Vapaakytkin

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

10 vai 20v sitten...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja mestari »

olisko alle 10v aikaa :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Näppäsin koneen ja vaihteiston pois kätevällä ranneliikkeellä, kun pitää kuitenkin toinen sisäpuolinen vetari ja vuotava stefa vaihtaa.

Laatikko oli sisältä puhtaan oloinen ja vapaakytkinkin muuten paitsi pronssi/messinkitapeissa oli jonkin verran töhnää, joka saattaa estää jousien kunnollisen liikkeen. Lisäksi kaksi jousta kahdestakymmenestä oli selvästi muita lyhyempiä. Sylinterinmuotoiset tapit olivat myös kuluttaneet keskiöön koloja enemmän ja vähemmän. Liekö ajettu vapaakytkin lukittuna, kun tuon laatikon pitäisi olla alle 100tkm ajettu.

Varaosalaatikon vapaakytkinkeskiö vaikuttaa parempikuntoiselta. Siinä nuo kolot on pienempiä ja keskiö on muutenkin hieman erilainen. Laatikon kyljessä on JM 7 merkintä ja autossa paikallaan olleessa on JM 6. Mikä ero näillä on? JM 7 lienee ainakin uudempi. Pistän tuo vähemmän kuluneen varaosalaatikon keskiön ja Ruotsin klubilta tulevat hilut paikalleen, niin eiköhän se tule parempaan kondikseen. Öljyksi laitan Castrol EP80 öljyä, kun Ruotsin klubin keskusteluissa olivat sitä kehuneet.
96 V4i -73
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Melkoista näpräämistä oli vapaakytkimen keskiön kasaaminen omatekoisella alkuperäistä työkalua jäljittelevällä työkalulla. Tuli huomattua, että putken sisähalkaisijan pitää olla juuri oikea ja putken pitää olla pyöreä ja saumaton sisäpuolelta. Kyllä se paikalleen lopulta meni ja tuntuu toimivankin, kun sitä käsin pyörittää.

Vaihdoin kaikki kolme stefaa uusiin ja kytkinakselin stefa oli ainakin kovettunut ihan kovaksi. Vetoakselin stefat olivat parempikuntoiset, mutta piti nekin vaihtaa. Sisemmät vetoakselit vaihdoin vähemmän kuluneisiin ja nekin vaihdoin ristiin. Vanhoissa vetoakseleissa oli selvästi sormilla tuntuvat kuopat vetopuolella ja näissä tilalle laitetuissa hieman pienemmät.
96 V4i -73
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Vapaakytkin

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Keskiön vaihto vähemmän kuluneeseen ja jousten sekä muiden hilujen vaihto ainakin toistaiseksi tuntui tepsivän. Vaihteen vaihdossakin isommalle veto tuntuu kytkeytyvän varmemmin. Castrol EP80 öljyillä, jota tosiaan ruotsin klubilla kehuttiin.

Kuvassa kuluneempi keskiö, jossa jousten vasemmalla puolella näkyy ura ja tuntuu sormella selkeästi. Ura on ilmeisesti saatu aikaiseksi ajamalla kytkin lukittuna.
Kuva
96 V4i -73
Vastaa Viestiin