Tahrat takapenkin verhoilussa
Tahrat takapenkin verhoilussa
Kaveri oli mun kajakissa kyydissä ja sille kävi vahinko. Takapenkin verhoilulle kaatu 1½ litran pullo kokista ja nyt alunperin vaaleenruskee verhoilu on ihan täynnä tahroja miten ne saa parhaiten pois vai pitääkö mun teettää siihen uusi verhoilu ?
-
- "Saabisti"
- Viesti:
Re: Tahrat takapenkin verhoilussa
Etikka on kuulemma aika peli tahroihin, mutta myös AutoGlymin verhoilushampoo ruiskupullossa on tehokasta.soossi kirjoitti:Kaveri oli mun kajakissa kyydissä ja sille kävi vahinko. Takapenkin verhoilulle kaatu 1½ litran pullo kokista ja nyt alunperin vaaleenruskee verhoilu on ihan täynnä tahroja miten ne saa parhaiten pois vai pitääkö mun teettää siihen uusi verhoilu ?
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Tahrat takapenkin verhoilussa
Jos kyseessä on uudemman pään kajakki keinokuituisella verhoilulla, niin soossin poistoa voisi yrittää ko. istuinosan irroituksella, nurinpäin käännöllä joidenkin tukien varaan ja veden tuonnilla soossikohtaan. Nurinpäin käännettynä vesi ei pyri penkin sisälle, joten penkin pintaa voisi jopa suihkuttaa. Pesuainekaan ei vesiliukoisen soossin kyseessä ollen liene välttämätön. Sitten lopuksi kuivailee hän. Näin saattaisin itse yrittää. Ja lähteehän se verhous irtikin, uutta ei tarvinne tehdä.soossi kirjoitti:Kaveri oli mun kajakissa kyydissä ja sille kävi vahinko. Takapenkin verhoilulle kaatu 1½ litran pullo kokista ja nyt alunperin vaaleenruskee verhoilu on ihan täynnä tahroja miten ne saa parhaiten pois vai pitääkö mun teettää siihen uusi verhoilu ?
Jari
Ei sitä toppausta tarvi varoa.
Jos on varaa ajella muutama päivä ilman takapenkkiä, niin penkki irti, hyvällä pesuaineella* pesu, huolellinen huuhtelu ja pariksi päiväksi pannuhuoneeseen tms. lämpimään paikkaan, missä on hyvä ilmanvaihto.
Jos oikein hyvän haluaa, niin selkänojalle sama käsittely, ettei siihen vuosien saatossa kertynyt lika tee sitä eriväriseksi. Jos oikein innostuu, niin etupenkitkin voi pestä
Aikanaan huoltiksella pesijä otti kunnolla tahriintuneet (kalakeittoa) Pajeron penkit pesuhallin lattialle, ruikki autoshampoota päälle (tasainen paksu kerros), huuhteli painepesurilla ja hyvä tuli. Otti kyllä aikaa kuivua useamman päivän. Itse kokeilin samaa konttorituoliin ja hyvä tuli siitäkin.
* siihen, mikä olisi hyvä pesuaine tässä tapauksessa, en hirveästi ota kantaa, mutta kokeilemisen arvoisia voisivat olla esim. tavallinen pyykinpesuaine tai Fairy. Oleellista on levittää ensin tasaisesti koko istuimelle ja lopuksi huuhdella huolelle kaikki pesuainejäämät pois.
Jos on varaa ajella muutama päivä ilman takapenkkiä, niin penkki irti, hyvällä pesuaineella* pesu, huolellinen huuhtelu ja pariksi päiväksi pannuhuoneeseen tms. lämpimään paikkaan, missä on hyvä ilmanvaihto.
Jos oikein hyvän haluaa, niin selkänojalle sama käsittely, ettei siihen vuosien saatossa kertynyt lika tee sitä eriväriseksi. Jos oikein innostuu, niin etupenkitkin voi pestä

Aikanaan huoltiksella pesijä otti kunnolla tahriintuneet (kalakeittoa) Pajeron penkit pesuhallin lattialle, ruikki autoshampoota päälle (tasainen paksu kerros), huuhteli painepesurilla ja hyvä tuli. Otti kyllä aikaa kuivua useamman päivän. Itse kokeilin samaa konttorituoliin ja hyvä tuli siitäkin.
* siihen, mikä olisi hyvä pesuaine tässä tapauksessa, en hirveästi ota kantaa, mutta kokeilemisen arvoisia voisivat olla esim. tavallinen pyykinpesuaine tai Fairy. Oleellista on levittää ensin tasaisesti koko istuimelle ja lopuksi huuhdella huolelle kaikki pesuainejäämät pois.
96 V4 -75
Ei tarvi varoa, ei, mutta nykyisinä kaukolämpöaikoina kaikilla ei taida olla pannuhuonetta. Sitäpaitsi penkin sisällä on ruostuvia vietereitä...Jukka T kirjoitti:Ei sitä toppausta tarvi varoa.
Jari
..mutta melkein joka yksiössäkin on sauna, sinne vaan jälkilämpöön ja räppänät auki. Jos siellä on jotain ruostuvaa, niin se on jo kuupan ikäisessä autossa ruosteessa, jos vaan on ollut yhtään talvella ulkona. Lämpötilan vaihteluitten yhteydessä nimittäin rakenteisiin tiivistyy melkoisia määriä vettä. Yhdessäkin, syksyllä kuivassa, autossa oli katossa kymmensenttisiä jääpuikkoja viime talvena.jalmari kirjoitti:Ei tarvi varoa, ei, mutta nykyisinä kaukolämpöaikoina kaikilla ei taida olla pannuhuonetta. Sitäpaitsi penkin sisällä on ruostuvia vietereitä...Jukka T kirjoitti:Ei sitä toppausta tarvi varoa.
Jari
96 V4 -75
joulunpyhinä poikani päätti dumpata puoli tuntia aikaisemmin nauttimansa pasta bolognesen syliinsä ja punaisen tuplaysini beigelle plyyshiverhoilulle. istuin oli sen jälkeen kauniin oranssilaikukas. reilulla tolu-liuoksella ja karhunkielellä lähti aika hyvin pois.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
tais olla liian rajua menoa tupliksellalucaf kirjoitti:joulunpyhinä poikani päätti dumpata puoli tuntia aikaisemmin nauttimansa pasta bolognesen syliinsä ja punaisen tuplaysini beigelle plyyshiverhoilulle. istuin oli sen jälkeen kauniin oranssilaikukas. reilulla tolu-liuoksella ja karhunkielellä lähti aika hyvin pois.

Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
-
- "Turbo"
joo..ittellä kävi muutama vuos sitte ohrasesti: akalla oli mun tuplis lainassa uudenvuodenaattona, toimi kavereilleen ja mulle kuskina...tietty jonkun kaverin hintinnäkönen pikkuveli oli ottanu 2 huikkaa salmaria liikaa, ja päätti laatottaa mun auton takapenkin, ja tietty 2 minuuttia ennenku se ehti sammua omaan sänkyynsä..
muija oli koittanu siivota yöllä fikkarinvalossa niitä jälkiä, muttei haju ainakaan aamulla ollu lähteny, päädyinkin raa-asti viemään jakkaran suihkuun, jonka jälkeen saunan lauteille...
muija oli koittanu siivota yöllä fikkarinvalossa niitä jälkiä, muttei haju ainakaan aamulla ollu lähteny, päädyinkin raa-asti viemään jakkaran suihkuun, jonka jälkeen saunan lauteille...
saab 99 -83 GL"S"
Mä taas viimekesänä kokeilin tonnarin penkin pesua maidolla. Kiire oli iskenyt päällensä, kauppakassi vauhdissa repsikanpenkille, ja kassi ja tölkki puhki.
Eipä ollut ensimmäinen kerta, ja mä varmasti tiedän, miltä maito haisee auton verhoilussa. Kaverilla on onneksi siivousliike, penkki pesuun ja parin päivän kuivatus. Siivousfirmat ja pesulat tekevät näillä nurkilla tota duunia. Oikein yritteliäs vuokraa vempeleen, ostaa aineet ja pesee auton sisukset kerralla.
Eipä ollut ensimmäinen kerta, ja mä varmasti tiedän, miltä maito haisee auton verhoilussa. Kaverilla on onneksi siivousliike, penkki pesuun ja parin päivän kuivatus. Siivousfirmat ja pesulat tekevät näillä nurkilla tota duunia. Oikein yritteliäs vuokraa vempeleen, ostaa aineet ja pesee auton sisukset kerralla.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
Aluksi olisi varmaan pitänyt kokeilla pelkkää vettä, joku tolukin on aika ärtsyä. Ei siihen ehkä kuitenkaan kannata määrättömästi vettä sisään losottaa, kun on se veneripohjakin. Onkohan ainoa vaihtoehto päällisen irroitus ja kunnon pesu?soossi kirjoitti:Mä olen nyt kokeillu etikkaa, toluu ja autoglymmii. Edelleen on laikukas penkki. Ei lähde vaikka saunas lämmittää ja karhunkielellä raapii. Aika kovaa kamaa toi Cola. Oisko mitään muita vinkkejä ??
Jari