Vapaakytkin

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Sonettiin vaihtui laatikko ja mukana tuli myös vapaakytkin. Ainakaan omassa Sonettissa ei alunperin ole ollut vapaakytkintä, kun se on laatikossa tulpattu eikä rintapellistä löydy sopivalta kohtaa läpivientiä.

Siispä: kummin päin vapaakytkin on päällä: eteen työnnettynä vai taakse vedettynä?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: Vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja timos »

Vapaakytkin menee päälle, kun työntää pohjaan.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Eli rintapeltiä päin moottoritilasta katsottuna on kiinni. Kiitos!
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja kostape »

Itse muistelen niin päin että kun kuski työntää vivun eteen päin niin vapaakytkin toimii. Ja vetämällä lukittuu. Siellä konehuoneen puolella tietenkin päinvastoin eteen-taakse.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja mestari »

ja varmistus oli aikoinaan paalinarulla apukuskin penkkiin joka murjaistiin äärimmäiseen taka-asentoon ja peitettiin ylisuurella kumimatolla ettei asiakkaan perkele sitä huomaa, minä huomasin kyllä :D eikä tullut autokaupaa sillä kertaa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Niin - paitsi, että Sonetissa on vapaakytkinsysteemi aivan kuin 95/96-malleissa. Se on tietysti eri asia, jos joku on sen mennyt tyhmyyksissään poistamaan. Mutta tuskin sitä rintapellissä olevaa reikää on heitetty pois
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Sonett73 kirjoitti:Niin - paitsi, että Sonetissa on vapaakytkinsysteemi aivan kuin 95/96-malleissa. Se on tietysti eri asia, jos joku on sen mennyt tyhmyyksissään poistamaan. Mutta tuskin sitä rintapellissä olevaa reikää on heitetty pois
Jos se reikä ei satu olemaan sopivasti raidetangon alapuolella, ettei sitä päältä katsoen heti huomaa, niin sitten sitä ei minulla kyllä ole. Muutenkin on kyllä aika tiukka rako sille vaparin kahvelille lootan ja raidetangon välistä. Voin toki vielä kertaalleen tarkistaa mutta mielestäni omassa Sonettissa ei ollut reikää sillä kohtaa rintapeltiä, josta tuo vaparin kahveli paikallaan ollessaan menisi läpi.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Löytyihän se vaparin läpivienti, kun tiesi, mistä etsiä. :D Olin ajatellut sen tulevan aivan eri paikkaan. Nyt on käyttövipu paikallaan. Kiitokset käyttäjälle Sonett73 referenssikuvista!
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
jnairism
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 16:17

Re: Vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja jnairism »

En silti suosittele sen käyttöä, jos konetta on edes vähän viritetty. Koska jossain vaiheessa hajotat sen vahingossa. Mulla on just sen takia otettu vipukin pois, ettei tekis meili edes kavereille esittää - sitä varten löytyy kotona laiska kuuppa :lol:
Itseasiassa en ole edes kokeillut sitä kun kerran heti ostaamisen jälkeen, ennen entisöimistä, sen jälkeen en ole uskaltanut enää, koska ajotyyli kärsis sen kanssa aika pahasti...
Saab Sonett III -72 (kesäauto); Saab 96 -79 (käyttis); Saab 96 -78; Saab 96 -76; Saab 96 -74
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kyllä tuo Sonettissa on niin hyvin poissa näkyvistä verrattuna 96:een, että ei kyllä tule kovin herkästi mieleen alkaa sitä vipua käpistelemään.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Hyvä, että asia ratkesi - aina kannattaa kysyä studiojoukkueelta, jos ei voi kilauttaa kaverille.

Itse laiskana miehenä ajelen vapaakytkintä hyödyntäen ja rullailen "puolet" matkasta vapaalla. Eikö vapaakytkin kestä tehojen nostamista? Käyttikös ne Lampiset ja muut vapaakytkintä hyödyksi rallipolulla?
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Minä ainakaan epäröi(si) käyttää viritetyssäkään ja eiköhän rallikuskitkin pääasiassa sitä käyttäneet ja Kuuppa on vielä painavampi kuin Sonett.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Varmasti kestää katukäytössä kun rallissakin käyttivät. Korkea tyhjäkäynti (jos sellaista ilmenee) toki saattaa aiheuttaa onkelmaa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja orava »

Kyllä se vapaakytkimen lukitus on siinä paketissa se heikompi lenkki. Mulla on kestänyt vapari erinomaisesti 100+ hv useita kymppitonneja, kunhan sen laittoi ensin kuntoon. Eli siis hioin keskiön kiilapinnat tasaiseksi, niihin pruukaa tulla kuopat, etenkin jos ajelee vapari lukittuna. Jos ei vapaakytkintä aio käyttää, kannattaa se lukita lopullisesti esim. Esab-liimalla tms. Itselleni vapaakytkin on ihan ihan ehdoton juttu, eihän se edes tuntuisi kajakilta ilman sitä.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
jnairism
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 16:17

Re: Vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja jnairism »

Kyllä katukäyttö kajakissa pitää olla vapari kunnossa, se sopii minunkin ajotyyliin erinomaisen hyvin, mutta kisoissa oon aina lukinnut sen. Sonetilla oon ajanut kilpaa alle kymmenen kertaa ja kun kevennetulla vauhtipyörällä kierrokset nousee niin pirun nopeasti, en oikein osaa säädellä kaasua riittävän tarkasti, ettei vapaakytkimen lukittua pyörät lähtis sutimaan (niin just kävi silloin kun kokeilin vaparia). Se kuulemma hajoaa just silloin, kun "lyö" kaasun pohjaan liian hurjasti. Oon ajanut usealla virikuupalla/-sonetilla, jossa se omistajan mukaan hajos just sillä tavalla, yks semmoinen löytyy pihastakin (ostin varaosa-autoksi, hajos edellisellä omistajalla, ei edes kunnolla viritetty :lol: ). Toki on se silloinkin korjattavissa, mutten oikeastaan palaa halusta nostaa "konepeltia" turhan usein enkä haluaa myös ajaa hermot kireenä vaparia miettiessään. Ehkä olenkin huolissa siitä aivan turhaan, mut silti on kivaa ajaa korkeilla kierroksilla, käyttää jatkuvasti välikaasua, jarruttaa moottorilla jne, ei se muuten edes tuntuis Sonetilta :roll:

Tietääkö kukaan, onko kisakäytössä ollut vapari samanlainen kun kaikissa sarjatoutantoautoissa? Vai oliko siitäkin keksitty joku kestävämpi versio?
Saab Sonett III -72 (kesäauto); Saab 96 -79 (käyttis); Saab 96 -78; Saab 96 -76; Saab 96 -74
Vastaa Viestiin