ysikuto(vito)set suojelunalaisiksi

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Jaakko
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Touko 14, 2003 12:09
Paikkakunta: Tallinna

ysikuto(vito)set suojelunalaisiksi

Viesti Kirjoittaja Jaakko »

Suojelkaa hyvät ihmiset katoavaa kulttuuriperinnettä! Siiheen tulokseen olen tullut, tarkaillessa yhä kapenevaa Suomen klassikkosaabi-kantaa. Ruotsi ja Suomi kun ovat näitten vanhusten kotimaita, niin ei kukaan muukaan pitäisi heistä huolia saman verran. Siis, työntäkää ne ennen talven tuloa katon alle, laittakaa kuiva alusta, poistakaa lehdet ja ruoho moottoritilasta ja... istukaa takapenkille. Silmien suljetessa, muistuuko lapsuusaikainen karkkipysäkki Esso-ssa, paksureunaiset aurinkolasit, radiosta tuleva rautalankamusiikki tai Eppu-Normaali...
Kateeksi käy, kun ei itellä samoja muistoja ole! Perjantai-terkkuja Tallinnasta! Jaakko.
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Olen tässä miettinyt koko säilyttämisen merkitystä ja varsinkin rationaalista loogisuutta. Miksi jotain mitä ei tarvita säilytetään. Päällimmäisenä nousee esiin tunnesyyt. Johonkin liittyy muistoja tai se on kulkenut suvussa kauan. Oli se sitten aitta tai kirkkoreki.

Esineen arvo voi nousta vuosien kuluessa tai joku haluaa lukea tietoa 200v vanhasta paperista.
Takana voi olla myös halu liikkua kulkuneuvolla jota muilla ei ole. Erottua joukosta ja kerätä katseita.
Kiiltelevä Saabi-rivistö takapihalla pönkittää toki hurmoshenkeä voittoisasta automerkistä kuin täytetyt vanhat sotahevoset konsanaan.

Päätyisin silti siihen lopputulokseen että säilöminen on halua tarttua johonkin aikaan tai asiaan kiinni. Faaraot halusivat olla kuolemattomia niin henkisesti kuin muiden ihmisten mielissäkin. Unohduksen aika voi olla pelottava asia. Valokuvakin on symboli tapahtuneesta jota ei pidetä menetettynä koska valokuva on fyysisesti vielä kädessä.

Tämä pätee myös autoihin, muistoja joista ihminen rakentaa empiirisen aika-avaruutensa ei ole menetetty jos siitä on vielä todiste olemassa.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Hieno kirjoitus, pohjimmiltani olen samaa mieltä asiasta. Jonkinlainen halu pitää menneestä kiinni. Kyllä minä tunnen tekeväni joka kerta "aikamatkan" kun istahdan rakkaaseen 77 EMSiini. Loppujen lopuksi ei siinä kuitenkaan mitään pahaa ole. Tähän on tyydyttävä kunnes insinöörit saavat ensimmäisen beta-version aikakoneesta ulos :)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Aikamoinen filosofi tuo Tuusari!

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Leipuri
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ti Elo 05, 2003 12:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Leipuri »

Täälläkään ei ole enää kyllä kovin monessa talossa ysikutosta, ysivitosesta puhumattakaan. Keltaisessa pörssissä noita ysivitosiakin näyttää aina joskus olevan myytävänä. Miten joku raskii luopua niistä?
Saab 9000 CD -96
samppa
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Viesti Kirjoittaja samppa »

Mielestäni jonkin vanhan säilyttäminen ei ole pelkästään aikaan takertumista, voi siinä sitäkin olla, en kiellä, mutta ainakin minulla siihen on muitakin syitä.

Ekaks tulee mieleen semmonen viisaus, että vanhat autot (ja muutkin kamat) kannattaa harkiten tuhota, koska niitä ei tehdä enää. Kaupasta et vanhaa, kaikkine vikoineen ja puutteineen, saa. Tämä pätee autoihin, huonekaluihin, taloihin, kodin tarve-esineisiin jne. Toinen asia sitten on, että haluaako joku käyttää tai katsella vanhoja tavaroita, se on jokaisen itse päätettävä.

Mun mielestä, monesti, vanhat tavarat on enemmän ihmistä lähellä, kuin uudet. Niissä käytetyt materiaalit ovat jotenkin miellyttävämpiä katsoa ja koskea.

Autoihin tuo pätee myös. Olkoon uudet autot vaikka kuinka turvallisia ja testien mukaan hyviä ajaa, niin kuitenkin "ajamisen tuntu" on heikentynyt. Siinä, missä suikulaan astutaan sisään ja tullaan osaksi sitä kulkevaa kokonaisuutta, uuden auton kuski istuu kuvaannollisesti autonsa päällä ja komentaa tekniikan ihmettä parhaansa mukaan, mikä kuitenkin tekee vain sen, minkä ABS, ESP ja ECU sallii.

Uudet autot erottavat kuskin tiestä ja ajamisesta. Ajamisesta ei saa samanlaista nautintoa, kuin vanhemmalla, millä vauhdin hurman saa vähemmälläkin. Tottahan minä myönnän, että esim. tuhat kilsaa päivässä suikulalla on aikas kovaa hommaa.

En minä ainakaan voi muuten selittää sitä hinkua, mikä mulla keväisin on suikulasaapin rattiin.


Voi h*tto, mitä jorinaa, mutta minkä kirjoitin, sen kirjoitin.
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Jooh 30v vanhalla Saabilla on suoraan kosketuksissa tiehen ja pystyy ajamaan aivan rajalla. Jokainen mutka ja kiihdytys on hetki hetkeltä vaihtuva uusi haaste ja aistimus.
Kaikki äänet kuuluvat tarkasti ja voi säädellä manuaaliryyppyä.
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2205
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

...eikä tulis mieleenkään laittaa ratiota päälle mäkisellä ja mutkaisella asvalttipätkällä, kun V4 hyrisee. Vauhti sovitetaan tien mukaan, V4 on mielestäni parhaimmillaan 60...85 -vauhdeissa nelosvaihteella.

Vapaakytkimen käytön kun saa tuonne selkäytimelle, voi keskittyä ajolinjojen optimointiin. Oman kaistan koko leveyden käyttö, rauhallinen kallistelu, pieni vauhdinotto ylämäkeen, jalan nosto kaasupolkimelta vähän ennen mäenharjaa, pitkä rullailu alamäkeen, jälleen rauhallinen kierrosten nosto, veto kytkeytyy pehmeästi päälle ja taas soljutaan maisemassa sulavasti eteenpäin.

...nyyh, kaunista...mutta totta.


terv. jt , yli 10 v. kuupistelua, oppivalla asenteella mennään edelleen
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
normaali
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 20:47
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja normaali »

Muistan kun pienenä naurettiin naapurin papan myrkynvihreälle 96:lle, meillä oli silloin Lada. Nyt meillä on uusi Octavia. Naapurin papalla ja mulla on ysikuupat.

Itse heitin ensitöikseni kuupasta radion pellolle (ei se kyllä kovin häävisti toiminutkaan). 96:nen on mulla käyttöautona vuoden ympäri ja täytyy sanoa, että ei ole kolmen vuoden aikana montaa kertaa pettänyt. Talvellakin lähtenyt Aina käyntiin, lukiossa ei kaveri ymmärtänyt kuinka saatoin tulla kouluun vielä 35 asteen pakkasillakin autolla (ajoi itse tietenkin Ooppelilla). Kyllä ne käytön jäljet tietenkin näkyy pelleissä, mutta on se pieni hinta kaikesta siitä ilosta, jonka olen saanut. Museoautot on varmasti hienoja, mutta itse en pystyisi omaa kulkinettani hylkäämään talliin.

Lämmittää se sydäntä kun joku tulee kaupungilla kehumaan autoa ja kehottaa pitämään hyvää huolta. Itse en ikäväkseni ollut paikalla kun katsastusmieskin oli viime kesänä sanonut kunniaksi ajaa sellaisella autolla.


Eetu Pajala
eetu.pajala@pp.inet.fi
http://www.kotinet.com/eetu.pajala
Leipuri
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ti Elo 05, 2003 12:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Leipuri »

[quote="jt"]...eikä tulis mieleenkään laittaa ratiota päälle mäkisellä ja mutkaisella asvalttipätkällä, kun V4 hyrisee. Vauhti sovitetaan tien mukaan, V4 on mielestäni parhaimmillaan 60...85 -vauhdeissa nelosvaihteella.

Vapaakytkimen käytön kun saa tuonne selkäytimelle, voi keskittyä ajolinjojen optimointiin. Oman kaistan koko leveyden käyttö, rauhallinen kallistelu, pieni vauhdinotto ylämäkeen, jalan nosto kaasupolkimelta vähän ennen mäenharjaa, pitkä rullailu alamäkeen, jälleen rauhallinen kierrosten nosto, veto kytkeytyy pehmeästi päälle ja taas soljutaan maisemassa sulavasti eteenpäin.

...nyyh, kaunista...mutta totta.


terv. jt , yli 10 v. kuupistelua, oppivalla asenteella mennään edelleen[/quote]

Sulla on näköjään ysivitonenkin. Se vasta onkin komea auto. Yhdesti olen nähnyt "livenä ja sen jälkeen olen haaveillut ysivitosesta. Ajokortin saan vastan vähän yli vuoden päästä...jospa niitä sitten on vielä jäljellä.
Saab 9000 CD -96
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2205
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

Pitkäkattosia on vielä ollut silloin tällöin tarjolla, mutta hinnat ovat alkaneet nousta. Kiloeurolla pitäisi saada vielä kohtuukuntoinen, tai itse ainakin vielä sain, pari vuotta sitten. Ja se oli mielestäni melko hintava.

Olen laittanut pikku hiljaa pihan perällä omaa farmariani kuntoon, tavoite on ollut "syksyllä ajoon?". Nokalle on nousemassa 120tkm ajettu vakiokone vuodelta -79. Saabas nähdä, ajellaanko tämän vuoden puolella...

terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2205
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

No ehkä jo tämän vuoden puolella ajellaan. Ouluun olisi tarkoitus lähteä farmarilla. 95-suojelu etenee yleisemmälläkin tasolla; http://www.saab95.net/


Toisessa aiheessa tuli puhetta kuupan ajo-ominaisuuksista, ja johdattelin tuon aikaisemman kommenttini herättämää keskustelua tänne.
lucaf kirjoitti:
...eikä tulis mieleenkään laittaa ratiota päälle mäkisellä ja mutkaisella asvalttipätkällä, kun V4 hyrisee. Vauhti sovitetaan tien mukaan, V4 on mielestäni parhaimmillaan 60...85 -vauhdeissa nelosvaihteella.

Vapaakytkimen käytön kun saa tuonne selkäytimelle, voi keskittyä ajolinjojen optimointiin. Oman kaistan koko leveyden käyttö, rauhallinen kallistelu, pieni vauhdinotto ylämäkeen, jalan nosto kaasupolkimelta vähän ennen mäenharjaa, pitkä rullailu alamäkeen, jälleen rauhallinen kierrosten nosto, veto kytkeytyy pehmeästi päälle ja taas soljutaan maisemassa sulavasti eteenpäin.

...nyyh, kaunista...mutta totta.


terv. jt , yli 10 v. kuupistelua, oppivalla asenteella mennään edelleen.
Mielenkiintoista, odotan vuoroani päästä ajamaan kuuppaa ensi kertaa elämässäni. Ohjannut toki sellaista olen, mutta siitä puuttui kone ja autoa vedettiin köydellä takapää edellä...

Millainenkohan olisi vapaakytkin yhdistettynä automaattiin?

Eiköhän tuo ajelu järjesty, esim. Porvoossa 6.5.
http://koti.mbnet.fi/saab9596/pssh/pssh.html

tai viimeistään Wanhojen Saabien tapaamisessa Hyvinkäällä 20.5.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=4462

Tuo vapaakytkin-automaatti menee yli mun tekniikkaymmärtämyksen, mutta ehkä automaatti, jolla ei voi moottorijarruttaa, olisi jotain sinne päin...?


terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Vastaa Viestiin