96 laukesi WST paluureissulla

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
kh900t8
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: La Joulu 20, 2003 11:06
Paikkakunta: Espoo

96 laukesi WST paluureissulla

Viesti Kirjoittaja kh900t8 »

Noniin, kaikki meni hyvin ajellessa hyvinkäälle. Takaisin päin kotia kaikki meni hyvin, kunnes kuului pieni pamaus minkä juuri tunsi, auton ääni vähän muuttui kumisevammaksi/epätasaisemmaksi ja latausvalo sammui. Noh, johtopäätös että hihna poikki ja jäi mahdollisesti nyt jonnekin ikävästi väliin. Auto sivuun ja kappas, hihna paikallaan ja samoin kaikki hihnapyörät! Hihna ei vaan liiku mihinkään. Ahaa, varmaankin sitten joku laakeri tjs hirttänyt kiinni ja ruukkarilla sitä testailemaan (vieressä säikähdyksestä itkevä poika) ja hihna liikkuu ihan nätisti kun vähän tönäisee. Noh siitä nilkutin lämmöt tapissa lähelle huoltoasemalle. Jätin auton hetkeksi jäähtymään ja sisään kahville.... Takaisin autolle ja diagnoosia tekemään. Kaikki on tosiaan hihnan puolelta kunnossa ja kiinni ja auto lähtee käyntiin kuin palmun alta. Käynti on epätasaisempaa. Onko nyt sitten niin, että meni ratas/rattaat jakopäästä? En ole ikinä moista avannut, mutta ilmeisemmin kampiakselilla ei ole suoraan hihnapyörää toisessa päässä?

Noh, hinaushommiksi menee...ja korjaus... kannattaako ottaa toisesta koneesta osat jos vaan rattaat mennyt vai mikä olisi järkevää/edullista? :?:
#1833
9-5 Aero vm.2000
96 -75 (pr)
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: 96 laukesi WST paluureissulla

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Todennäköisesti kuvassa vasen alapyörä hajonnut, sehän pyörittää tasapainoakselia ja jäähdytyskomponentteja sekä laturia.

Kuva
kh900t8
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: La Joulu 20, 2003 11:06
Paikkakunta: Espoo

Re: 96 laukesi WST paluureissulla

Viesti Kirjoittaja kh900t8 »

Kiitos! Tämä näyttää nyt ymmärrettävältä...kai.. Onko tuossa mahdollista, että on jokin laakeri mennyt, jonka takia tämä ratas on kulunut särki? Vai onko näinkiin tuoreeseen koneeseen, vm-71 kone, tullut kulumisvikaa?! :D
#1833
9-5 Aero vm.2000
96 -75 (pr)
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 96 laukesi WST paluureissulla

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Meillä aikoinaan teki saman homman. Hampaat "puupyörästä" = fiberi.
Öljyä vuoti myös reilusti koneen etupäästä ja syynä tuhoon olivat tasapainoakselin laakerit. Hampaat menivät siinä samalla, kun klappia oli liikaa. Näin sen arvelin tapahtuneen.
# 419 Vesa Pohjalainen
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: 96 laukesi WST paluureissulla

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Eikö tuo ole se kuuluisa wiberpyörä joka voi hajota joko halkeamalla kahteen osaan tai sitten muutama hammas lähtee pois.

En ole koskaan aukaissut tuota jakopäätä niin en tarkkaan tiedä mikä sieltä yleensä hajoaa :roll:
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 96 laukesi WST paluureissulla

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Kone ylös ja jakopään koppa pois. Jos on tasapainoakselissa klappia, niin ei se ehjä pyörä pitkään kestä.
# 419 Vesa Pohjalainen
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: 96 laukesi WST paluureissulla

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Vesa Pohjalainen kirjoitti: Jos on tasapainoakselissa klappia, niin ei se ehjä pyörä pitkään kestä.
Ei varmastikaan kestä. Mutta vaatiiko koneen poiston, vai riittääkö kun jäähdyttimen ja maskipellin poistaa?

Toisaalta eihän se koneen poisottokaan mahdoton homma ole.

Ja jako kohdilleen tietenkin, että tasapainot pyörii oikein.
kh900t8
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: La Joulu 20, 2003 11:06
Paikkakunta: Espoo

Re: 96 laukesi WST paluureissulla

Viesti Kirjoittaja kh900t8 »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Meillä aikoinaan teki saman homman. Hampaat "puupyörästä" = fiberi.
Öljyä vuoti myös reilusti koneen etupäästä ja syynä tuhoon olivat tasapainoakselin laakerit. Hampaat menivät siinä samalla, kun klappia oli liikaa. Näin sen arvelin tapahtuneen.
Tässä tapauksessa mitään ei vuoda koneesta eikä savuta tms. Tai mitä nyt ehti jo perunat keittämään paisarissa.. :) Toivottavasti ei mitään mennyt liikalämmöstä johtuen!

Ajatuksena ottaa "keula pois" ja jos saisi tuon jakopään kannen vaan pois ja pääsisi tutkimaan tilannetta. Pitääpä siis tarkistaa tuo tasapainoakselin laakerin tilanne. Jostain kai tuo rattaan kuluminen johtuu, mutta jos kerrankin kävisi tuuri. Eipä ole tällä viikolla vielä vaihdettukaan kuin takapyörän laakeri...nyt sitten tämän kimppuun. Mitäpä muutakaan kun on :saab:
#1833
9-5 Aero vm.2000
96 -75 (pr)
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 96 laukesi WST paluureissulla

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Jotenkin muistelen, että koppa on alaosastaan kiinni öljypohjan kanssa. Saattoi olla, että sen saa pois, mutta on työlästä. Kone pois vain, se vie reilun tunnin aikaa ilman hosumista.
# 419 Vesa Pohjalainen
kh900t8
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: La Joulu 20, 2003 11:06
Paikkakunta: Espoo

Re: 96 laukesi WST paluureissulla

Viesti Kirjoittaja kh900t8 »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Jotenkin muistelen, että koppa on alaosastaan kiinni öljypohjan kanssa. Saattoi olla, että sen saa pois, mutta on työlästä. Kone pois vain, se vie reilun tunnin aikaa ilman hosumista.
Keula pitää kuitenkin purkaa ni katsotaan tilannetta sitten uudelleen. Rattaita on ainakin joskus ollut saatavilla metallisina. Onkohan noita jostain saatavilla, vai meneekö edelleen fiberisillä? Lueskelin jotain amerikan kielistä sivustoa ja siellä sanottiin joskus noiden rattaiden menneen huonoksi seisonnan aikana. Jotenkin pehmenneet tjs. Tämä kone ollut seisoneena herra ties kuinka kauan! Hmm...samalla kun vaihtaisi ehjän askin... :)
#1833
9-5 Aero vm.2000
96 -75 (pr)
JuhaP
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 09:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 96 laukesi WST paluureissulla

Viesti Kirjoittaja JuhaP »

Otat kiinni tuolta tasapainoakselin päässä olevasta hihnapyörästä, kun ensin hihnan olet löysännyt, ja kokeile, onko klappia. Veikkaan, että on. Sitten pata ylös ja remonttiin. Vaikka laakerit olisivatkin ehjät (mitä ne eivät 99% varmuudella ole), niin tuota pientä fiiberiä ei saa vaihdettua ilman, että ottaa öljypohjaa irti. Tasapainoakselin laakerit voi olla vähän hakusassa. Kannattaa laittaa ilmoitus tuonne Ostetaan-osioon. Suosittelen myös yhteydenottoa klubbenimme puheenjohtaja Lehtoseen. Käytettyjä hyväkuntoisia fiiberipyöriä löytyy kyllä täältäkin, kun laitat ostoilmoituksen. Uusikin löytyy mm. Saksasta, siis laakereita että jakopäänrattaita mm. täältä... http://www.motomobil.com/balance-shaft- ... 010-7.html. Jakopäänrattaat...http://www.motomobil.com/produkte,3237. ... q=&latest=
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 96 laukesi WST paluureissulla

Viesti Kirjoittaja tommij »

Metallirattaat vinkuu, että jos auto on vakio muuten, niin ei sitä välttämättä viitti kuunnella.

Perinteinen skenaario on, että ne onnettomat tp-akselin öljykanavat on tukkeutuneet (karstoittunut kone), tp-akseli leikannut kiinni, jolloin hampaat kuorii ja/tai laakeriliuskat löytyy kasin lenkiltä öljypohjasta. Tosin jälkimmäisessä tapauksessa myös öljynpainevalo syttyy. :D

Tuollaisessa tilanteessahan - motarilla urku auki - ne karstat sieltä sitten helposti irtoaa öljykiertoon, ja se reissu oli siinä. Tai sitten kanavat on vaan niin tukossa, että voitelu ei riitä.

Tai kuten Vesa jo mainitsikin, laakerit entiset, jolloin hampaat kesii välyksen takia.

Eli hyvää tuuria jos vaan hampaat kesi. Niin tai näin, syytä olis ottaa tp-akseli pois, että näkee laakerien kunnon, ja että ne on edelleen oikealla paikallaan (öljykanavien kohdistus).

(JuhaP ehti näemmä samat jo kertomaan, mutta postataan silti)
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 96 laukesi WST paluureissulla

Viesti Kirjoittaja mestari »

emme suosittele koneen aukaisua tutkimismielessä kone paikallaan
suosiolla moottori nostetaan pois paikaltaan
puretaan vauhtipyörä jakopää jölypohja pois
tehdään diagnoosi ja oireen mukainen hoito välittömästi
jotain tälläistä tulee mieleen heti kärkeen
1 jakopään kotelon stefa
2 tasap akselin kunnon tarkastus
3 jölypohjan tiiviste
4 jakop tiiviste
5 jakop rattaat tai pelkkä fiiberipyörä tasapainoakselille
6 uudet jölyt ja putsari

tietysti koneen kunto ratkaisee kannattaako moinen remanssi jos kovin pössyttelijä ja huono vetoinen niin melkein suosittelen parempaa konetta.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: 96 laukesi WST paluureissulla

Viesti Kirjoittaja timos »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Jotenkin muistelen, että koppa on alaosastaan kiinni öljypohjan kanssa. Saattoi olla, että sen saa pois, mutta on työlästä. Kone pois vain, se vie reilun tunnin aikaa ilman hosumista.
Muistelen: Kopan alaosassa mutterit ja pinnapultit, joita vaikea saada irti. Itse olen korvannut tavallisilla ruuveilla. Korj: Voi olla, että oli kuitenkin 100A:ssa.
Timo
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 96 laukesi WST paluureissulla

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Joo, eli vaikeus oli siinä, että pieni fiiberipyörä on osin öljypohjan sisällä siten, ettei sitä oikein saa pois muuten kuin öljypohja irrottamalla, näinhän se meni, kun oikein alkaa muistella. ÖP taas lähtee pois vain koneen ollessa pukissa. Samalla se kone kannattaa sitten käydä läpi muutenkin. Jos vain osia saa, niin hommana se ei ole mitään rakettitiedettä. Veikkaan edelleen niitä tp-laakereita ja niiden aiheuttaman klapin haukanneen hampaat.
# 419 Vesa Pohjalainen
Vastaa Viestiin