96 laukesi WST paluureissulla

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Re: 96 laukesi WST paluureissulla

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Rikkoutuneen fiiberipyörän saa kyllä irti kone paikallaan, mutta järkeä siinä ei ole kun laakerit on joka tapauksessa vaihdon tarpeessa. Takimmaiset 4-5 öljypohjan pulttia on ainoat mihin ei pääse käsiksi koneen ollessa kiinni, mutta muut irroittamalla ja pohjaa hieman alaspäin taivuttamalla pyörä mahtuu tulemaan pihalle. Jos ehjän pyörän laittaa väljälle akselille, eliniänodote on n. 200km. Kokeiltu on.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 96 laukesi WST paluureissulla

Viesti Kirjoittaja mestari »

joskus nähty sellasia koneita kajakin nokalla jossa on jölypohjaan rälläköity pyöreä lenkki ja sit vaihdettu fiiberipyörä ja hitsattu sit pala takaisin mutta mitä niillä voittaa kun sitä purua ja skeidaa on pohja täyteen
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: 96 laukesi WST paluureissulla

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Joo ei mitään järkeä purkaa konetta paikallaan ollessa. Noin tunti menee, kun kone on pöydällä ja siinä on mukava jatkaa sitten purkamista.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
HRalli
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:38
Paikkakunta: Vantaa

Re: 96 laukesi WST paluureissulla

Viesti Kirjoittaja HRalli »

Kyllä se koneen irroitus on pakollista jos fiiberipyörä on hajonnut. Öljypohjaan menee fiiberin murusia joten öljypohja menee puhdistukseen.Öljypumpun puhdistus on myöskin paikallaan. Tp-akselin laakeroinnin välyydestähän yleensä vaiva saa alkunsa. Laakereitahan ei lisäksi millään saa vaihdettua moottori paikallaan. Tasapainoakseli irtoaa lisäksi koneen takaosan kautta ( peltikuppi täytyy lyödä ensin pois )
HRalli
kh900t8
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: La Joulu 20, 2003 11:06
Paikkakunta: Espoo

Re: 96 laukesi WST paluureissulla

Viesti Kirjoittaja kh900t8 »

Noniin, tämäkin tapaus lähti seuraavalla tavalla etenemään:

Mietin pitkään miten lähden tätä ongelmaa korjaamaan, vaihtaako koko pata toiseen vai korjaako vanhan täydellisesti läpi käymällä vai korjaileeko pakolliset. Myös vaihdelaatikko oli viallinen alkukesän tuuripelin myötä. Onneksi tikkis otti yhteyttä ja kertoi alle 100tkm ajetun koneen makaavan tarpeettomana ja mukaan saisi laatikon ilman tietoa mikä se on.

Noh torstaina kyytiin nostettiin pata+arpakuutio. Illalla vielä putsia ja tarkastelua. Koneesta puuttui vauhtipyörä niin sellaisen irroitin yhdestä varamotista, joka osoittautui hyväksi ratkaisuksi hyvän kytkinlevyn myötä.

Tänään perjantaina sitten olikin vuorossa enemmän remonttia. Koska kyseessä oli Superin kone ja solexilla, niin päätin vaihtaa sen toimivaksi havaittuun fomocoon. Päätöstä vauhditti se, ettei ollut kaikkia letkuja tähän koneeseen... Eli ensimmäisenä oli vuorossa imusarjan vaihto päittäin. Onneksi päätin näin tehdä, sillä uudessa vanhassa padassa oli imusarja tosi löysällä ja lähti nostamalla pois ilman minkäänlaisia kopautteluja yms. Ihan kuin olisi ollut avattuna ja ei ole ajettu sen jälkeen. Tästä johdosta tiiviste olikin hyvässä kunnossa ja varmaankin osoittautuu lopulta tyhmäksi ratkaisuksi, mutta käytin samaa tiivistettä uudelleen. Päätöstä tietenkin helpotti se, ettei uutta tiivistettä ollut saatavilla helposti. Samassa rytäkässä vaihdoin toimivaksi havaitun virranjakajan paikoilleen.

Huomasin myös, että vesipumpun hihnapyörä on vääntynyt varastoinnissa tai kuljetuksessa. Onneksi hyllyssä oli uuden veroinen pumppu varamoottorissa. Tämä meni sitten samalla vaihtoon. Vauhtipyörän ruuvailin paikoilleen ja samalla hyväksi havaitun kytkyttimen. Arpakuutio tuntuu toimivan napakasti, mutta painelaakeri toimii parhaiten helistimenä. Se oli kyllä tosi heikossa jamassa eli vaihtoon. Onneksi vara-arpakuutiosta löytyi yllättävänkin hyvä laakeri. Varmaankin kyseiseen pata/laatikko ydistelmään tehty aikoinaan remppa ja osat on pienillä kilometreillä.

Lauantaina olisi sitten vuorossa laatikon ja koneen naittaminen yhteen ja vanhan voisi vaikka nostaa pois jos ehtii. Jos saisi sunnuntaina toimintasavut niin olisipahan se loisto juttu. Haaveilen hyvin toimivasta koneesta ja laatikosta ensi yön :)
#1833
9-5 Aero vm.2000
96 -75 (pr)
kh900t8
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: La Joulu 20, 2003 11:06
Paikkakunta: Espoo

Re: 96 laukesi WST paluureissulla

Viesti Kirjoittaja kh900t8 »

Kannatti näköjään haaveilla, sillä ensisavut otettiin ja moottori ja laatikko tuntuvat toimivan hyvin. Mitä nyt asentaja laittoi ilmeisesti virranjakajan täysin väärille hampaille niin ei meinannut saada konetta ensin käyntiin. Kivaa oli nähdä myös arpalaatikosta ulos laskettu vanhan öljy, joka oli täysin kirkasta ja magneetissa ei ollut metallia ollenkaan. Vielä kun vaihtaa termarin ja kiristää muutamaa vesiletkua ni homma on hyvällä mallilla.

Koneesta käytännössä vaihdettiin kaikki mitä irti lähtee, kuten bensapumppu, vesipumppu, oljynpaineanturi, virranjakaja, imusarja jne. Laatikosta painelaakeri, jonka alempi kiinnityssokka aiheutti kyllä viha-rakkaussuhteen koetusta. Oli joskus varmaankin irronnut ajossa ja saanut damagea jonkun verran!

Onkos pk-seudulla saabistia, joka haluaisi katsoa tästä ajoituksen ja seokset kohdilleen? Vai saakos nämä "korvakuulolla" hyväksi? :)
#1833
9-5 Aero vm.2000
96 -75 (pr)
VMX
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2014 18:27

Re: 96 laukesi WST paluureissulla

Viesti Kirjoittaja VMX »

Omat -96 aikani sijoittuvat nyt jo kaukaiseen kultaiseen nuoruuteen, mutta remonteista on seniliteetistä huolimatta jotain muistikuvia. Mulla tuon fiiberirattaan hajoitti kahdesti (n. 3000 km välein) laturin laakerit, joten nekin kannatta tarkistaa eikä uusiminenkaan paljoa kustanna (luulisin SKF:n laakereiden maksavan alle 20€).
kh900t8
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: La Joulu 20, 2003 11:06
Paikkakunta: Espoo

Re: 96 laukesi WST paluureissulla

Viesti Kirjoittaja kh900t8 »

Nyt alkaa tilanne normalisoitumaan. Oikea vetari piti ihme rutinaa koeajokilometreillä ja niinhän se oli sitten asentaessa tullut asennettua vetari huonosti paikalleen ja toinen neulakuppi oli irronnut ja nyt sitten neulat oli ympäriinsä. Niitähän olikin sitten kiva metsästää. Tulipahan kokeiltua ja seuraavalla kerralla tulee laitettua vetarit varmasti huolellisemmin paikalleen! :oops:
#1833
9-5 Aero vm.2000
96 -75 (pr)
Vastaa Viestiin