Vaihdelaatikko alkoi hieman rohisemaan ja pykälien sisäänlaitto vaikeutui. Syylliseksi paljastui vaihdeakselin alempi kartiotappi joka on lennähtänyt taivaan tuuliin ilmeisesti virheellisen asennustavan takia.
Ajattelin siksi kysyä onko kellään kokemusta mitä vahinkoa tämä on voinut laatikolle aiheuttaa, vai voisiko akselin sihtaaminen paikalleen uudella tapilla hoitaa ongelman pois päivänjärjestyksestä? Pystyykö laatikon sisään kurkkaamaan luotettavasti koneen ja laatikon ollessa paikallaan jos rattaiden kuntoa pääsisi tutkimaan?
Vaihdelaatikosta
Vaihdelaatikosta
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Saab 96 V4 Super RS 1979
Re: Vaihdelaatikosta
tarkista kartion vastinpinnat ja laita uusi tappi, sen jälkeen koe ajo ja jos toimii kuin ennen tapin lähtöä ei tarvitse toimenpiteitä.
koneen ja laatikon paikalla ollessa ei ole mitään nähtävää siellä kannen alla ellei halua vaan rattaita katsella
koneen ja laatikon paikalla ollessa ei ole mitään nähtävää siellä kannen alla ellei halua vaan rattaita katsella
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Vaihdelaatikosta
Apua kaivataan täälläkin vaihteisto ongelmiin. Vaihdoin kuuppaan uuden lootan rohisevan ja vaihteita pois sylkevän tilalle. Nyt laatikko ei rohise,mutta sylkee vaihteita pois. Kysymys kuuluukin että mistä kaikista kohdista voi säätää vaihdekeppiä? Perinteinen ratti-akselin säätö ei auttanu tilanteeseen. Eipä tosin ois ensimmäinen kerta ku vaihtaisin huonon laatikon tilalle vielä pikkusen huonomman
on se hyvä ettei lehmät lennä ja taivaalta suolta tyhjennä.
Saab 96 gl v4 super vm:78
Saab 96 gl v4 super vm:78
Re: Vaihdelaatikosta
Kartiotapit pitää lukita mutterilla ja laittaa riittävästi prikkoja alle, että sokka varmasti kiristyy. Samalla (tuumakierteisellä) mutterilla tehdään tapin ulosveto.
Työnalla oleva 79 mallin Saab oli jätetty liikenteestä pois vähän yli sata tuhatta ajettuna mukamas viallisen vaihdelaatikon takia. Sanoivat, ettei jotkut vaihteet pysyneet päällä.
Syy oli peruutusvalon katkaisin, joka kampesi pakkia ja kakkosta pois päältä. Kytkimen työsylinteri oli uusittu ja saman pultin alla ollut katkaisin jäänyt väärään asentoon. Kartiosokat oli irrotettu vikaa etsittäessä ja lukitusmutteritkin hukattu.
Itse vaihdelaatikko oli laakereiltaan ja muutenkin hyvässä kunnossa.
Oikein asennettunakin peruutusvalon katkaisin saattaa olla myös jumissa, jolloin se painaa pakkia pois päältä.
Työnalla oleva 79 mallin Saab oli jätetty liikenteestä pois vähän yli sata tuhatta ajettuna mukamas viallisen vaihdelaatikon takia. Sanoivat, ettei jotkut vaihteet pysyneet päällä.
Syy oli peruutusvalon katkaisin, joka kampesi pakkia ja kakkosta pois päältä. Kytkimen työsylinteri oli uusittu ja saman pultin alla ollut katkaisin jäänyt väärään asentoon. Kartiosokat oli irrotettu vikaa etsittäessä ja lukitusmutteritkin hukattu.
Itse vaihdelaatikko oli laakereiltaan ja muutenkin hyvässä kunnossa.
Oikein asennettunakin peruutusvalon katkaisin saattaa olla myös jumissa, jolloin se painaa pakkia pois päältä.