V4:n vauhtipyörä

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

V4:n vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Moi, on tarkoitus saada ensi talvena(?) Sonettiin eloa säilyttäen sen katuominaisuudet, mutta saada tekniikka vastaamaan paremmin ulkonäköä.

Onko kellään tietoa, paljonko painoi tehtaan tarjoama kevennetty vauhtipyörä? Paljonko painoi alkuperäinen? Minkä painoista vauhtipyörää olette käyttäneet ja millaisin kokemuksin? Suosituksia, kun nokka-akseliksi on tulossa 7,6 nostoinen, kiitos
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Re: V4:n vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja Playboy »

S&R tarjosi aikoinaan 5,2 kilon painoista pyörää. XP-racingillä näkyisi olevan kolme kiloa vakiota kevyempi eli 4,3 kg kun alkuperäinen on sen 7.3 kg. Itselläni on tasan 6 kilon painoinen. On sopivan kierrosherkkä ja kiihtyy napakasti ilman että mennään järkyttävän paljoa väännön kustannuksella. Nokka-akselina on tuo samainen 7,6.

Vauhtipyörän kevennys riippuu eniten varmaan siitä että miten isoa mottia olet suunnitellut. 1.8 ja siitä isommat varmaan vääntää sen verran tarpeeksi että tuollainen 2-3 kilonkin kevennys natsaa.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4:n vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Playboy kirjoitti:S&R tarjosi aikoinaan 5,2 kilon painoista pyörää. XP-racingillä näkyisi olevan kolme kiloa vakiota kevyempi eli 4,3 kg kun alkuperäinen on sen 7.3 kg. Itselläni on tasan 6 kilon painoinen. On sopivan kierrosherkkä ja kiihtyy napakasti ilman että mennään järkyttävän paljoa väännön kustannuksella. Nokka-akselina on tuo samainen 7,6.

Vauhtipyörän kevennys riippuu eniten varmaan siitä että miten isoa mottia olet suunnitellut. 1.8 ja siitä isommat varmaan vääntää sen verran tarpeeksi että tuollainen 2-3 kilonkin kevennys natsaa.
Ei ole punnittu. Katuautoissa otettiin aikanaan vain asetelman kiinnitysreikien yläpuolta (ulkoreunalta) sen verran, kun tavaraa oli pulttien reikien alapuolella. Olisihan sitä voinut ottaa myös vauhtipyörän takapuolelta jonkin verran, mutta melko vähän. Kisavauhtipyörissä ottivat tavarat pois myös kehän väliltä asetelman pulttien välistä, mutta melkoista työstämistä ja tasapainotusta. Pari ultrakevyttä on ollut kilpureissa, mutta niissä on poistettu kokonaan asetelman kiinnitys kynnys = samalla on laitettu holkkia irroitinlaakeriin.

Sonettin vauhtipyörästä en muista paljonko ja mistä on lähtenyt (ostettu koneen mukana n 18 v sitten) , mutta voisi sitäkin tutkia tallilla, kun kone on nyt irrallaan

Kisavauhtipyörät:
http://www.saabisti.fi/handbooks-etc/sa ... EVecIccR9A sivulla 11 ja http://classicsaabracing.com/Order/detail.php?item=93
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Vastaa Viestiin