96 ja huonot (hyvät) iskarit

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Jokko P
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Joulu 29, 2004 11:38
Paikkakunta: Vaajakoski

96 ja huonot (hyvät) iskarit

Viesti Kirjoittaja Jokko P »

Kävin katsastamassa papan 96:n tuossa syksyllä ja olen aina pitänyt sen iskareita huonoina. Eli "syöksysämpylä" on ollut hirveä ajettava. Autolla on ajettu 140tkm ja omistajia on ollut vain isoisä, jonka mukaan iskareita ei ole vielä ikinä vaihdettu.

Katsastuksessa mittarit näyttivät kuitenkin hyviä ja tasaisia arvoja. Tähän olen tottunut mersuja katsastaessa, mutta onko saabienkin alusta "huijaava", eli iskarit voivat olla täysin loppu tai jopa hajalla ja mittarit silti näyttää hyviä arvoja.

Jos ja kun tuo sämpylä joskus pääsee meidän talliin ja harrasteauton olomuotoon, kannattaneeko iskarit vaihtaa nykyaikaisempiin vai pitääkö "löysää" alustaa yrittää korjata muulla lailla.
-käyttäautona on mersu
-harrasteautona on isompi mersu
Jos saappi pitäisi ottaa se olisi 96 tai 99, ehkä "aito" 900 hätätapauksessa.
Meillä oli joskus 96:n ja isoisällä tälläkin hetkellä. Suvussa on muitakin saappeja.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Juu mulla on tossa ysiysissä aivan älyttön löysät jouset ja eihän tuo katsastus niistä mitään valittanu.

Kuuppaan kaasut eteen ja öljyt taakse, näin on ainakin mukavuus pysynyt omasta mielesti hyvänä...nuissa tahtoo olla niin kevyt tuo perä.
VW transporter 2.5tdi vm.99
jannek
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Pe Loka 22, 2004 12:49
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jannek »

himmee kirjoitti:Kuuppaan kaasut eteen ja öljyt taakse ...nuissa tahtoo olla niin kevyt tuo perä.
Mikäs on muuten kuupan painojakauma?

Mulla on kuupassa uudet jouset ja iskarit alla ja yllättävän hyvä se on ajaa, ja erityisesti mukava!
Janne - ex-Kuuppa '76 - #2259
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

jannek kirjoitti:
himmee kirjoitti:Kuuppaan kaasut eteen ja öljyt taakse ...nuissa tahtoo olla niin kevyt tuo perä.
Mikäs on muuten kuupan painojakauma?

Mulla on kuupassa uudet jouset ja iskarit alla ja yllättävän hyvä se on ajaa, ja erityisesti mukava!
Tollasen alkuperäis oppaan mukaan täydellä kuormalla edessä 52%, mutta empä minä noita usko ennekuin pääsen itse ajamaan.

Tuntuu todellisuudessa olevan keula huomattavasti raskaampi.
VW transporter 2.5tdi vm.99
eltzi
"Turbo"
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 23:42
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja eltzi »

mulla taas on "aika" jäykät jouset,ei juurikaan jousta ku keulasta painelee ja perässä sama homma. 99 lyhennetyt edessä omat etu lyhennettynä takana ja bilsteinin iskarit,vähän katsastusta jännäsin mutta hyvin kelpas. on meinaa mukavan vakaa ajaa.
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

eltzi kirjoitti:mulla taas on "aika" jäykät jouset,ei juurikaan jousta ku keulasta painelee ja perässä sama homma. 99 lyhennetyt edessä omat etu lyhennettynä takana ja bilsteinin iskarit,vähän katsastusta jännäsin mutta hyvin kelpas. on meinaa mukavan vakaa ajaa.
Nostetaan vanhaa aihetta. Millaiset Bilsteinin iskarit sulla on takana? Mitäs muita kaasuiskareita olette kuupissa takana käyttäneet. Hämeenlinnassa ei löydy kuin Gabrielin kaasuiskareita taakse.
#2277
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Nokkapainoisuudestaan huolimatta ysikuuppa on aika kevyt auto ja etuheilahduksenvaimentimet ovat aika tanakat, ja siksi ylensä kestävät pitkään. Vaimentimien sisäinen laatu kai ratkaisee kuinka monta vaimennusliikettä ne kestävät ennenkuin alkavat vuotaa.
Monta kuuppaa purkaneena olen havainnut, että hyvin vanhoihin autoihin mielellään pannaan uusia vaimentimia ikäänkuin se olisi jotenkin tärkeää.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

Entä onko kukaan ostatut motonetista 96 takajousia.. näyttäis vaan valikoimassa olevan 95 jouset, mut mainintaa olis että ne olis kuuppaan "vahvistetut" jouset. Mahtaako olla liian jäykät? :roll:
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MindW »

f.pentti88 kirjoitti:Entä onko kukaan ostatut motonetista 96 takajousia.. näyttäis vaan valikoimassa olevan 95 jouset, mut mainintaa olis että ne olis kuuppaan "vahvistetut" jouset. Mahtaako olla liian jäykät? :roll:
Eikös 95:ssä ole takana sammakkoiskarit?
Edit: Ai, jousistahan nyt puhuttiin. Pitäisi lukea tarkemmin :lol: Pistetään väsymyksen piikkiin...
Viimeksi muokannut MindW, Pe Touko 05, 2006 20:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

kyllä jouset ovat kaiketi samat, 95 taitaa sitten vain olla jäykemmät?? Meni ehkä vähän ulos aiheesta kun jousista aloin kirjottelemaan :lol:. Mutta kun uudet takajouset pitäis ostaa...
Kuva
PeTorace
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 22:07
Paikkakunta: Numminen

Re: 96 ja huonot (hyvät) iskarit

Viesti Kirjoittaja PeTorace »

Jokko P kirjoitti:
Katsastuksessa mittarit näyttivät kuitenkin hyviä ja tasaisia arvoja. Tähän olen tottunut mersuja katsastaessa, mutta onko saabienkin alusta "huijaava", eli iskarit voivat olla täysin loppu tai jopa hajalla ja mittarit silti näyttää hyviä arvoja.
Itsellä -73:sesta tuli joka nurkasta öljyt ulos ja mittarit näytti iskareiden olevan erinomaisessa kunnossa.Eikä kyllä ole hirveä ajaa,pitää jotain muuta olla vialla jos mersun jälkeen kuuppa on hirveä ajaa :wink:
Toisessa pelissä on jäykkä alusta,on napakka muttei läheskään niin mukava kuin tuo -73.
-73:seen kun vaihdoin etupään nivelet ja pisti renkaisiin 2,5 paineet niin tuli erinomainen ajettava noilla risoilla iskareilla.Ei tietoa paljon iskareilla ajettu koko autolla on yli 400 000 km :roll:
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MindW »

NESTEISKARI SAAB V4 96/95
Vaihdettava pareittain. Hinta / 1 kpl. Ei erikoisalustat!
93-96 56--80 eteen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44-3033 22.54 ???
95/96 60--80 eteen Sachs. . . . . . . . . . . . . . . . . . 85-3029 29.90 ???
96 V4 60--80 taakse (ei 95). . . . . . . . . . . . . . . . 44-3034 24.22 ???

KAASUISKARI SAAB V4 96/95
Vaihdettava pareittain. Hinta / 1 kpl. Ei erikoisalustat!
93-96 56--80 eteen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34-3083 28.26 ???
96 V4 60--80 taakse (ei 95). . . . . . . . . . . . . . . . 34-3084 39.90 ???

Olisikos näistä joku yhdistelmä hyvä?
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
Mikael
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Pe Marras 04, 2005 15:49
Paikkakunta: Kavala

Viesti Kirjoittaja Mikael »

f.pentti88 kirjoitti:Entä onko kukaan ostatut motonetista 96 takajousia.. näyttäis vaan valikoimassa olevan 95 jouset, mut mainintaa olis että ne olis kuuppaan "vahvistetut" jouset. Mahtaako olla liian jäykät? :roll:
95:n jouset on muistaakseni 0,25mm vahvempaa lankaa. Eli ei suurta eroa. Kierroksien määrä ja halkaisija on sama.
#1174
95 -77 V6 kesä, 96 -64, 93b -58, 9-5 2.2 -03
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

Mikael kirjoitti: 95:n jouset on muistaakseni 0,25mm vahvempaa lankaa. Eli ei suurta eroa. Kierroksien määrä ja halkaisija on sama.
Kiitoksia tiedosta! eli voin huoletta ostaa 95 jouset kajakkiin 8)
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Täälläkin on kuupassa viipan jouset takana. Rautasaha pitäisi kaivaa esille, kun vähän pylly pystyssä tuo kulkee.
Vastaa Viestiin