Kuuppa kysymyksiä

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Kuuppa kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Olen mahdollisesti hankkimassa saab 96:sta, vuosimallia 77. Auto on tällähetkellä seisonnassa ja on seisonut viimeiset 1½vuotta pihalla. Auto on ikäikseen hyvässä kunnossa, (päivitys ajokilometreihin ~160tkm). Mitä olisi hyvä tietää tuon vuosimallin autosta.

Auto on L, mallia. Mitäköhän se tarkoittaa? Onko tämä siis superi, vai ei?

Historiasta tiedän sen verran, että ollut papalla uudesta lähtien. Ruostesuojautettu kuulemma joka vuosi kyseisen papan toimesta, vaikka autolla ei ole pahemmin ajettu (säilytetty tallissa). Nykyinen omistaja sai auton 10 vuotta sitten 40tkm ajettuna.

Autossa kuulemma sellainen vika, että vie bensaa ~25l/100km.
Kuulemma ei sytys pysy paikallaan, tai jotain vastaavaa? uusi virranjakaja + sytytsosat varmaan auttaisi?

Kiitokset etukäteen vastauksista.

edit: vähän tilanne päivitystä
Viimeksi muokannut Coltti, Su Tammi 23, 2005 20:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Rynnäkkösämpylä
"Viggen"
Viestit: 679
Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Rynnäkkösämpylä »

Tuon vuosimallin autot ovat yleensä keskimääräistä mädempiä, mutta jos tuo on tosiaan aina ruostesuojattu ajallaan, niin tuota ongelmaa ei ole.

"L" tarkoittaa Luxea ja nuo ovat ennen GL-Superia olleita kumihuulia.

Tuo bensankulutus; oliskohan vuoto jossain letkussa? Tai sitten konetilasta löytyy isolohko V8 :)
Kyllä jokaisella itseään kunnioittavalla miehellä tulee löytyä täysin mätä 96!
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Kuuppa kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Coltti kirjoitti:Olen mahdollisesti hankkimassa saab 96:sta, vuosimallia 77. Auto on tällähetkellä seisonnassa ja on seisonut viimeiset 1½vuotta pihalla. Auto on ikäikseen hyvässä kunnossa ja ainoastaan 60tkm ajettu!. Mitä olisi hyvä tietää tuon vuosimallin autosta.

Auto on L, mallia. Mitäköhän se tarkoittaa?

Historiasta tiedän sen verran, että ollut papan mökkiautona monta vuotta. Ruostesuojautettu kuulemma joka vuosi kyseisen papan toimesta, vaikka autolla ei ole pahemmin ajettu.

Autossa kuulemma sellainen vika, että vie bensaa ~25l/100km. Mistäköhän tämä voisi johtua?

Kiitokset etukäteen vastauksista.
Ensinnäkin -77 oli eka vuosimalli, johon tuli ns. 99:n penkit.
L tunnus tuli vuoden -76 malleihin, mutta eip siinä muita malleja ollut tarjollakaan. Super tuli -77 mallivuoden aikana eli Solex kaasariksi

Äkkiä tuli mieleen ryyppy, kun pääosin ne oli automattisia.

Noin vähän ajettu kuuppahan on ilman muuta otettava talteen varsinkin, jos kori on ehjä.
# 419 Vesa Pohjalainen
JungleDrums
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 17:24
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JungleDrums »

Hiukan tuo hirvittää että on seisonut 1½ vuotta siinä pihalla. Jonkinlainen alustatutkimus kannattaa suorittaa. Mutta tuon ajomääränkin takia se jo kannattaa pelastaa.

Minäkin veikkaisin kulutuksen syyksi automaattista ryyppyä, toisaalta bensaputkikin saattaa vuotaa, pumppu kannattaa tarkistaa. Jos sieltä putki on poikki niin kyllä se haiskahtaa auton sisällä. Ehkä.

:roll:
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Kuulostaa houkuttelevalta ostokselta! Tuon sytyksen kyllä pitäisi asettua viim. jakajaa vaihtamalla, ehkä muutenkin.

"Aidossa" -77 pitäisi olla käsiryyppy ja 1-kurkkuinen FoMoCon kaasari, ellei ole jossain vaiheessa vaihdettu Superiksi. Tämä siis siinä tapauksessa että ko. kulkineesta löytyy pienet vilkut, korkeat selkänojat ja 2-raitaiset kumipuskurit.

-77B-mallissa oli sitten jo isot vilkut -78:sta, mutta olikos siinäkin vielä FoMoCo-kaasari ja käsiryyppy, siitä en mene takuuseen.

Ruostehan noiden pahin ongelma on, muita vikoja on enemmänkin sattumanvaraisesti. Seisonnan jälkeen kytkin yleensä vaatii vähintään ilmausta, ehkä jopa tiivisteiden vaihdon. Molemmat ovat kuupassa hymyilyttävän helppoja hommia (vrt. esim.tonnari :roll: ) Takajarut kannattaa myös herkistellä samalla kun kädet on rasvassa :wink: Myös penkin pohjat saattavat olla hiukka repsahtaneet, mutta niihin löytyy Motonetistä lääke.

Lukot saattavat myös renata, yleensä tuon ikäiseen autoon on jo oma avaimensa jokaiseen oveen plus alkuperäinen virtalukkoon 8O . Ne on kuitenkin helppo kiristää, korjata tai sarjoittaa yhteen avaimeen sopivaksi. Ota tarv. yhteyttä allekirjoittaneeseen...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Kiitos vastauksista. Tarkoitus on mennä hiihtolomalla syynäämään auto perusteellisesti läpi ja sitten tehdä ostopäätös.

Tälläistä vielä:
Jos tuon ostan, miten kannattaisi teidän mielestä tehdä (tarkoitus olisi saada kiinteät kustannukset alhaisiksi intin aikana). Minulla alkaa kesällä armeija, olen siellä vähintään 9kk. Ajattelin itse näin: Auto ajokuntoon tampereella. Siirtokilvillä helsinkiin. Helsingissä enemmän korjausta. Seisontavakuutus/kilvet pois intin ajaksi (ajoa aina välillä, että pysyy kunnossa).
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Viesti Kirjoittaja MNeva »

kilpiä ei ainakaan kannata viedä pois jos meinaa vaan vuoden tai kaks pitää pois kilvistä. Rekisteröinti katsastus maksaa meinaan n. 85€ + kilvet n. 20€, sekä rekisteröinti katsastuksessa ei autossa saa olla periaatteessa mitään vikaa. Aina vähemmällä pääsee, kun ei vie kilpiä pois.
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja orava »

Suomik kirjoitti:Kuulostaa houkuttelevalta ostokselta! Tuon sytyksen kyllä pitäisi asettua viim. jakajaa vaihtamalla, ehkä muutenkin.

"Aidossa" -77 pitäisi olla käsiryyppy ja 1-kurkkuinen FoMoCon kaasari, ellei ole jossain vaiheessa vaihdettu Superiksi. Tämä siis siinä tapauksessa että ko. kulkineesta löytyy pienet vilkut, korkeat selkänojat ja 2-raitaiset kumipuskurit.

-77B-mallissa oli sitten jo isot vilkut -78:sta, mutta olikos siinäkin vielä FoMoCo-kaasari ja käsiryyppy, siitä en mene takuuseen.

.
Pieni korjaus: 76:set ekat 77:t oli Fordin 1-kurkkuisella (62hp), ei FoMoColla (65hp), kuten aiemmat. 77B, eli super, oli sitten jo Solexin tuplakurkkuisella, ja vielä pienillä vilkuilla. Sitten viimeiset 77:t oli erikoissarjaa, joissa oli isot vilkut, ja ne oli kai aina hopeisia tai kardinaalinpunaisia. Pohjalaisen Vesalla on juuri tällainen uljas museoyksilö. Eli kolmenlaista kuuppaa oli tarjolla M77:na.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Suomik kirjoitti:Kuulostaa houkuttelevalta ostokselta! Tuon sytyksen kyllä pitäisi asettua viim. jakajaa vaihtamalla, ehkä muutenkin.

-77B-mallissa oli sitten jo isot vilkut -78:sta, mutta olikos siinäkin vielä FoMoCo-kaasari ja käsiryyppy, siitä en mene takuuseen.
No joo, Joni tuossa oli nopeampi, kun väsäsin vastausta ........


Ks. aiempi vastaukseni. Jo alkuvuodesta -77 tuli varsinainen 77b eli super, jossa oli tuo Solex ja pienet vilkut. Isot vilkut tuli heinä-elokuussa vain pieneen erikoissarjaan, jotka oli metallipunaisia tai hopeita.
Tästä on minulla Scan - Auton alkuperäinen tiedote myyjille..... tai väliäkö sen sitten on......
Viimeksi muokannut Vesa Pohjalainen, Ma Tammi 24, 2005 14:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 419 Vesa Pohjalainen
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Kajakki vie prikulleen ton 25 litraa sadalla jos se käy vaan kolmella pytyllä. Nykäisepä huviksesi tulpanjohtoja yksitellen irti niin pitäisi selvitä onko näin.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
soossi
Matalapaineturbo
Viestit: 152
Liittynyt: La Joulu 20, 2003 21:44

Viesti Kirjoittaja soossi »

kannatta ottaa pois kilvistä jos seisottaa kaksi vuotta muuten menee kahden vuoden verot ja autossa pitää olla myös liikennevakuutus(seisonnassa)

1½ vuoden seisonnalla autossa on melko varmasti jarrut jumissa ja pakoputki voi olla ruostunut puhki kun on seisotettu ulkona
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

jarrupoljinta kun hieman painelin, kuului jarruista "klonks" äänet, männät vissiin lähtivät liikkeelle... Kytkin oli kyllä aika elottoman tuntuinen.

Mitkäs paikat yleensä noista vm 77 vehkeistä yleensä ruostuu?. Etusisälokasuojathan on muovia, joten ne ei ainakaan pahemmin ruostu...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
JungleDrums
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 17:24
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JungleDrums »

Tämmösen linkin joku laitto kun joskus kyselin samaa ..

http://members.tripod.com/mhilvers/roest/rust.htm
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

JungleDrums kirjoitti:Tämmösen linkin joku laitto kun joskus kyselin samaa ..

http://members.tripod.com/mhilvers/roest/rust.htm
Tossa oli kaikki tärkeimmät kun vaan suurentaa noi punaiset kapeat viivat PALJON paksummiksi! Omaan kajakkiin meni noille alueille yht n. 3 m² peltiä!!!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
eltzi
"Turbo"
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 23:42
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja eltzi »

ja kyllä tohon vois melkeen lisätäkki vielä etu- ja taka"ovien" pohjat,tunkin korvakkeet,ja se nurkka taka-akselisyvennyksessä bensatankin alla..
Eltzi #1888 p.040-7416902
Saab 96 V4 SUPER -78
Saab 9-5 Aero -00
Vastaa Viestiin