Virtalukon irroitus ja jarrulevyjen vaihto 96:seen OPASTUSTA
Re: Virtalukon irroitus ja jarrulevyjen vaihto 96:seen OPASTUSTA
Tuossa juuri asentelin uusia levyjä. Harmi, ettei ole kuvia purkuvaiheesta, mutta tuostahan tuo kyllä selviää:
Eli ensin irroittaa satulan pultit sieltä takapuolelta ja ottaa sen pois tieltä. Sitten sokka pois ja nasauttaa pyssyllä napamutterin irti. Napa ja levy irtoavat yhtenä pakettina sopivalla ulosvetäjällä (paras on mallia alkuperäinen). Sitten vaan ruuvit auki levyn takapuolelta, vanha levy irti, navan putsaus teräsharjalla, uusi levy, ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Virtalukon lukitusnasta painuu sisään ihan pienellä voimalla, jos se pesä ylipäätään elää. Tiirikan pitää olla käytännössä sen kosketuspään osalta aika lähelle samanlainen kuin kirjassa, muuten se ei sinne lokoseensa taivu. Oikean paikan hakeminen vaatii vähän näppituntumaa. Ja avaimenhan pitää olla ohjeen mukaisessa asennossa. Jos on esim. avain hukkunut, niin se pesä täytyy porata pois.
Ne pesät on korjattavissa, olen niitä jokusen purkanut. Suht simppeli rakenne. Pääsyynä takkuamiseen on liian kuluneet haitat eli pienet messinkitapit. Kuluneiden tappien liike jää vajaaksi, eikä avain pääse kääntymään, joten se takkuaa. Puhdistus ei enää auta, vaan tapit pitää uusia. Kannattaisi tehdä niin, että teettää uuden avaimen, ja sovittaa haitat sen mukaan.
Pakkilukon säätö on ihan simppeli homma, kunhan vaan löytää ne kaikki lukitusruuvit (kuusiokoloja). Muistaakseni yksikään niistä ei näy rei'istä kun pakki on päällä. Vaihdevipua mulkkaamalla ne sieltä löytyy. Olikohan niin, että kaksi oli toisella puolen mollukkaa ja kolmas toisella. Eli pitää vaan venksalata keppiä eri asentoihin, että kaikki saa auki.
Biblia kertoo mikä vaihde siellä pitää olla päällä, kun mollukan vetää taas kiinni. Mutta käytännössä kun sitä sitten testaa, niin pientä hienosäätöä on aina joutunut tekemään. Milli tai pari jompaan kumpaan suuntaan. Jos se on oikealla kohdalla, niin ei takkua yhtään, vaan toimii huomaamattomasti.
Ja tuossa näkyy nuolella merkittynä se lukitusmollukka, kun on pois paikaltaan. Sivussa näkyy juuri sen kolmannen ruuvin reikä. Sen verran järee möntti, että kyllä siinä keppi taipuu, ennen kuin tuo antaa periksi.
Sinisessä kirjassa on noi kaikki neuvottu (paitsi lukon haittojen fiksaus), sen avulla kyllä pärjää.
Eli ensin irroittaa satulan pultit sieltä takapuolelta ja ottaa sen pois tieltä. Sitten sokka pois ja nasauttaa pyssyllä napamutterin irti. Napa ja levy irtoavat yhtenä pakettina sopivalla ulosvetäjällä (paras on mallia alkuperäinen). Sitten vaan ruuvit auki levyn takapuolelta, vanha levy irti, navan putsaus teräsharjalla, uusi levy, ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Virtalukon lukitusnasta painuu sisään ihan pienellä voimalla, jos se pesä ylipäätään elää. Tiirikan pitää olla käytännössä sen kosketuspään osalta aika lähelle samanlainen kuin kirjassa, muuten se ei sinne lokoseensa taivu. Oikean paikan hakeminen vaatii vähän näppituntumaa. Ja avaimenhan pitää olla ohjeen mukaisessa asennossa. Jos on esim. avain hukkunut, niin se pesä täytyy porata pois.
Ne pesät on korjattavissa, olen niitä jokusen purkanut. Suht simppeli rakenne. Pääsyynä takkuamiseen on liian kuluneet haitat eli pienet messinkitapit. Kuluneiden tappien liike jää vajaaksi, eikä avain pääse kääntymään, joten se takkuaa. Puhdistus ei enää auta, vaan tapit pitää uusia. Kannattaisi tehdä niin, että teettää uuden avaimen, ja sovittaa haitat sen mukaan.
Pakkilukon säätö on ihan simppeli homma, kunhan vaan löytää ne kaikki lukitusruuvit (kuusiokoloja). Muistaakseni yksikään niistä ei näy rei'istä kun pakki on päällä. Vaihdevipua mulkkaamalla ne sieltä löytyy. Olikohan niin, että kaksi oli toisella puolen mollukkaa ja kolmas toisella. Eli pitää vaan venksalata keppiä eri asentoihin, että kaikki saa auki.
Biblia kertoo mikä vaihde siellä pitää olla päällä, kun mollukan vetää taas kiinni. Mutta käytännössä kun sitä sitten testaa, niin pientä hienosäätöä on aina joutunut tekemään. Milli tai pari jompaan kumpaan suuntaan. Jos se on oikealla kohdalla, niin ei takkua yhtään, vaan toimii huomaamattomasti.
Ja tuossa näkyy nuolella merkittynä se lukitusmollukka, kun on pois paikaltaan. Sivussa näkyy juuri sen kolmannen ruuvin reikä. Sen verran järee möntti, että kyllä siinä keppi taipuu, ennen kuin tuo antaa periksi.
Sinisessä kirjassa on noi kaikki neuvottu (paitsi lukon haittojen fiksaus), sen avulla kyllä pärjää.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Re: Virtalukon irroitus ja jarrulevyjen vaihto 96:seen OPASTUSTA
KIITOS! Hyvistä neuvoista ja yksityisistä viesteistä. Eilen tuli kokopäivä saapin kimpussa oltua. Jarrulevyt on vaihdettu normaali homma. Kaikki jarrut tutkittu ja osaksi korjattu. Lisää osia pitää tilata etujarrusylinterin männät, takajarrusylinterit, käsijarruvaijerit. Virtalukkoa en vielä uskalla otaa pois. Taidan tosta varaosa-autosta palotella lukon ympäristön kun siihen ei ole avaimia! Kuinka hyvä se sininen kirja on en ole ikinä nähnyt sitä? Pitää ottaa susiin yhteyttä milloin niitä saisi. Saab 96 jo toisessa sukupolvessa Tv: Poke
Re: Virtalukon irroitus ja jarrulevyjen vaihto 96:seen OPASTUSTA
Olen tämän kuvan postannut ennenkin.
Tuli joskus halkastua virtalukon seutu, kun ei meinannut se tiirikka elikkä rautanaulan mutka millään osua kohilleen...
Takasinlaitossa pitää olla erityisen tarkkana. Jos lukon nasta kiertyy nastanreijän ohi, ja pääsee napsahtamaan väärään lokoseen, avainta ei saa välttämättä enää pois virtalukosta.
Eikä tietysti lukkokaan tule enää takaisinpäin, koska nasta ei ole reijän kohdalla.
Jokunen muukin tekniikkavinkki löytyy em. albumista.
http://saab95net.kuvat.fi/kuvat/Tekniikkavinkit/
FAQ/UKK odottaa vielä julkaisuaan.
Kannattaa samalla tarkistaa että liittimet ovat tiukalla. Tuossa kuvan virtalukossa on yksi liitin ollut löysällä, ja kuumentunutkin aika lailla.
terv. jt
Tuli joskus halkastua virtalukon seutu, kun ei meinannut se tiirikka elikkä rautanaulan mutka millään osua kohilleen...
Takasinlaitossa pitää olla erityisen tarkkana. Jos lukon nasta kiertyy nastanreijän ohi, ja pääsee napsahtamaan väärään lokoseen, avainta ei saa välttämättä enää pois virtalukosta.
Eikä tietysti lukkokaan tule enää takaisinpäin, koska nasta ei ole reijän kohdalla.
Jokunen muukin tekniikkavinkki löytyy em. albumista.
http://saab95net.kuvat.fi/kuvat/Tekniikkavinkit/
FAQ/UKK odottaa vielä julkaisuaan.
Kannattaa samalla tarkistaa että liittimet ovat tiukalla. Tuossa kuvan virtalukossa on yksi liitin ollut löysällä, ja kuumentunutkin aika lailla.
terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Re: Virtalukon irroitus ja jarrulevyjen vaihto 96:seen OPASTUSTA
Varaosa saabista paloittelin ja tutkin virtalukko/pakkilukko systeemin siihen ei ole avaimia. Virtalukon haittatappeja on mahdoton korjata sopivaksi avaimelle kotona lukkosepän hommia. Onko kukaan teettänyt virta-avainta avaimessa olevan numeron perusteella?
Re: Virtalukon irroitus ja jarrulevyjen vaihto 96:seen OPASTUSTA
kysy edelliseltä omistajalta avaimia,siellä ne yleensä eteisen laatikossa on vaikka kukaan ei muista että ne on siellä
jos muu ei auta niin sinne on paiskattava kunnossa oleva avain virtalukko yhdistelmä
jos muu ei auta niin sinne on paiskattava kunnossa oleva avain virtalukko yhdistelmä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Virtalukon irroitus ja jarrulevyjen vaihto 96:seen OPASTUSTA
Teetätin tuon uuden avaimen nimenomaan noista avaimesta löytyvistä numeroista ja johan alkoi virtalukko pelaamaan moitteettomasti.Juha K kirjoitti:Kannattaa koittaa teettää uusi avain (ei siis kopiota vanhasta) Minulla se ainakin auttoi virtalukon temppuiluun.
Re: Virtalukon irroitus ja jarrulevyjen vaihto 96:seen OPASTUSTA
Juha k Missä teetätit avaimen numeroilla? Sinisen korjaamokirjan sain eilen varmaan paras mitä 96.seen on olemassa. Siihen varaosa saabiin yritin saada avaimia revonlahden ukolta mutta ei se löytänyt.
Re: Virtalukon irroitus ja jarrulevyjen vaihto 96:seen OPASTUSTA
Virtalukon lukkosylinterin lukitusnasta ainakin jt:n kuvan perusteella vaikuttaisi olevan samalla tasolla virtalukon pohjaosan kanssa vai onko se hieman koholla?
Tulihan tuota eilen vajaa tunti yritettyä saada irti suurin piirtein ohjeen mukaisella työkalulla ja ei millään tuntunut nastaa löytyvän. Turhauttavaa puuhaa, mutta pitänee jatkaa roplaamista.
Tulihan tuota eilen vajaa tunti yritettyä saada irti suurin piirtein ohjeen mukaisella työkalulla ja ei millään tuntunut nastaa löytyvän. Turhauttavaa puuhaa, mutta pitänee jatkaa roplaamista.
96 V4i -73
Re: Virtalukon irroitus ja jarrulevyjen vaihto 96:seen OPASTUSTA
Joku muu muistanee paremmin, mutta samassa tasossa kutakuinkin?
Ihan vaan tällanen ergonomis-sävytteinen heitto - jos tuonne mutkan taakse pitää saada vähänkin (kierto)voimaa, niin tiirikan kahvan muodolla on merkitystä. Aiemmassa kommentissa mainitsemani rautanaula (n. 75 mm pitkä?) toimi, kunhan se oli tukevasti kiinni lukkopihdeissä.
Tuo voiman karkaaminen - tai ennemminkin sen kohdentaminen - on yleinen ongelma noissa asennus- ja purkuhommissa. Hankalissa paikoissa onnistuminen on monesti vasta usean pikkutekijän summa.
Stemppistä työmaalle
Ihan vaan tällanen ergonomis-sävytteinen heitto - jos tuonne mutkan taakse pitää saada vähänkin (kierto)voimaa, niin tiirikan kahvan muodolla on merkitystä. Aiemmassa kommentissa mainitsemani rautanaula (n. 75 mm pitkä?) toimi, kunhan se oli tukevasti kiinni lukkopihdeissä.
Tuo voiman karkaaminen - tai ennemminkin sen kohdentaminen - on yleinen ongelma noissa asennus- ja purkuhommissa. Hankalissa paikoissa onnistuminen on monesti vasta usean pikkutekijän summa.
Stemppistä työmaalle
Re: Virtalukon irroitus ja jarrulevyjen vaihto 96:seen OPASTUSTA
Kiitoksia kannustuksesta Lähtihän se viimein irtoamaan, kun vaihtoi päästään kavennetun ja taivutetun 3mm metallitangon pätkän pieneen kuusiokoloavaimeen, jonka lyhensin mutkan jälkeen noin 8mm mittaiseksi ja pyöristin kärjen hieman kapeammaksi. Kuusiokoloavain kun on jäykempää metallia ja siihen kun vielä tarttui lukkopihdeillä, niin vartin veivaamisen jälkeen lukkopesä lähti liikkumaan. Ja oli silloinkin aika tiukassa.
Tuossa -73 mallissa, jossa käsittääkseni on vielä alkuperäinen virtalukko nasta on noin 4x4mm kokoisessa neliönmuotoisessa kuopassa eli siis hieman erilainen kuin jt:n kuvassa. Virtalukko taas alkaa olemaan kohtuu väljä, kun autollakin on ajettu 340tkm, joten pitänee ottaa varaosa-autojen lukot pöydälle testiin, josko löytyisi parempi lukkosetti.
Tuossa -73 mallissa, jossa käsittääkseni on vielä alkuperäinen virtalukko nasta on noin 4x4mm kokoisessa neliönmuotoisessa kuopassa eli siis hieman erilainen kuin jt:n kuvassa. Virtalukko taas alkaa olemaan kohtuu väljä, kun autollakin on ajettu 340tkm, joten pitänee ottaa varaosa-autojen lukot pöydälle testiin, josko löytyisi parempi lukkosetti.
96 V4i -73