Vapaakytkin
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23921
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Vapaakytkin
10 vai 20v sitten...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Vapaakytkin
olisko alle 10v aikaa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Vapaakytkin
Näppäsin koneen ja vaihteiston pois kätevällä ranneliikkeellä, kun pitää kuitenkin toinen sisäpuolinen vetari ja vuotava stefa vaihtaa.
Laatikko oli sisältä puhtaan oloinen ja vapaakytkinkin muuten paitsi pronssi/messinkitapeissa oli jonkin verran töhnää, joka saattaa estää jousien kunnollisen liikkeen. Lisäksi kaksi jousta kahdestakymmenestä oli selvästi muita lyhyempiä. Sylinterinmuotoiset tapit olivat myös kuluttaneet keskiöön koloja enemmän ja vähemmän. Liekö ajettu vapaakytkin lukittuna, kun tuon laatikon pitäisi olla alle 100tkm ajettu.
Varaosalaatikon vapaakytkinkeskiö vaikuttaa parempikuntoiselta. Siinä nuo kolot on pienempiä ja keskiö on muutenkin hieman erilainen. Laatikon kyljessä on JM 7 merkintä ja autossa paikallaan olleessa on JM 6. Mikä ero näillä on? JM 7 lienee ainakin uudempi. Pistän tuo vähemmän kuluneen varaosalaatikon keskiön ja Ruotsin klubilta tulevat hilut paikalleen, niin eiköhän se tule parempaan kondikseen. Öljyksi laitan Castrol EP80 öljyä, kun Ruotsin klubin keskusteluissa olivat sitä kehuneet.
Laatikko oli sisältä puhtaan oloinen ja vapaakytkinkin muuten paitsi pronssi/messinkitapeissa oli jonkin verran töhnää, joka saattaa estää jousien kunnollisen liikkeen. Lisäksi kaksi jousta kahdestakymmenestä oli selvästi muita lyhyempiä. Sylinterinmuotoiset tapit olivat myös kuluttaneet keskiöön koloja enemmän ja vähemmän. Liekö ajettu vapaakytkin lukittuna, kun tuon laatikon pitäisi olla alle 100tkm ajettu.
Varaosalaatikon vapaakytkinkeskiö vaikuttaa parempikuntoiselta. Siinä nuo kolot on pienempiä ja keskiö on muutenkin hieman erilainen. Laatikon kyljessä on JM 7 merkintä ja autossa paikallaan olleessa on JM 6. Mikä ero näillä on? JM 7 lienee ainakin uudempi. Pistän tuo vähemmän kuluneen varaosalaatikon keskiön ja Ruotsin klubilta tulevat hilut paikalleen, niin eiköhän se tule parempaan kondikseen. Öljyksi laitan Castrol EP80 öljyä, kun Ruotsin klubin keskusteluissa olivat sitä kehuneet.
96 V4i -73
Re: Vapaakytkin
Melkoista näpräämistä oli vapaakytkimen keskiön kasaaminen omatekoisella alkuperäistä työkalua jäljittelevällä työkalulla. Tuli huomattua, että putken sisähalkaisijan pitää olla juuri oikea ja putken pitää olla pyöreä ja saumaton sisäpuolelta. Kyllä se paikalleen lopulta meni ja tuntuu toimivankin, kun sitä käsin pyörittää.
Vaihdoin kaikki kolme stefaa uusiin ja kytkinakselin stefa oli ainakin kovettunut ihan kovaksi. Vetoakselin stefat olivat parempikuntoiset, mutta piti nekin vaihtaa. Sisemmät vetoakselit vaihdoin vähemmän kuluneisiin ja nekin vaihdoin ristiin. Vanhoissa vetoakseleissa oli selvästi sormilla tuntuvat kuopat vetopuolella ja näissä tilalle laitetuissa hieman pienemmät.
Vaihdoin kaikki kolme stefaa uusiin ja kytkinakselin stefa oli ainakin kovettunut ihan kovaksi. Vetoakselin stefat olivat parempikuntoiset, mutta piti nekin vaihtaa. Sisemmät vetoakselit vaihdoin vähemmän kuluneisiin ja nekin vaihdoin ristiin. Vanhoissa vetoakseleissa oli selvästi sormilla tuntuvat kuopat vetopuolella ja näissä tilalle laitetuissa hieman pienemmät.
96 V4i -73
Re: Vapaakytkin
Keskiön vaihto vähemmän kuluneeseen ja jousten sekä muiden hilujen vaihto ainakin toistaiseksi tuntui tepsivän. Vaihteen vaihdossakin isommalle veto tuntuu kytkeytyvän varmemmin. Castrol EP80 öljyillä, jota tosiaan ruotsin klubilla kehuttiin.
Kuvassa kuluneempi keskiö, jossa jousten vasemmalla puolella näkyy ura ja tuntuu sormella selkeästi. Ura on ilmeisesti saatu aikaiseksi ajamalla kytkin lukittuna.
Kuvassa kuluneempi keskiö, jossa jousten vasemmalla puolella näkyy ura ja tuntuu sormella selkeästi. Ura on ilmeisesti saatu aikaiseksi ajamalla kytkin lukittuna.
96 V4i -73