96 käsijarruosat

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
progress
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 13:44

96 käsijarruosat

Viesti Kirjoittaja progress »

Terve!
Mistä saa ostettua uusia käsijarrun-systeemin osia 96seen?
Motonet ei myy kuin vaijeria. Mulla on varmaan käsijarrun kengät ja/tai vivusto pilalla.

Ei haittaa vaikka saisi ehjän koko paketin jostain ostettua.. tuskin on kallis?

(Katsastuksessa vikalistan yksi kohta oli käsijarru.. tekemistä riittää nyt alkuunsa muutakin, mutta kuukausi on lyhyt aika..)
Saab 96 (1975), Chevrolet Corvette (1973), Chevrolet Corvette (1982) Collector Edition, Alfa Romeo
http://ruosterausku.blogspot.fi/
Makkis2
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2008 15:50
Paikkakunta: Taipalsaari

Re: 96 käsijarruosat

Viesti Kirjoittaja Makkis2 »

Kyl motonetista saa jarrukengät ja niille asennussarjat. Vivustoja en löytänyt suomesta, niin tilasin sitten jenkeistä hyvät käytetyt vivut. Liike oli http://markashcraft.com
Tavara tuli nopeasti, ja käytetyiksi osiksi hyvät. Lisäksi sieltä löytyi myös uusiotuotanto kumiosia mm. takajarrujen pölysuojia
Ainoa mikä itseä jäi alkuunsa askarruttamaan oli kortin numeron luovutus myyjälle. Turvauduin puhelimella soittamaan tiedot. Ettei jää numerot verkkoon
96 L V4 -76
Volvo V70 D4 -15
Ex. OG 9-5 AERO -01, NG 900 S 2.0i -97
#4673
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 96 käsijarruosat

Viesti Kirjoittaja mestari »

onhan noita vipuja tossa vissiin kuutisenkymmentä, koskaan ei ole kukaan niitä kysynyt :lol:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
progress
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 13:44

Re: 96 käsijarruosat

Viesti Kirjoittaja progress »

Makkis2 kirjoitti:Kyl motonetista saa jarrukengät ja niille asennussarjat. Vivustoja en löytänyt suomesta, niin tilasin sitten jenkeistä hyvät käytetyt vivut. Liike oli http://markashcraft.com
Tavara tuli nopeasti, ja käytetyiksi osiksi hyvät. Lisäksi sieltä löytyi myös uusiotuotanto kumiosia mm. takajarrujen pölysuojia
Ei varmaankaan mistään saa uusia enää. Mut hienoa tietää, että jopa jenkeistä saa osia tarvittaessa. Pistetäänpä tämä sivusto talteen.
Joo huomasin kengät kans motonetista tarkemmin katsoessa. Jep, tack!
mestari kirjoitti:onhan noita vipuja tossa vissiin kuutisenkymmentä, koskaan ei ole kukaan niitä kysynyt :lol:
Ehjiä ja hyväkuntoisia, ilman että niitä tarttee fiksailla?
Onkos nuo kaikki ylimääräisenä myynnissä vai menossa kiinni johonkin? ;)
Saattais kiinnostaa..?
Saab 96 (1975), Chevrolet Corvette (1973), Chevrolet Corvette (1982) Collector Edition, Alfa Romeo
http://ruosterausku.blogspot.fi/
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: 96 käsijarruosat

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Makkis2 kirjoitti:Vivustoja en löytänyt suomesta, niin tilasin sitten jenkeistä hyvät käytetyt vivut. Liike oli http://markashcraft.com
OT: Aika mielenkiintoisia osia löytyy sivuston kataloogista. Kuten RST bensatankki, RST etuputki jne. Hintaahan niillä tietysti on liikaa, kun yksittäiskappaleiden tekeminen maksaa... Satoja euroja maksaa myös sähköflektin muunnoskitti, jolle ei kyllä esim. bilteman tarvikeflektillä hintaa tule kuin korkeintaan kymppejä.
96 V4i -73
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 96 käsijarruosat

Viesti Kirjoittaja tikkis »

mestari kirjoitti:onhan noita vipuja tossa vissiin kuutisenkymmentä, koskaan ei ole kukaan niitä kysynyt :lol:
Jep. Ja eikös Taipalsaari ole ihan tässä Lappeenrannan kupeessa. Puhelin ja postikuluihin lie menee euro jos toinenkin kun jenkkilästä tilailee. :idea:
Makkis2
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2008 15:50
Paikkakunta: Taipalsaari

Re: 96 käsijarruosat

Viesti Kirjoittaja Makkis2 »

Joo kyllähän tää Taipalsaari on ihan Lappeenrannan kupeessa. Tuli tuolta tilattua loppukesästä kun oli "kiire" kuuppa liikenteeseen ja leimalle. Kiireessä ei tullut mieleen täältä osia kysellä. Ja sattui noi uusiokumiosat löytymään samasta liikkeestä. Huomasin itsekkin monet hinnakkaat tuotteet listalta, mutta onneksi osia löytyy myös meiän varaosaliikkeistä.
96 L V4 -76
Volvo V70 D4 -15
Ex. OG 9-5 AERO -01, NG 900 S 2.0i -97
#4673
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2205
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: 96 käsijarruosat

Viesti Kirjoittaja jt »

96 FAQ tämän osion yläreunassa kertoo ensimmäisenä linkin
http://personal.inet.fi/koti/retki/saab96/index.html
jonka osasta 3 löytyy seuraava suora lainaus:
------------------------
Mikä mättää kun käsijarru ei pidä.
- uudet vaijerit
- uudet palat
- normaalijarrut toimii erinomaisesti
- kahvasta säätö meinaa loppua kesken ?
mitä pitää vaihtaa ?
A) Kyseessä lienee kajakin takajarrujen tyyppivika, eli takajarrukenkien välissä rummun sisällä oleva käsijarrun vivusto on niin kulunut että käsijarruvivun koko liike menee tässä vivustossa oleviel "väljien" poistamiseen. Vivustossa on semmoinen niitattu nivel joka väljistyy ajan mittaan, ts. reikä kuluu soikeaksi. Lisäksi vivuston jarrukenkiä vastaan olevat päät kuluvat myös. Jos jostakin saat uutena tuollaisen vivuston, niin sen vaihto auttaa varmasti.
Kyseisestä vivustosta johtuu myös toinen kajakin takajarrujen tyyppivika, eli se että käsijarru jää laahaamaan. Tämä taas johtuu siitä että ko. vivuston niitattu nivel ruostuu niin ettei se toimi riittävän herkästi.
Itse korjasin omastani väljän vivuston muutamaankin kertaan siten että avasin vivustossa olevan niitin, hitsasin reiät umpeen, porasin vipuihin uudet reiät niitille ja laitoin uuden niitin. Vivuston päihin on samalla hyvä hitsata lisää ainetta ja hioa vipujen päät oikeaan muotoon.

------------------------------
Voihan olla, että "mestarilta" löytyy tähän tapaan kunnostettuja vivustoja?


terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
progress
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 13:44

Re: 96 käsijarruosat

Viesti Kirjoittaja progress »

jt kirjoitti: Voihan olla, että "mestarilta" löytyy tähän tapaan kunnostettuja vivustoja?
Pitää varmaan printata tuo FAQ-sivusto tallikäyttöön. :)
Onkos JT:llä tai Mestarilla myynnissä kunnostettuja vivustoja, jos on niin mihin hintaan tarjolla?
Mä kärsin vieläkin miggiliimaimen puutteesta.
Saab 96 (1975), Chevrolet Corvette (1973), Chevrolet Corvette (1982) Collector Edition, Alfa Romeo
http://ruosterausku.blogspot.fi/
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2205
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: 96 käsijarruosat

Viesti Kirjoittaja jt »

Juu suht kattava tuo Jiin UKK. Yksi viime vuosituhannen merkittävimpiä kulttuuritekoja. eittämättä :)

Eipä oo tullut otettua talteen, kun olen aina ne ajossa olevat kunnostanut. Pitääpä korjata seuraavaksi käyttäytymistä - eli otetaan talteen kohdattaessa.

Tuossa korjuutuksessa on (hyvin tehtynä) sekin etu, että vivustoista saa paremmat kuin alkuperäiset. Korjaushitsin kohta kun on yleensä kulutusta kestävämpi kuin perusmateriaali (lähes hiiletön Fe52, joksi alkuperäistä materiaalia epäilen). En tiedä sitten rupeavatko niitit kulumaan nopeammin, kun reijän reunat vahvistuvat.

Tuo vivustohan koostuu osittain tavallaan saranoista, jossa niitti toimii saranatappina. Saranatapin materiaaliksi valitaan yleensä kovempi seos kuin saranaputkeen. Tämä kiinnileikkautumisen estämiseksi. Kannattaa siis huolehtia nivelistön rasvauksesta kokoonpanon yhteydessä.

Tästä vipstaakien huollosta on muistaakseni täällä keskusteltu aiemminkin...
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 96 käsijarruosat

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Makkis2 kirjoitti:Joo kyllähän tää Taipalsaari on ihan Lappeenrannan kupeessa. Tuli tuolta tilattua loppukesästä kun oli "kiire" kuuppa liikenteeseen ja leimalle. Kiireessä ei tullut mieleen täältä osia kysellä. Ja sattui noi uusiokumiosat löytymään samasta liikkeestä. Huomasin itsekkin monet hinnakkaat tuotteet listalta, mutta onneksi osia löytyy myös meiän varaosaliikkeistä.
Onko se vempele semmonen kisavihree -76 ? semmosen pongasin liikenteessä joku aika sitten.
tallisiivous rojuja löytyy, hinnat suuntaa antavina tapauskohtaisesti: http://www.saabworks.fi/category/for-sa ... os/page/3/
Makkis2
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2008 15:50
Paikkakunta: Taipalsaari

Re: 96 käsijarruosat

Viesti Kirjoittaja Makkis2 »

Väritys on turkoosi, aika lähellä Lahden Pelicansin väriä jos auttaa hahmottamaan. Kuvissa näyttää helposti siniseltä.
96 L V4 -76
Volvo V70 D4 -15
Ex. OG 9-5 AERO -01, NG 900 S 2.0i -97
#4673
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: 96 käsijarruosat

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Minkälainen se niitti tarkalleen on ja mistä sellaisen saisi? Kenties sellainen kupukantainen, johon tarvitse kupumallisen lyöntituurnan. En ole hetkeen omaa aukaissut ja voisi hankkia valmiiksi tulevaa remonttia varten.

Olisko se esim. tällainen 6mm kupukantaniitti?

http://www.grene.com/shop/action/item_1 ... mm,+0,5+kg
96 V4i -73
kabu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 12:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: 96 käsijarruosat

Viesti Kirjoittaja kabu »

Tuollainen perinteinen vasaroitava kupukantaniitti siinä vivustossa on. En nyt kylläkään muista onko halkaisija 6 vai 8 mm, ellei ole peräti tuumamittainen alunperin. Niitin pituus on kyllä pienempi kuin tuo linkkaamasi 28mm (12mm voisi ehkä olla sopiva) mutta liian pitkänhän saa aina lyhennettyä sopivaksi.

Vipujen väliin kannattaa muistaa laittaa niitin kiinni vasaroinnin ajaksi ohuet pellit niitin kahta puolen jotta liitokseen jää sopiva käyntivälys.
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2205
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: 96 käsijarruosat

Viesti Kirjoittaja jt »

kabu kirjoitti:Vipujen väliin kannattaa muistaa laittaa niitin kiinni vasaroinnin ajaksi ohuet pellit niitin kahta puolen jotta liitokseen jää sopiva käyntivälys.
Tuo oli hyvä huomio. Tulee helposti laahaava jarru, kuten niitin ruostuessa ahtaaksi reikäänsä nähden.

Tuli mieleen, että jos vain kahdesta niitistä on kyse, niin sopivasta pultista saa (hehkutuksen jälkeen) smirklattua/viilattua vähintään välttävän korvikkeen. Lyödessä saa vaan olla sitten tarkempana, pultin materiaali kovenee (=> murenee) todnäk nopeammin kuin "virallinen" niitti. Välihehkutus toki voi auttaa tuossakin. Samoin mahdollisimman tukeva vastinkappale. Turhien ja liian kevyiden lyöntien välttäminen on tarpeen kaikilla materiaaleilla - ne kun kovettavat niitin ennen aikojaan.


terv. jt
Vastaa Viestiin