Virtalukon irroitus ja jarrulevyjen vaihto 96:seen OPASTUSTA

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Virtalukon irroitus ja jarrulevyjen vaihto 96:seen OPASTUSTA

Viesti Kirjoittaja tommij »

Tuossa juuri asentelin uusia levyjä. Harmi, ettei ole kuvia purkuvaiheesta, mutta tuostahan tuo kyllä selviää:
Kuva
Eli ensin irroittaa satulan pultit sieltä takapuolelta ja ottaa sen pois tieltä. Sitten sokka pois ja nasauttaa pyssyllä napamutterin irti. Napa ja levy irtoavat yhtenä pakettina sopivalla ulosvetäjällä (paras on mallia alkuperäinen). Sitten vaan ruuvit auki levyn takapuolelta, vanha levy irti, navan putsaus teräsharjalla, uusi levy, ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.

Virtalukon lukitusnasta painuu sisään ihan pienellä voimalla, jos se pesä ylipäätään elää. Tiirikan pitää olla käytännössä sen kosketuspään osalta aika lähelle samanlainen kuin kirjassa, muuten se ei sinne lokoseensa taivu. Oikean paikan hakeminen vaatii vähän näppituntumaa. Ja avaimenhan pitää olla ohjeen mukaisessa asennossa. Jos on esim. avain hukkunut, niin se pesä täytyy porata pois.

Ne pesät on korjattavissa, olen niitä jokusen purkanut. Suht simppeli rakenne. Pääsyynä takkuamiseen on liian kuluneet haitat eli pienet messinkitapit. Kuluneiden tappien liike jää vajaaksi, eikä avain pääse kääntymään, joten se takkuaa. Puhdistus ei enää auta, vaan tapit pitää uusia. Kannattaisi tehdä niin, että teettää uuden avaimen, ja sovittaa haitat sen mukaan.

Pakkilukon säätö on ihan simppeli homma, kunhan vaan löytää ne kaikki lukitusruuvit (kuusiokoloja). Muistaakseni yksikään niistä ei näy rei'istä kun pakki on päällä. Vaihdevipua mulkkaamalla ne sieltä löytyy. Olikohan niin, että kaksi oli toisella puolen mollukkaa ja kolmas toisella. Eli pitää vaan venksalata keppiä eri asentoihin, että kaikki saa auki.

Biblia kertoo mikä vaihde siellä pitää olla päällä, kun mollukan vetää taas kiinni. Mutta käytännössä kun sitä sitten testaa, niin pientä hienosäätöä on aina joutunut tekemään. Milli tai pari jompaan kumpaan suuntaan. Jos se on oikealla kohdalla, niin ei takkua yhtään, vaan toimii huomaamattomasti.

Kuva
Ja tuossa näkyy nuolella merkittynä se lukitusmollukka, kun on pois paikaltaan. Sivussa näkyy juuri sen kolmannen ruuvin reikä. Sen verran järee möntti, että kyllä siinä keppi taipuu, ennen kuin tuo antaa periksi.

Sinisessä kirjassa on noi kaikki neuvottu (paitsi lukon haittojen fiksaus), sen avulla kyllä pärjää.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Poke
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Joulu 24, 2013 08:09
Paikkakunta: Siikajoki

Re: Virtalukon irroitus ja jarrulevyjen vaihto 96:seen OPASTUSTA

Viesti Kirjoittaja Poke »

KIITOS! Hyvistä neuvoista ja yksityisistä viesteistä. Eilen tuli kokopäivä saapin kimpussa oltua. Jarrulevyt on vaihdettu normaali homma. Kaikki jarrut tutkittu ja osaksi korjattu. Lisää osia pitää tilata etujarrusylinterin männät, takajarrusylinterit, käsijarruvaijerit. Virtalukkoa en vielä uskalla otaa pois. Taidan tosta varaosa-autosta palotella lukon ympäristön kun siihen ei ole avaimia! Kuinka hyvä se sininen kirja on en ole ikinä nähnyt sitä? Pitää ottaa susiin yhteyttä milloin niitä saisi. Saab 96 jo toisessa sukupolvessa :D :saab: Tv: Poke
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2204
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Virtalukon irroitus ja jarrulevyjen vaihto 96:seen OPASTUSTA

Viesti Kirjoittaja jt »

Olen tämän kuvan postannut ennenkin.
Tuli joskus halkastua virtalukon seutu, kun ei meinannut se tiirikka elikkä rautanaulan mutka millään osua kohilleen...
Kuva
Takasinlaitossa pitää olla erityisen tarkkana. Jos lukon nasta kiertyy nastanreijän ohi, ja pääsee napsahtamaan väärään lokoseen, avainta ei saa välttämättä enää pois virtalukosta.
Eikä tietysti lukkokaan tule enää takaisinpäin, koska nasta ei ole reijän kohdalla.

Jokunen muukin tekniikkavinkki löytyy em. albumista.
http://saab95net.kuvat.fi/kuvat/Tekniikkavinkit/
FAQ/UKK odottaa vielä julkaisuaan.

Kannattaa samalla tarkistaa että liittimet ovat tiukalla. Tuossa kuvan virtalukossa on yksi liitin ollut löysällä, ja kuumentunutkin aika lailla.


terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Poke
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Joulu 24, 2013 08:09
Paikkakunta: Siikajoki

Re: Virtalukon irroitus ja jarrulevyjen vaihto 96:seen OPASTUSTA

Viesti Kirjoittaja Poke »

Varaosa saabista paloittelin ja tutkin virtalukko/pakkilukko systeemin siihen ei ole avaimia. Virtalukon haittatappeja on mahdoton korjata sopivaksi avaimelle kotona lukkosepän hommia. Onko kukaan teettänyt virta-avainta avaimessa olevan numeron perusteella? :roll:
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Virtalukon irroitus ja jarrulevyjen vaihto 96:seen OPASTUSTA

Viesti Kirjoittaja mestari »

kysy edelliseltä omistajalta avaimia,siellä ne yleensä eteisen laatikossa on vaikka kukaan ei muista että ne on siellä

jos muu ei auta niin sinne on paiskattava kunnossa oleva avain virtalukko yhdistelmä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Virtalukon irroitus ja jarrulevyjen vaihto 96:seen OPASTUSTA

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Juha K kirjoitti:Kannattaa koittaa teettää uusi avain (ei siis kopiota vanhasta) Minulla se ainakin auttoi virtalukon temppuiluun.
Teetätin tuon uuden avaimen nimenomaan noista avaimesta löytyvistä numeroista ja johan alkoi virtalukko pelaamaan moitteettomasti.
Poke
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Joulu 24, 2013 08:09
Paikkakunta: Siikajoki

Re: Virtalukon irroitus ja jarrulevyjen vaihto 96:seen OPASTUSTA

Viesti Kirjoittaja Poke »

Juha k Missä teetätit avaimen numeroilla? Sinisen korjaamokirjan sain eilen varmaan paras mitä 96.seen on olemassa. Siihen varaosa saabiin yritin saada avaimia revonlahden ukolta mutta ei se löytänyt.
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Virtalukon irroitus ja jarrulevyjen vaihto 96:seen OPASTUSTA

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Virtalukon lukkosylinterin lukitusnasta ainakin jt:n kuvan perusteella vaikuttaisi olevan samalla tasolla virtalukon pohjaosan kanssa vai onko se hieman koholla?

Tulihan tuota eilen vajaa tunti yritettyä saada irti suurin piirtein ohjeen mukaisella työkalulla ja ei millään tuntunut nastaa löytyvän. Turhauttavaa puuhaa, mutta pitänee jatkaa roplaamista.
96 V4i -73
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2204
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Virtalukon irroitus ja jarrulevyjen vaihto 96:seen OPASTUSTA

Viesti Kirjoittaja jt »

Joku muu muistanee paremmin, mutta samassa tasossa kutakuinkin?

Ihan vaan tällanen ergonomis-sävytteinen heitto - jos tuonne mutkan taakse pitää saada vähänkin (kierto)voimaa, niin tiirikan kahvan muodolla on merkitystä. Aiemmassa kommentissa mainitsemani rautanaula (n. 75 mm pitkä?) toimi, kunhan se oli tukevasti kiinni lukkopihdeissä.

Tuo voiman karkaaminen - tai ennemminkin sen kohdentaminen - on yleinen ongelma noissa asennus- ja purkuhommissa. Hankalissa paikoissa onnistuminen on monesti vasta usean pikkutekijän summa.
Stemppistä työmaalle :!:
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Virtalukon irroitus ja jarrulevyjen vaihto 96:seen OPASTUSTA

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Kiitoksia kannustuksesta :D Lähtihän se viimein irtoamaan, kun vaihtoi päästään kavennetun ja taivutetun 3mm metallitangon pätkän pieneen kuusiokoloavaimeen, jonka lyhensin mutkan jälkeen noin 8mm mittaiseksi ja pyöristin kärjen hieman kapeammaksi. Kuusiokoloavain kun on jäykempää metallia ja siihen kun vielä tarttui lukkopihdeillä, niin vartin veivaamisen jälkeen lukkopesä lähti liikkumaan. Ja oli silloinkin aika tiukassa.

Tuossa -73 mallissa, jossa käsittääkseni on vielä alkuperäinen virtalukko nasta on noin 4x4mm kokoisessa neliönmuotoisessa kuopassa eli siis hieman erilainen kuin jt:n kuvassa. Virtalukko taas alkaa olemaan kohtuu väljä, kun autollakin on ajettu 340tkm, joten pitänee ottaa varaosa-autojen lukot pöydälle testiin, josko löytyisi parempi lukkosetti.
96 V4i -73
Vastaa Viestiin