Pari kysymystä kuupasta

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 578
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Pari kysymystä kuupasta

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Tuore kuupan omistaja ilmoittautuu! Muuten auto tuntuu mahtavalle, mutta pari asiaa hieman askarruttaa... Kakkosella kuuluu voimansiirrosta eräänlainen jurina, muilla vaihteilla ei tätä ääntä kuulu. Onko vaarallista?! Sitten vedättäessä hieman täryyttää, olisiko vetoakselit?! Nämä kaksi asiaa kun saisi korjattua, niin olisin täysin tyytyväinen kuuppaani. :D Heittäkääs ajatuksia näistä vioista, mitä noille kannattaisi tehdä?!
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Turunen
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 20:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Pari kysymystä kuupasta

Viesti Kirjoittaja Turunen »

Taitaa olla harvinaisia laatikot jotka ei ykkösellä tai kakkosellä vähän äännä.

"ei se tien päälle jätä
laske vaan menemään,
se hiertävän äänen saa pois kun laitat stereot kabiiniin ja volyme nappulasta aina lisää kun ääni kovenenee. jos puhaltimesta loppuu asteikko"

Mestaria lainaten
Saab 96 -74
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 578
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Pari kysymystä kuupasta

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Ok. Pitää kuitenkin tarkistaa, että laatikossa on tarpeeksi öljyä... Alkoi vaan vähän huolestuttamaan tuo ääni kakkosvaihteella :( Näistä vaihdelaatikon öljyistä olen lueskellut, niin mikä se nyt olisi se paras öljy tähän kuupan lootaan? Tuo Redline mainitaan monessa topicissa, mutta onko se nyt sitten se paras vaihtoehto??
Ajattelin kuitenkin laatikkoon vaihtaa öljyt ennen varsinaista ajokautta. Tähän asiaan kaipaisin myös varmuutta, ettei vaan laita vääränlaista öljyä tuonne lootaan...
Voiko tuo mainitsemani täristys johtua siitä, kun auto on seissyt lämpöisessä viimeiset 2-2,5 vuotta. Välillä toki liikuteltu hieman, mutta ei ole ollut aktiivisessa ajossa aikoihin. Takajarrut ainakin pitää herkistellä, tuntuu hieman laahaavan. Tarkoitin lähinnä sitä, että onko tuolla täristyksellä ja seisonnalla jokin yhteys. Pitänee ajella ja tutkia ajan kanssa asiaa, ei sinänsä ajoa haittaa. :)
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Poke
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Joulu 24, 2013 08:09
Paikkakunta: Siikajoki

Re: Pari kysymystä kuupasta

Viesti Kirjoittaja Poke »

Sama vika munkin kajakissa saab 96 -75. :( Täristää voimakaasti kiihdytettäessä kakkosella ja kolmosella? Luulen että vika olisi vetoakselien sisäpään nivele kuluttanut kolon. Ja kysynkin että onko joku vaihtanut sisäpään nivelet keskenään puoleltatoiselle ilman vaihteeston irroitusta?? :!: :roll: Ja onko tärinä tyypillistä 96:ssa
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pari kysymystä kuupasta

Viesti Kirjoittaja orava »

Tuo ykkösen ja kakkosen huuto johtuu yleensä siitä, että niiden rattaita vastaavat kolmosen ja nelosen rattaan sisäkehät on kuluneet. Ne on laakeroitu akselille neulalaakerein, ja se laakerin neulat kuluttavat urat sisäkooliin, mikäli ratas on paikallaan akseliin nähden paljon, eli ajetaan nelosella (tai kolmosella) jatkuvasti. Ääni tietysti kertoo siitä, että laakeri saanee ajan kanssa kipeää siellä välissä, mut ei se mikään kauhean akuutti ole.
Vetarin sisäpäät lähtee irti ihan sorkkiksella varovasti kampeemalla laatikko paikallaan, kunhan keskimmäiset vetoakselit on poistettu. Kuupassa ne sisäpäät ei minusta kulu kuten ysiysissä ja satkussa, mut yks tärinää vedätettäessä aiheuttava tyyppivika on asentajassa, eli hukatut neulat T-luun laakereissa, nehät on kiinni vain pyhällä hengellä laakerikupissa. Eli kannattaa katsastaa että kaikki neulat on tallessa, kumit ehjät ja rasvat tallella.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Makimart
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Elo 05, 2013 09:20

Re: Pari kysymystä kuupasta

Viesti Kirjoittaja Makimart »

Kakkosvaihde yleensä ensimmäisenä alkaa antamaan ääntä, koska nelosella ajetaan eniten. Nelosella ajettaessa kakkosen hammaspyörän neulalaakeri jauhaa vähitellen kolot akseliin ja hammaspyörän reikään. Niistä koloista kakkosvaihteella syntyy se jurina. Loota hajoaa aikaa myöten.

Kyseessä selvä suunnitteluvirhe. Vierintälaakeri ei koskaan saisi olla kuormitettuna niin, että ulko- ja sisäkehä pyörivät samaan suuntaan samalla nopeudella.

Takavetoisessa Finn Datsunissa vaihteiston pääakselin silmälaakeri petti samasta syystä kun nelonen oli "suora"

Saabin laatikoita korjailin 70-luvun alkupuolella useita. Nyt on tallissa -79 rojekti, jossa kyseinen laakeri oli täysin kunnossa. Tässä on holkki akselilla ja neulat sen päällä, minusta niissä vanhemmissa neulat oli suoraan akselilla. Korjatkoon joka paremmin tietää.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7459
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Pari kysymystä kuupasta

Viesti Kirjoittaja mestari »

nii ei se kakkosen sisäkehä siellä kulu

myydään tarvitseville topakanmakusia vetarin tumppeja sekä ehjiä 4 pyöriä.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 578
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Pari kysymystä kuupasta

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Ok. Elikkäs varmaankin pientä kulumaa laatikossa havaittavissa siis. :cry: Uskaltaako tuolla nyt kuitenkin ajella, voi kestää hyvällä tuurilla vielä pitkäänkin?? Sais nyt tämän ensimmäisen kesän vaan ajella ja sitten talvella tekis/teettäisi laatikkorempan.
Mites tuon vaihteistoöljyn laita nyt sitten on, mitäs öljyä nyt sinne laittaisin? Suosituksia ja kokemuksia kaipaisin...
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7459
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Pari kysymystä kuupasta

Viesti Kirjoittaja mestari »

jölyksi hd75w on varma valinta hiflex myy sitä ns tosi saabisteille äänenpaino sanalla tosi :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Poke
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Joulu 24, 2013 08:09
Paikkakunta: Siikajoki

Re: Pari kysymystä kuupasta

Viesti Kirjoittaja Poke »

Kiitoksia neuoista! Mun 96:ssa ei kyllä äännä vaihteesto yhtään. Mutta kakkos vaihde kytkeytyy vähän huonosti niin kuin synkronointi ois loppuun kulunut. :roll:
kh900t8
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: La Joulu 20, 2003 11:06
Paikkakunta: Espoo

Re: Pari kysymystä kuupasta

Viesti Kirjoittaja kh900t8 »

Poke kirjoitti:Kiitoksia neuoista! Mun 96:ssa ei kyllä äännä vaihteesto yhtään. Mutta kakkos vaihde kytkeytyy vähän huonosti niin kuin synkronointi ois loppuun kulunut. :roll:
Itsellä erittäin paljon samaa vikaa. Jää jotenkin edellinen vaihde myöskin päälle ja juuri ennen kuin auto pysähtyy vapaa päällä, nousee kierrokset hieman ja vaihde vapautuu kunnolla. Ylöspäin vaihteet menee kuitenkin ihan ok hyvin päälle ja homma toimii.
#1833
9-5 Aero vm.2000
96 -75 (pr)
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1101
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Pari kysymystä kuupasta

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Ostin 2005 peruskorjatun laatikon ysikutoseeni. Éi ollut täysin äänetön millään vaihteella silloin eikä ole nytkään. Joka vaihteella on oma äänensä.

Melkein uskaltaisin väittää ettei äänet ole edes muuttuneet. Autossa on reilut 100 Hv, mutta en silti ole juurikaan antanut kenkää. Pysyypähän paremmin liikenteen tahdissa.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
lennon
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Su Marras 13, 2005 20:27
Paikkakunta: tammela

Re: Pari kysymystä kuupasta

Viesti Kirjoittaja lennon »

Ostin 2002 vuonna 1971 kajakin, jonka vaihteisto piti heti alusta asti suhteellisen kovaa meteliä joka vaihteella. Sanoin silloin, että sitten vaihdetaan laatikko, kun vanha hajoaa kunnolla. Kului 12 vuotta ja 60 000 kilometriä ja laatikon meteli ei muuttunut mihinkään, eikä hajonnut lainkaan. Vaihteet toimi hienosti ja autolla kierrettiin kesäisin pitkin Suomea ja hoidettiin monena vuonna kaikki työmatkat, plus muu arkikäyttö toukokuulta lokakuulle. Öljyt vaihdoin noin jokatoinen vuosi.
Kyllä ne vaan tuntuu yllättävästi kestävän, kun ajelee nätisti.
Saab 96 1969 & 1973
ja varaosiksi 1972 & 1975
Vastaa Viestiin