Saab Sport / GT

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vanja-eno
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: To Syys 02, 2004 18:50
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Saab Sport / GT

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Kyse on 60 luvun alun lyhytkeula kaksitahtisista 96:sta.

Käsittääkseni 96:sta on myös saanut Sport ja GT-malleina. Mitä muuta eroa perusmalliin kuin kaasareiden lukumäärä? Jos joku jaksaa kirjoittaa aiheessta kunnon esseen, en vastusta :D Kiitos.
#5328 - 900 - 96 - 900 - 900 - 99 - ???
"The Jorma" - Skoda Octavia '60
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Esseestä en tiedä, mutta kajakin historiaa on käsitelty Saabistissa muutama numero sitten. Ainakin lyhyesti kävin siinä läpi myös mallieroja.
# 419 Vesa Pohjalainen
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Saab Sport oli tosiaan urheilullisempi versio kajakista jossa silmiinpistävimpänä erona oli tuo tehokkaampi kone (viimeinen kakstahti sporttikone tuotti 55HV!) Kolmen kaasarin lisäksi koneessa taisi olla suuremmat imu- ja pakokanavat. Saab Sportissa oli myös sellainen harvinaisuus kun 4-pulttiset pyörännavat. Ovat haluttuja osia kun kasvattaa kummasti tuota ysikutosen pulttijaosta johtuvaa sangen suppeaa vannevalikoimaa. On varmaan muitakin eroja varustelutasossa jne, mutta joku varmaan osannee tarkemmin ne kertoa.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
soossi
Matalapaineturbo
Viestit: 152
Liittynyt: La Joulu 20, 2003 21:44

Viesti Kirjoittaja soossi »

sportissa taisi olla erilaiset etupenkit kuin perusmallissa näin ainakin V4 malleissa 60 luvun lopulla
KKuisma
"Saabisti"
Viestit: 256
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 20:34
Paikkakunta: Saarijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KKuisma »

Sporteissahan oli myös viimeisen päälle näyttävä Nardin valmistama puukehäinen ja kiiltäväpuolainen ratti sekä hieno mittaristo, jossa mm. kierroslukumittari.
Kimmo #1373
Rynnäkkösämpylä
"Viggen"
Viestit: 679
Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Rynnäkkösämpylä »

Oliko niin, että Sportissa oli ainoastaan repsikan puolella niskatuki?
Kyllä jokaisella itseään kunnioittavalla miehellä tulee löytyä täysin mätä 96!
KKuisma
"Saabisti"
Viestit: 256
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 20:34
Paikkakunta: Saarijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KKuisma »

Siltä vähän vaikuttaa... ainakin mitä kuvia on nähny niin niskatuki on vain kartturin puolella!
Kimmo #1373
Vanja-eno
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: To Syys 02, 2004 18:50
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Kiitos tähän astisista tiedoista, entäpä tuo GT-malli, tietääkö siitä joku mitään?
#5328 - 900 - 96 - 900 - 900 - 99 - ???
"The Jorma" - Skoda Octavia '60
KKuisma
"Saabisti"
Viestit: 256
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 20:34
Paikkakunta: Saarijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KKuisma »

Luulisin että tuo Sport nimi oli euroopassa käytössä ja samainen urheiluvaunu myytiin Amerikan maalle GT nimikkeellä... en tiedä varmasti, mutta muistelisin lukeneeni asia jostain. Eli Sport ja GT olisivat käytännössä sama auto. Korjatkaa jos olen väärässä.
Kimmo #1373
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Periaatteessa samoista malleista on kyse, kun puhutaan Sportista, GT:stöä tai Monte Carlosta. Eli markkina-alueille vietiin autoja eri nimillä.
# 419 Vesa Pohjalainen
Vanja-eno
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: To Syys 02, 2004 18:50
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Ahaa, kiitos :D Näillä tiedoilla pärjää jo hyvin, mutta lisääkin saa kertoa, jos on asiaa ja siltä tuntuu :wink:
#5328 - 900 - 96 - 900 - 900 - 99 - ???
"The Jorma" - Skoda Octavia '60
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Vanja-eno kirjoitti:Ahaa, kiitos :D Näillä tiedoilla pärjää jo hyvin, mutta lisääkin saa kertoa, jos on asiaa ja siltä tuntuu :wink:
Utusen pekka voisi varmaan kertoa paljonkin. Hänellä taitaa olla niin pitkänokkaa kuin lyhytnokka sporttia ja montecarloa
# 419 Vesa Pohjalainen
6996
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 23:01

Viesti Kirjoittaja 6996 »

- Sportisaa oli erikoinen 'tuoreoljyvoitelu" eli oljyt eri tankissa
- Edessa isot levyjarrut ja tuo jo mainittu 4-pultin jako joka oli sama kuin 99 mallien
- SPORT oli ainut SAAB joka kesti mun ajotyylin....tosi vahva!!
PUT
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Huhti 13, 2004 09:58

Saab Sport

Viesti Kirjoittaja PUT »

Jatketaan Sportti-keskustelua...

Saab Sport oli täysiverinen urheiluauto. Amerikkalainen urheiluautojärjestö hyväksyi GT:n ja Sportin urheiluautoksi, koska se oli tarkoitettu ajettavaksi kilpailuissa, autohan on rekisteröity 2+2, takana on kova vaneri, ja sen päällä vaahtokumityynyt toimittamassa istuimien virkaa.

Auton vakiovarusteita olivat mm:


-takaistuimien sivulla on kyynärnojien alla pullotelineet aivan nykymalliin.

-avattavat takasivulasit linkkusaranalla, joka oli käytössä samanlaisena vielä 900:ssa.

-tupakan sytytin kojetaulussa

- Hella-lisävalot, joista toinen on sumuvalo ja toinen kaukovalo

Saab Sportilla oli 60-luvulla Suomessa kunnia olla markkinoden kallein auto hevosvoimiin nähden, sportin hinnalla sai mm. Plymouth Valiantin!
Reijo Ranta
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 10:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Reijo Ranta »

Mallisarja taisi mennä näin:
93 GT 750 1958-60 / 96 GT 750 1960-62 / 96 Sport 850 1962-64 / 96 Sport 850 1965 1.pitkänokka / 96 Monte Carlo 850 1966-67 / 96 Monte Carlo V4 1967-68?
Tahtarit olivat koneiltaan vakioita tiukempia, V4 taas vakio.
Vastaa Viestiin