Etujarrut laahaavat / jylisevät

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
argi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 10:48
Paikkakunta: Espoo

Etujarrut laahaavat / jylisevät

Viesti Kirjoittaja argi »

Kajakin (vm 73) jarrupalojen vaihdon jälkeen alkoi vasen jarru laahata ja pitää aika voimakasta jylisevää ääntä. Ääni lakkaa jarrua painaessa. Kaartaessa, erityisesti oikealle, ääni ei juurikaan kuulu. Se oikea etujarru on puolestaan laahannut äänettömänä jo pidempään.

Ongelmana olettaisin olevan, että jarrusylinteri ei kauniisti palauduukaan jarrun vapauttamisen jälkeen ja että korjauksena olisi kumitiivisteiden vaihto. Onkos viisaat samaa mieltä?

Sinisessä raamatussa näkyy olevan jarrujen purkuohjeet. Osaakos joku sanoa, kannattaako tällaisen hyvin satunnaisen harraastajan alkaa itse noita fiksata vai pitäiskö suosiolla ottaa heti ammattiapua?

--Timo
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7502
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Etujarrut laahaavat / jylisevät

Viesti Kirjoittaja mestari »

kyllä se yleensä onnistuu, muista vaan lukkopihdit laitella jo valmiiksi työmaalle jotta saat lukittua nesteen tulon kun saat männän ulos.
yleensä mäntäkin on jo joskus epäsopiva uudelleen asennukseen, kapea ruuvimeisseli puukko ja pihdit kuuluvat jarrurasvan ohella must varusteisiin.
ilmaruuvin sietäs herkistellä ennen satulan irrotusta
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1101
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Etujarrut laahaavat / jylisevät

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Kumien vaihdolla pitäisi korjaantua. Joskus lohkaisin palan männästä kun oli liian kiire ja järeät työkalut. Muuten kohtuu helppo homma oikeilla työkaluilla.
.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 455
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Etujarrut laahaavat / jylisevät

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Näköjään satulakin kuluu ettei palat pääse riittävän vapaasti liikkumaan. Olisihan tuohon voinut täytettä hitsata, mutta parempi vaihtaa vähemmän kuluneeseen vaihto-osaan.
Kuva
96 V4i -73
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 989
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Etujarrut laahaavat / jylisevät

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Kuva
Scandixilla näkyy olevan tuollaista korjaussarjaa. Tekeeköhän mitään? Hinta on ainakin kohdillaan kun 94,07 per yksi jarru :(
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7502
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Etujarrut laahaavat / jylisevät

Viesti Kirjoittaja mestari »

tuo korreloi markka ajan saab scania hintaa, silloinkin jäi ostamati :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 455
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Etujarrut laahaavat / jylisevät

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Tuo alempana satulassa oleva isompi jousi ja tappi tuntuvat pysyvän aika hyvinä eli niitä ei välttämättä tarvitse uusia, mutta se yläpuolen liukukiinnikken jousi kun menee huonoksi ja siihen löytyy korjaussarja 17.54€/puoli
Kuva

Ainoa tuossa on, että tuo tappi on liian lyhyt kun sen sienen muotoiseksi naputtelee. Saman suuntaisia kokemuksia oli brittifoorumillakin. Korvasin sitten sen M8 10.9 pultilla ja tuplamuttereilla, niin pääsee kätevästi säätämään kuin herkästi satula liukuu.
96 V4i -73
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7502
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Etujarrut laahaavat / jylisevät

Viesti Kirjoittaja mestari »

muistelenkin jotta noita sorvailtiin töissä yöllä, pyhänä, töiden jälkeen etenkin holkkia ja tappia samalla jyrsinkoneessa otettiin hipalastua 99 900 jarrusatulasta ja hieman tirt tirt ja sit uudelleen koneeseen ja taas pääsi monta vuotta eteenpäin tiukalla satulalla, samoin holkitettiin 900 kytkinpolkimen soikea reikä sopivaksi ja tietenkin laturin allumminijalan esiporaus ja holkitus uudelleen puslille niin eipä laturi vinkunut enää tuplahihnallakaan
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin