96 käsijarruosat
Re: 96 käsijarruosat
Niittejä näyttää olevan nykyään käytössä maatalouskoneissa, kuten tuo laittamani linkin niitti. Niittejä myy muun muassa IKH ja ilmeisemmin agrimarket eli eiköhän sopiva niitti löydy, kun tulee aika.
96 V4i -73
Re: 96 käsijarruosat
Minunkin piti jatkaa käsijarruvivustoa n.4mm ja nivel korjata. Se on niin tarkka kulumisesta tuo saabi . Nyt toimii hyvin käsijarru ja säädöt piisaa. tv.poke
Re: 96 käsijarruosat
Käsijarrun vivuston voi korjata uusimalla sen niitin ja sitten vaikka hitsaten hieman lisää ainetta vipujen kuluneisiin kohtiin (joka tosin on tarpeetonta jos jarrun säätö toimii)
Jarrun säätömekanismin pystyy kunnostamaan aika pahastikin jumiin ruostuneesta.
Siinähän on isoon hienokierteeseen nähden lapsellisen pieni nelikanta mistä väännetään. Kannattaa ottaa kilvessä kahdella niitillä kiinni oleva pidätinlisu kokonaan pois, sillä ei ole muuta merkitystä kuin ettei säätöruuvia pysty kiertämään irti kilvestä. Itsellään se ei mitenkään irtoa.
Sitten 19mm kuusiokannalla oleva M12 mutteri ruuvin karan päälle (vaatii hieman vasaraa) ja riittävän isolla virralla karan päästä hitsaten kiinni. Kara lämpenee samalla sopivasti ja kun hitsaus on jäähtynyt, CRC:tä päälle ja varovasti edes takaisin nitkuttelemalla ruuvi alkaa pyöriä. Kannattaa kiertää kokonaan pois, puhdistaa kierteet ja laittaa grafiittirasvaa ennen takaisin kiertämistä.
(Tämä työ tietenkin koko kilpi irrotettuna, paikallaan ei kannata ryhtyä yrittämään)
Nyt jarrun säätö onnistuu 19mm hylsyavaimella tai kiintolenkillä.
Työn alla olevassa Saabissa oli hitsattu pieni mutteri siihen nelikantaan poistamatta pidätinlisua. Eipä kestänyt vääntöä. Hansikaslokerosta löytyi yksi uusi säätöruuvikin.
Jarrun säätömekanismin pystyy kunnostamaan aika pahastikin jumiin ruostuneesta.
Siinähän on isoon hienokierteeseen nähden lapsellisen pieni nelikanta mistä väännetään. Kannattaa ottaa kilvessä kahdella niitillä kiinni oleva pidätinlisu kokonaan pois, sillä ei ole muuta merkitystä kuin ettei säätöruuvia pysty kiertämään irti kilvestä. Itsellään se ei mitenkään irtoa.
Sitten 19mm kuusiokannalla oleva M12 mutteri ruuvin karan päälle (vaatii hieman vasaraa) ja riittävän isolla virralla karan päästä hitsaten kiinni. Kara lämpenee samalla sopivasti ja kun hitsaus on jäähtynyt, CRC:tä päälle ja varovasti edes takaisin nitkuttelemalla ruuvi alkaa pyöriä. Kannattaa kiertää kokonaan pois, puhdistaa kierteet ja laittaa grafiittirasvaa ennen takaisin kiertämistä.
(Tämä työ tietenkin koko kilpi irrotettuna, paikallaan ei kannata ryhtyä yrittämään)
Nyt jarrun säätö onnistuu 19mm hylsyavaimella tai kiintolenkillä.
Työn alla olevassa Saabissa oli hitsattu pieni mutteri siihen nelikantaan poistamatta pidätinlisua. Eipä kestänyt vääntöä. Hansikaslokerosta löytyi yksi uusi säätöruuvikin.
Re: 96 käsijarruosat
Minkälaisia lisäjousia noissa ralli kuuppien käsijarrumekanismeissa oli/ on??
Re: 96 käsijarruosat
En tiedä lisävietereistä mutta tällainen voisi olla "kätevä":Juha K kirjoitti:Minkälaisia lisäjousia noissa ralli kuuppien käsijarrumekanismeissa oli/ on??
http://www.spridgetguru.com/TA0024.html
Eli käkkärin modaus sellaiseksi että se ei lukitu ellei paina nappia, lukitusta varten sitten taas pitää painaa nappia.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: 96 käsijarruosat
Skandix.de:n myymä käsijarruvivun jarrukilpeen kiinnittyvä suojakumi on heikkoa materiaalia. Alle vuoden ollut käytössä ja nyt on jo hapertunut. Ei kannata siis ostaa.
96 V4i -73
Re: 96 käsijarruosat
(Tämä työ tietenkin koko kilpi irrotettuna, paikallaan ei kannata ryhtyä yrittämään)
tuohn sen verran voisi lisätä että tuo hitsaus tehdän nimenomaan paikallaan apukorjaukseksi mikä jää sitten pysyväksi
mikäli viitsii irroittaa kilven veke niin sittenhän se ruuvi irtoaa kätevällä ranneliikkeelllä pöydällä niin ei tarvitse alkaa tuohoamaan sitä neliskanttipäätä.
noita on irroitettu seuraavin menetelmin
a)80 luvulla vartti karkaisuuunissa irroittaa tiukemmankin ruosteen ja sen jälkeen jäysteenpoisto koneeseen irtolian poissaamiseksi.
b) 90 luvulla kosanilla ympäristö kuumaksi ja hieman legatoa ja nitkuttelua wd ruosteen irroitimen kera.
c) 00 luvulla pillistä kuumaa diskreetisti+ rost off ja lähtee
no nythän myö pärjätään
tuohn sen verran voisi lisätä että tuo hitsaus tehdän nimenomaan paikallaan apukorjaukseksi mikä jää sitten pysyväksi
mikäli viitsii irroittaa kilven veke niin sittenhän se ruuvi irtoaa kätevällä ranneliikkeelllä pöydällä niin ei tarvitse alkaa tuohoamaan sitä neliskanttipäätä.
noita on irroitettu seuraavin menetelmin
a)80 luvulla vartti karkaisuuunissa irroittaa tiukemmankin ruosteen ja sen jälkeen jäysteenpoisto koneeseen irtolian poissaamiseksi.
b) 90 luvulla kosanilla ympäristö kuumaksi ja hieman legatoa ja nitkuttelua wd ruosteen irroitimen kera.
c) 00 luvulla pillistä kuumaa diskreetisti+ rost off ja lähtee
no nythän myö pärjätään
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 96 käsijarruosat
...nimenomaan paikallaan tehden räntäsateessa
d) ja 10-luvulla umpijäähän rost off ice:llä ja kosanilla sulatus
pakkoko sitä niitata on, sopiva pultti ja kaksi mutteria tai nylokki ajaa saman asian
Tärkein on kenkien kehiminen riittävän lähelle ja käsijarruvaijerit voi sitten vastaavasti jättää sopivan löysälle, niin se ei jää kantamaan.
Jos on sorvattu rumpu tai muuten vaan vanhuuttaan suurentunut halkaisija (?), niin jarrut ei kuitenkaan pidä kunnolla ennen kuin kengät on kuluneet tai hiottu samoille mitoille. Säätöruuvitkaan ei pääse jumittumaan, kun aina öljynvaihdossa kehii jarrut
d) ja 10-luvulla umpijäähän rost off ice:llä ja kosanilla sulatus
pakkoko sitä niitata on, sopiva pultti ja kaksi mutteria tai nylokki ajaa saman asian
Tärkein on kenkien kehiminen riittävän lähelle ja käsijarruvaijerit voi sitten vastaavasti jättää sopivan löysälle, niin se ei jää kantamaan.
Jos on sorvattu rumpu tai muuten vaan vanhuuttaan suurentunut halkaisija (?), niin jarrut ei kuitenkaan pidä kunnolla ennen kuin kengät on kuluneet tai hiottu samoille mitoille. Säätöruuvitkaan ei pääse jumittumaan, kun aina öljynvaihdossa kehii jarrut