuntijoiden toimesta)= eli mistä saisi uuden? Mitkä virtalukon piuhat yhdistetään jos yrittää käynnistaa ilman virtalukkoa? Kiitos vastauksista ja koetan katsella sen valmistenumeron kun ehdin.
Viimeksi muokannut Ysikutonen98, Ke Touko 08, 2013 16:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin