96 käynnistys ongelma

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 96 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Ettei olis pari tulpanjohtoa ristissä?
Kaasarissa bensanpinta ja neulaventtiilin kunto?
faltinkyosti
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Loka 24, 2013 18:08

Re: 96 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja faltinkyosti »

tota kaasaria en oo tarkistanu muuten ku et laitoin vaan vanhan tilalle ja kävi ihan hyvin ku käänsin vaa jakajan summan mutikassa johki suuntaan, ajoin eikä nykiny edes, ja kuulosti ihan normaalilta, mut nyt ku ollaan oltu sen parissa vaihettu katkojankärki ja säädelty kärkiväliä ja jakajaa nii ei olla enää saatu sitä kohilleen, kyl toi kaasari näytti toimivan ihan hyvin sillon ku laitoin kiinni, mut vois kai senki ottaa irti ja kattoo tarkemmin ne kohot sun muut
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: 96 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja timos »

faltinkyosti kirjoitti: ku painaa kaasua nii sammuu heti iha nku tukehtuis tai sais liikaa ilmaa.
Kaikesta päätellen ei liikaa ilmaa, vaan tukehtuu liikaan bensaan.
faltinkyosti
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Loka 24, 2013 18:08

Re: 96 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja faltinkyosti »

mitä sillon pitää tehdä jos saa liikaa bensaa, olikse et kohoa pitää säätää vai?
kabu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 12:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: 96 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja kabu »

Ettei vaan olisi sen jakajan ja sytytyspuolen kanssa touhutessa pyörähtänyt jakajan asetus 180 astetta pieleen? Se nimittäin selittäisi sen miksi sytytys näyttäisi ajoitusmerkin ja -lampun perusteella olevan kohdillaan mutta kone ei silti käy.

Hieman, eikä niin vähäkään, tästä ketjusta tulee kyllä mieleen että perehtyminen nelitahtimoottorin toiminnan teoriaan ei olisi ollenkaan pahitteeksi. Ei myöskään se että tutkisi järjestelmällisesti kohta kerrallaan käyntin vaikuttavin asioiden toiminnan, aivan kuten esimerkiksi mestari ja useampi muukin on esittänyt, sen sijaan että irrottele, kääntelee ja säätää summamutikassa milloin mitäkin.
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
faltinkyosti
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Loka 24, 2013 18:08

Re: 96 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja faltinkyosti »

niin tota mäki oon miettiny et oonko vääntäny sen ihan pieleen eikä sitä nyt saa laiteillakaa kohilleen
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: 96 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Enpä tiedä oisko tuosta kuvasta apua :?

Kuva
faltinkyosti
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Loka 24, 2013 18:08

Re: 96 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja faltinkyosti »

kyllä on kiitoksia
ONJ92
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Joulu 28, 2012 19:41

Re: 96 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja ONJ92 »

Terve Kyösti.
Oletko kattonut, ettei bensatankissa ole tukosta, käytännössä siis töhnää pohjalla. Tämä tuli mieleen, kun sulla oli tuolla alempana "bensansaantiongelmia" kyssäri ja siihen liittynyt ketju. Kerroit puhaltaneesi tankkiin, jonka jälkeen auto pörähti käymään. Myönnän, etten jatksanut lukea tätä ketjua tarkkaan, mutta täällä on kyllä vinkkejä, joista autosi vika ei ainakaan johdu. Voihin niitäkin harrastuksen vuoksi tarkastella. Oletko irroittanut bensaletkun kaasarista suodattimen yläpuolelta ja katsonut miten sieltä ruikkii bensaa starttia pyörittäessä?
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 96 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja mestari »

en tiedä noista alipaine letkuista missä kohti ne on kiinni ku en oo koskaa perehtyny niihin enkä oikee tiiä missä ne sijaitsee, välillä auto lyö liekkejä kaasarista ulos, ja välillä pamahtaa kovaa pakoputkesta

olet joutunut niitä jo írroittamaan kun kaasuttimen vaihdoit, vai vaihdoitko

eihä se jakaja ollut irti tässä elsmuamisessa

tarkista vielä ensin katkojan kärkivälys ja sitten lampulla sytytysennakko
ohjeiden mukaan
jos sytytys on pielessä niin eihän meille anneta edes mahdollisuutta auton toimimiseen
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
faltinkyosti
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Loka 24, 2013 18:08

Re: 96 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja faltinkyosti »

joo tulee bensaa kunnolla
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: 96 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Käy nuo mestarin ohjeet vielä läpi ja muutenkin 4-tahti moottorin perustoimintaperiaatteeseen tutustuminen voisi olla suotavaa. Tietoa on kirjastot ja netti pullollaan.

Tuollainen ohje löytyi netistä, jolla auton ainakin pitäisi käydä kohtuullisesti kunhan kärkiväli on oikein säädetty ja jakaja muutenkin kunnossa. Viimeistely mestarin ohjeilla. Tässä siis ohje:

1. Ensin pitää moottorin 1 mäntä saada työtahdin yläkuolokohtaan. Silloin dampperissa oleva merkkiviiva osoittaa jakopäänkopassa olevan asteikon 0 -kohtaa. Moottoritekniikkaa tuntevat tietävät, että sama toteutuu myös pakotahdin aikana. Pitää olla varma, että kyseessä on juuri työtahti. Yksi konsti varmistua siitä, on ottaa 1 sylinterin sytystulppa irti. Peukalo tukkeamaan tulpanreikää ja kaveri pyörittämään työkalulla moottoria. Kun mäntä nousee sylinterissä työtahtia, peukalon alta tunkee ilmaa ulos. Kun dampperin merkki on kohdallaan, lopetetaan pyörittäminen. Jos dampperin merkkiviiva ei oikein selvästi näy, kannattaa se merkitä vaikkapa maaliviirulla.

2. No niin. Nyt on moottori oikeassa asennossa. Sitten virranjakajan kimppuun. Kansikoppa irti. Kun kansi on poissa, tarkistetaan että pyörijä osoittaa lähestulkoon siihen suuntaan josta kannesta lähtee 1 sylinterin tulpanjohto. Jos on paljon pielessä, irroitetaan virranjakajaa kiinni pitävä haarukka, nostetaan virranjakajan runko sen verran irti moottorin lohkosta että pääsee kääntämään virranjakajan akselia haluttuun suuntaan. Ja sitten varovasti virranjakaja takaisin paikalleen. Älä kuitenkaan kiristä haarukkaa hurjan kireälle. Sen verran vain että virranjakajaa pystyy kiertämään käsivoimin. Sitten kansi takain paikoilleen. Tarkista vielä, että tulpanjohdot on kytketty oikeaan järjestykseen.

3. Nyt päästään vihdoin säätämään. Ajoituslampun johdot kiinni ja kone tulille. Ajoituslampulla valaistaan käyvän moottorin dampperia. Valon välkkyminen "pysäyttää" merkkiviirun. Katso tarkasti missä kohtaa viiru näkyy ja kierrä auton käydessä virranjakajaa varovasti. Merkkiviirun pitäisi siirtyä kiertämisen myötä. Tehtaan antama perusennakon arvo on 6 astetta. Astelukemat on meistetty jakopäänkopan sahalaitaiseen merkkipeltiin. Kun säätö on valmis, sammuta auto ja kiristä virranjakajan runko. Tee vielä tarkistus ettei asetus muuttunut.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 96 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

joko tää tulee kohta uudestaan myyntiin :mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 96 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja mestari »

pahasti näyttänee siltä :lol:

sen verran vielä että vaikka strobo näykyi olevan käytössä mutta käytit kuitenkin virtakynää niin käännä se ennakkomerkki kohdalleen virta päälle ja jakajaa kääntämällä hieman kunnes lamkppu juuri ja juuri syttyy
keitämällä konetta yksi kierros tarkkaillaa missä ennakkokohdassa valo syttyy
suoritetaan reflektointia, mietitään työsuunnitelma ja edetään korjaaviin toimenpiteisiin tarvittaessa
mutta edelleenkään sitä ei saa käymään jos alip letkut ei ole oikeissa kohdissaan
eli apparin puolella seisoen ja siitä jakotukista ylhäältäpäin lukien järjestys oli sinne tänne ja tonne. :)
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: 96 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Haluaisin tietää niiden alipaineletkujen järjestyksen siinä vesiletkun varressa olevassa venttiilissä, eli mikä letku menee mihinkin? Ja autohan on kajakki kaksikurkkuisella Solexilla.

Jäähdytysletkusta katsottuna eka letku menee ensiökurkulle, keskimmäinen virranjakajaan ja kolmas toisiokurkulle.


Tuollaisen ohjeen netistä löysin, kaipa se paikkansa pitää.

Kyllähän Kyösti autonsa kuntoon saa. Jos ei muuten niin vie sopivalle korjaamolle 8)
Vastaa Viestiin