Tuplaputket kuuppaan
Tuplaputket kuuppaan
Ostinpa tänään ekan "oikean" Saabini, 1979 Superkuupan
Halvalla (?) lähti ja kunto on sen mukainen.. mm. pakoputki vuotaa edestä ja takaa puuttuu osa. Kun ajatuksissa on joskus kutitella v4:sta vähän lisää tehoja irti niin ajattelin laittaa kerralla putken joka ei myöhemminkään muodostu lisätehon esteeksi. Eikähän lisä virtaavuus tuohon vakiohässäkkään verrattuna ole varmasti pahitteeksi vakiokuosissakaan.. V- moottoriinhan kuuluu tuplaputket joten se on ykkössuunnitelma. Ja kyllähän ne näyttäisi niin siisteiltä
Kellään kokemusta ja peräti kuvamateriaalia tämän tyylisistä toteutuksista? Paljonko pitäisi olla putken halkaisija jos molemmat puolet kulkee ominaan?
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector "Griffin" -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
9-3 Cabriolet TiD Vector "Griffin" -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Re: Tuplaputket kuuppaan
ihan huonekaluputki 25mm pitäs riittää vakiokoneen ulostuloon 
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Tuplaputket kuuppaan
No varmasti näin
Eikä ala ahdistamaan jos joskus haluaisi enemmän potkua irti? Esim. Simonsin sarja yhdellä ulostulolla on ilmeisesti alusta loppuun 2" joten periaatteessa tuplana 2 x 1" pitäisi riittää 
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector "Griffin" -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
9-3 Cabriolet TiD Vector "Griffin" -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Re: Tuplaputket kuuppaan
Mietipä vielä:kesäjukka kirjoitti:Esim. Simonsin sarja yhdellä ulostulolla on ilmeisesti alusta loppuun 2" joten periaatteessa tuplana 2 x 1" pitäisi riittää

- JiiVee
- "Hölösuu"
- Viestit: 1106
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
Re: Tuplaputket kuuppaan
Mulla on alusta loppuun tuplaputket kuupassa. Kummassakin putkessa on kaksi läpivirtausvaimenninta. Putken läpi näkisi jos ei olisi käyrä toisesta päästä
sellaisia ääniä ei muusta moottorista saa. Aina on kuitenkin leima tullut.
moottoria on myös kutiteltu. 1,7 kampura ja poraus isommaksi. Kireä nokka, isoventtilikannet ym.
Kuvia olisi puhelimessa, mutta en osaa laittaa niitä tänne.
moottoria on myös kutiteltu. 1,7 kampura ja poraus isommaksi. Kireä nokka, isoventtilikannet ym.
Kuvia olisi puhelimessa, mutta en osaa laittaa niitä tänne.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
Re: Tuplaputket kuuppaan
Tajusin kyllä jo kirjoittaessani ettei se nyt ihan yksiin mene mutta tosiaan ainakin toistaiseksi kone on vakio eikä siitä joka tapauksessa mitään kisakilpuria tehdäRisto kirjoitti:Mietipä vielä:kesäjukka kirjoitti:Esim. Simonsin sarja yhdellä ulostulolla on ilmeisesti alusta loppuun 2" joten periaatteessa tuplana 2 x 1" pitäisi riittää
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector "Griffin" -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
9-3 Cabriolet TiD Vector "Griffin" -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
-
Saab.96
- "Hölösuu"
- Viestit: 4081
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Tuplaputket kuuppaan
Liian väljästä putksesta voi olla haittaa.
Itsellä oli vakiokuupassa tuplaputket 2"X2 ja kun vaihdoin vakioaputken tilalle tuli alavääntöä lisää hurjasti.
Eli jonkilainen vaikutus oli sillä että se poikkiputki (vaimennin) edessä poistettiin ja kummaltakin puolelta tuli oma putki taakse = ei hyvä. Saundit oli kyllä vaikuttavat!
Itsellä oli vakiokuupassa tuplaputket 2"X2 ja kun vaihdoin vakioaputken tilalle tuli alavääntöä lisää hurjasti.
Eli jonkilainen vaikutus oli sillä että se poikkiputki (vaimennin) edessä poistettiin ja kummaltakin puolelta tuli oma putki taakse = ei hyvä. Saundit oli kyllä vaikuttavat!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Tuplaputket kuuppaan
^Jotain tuollaista pelkäsin.. Tuntuu vaan näppituntumalta että 2 x 2" on vakiolle liian avara.. siksi kai pyörittelin tuota 2 x 1".. ehkä se on vaan kokeiltava jotain siltä väliltä.. En saa mielenrauhaa ennen kuin tuplaputket v4:ssa on nähty 
Viimeksi muokannut kesäjukka, Ti Touko 21, 2013 11:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector "Griffin" -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
9-3 Cabriolet TiD Vector "Griffin" -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Re: Tuplaputket kuuppaan
Yleensä v-koneisissa tuplaputkisissa on putkien välissä H:n kaltainen yhdysputki hetikohta pakosarjojen jälkeen. En osaa sanoa miten kaasut siellä liikkuvat ja mihin homma tarkalleen perustuu mutta alaväännön osalta on vaikutus todettu ihan dynamometrissä. Jossain HotRod-lehdessä parikytä vuotta sitten oli artikkeli aiheesta, eli en itse ole tieteillyt, mutta tartteeko sitä itte kaikkea aina kantapään kautta...
Sellainen voisi toimia hyvinkin, ja saattaisi olla kohtuuhelppo toteuttaakin, että ottaisi etummaisen vaimentimen vasemmastakin päästä putken taakse, sopisikohan jopa vakioputki aihioksi?
Sellainen voisi toimia hyvinkin, ja saattaisi olla kohtuuhelppo toteuttaakin, että ottaisi etummaisen vaimentimen vasemmastakin päästä putken taakse, sopisikohan jopa vakioputki aihioksi?
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
-
Saab.96
- "Hölösuu"
- Viestit: 4081
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Tuplaputket kuuppaan
H-putki on niiiin last seasonKartsa kirjoitti:Yleensä v-koneisissa tuplaputkisissa on putkien välissä H:n kaltainen yhdysputki hetikohta pakosarjojen jälkeen.
Pitää olla X-putki, sama logiikka kylläkin. Niin lähelle moottoria kun mahdollista putket yhdistetään kahdella 90 asteen mutkalla jotka on hitsattu yhteen ja muodostavat X.n....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Tuplaputket kuuppaan
Kun sain käsiini pelikuvana taivutellun väliputken (kiitos Lennonin), hitsasin vakioon etupönttöön vasempaan reunaan reiän toiselle lähdölle. Takapöntön kannake piti tehdä toisellekin puolelle ja roiskeläpän kannake muokata kiertämään putken ohi. Jos ei tehoa paljoa tullut lisää, niin ainakin äänimaailma muutui viittaamaan paljon isompaan v-moottoriin
Tuo viritys on Viipassa
Kuuppaan taas hyödynsin käsiini joutunutta kahdella sisäänmenolla olevaa Sportin takavaimenninta ja laitoin kaksi vakioputkea rinnakkain. Tämä ei juurikaan ääniin vaikuttanut (mitä nyt tuplamäärä suhisevia liitoksia), mutta persdynon mittausten mukaan keskialueelle olisi tullut tehoa ja varsinkin vääntöä lisää. Korkeilla kierroksilla vakion kokoinen ulostulo varmaan kuristaa tehotkin jäämään vakion tasolle.
Tuo viritys on Viipassa
Kuuppaan taas hyödynsin käsiini joutunutta kahdella sisäänmenolla olevaa Sportin takavaimenninta ja laitoin kaksi vakioputkea rinnakkain. Tämä ei juurikaan ääniin vaikuttanut (mitä nyt tuplamäärä suhisevia liitoksia), mutta persdynon mittausten mukaan keskialueelle olisi tullut tehoa ja varsinkin vääntöä lisää. Korkeilla kierroksilla vakion kokoinen ulostulo varmaan kuristaa tehotkin jäämään vakion tasolle.
- JiiVee
- "Hölösuu"
- Viestit: 1106
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
Re: Tuplaputket kuuppaan
kyllä lähes suorat tuplaputket yhdistettynä virikoneeseen on sellainen äänimaailma, että ei pysty luopumaan autosta vaikka tekisi mieli 20 yhteisen vuoden jälkeen vaihteluakin mieli.
Joka keväinen käynnistys muuttaa aina mielen eikä auto päädy myyntiin varmaan tänäkään vuonna.
Joka keväinen käynnistys muuttaa aina mielen eikä auto päädy myyntiin varmaan tänäkään vuonna.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
Re: Tuplaputket kuuppaan
Riittäneeköhän alkuperäisen kokoinen putkisto molemmilla puolilla matalaan cruisingpeliin, vai pitääkö olla tilavampaa rööriä? Jotain puoltoista-parituumasta?
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
Re: Tuplaputket kuuppaan
Ohessa parikin vaihtoehtosta ratkasua toteutukseen asti päässeenä. Ääninäytteet verkon kautta vaativat kohtalaista äänentoistoa kuulostaakseen oikealta, mutta laitan silti linkkejä:JiiVee kirjoitti:kyllä lähes suorat tuplaputket yhdistettynä virikoneeseen on sellainen äänimaailma,
Tollanen putki
https://picasaweb.google.com/v4krazingt ... 9929847058
ja tuollanen äänenvaimentaja
https://picasaweb.google.com/v4krazingt ... 3666158562
antaa vakiokoneella tommoset iänet:
https://picasaweb.google.com/v4krazingt ... 5806624898
ja isommalla vaihteella laulatellessa tuohon tapaan
https://picasaweb.google.com/v4krazingt ... 1552668146
Tehohäviö ei liene merkittävä. Mutta soundi kypärän läpi yhdistettynä ajofiilikseen repii suupielet korviin ja nostaa n.s. oletustehoja n. 20 hv.
Ei vissiinkään tieliikenteeseen? Riippuu kai vähän mistä roikkuu.
Tuossa taas ryntäytetään 1,7 konetta "vakioputkella"
http://saab95net.kuvat.fi/kuvat/Tori/fo ... I_5466.avi
paitsi että puolenvälin paikkeilla putki vaihtuu 90:n vakioksi absorptiovaimentimineen (1 kpl).
http://saab95net.kuvat.fi/kuvat/Tori/fo ... nLoppu.jpg
Haarautuva ulostulo ilmeisesti? pudottaa äänitaajuutta matalammaksi, jolloin ainakin vilkkaan mielikuvituksen tuotteena syntyy vaikutelma vähintään 2,X -litrasesta V-koneesta. Äänen mataluus on eduksi pidemmillä matkoilla, kuin myöskin herkkäkorvaisen katsastusingenjöörin sattuessa kohille.
En usko tämänkään ratkaisun syövän tehoja, ainakaan pienellä kuormalla ajettaessa.
Re: Tuplaputket kuuppaan
minkälaiset vaimentimet sopisi 2" tuplaputkistoon, vai onnistuuko katsastus suorilla putkilla?
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.