Kipinä kärkien välissä, kondensaattorivikako?
Kipinä kärkien välissä, kondensaattorivikako?
Ihmettelin Saab 96:sen toimimattomuutta. Eli kyseessä on 4-5 vuotta seisonut auto, jota on nyt ruvettu herätteleen toimintaan. Alkuun sain sen käymään jotenkuten eli pysyi käynnissä kyllä jotenkuten kun kierrokset vain olivat tarpeeksi korkealla.
Jossakin vaiheessa tai oikeastaan tarkemmin ottaen jäähdytysnesteitä vaihtaessani auto lakkasi kuitenkin pelaamasta. Eli tein pesu/huuhtelu rumbaa järjestelmälle kun se yhden nesteiden vaihdon jälkeen ei tahtonut millään lähteä käyntiin ja jos lähti niin ei tahtonut pysyä käynnissä. Sahaamalla sen sai välillä käyntiin ja sillon paukutti kaasarissa ja ilmanputsari irrotettuna löi välillä pientä lieskaakin kaasuttimesta. Jossakin vaiheessa lakkasi käynnistymästä kokonaan, yritti kyllä hiukan. Ihmettelin vikaa ja koitin säätää sytytys ja kaasaripuolta ilman suurempaa apua. Putsailin tulpat, jolloin sain koneen taas käyntiin, mutta kävi todella huonosti ja paukutti edelleen kaasarissa.
Seuraavaksi tarkistin sytytyksen joka oli kyllä kohdillaan, mutta huomasin sen yhteydessä, että juuri kun kärjet aukesivat kääntäessäni virranjakajaa auton virtojen ollessa päällä hyppäsi kipinä aina kärjestä toiseen. Viittaako tämä siihen että kondensaattori olisi viallinen? Otin varaosa-autosta uuden kondensaattorin, jonka kunnosta ei tietysti ole mitään tietoa, mutta tilanne oli sama myös tällä kondensaattorilla. Yleismittarilla sytytystä siis säätelin.
Todettuani kuitenkin että sytytys on kohdillaan, arvelin vielä vaihtaa tulpat uusiin. Tämän seurauksena auto taas lähti käyntiin ja pelaa niinkuin aluksikin. Eli ei loistavasti mutta pysyy kyllä käynnissä ja voi ajaakin.
Edelleen jäin kuitenkin miettimään tuota kondensaattoria ja kipinän hyppäämistä kärjestä toiseen. Saisiko nuin käydä? Kärjet on uusittu samoin kuin pyörijä, virranjakajan kansi ja puola.
Jossakin vaiheessa tai oikeastaan tarkemmin ottaen jäähdytysnesteitä vaihtaessani auto lakkasi kuitenkin pelaamasta. Eli tein pesu/huuhtelu rumbaa järjestelmälle kun se yhden nesteiden vaihdon jälkeen ei tahtonut millään lähteä käyntiin ja jos lähti niin ei tahtonut pysyä käynnissä. Sahaamalla sen sai välillä käyntiin ja sillon paukutti kaasarissa ja ilmanputsari irrotettuna löi välillä pientä lieskaakin kaasuttimesta. Jossakin vaiheessa lakkasi käynnistymästä kokonaan, yritti kyllä hiukan. Ihmettelin vikaa ja koitin säätää sytytys ja kaasaripuolta ilman suurempaa apua. Putsailin tulpat, jolloin sain koneen taas käyntiin, mutta kävi todella huonosti ja paukutti edelleen kaasarissa.
Seuraavaksi tarkistin sytytyksen joka oli kyllä kohdillaan, mutta huomasin sen yhteydessä, että juuri kun kärjet aukesivat kääntäessäni virranjakajaa auton virtojen ollessa päällä hyppäsi kipinä aina kärjestä toiseen. Viittaako tämä siihen että kondensaattori olisi viallinen? Otin varaosa-autosta uuden kondensaattorin, jonka kunnosta ei tietysti ole mitään tietoa, mutta tilanne oli sama myös tällä kondensaattorilla. Yleismittarilla sytytystä siis säätelin.
Todettuani kuitenkin että sytytys on kohdillaan, arvelin vielä vaihtaa tulpat uusiin. Tämän seurauksena auto taas lähti käyntiin ja pelaa niinkuin aluksikin. Eli ei loistavasti mutta pysyy kyllä käynnissä ja voi ajaakin.
Edelleen jäin kuitenkin miettimään tuota kondensaattoria ja kipinän hyppäämistä kärjestä toiseen. Saisiko nuin käydä? Kärjet on uusittu samoin kuin pyörijä, virranjakajan kansi ja puola.
Re: Kipinä kärkien välissä, kondensaattorivikako?
niin sen pitääkin hypätä jos virrat on päällä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Kipinä kärkien välissä, kondensaattorivikako?
Onhan syttöjohdot oikein, tuo mokoma kun käy vaikka pari johtoa olisikin ristissä. Tosin huonosti.
Re: Kipinä kärkien välissä, kondensaattorivikako?
Sytytysjärjestys on oikea.
Mikä tuon kondensaattorin tehtävä siis sitten on?
Toisesta ketjusta lainattua:
Onko tuohon vm 1976 kaasarin perussäätöön jotakin ohjetta vai tarviiko siihen väkisin CO-mittarin että sen saa säädettyä kohdilleen? Vai säädetäänkö se vain korvakuulolla? Kyseessähän on siis tuo Fordin kaasari, joka taisi olla käytössä vain tuossa vuosimallissa.
Mikä tuon kondensaattorin tehtävä siis sitten on?
Toisesta ketjusta lainattua:
Säädin eilen myös venttiilinvälykset kohdilleen ja käynti parani hieman. Edelleen täytyy tyhjäkäynti säätä melko isolle siitä ruuvista joka vaikuttaa kaasuvipuun, että pysyy käynnissä, mutta silloin kyllä pelaa sinänsä aivan hyvin. Jos yrittää pienemmälle säätää, niin meinaa ruveta sammahtamaan. Tuntuu että tyhjäkäynnin määränsäätöruuvista kiertämisellä ei ole mitään vaikutusta ainakaan kierroslukuhin, eikä kyllä mihinkään muuhunkaan, vaikka sen laittaisi aivan kiinni tai auki.Kondesaattorin tarkoitus kai on estää kipinöintiä kärkien välissä. Kun kärjet avautuvat, "ylimääräinen" sähkö varastoituu kondensaattoriin eikä yritä kipinöidä.
Onko tuohon vm 1976 kaasarin perussäätöön jotakin ohjetta vai tarviiko siihen väkisin CO-mittarin että sen saa säädettyä kohdilleen? Vai säädetäänkö se vain korvakuulolla? Kyseessähän on siis tuo Fordin kaasari, joka taisi olla käytössä vain tuossa vuosimallissa.
Re: Kipinä kärkien välissä, kondensaattorivikako?
saamu kirjoitti: Edelleen täytyy tyhjäkäynti säätä melko isolle siitä ruuvista joka vaikuttaa kaasuvipuun, että pysyy käynnissä, mutta silloin kyllä pelaa sinänsä aivan hyvin. Jos yrittää pienemmälle säätää, niin meinaa ruveta sammahtamaan.
Mulla teki palanut pakoventtiili tuollaista, korjaantui venttiilin vaihdolla.
Mutta onhan siinä toki paljon muitakin vaihtoehtoja kuin vuotava venttiili.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 106
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:48
- Paikkakunta: Iisalmi
- Viesti:
Re: Kipinä kärkien välissä, kondensaattorivikako?
Yksi mahdollisuus on että vetää ilmoja ohi, oireet voisivat viitata siihenkin. Eli katteleppa että alipaineletku kaasarista virran jakajalle on kunnossa ja kiinni, samoin tehostajan letku. Sekä myös kaasarin kiinnitys.
Jatketaan arvailua kunhan tämä on suljettu pois
edit: tuota pauketta jäin vielä miettimään, onko sytkät aivan varmasti oikein? Sanoit kyllä että olet tarkistanut mutta pitäisikö silti tarkistaa vielä kertaalleen?
Mitä tekee palanut venttiili? Minulle ei kokemusta eikä tietämystä, siksi heitän arvauksena. Sanoit säätäneesi venttiilit, kantoiko yksikään venttiili? Jos kantoi niin voi olla silloin palanut. No, tämä loppu meni jo spekulaation puolelle...
Jatketaan arvailua kunhan tämä on suljettu pois
edit: tuota pauketta jäin vielä miettimään, onko sytkät aivan varmasti oikein? Sanoit kyllä että olet tarkistanut mutta pitäisikö silti tarkistaa vielä kertaalleen?
Mitä tekee palanut venttiili? Minulle ei kokemusta eikä tietämystä, siksi heitän arvauksena. Sanoit säätäneesi venttiilit, kantoiko yksikään venttiili? Jos kantoi niin voi olla silloin palanut. No, tämä loppu meni jo spekulaation puolelle...
# 2348
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: Kipinä kärkien välissä, kondensaattorivikako?
Pura kaasari osiksi ja vie ultraääni pesuun.on yleensä niin hapettunut että ei saa tyhjäkäyntiä eikä pelaa mutenkaan hyvin.kiihdytyspumpun kalvo yleensä sökö ja tyhjäkäyntipiiri tukossa.voi koittaa p-ilmaa kaasarin kylestä kun ottaa pois sen suutimen siitä.
kun auto on käynnissä niin katso sumuttaako kaasari kunnolla pensaa (tasaisesti).
yleenä se pikku putki tukossa.pensan pintaan älä koske.muutamia kaasareita ole korjannut tosi seppien jäljiltä.
kun auto on käynnissä niin katso sumuttaako kaasari kunnolla pensaa (tasaisesti).
yleenä se pikku putki tukossa.pensan pintaan älä koske.muutamia kaasareita ole korjannut tosi seppien jäljiltä.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: Kipinä kärkien välissä, kondensaattorivikako?
Sytytys ennakko katso lampulla onko oikein ja toimiiiko alipainesäädin.eli muuttaako ennakoa.800rpm/10 astetta on sopiva.
Re: Kipinä kärkien välissä, kondensaattorivikako?
Kiitoksia kaikille vinkeistä. En ole vielä tarkemmin paneutunut tuohon käyntiongelmaan, kun auton kuitenkin saa pysymään käynnissä. Se on sitten seuraava operaatio.
Tänään kuitenkin lähdetään REKISTERÖINTIKATSASTAMAAN
Tänään kuitenkin lähdetään REKISTERÖINTIKATSASTAMAAN
Re: Kipinä kärkien välissä, kondensaattorivikako?
Onnea katsastukseen
Sen lisäksi päästöjä ei saatu asettumaan kaasutinta säätämällä, vaan aina oli joko happi, häkä tai HC koholla--- säädöstä riippuen.
Kun venttiilivika oli korjattu, sai tyhjäkäyntiruuvia pyörittää monta kierrosta pienemmälle ja halutessaan sai käymään vaikka 300rpm. Ja päästöt korjaantui kerralla.
Tuon verran OFFTOPICia
Mulla teki palanut pakoventtiili sitä ettei jaksanut käydä tyhjää kuin pari sekuntia jos tyhjäkäynti säädetty alle 1000rpm.kromipuskuri kirjoitti:Y
Mitä tekee palanut venttiili? Minulle ei kokemusta eikä tietämystä, siksi heitän arvauksena. Sanoit säätäneesi venttiilit, kantoiko yksikään venttiili? Jos kantoi niin voi olla silloin palanut. No, tämä loppu meni jo spekulaation puolelle...
Sen lisäksi päästöjä ei saatu asettumaan kaasutinta säätämällä, vaan aina oli joko happi, häkä tai HC koholla--- säädöstä riippuen.
Kun venttiilivika oli korjattu, sai tyhjäkäyntiruuvia pyörittää monta kierrosta pienemmälle ja halutessaan sai käymään vaikka 300rpm. Ja päästöt korjaantui kerralla.
Tuon verran OFFTOPICia
Re: Kipinä kärkien välissä, kondensaattorivikako?
Katsastus meni auton osalta hienosti, ainoastaan kaikki renkaat meni uusiksi Oletteko käyttäneet mitä renkaita 96:ssa. Ilmeisesti 155-15 olisi oikea koko ja autossani näyttäisi tällä hetkellä olevan 165-15 renkaat. Onko olemassa jotakin yleisempää (mahdollisesti käytettynä löytyvää) rengaskokoa joka sopisi kuuppaan? Voinko hommata jostakin esimerkiksi 165/60-15 kokoiset renkaat ja lyödä alle? Ilmeisesti tuo merkintä 165-15 tarkoittaa että renkaan korkeus on 82% leveydestä.
Muuten sitten konttorilla tuli ongelmia papereiden kanssa. Aavistelinkin jo jotakin pahaa perjantaina siirtokilpiä hakiessani, kun tapasin tiskillä työskentelevän tädin... Papereissa näkyvä nimi on eri kuin Trafilla näkyvä kuolinpesän nimi, jolla auto on viimeksi ollut rekisterissä, mutta henkilötunnukset täsmäävät. Trafilta myös uupuu muutenkin auton historiatietoja omistajien osalta. Auton myyjä kertoi että kyseisellä auton edesmenneellä omistajalla on ollut eri kutsuma- ja ristimänimi. Tämä ei kuitenkaan riittänyt tädille. Aikoi soitella Trafille huomenna ja ilmoittaa sitten minulle.
Muuten sitten konttorilla tuli ongelmia papereiden kanssa. Aavistelinkin jo jotakin pahaa perjantaina siirtokilpiä hakiessani, kun tapasin tiskillä työskentelevän tädin... Papereissa näkyvä nimi on eri kuin Trafilla näkyvä kuolinpesän nimi, jolla auto on viimeksi ollut rekisterissä, mutta henkilötunnukset täsmäävät. Trafilta myös uupuu muutenkin auton historiatietoja omistajien osalta. Auton myyjä kertoi että kyseisellä auton edesmenneellä omistajalla on ollut eri kutsuma- ja ristimänimi. Tämä ei kuitenkaan riittänyt tädille. Aikoi soitella Trafille huomenna ja ilmoittaa sitten minulle.
Re: Kipinä kärkien välissä, kondensaattorivikako?
käytettyä on vaikea saada koossa 155 /165 80 15
vanhoissa volvoissa ja kuplassa oli samanlaista settiä
kysele rengasliikkeistä jos löytyy kohtuu hinnalla
vanhoissa volvoissa ja kuplassa oli samanlaista settiä
kysele rengasliikkeistä jos löytyy kohtuu hinnalla
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Kipinä kärkien välissä, kondensaattorivikako?
Kokoa 155/15 myy ainakin Autokangas, Pori, 320€. Muistaakseni hinta sisältää lähetyskulut.
Re: Kipinä kärkien välissä, kondensaattorivikako?
ihan varmaan sisältyy
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Kipinä kärkien välissä, kondensaattorivikako?
Solis siinä, uudet renkaat alla ja katsastus heittämällä lävitse! EURO-kilvet jouduin ottamaan, kun en herännyt tarpeeksi ajoissa tilaamaan vanhoja kilpiä. Olisivat kyllä tilattavissa 30€ vanhat kilvet, mutta katsoo nyt.