Mikä uusi kaasari sopii 96 ??

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Mkmake
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Tammi 11, 2015 19:44

Mikä uusi kaasari sopii 96 ??

Viesti Kirjoittaja Mkmake »

Jees elikkä osaisko joku kertoo että mikä uusi kaasari sopii solexi 2 kurkkuisen paikalle. Ja kokemuksia kuinka toimii??
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7459
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Mikä uusi kaasari sopii 96 ??

Viesti Kirjoittaja mestari »

rellun pihi kaasari 1,4 koneesta käy imusarjaan ihan heittämällä kun koneistaa iltavilakalla laipan imusarjan ja kaasarin väliin jolla reikäpiiri kääntyy hieman että mehumaija mahtuu ventkop väliin.
tosin konepelti tulee vastaan mutta sitähän ei edes kysytty. :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Neuni
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 10:11
Paikkakunta: Kerava

Re: Mikä uusi kaasari sopii 96 ??

Viesti Kirjoittaja Neuni »

Itellä olisi tarkoitus omaan Superiin vaihtaa Weber Solexin tilalle.
96 GL V4 Super -80 *Juhlis*, 95L -75, 900i 2.1 16v Classic -93, 99 turbo -79 & 99 Finlandia -77
Mkmake
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Tammi 11, 2015 19:44

Re: Mikä uusi kaasari sopii 96 ??

Viesti Kirjoittaja Mkmake »

Joo itekki aatellu weberiä mutta minkäköhä laine weber menis hyvin
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7459
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Mikä uusi kaasari sopii 96 ??

Viesti Kirjoittaja mestari »

reikäpiirihän on niissä sama eli ei nin tarkaa väliä, tallin hyllyssä voisi olla pari ylimäär. weberiä jos et muualta saa, vaatii siis hieman kehnäystä ennen asennusta :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä uusi kaasari sopii 96 ??

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Minulla on kaikissa kuupissa paikoillaan Weber 32/36 DGV http://www.freetechnics.fi/polttoainepu ... timet.html
Käy siis siihen superin imusarjaan.
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikä uusi kaasari sopii 96 ??

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Riippuu myös siitä paljonko hönkää koneesta on tarkoitus ottaa. DGV riittää jonnekin vähän päälle sataan heppaan, siitä yli suosittelen yhtäaikaa aukeavaa Weberin 38/38 DGMS:ää. Käy myös ilman modauksia superin imusatsiin.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Mikä uusi kaasari sopii 96 ??

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

jos kaks kurkkunen, niin weber dgv tai dgav 32/36
Tommosen laitoin, eikä vaan ainakaan vielä kaduta. free technics myy, ja samalla kun tilaa ignitorin kärjettömän muutossarjan jakajaan, niin on monta huolta vähemmän...

Laitan kyllä varmistetun tiedon suunnilleen sopivista suuttimista, kunhan löydän sen oikean setin..

Jos muuten jollakulla olis vakioon sopivien suutinten koot jo valmiiksi haettuna, niin olisin todella kiitollinen siitä tiedosta. alkaa kyllästyttää tämä arpominen..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mikä uusi kaasari sopii 96 ??

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Playboy kirjoitti:Riippuu myös siitä paljonko hönkää koneesta on tarkoitus ottaa. DGV riittää jonnekin vähän päälle sataan heppaan, siitä yli suosittelen yhtäaikaa aukeavaa Weberin 38/38 DGMS:ää. Käy myös ilman modauksia superin imusatsiin.
Superin Solex 32/32....kyllä välilaippaa ja kannen reikää kannattaa suurentaa mikäli kurkku kasvaa 4 - 6 mm :mrgreen:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikä uusi kaasari sopii 96 ??

Viesti Kirjoittaja Playboy »

KeijoAnnikki kirjoitti:
Playboy kirjoitti:Riippuu myös siitä paljonko hönkää koneesta on tarkoitus ottaa. DGV riittää jonnekin vähän päälle sataan heppaan, siitä yli suosittelen yhtäaikaa aukeavaa Weberin 38/38 DGMS:ää. Käy myös ilman modauksia superin imusatsiin.
Superin Solex 32/32....kyllä välilaippaa ja kannen reikää kannattaa suurentaa mikäli kurkku kasvaa 4 - 6 mm :mrgreen:
Kannattaa toki, mutta toimii myös ilman.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mikä uusi kaasari sopii 96 ??

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Playboy kirjoitti:
KeijoAnnikki kirjoitti:
Playboy kirjoitti:Riippuu myös siitä paljonko hönkää koneesta on tarkoitus ottaa. DGV riittää jonnekin vähän päälle sataan heppaan, siitä yli suosittelen yhtäaikaa aukeavaa Weberin 38/38 DGMS:ää. Käy myös ilman modauksia superin imusatsiin.
Superin Solex 32/32....kyllä välilaippaa ja kannen reikää kannattaa suurentaa mikäli kurkku kasvaa 4 - 6 mm :mrgreen:
Kannattaa toki, mutta toimii myös ilman.
Virikoneessa ilman virtaus A ja O. En viitsi edes ajatella, mikä tukos/ahdistaja vakio imusarja+välilaippa on virikoneessa vaikka Weber 38/38 olisikin :lol: . Omassa Sonettissani oli Weber DGV 32/36 ja antoi yli 120 hv koneelta. Tai antaa edelleenkin, mutta kone on tätä nykyä tallin nurkassa. Superin välilaipan ja imukannen kairaaminen 38 mm reijälle taitaa olla aikast haastavaa...tiivisteen kannas 36 millisenä on jo erittäin ohut. :saab:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikä uusi kaasari sopii 96 ??

Viesti Kirjoittaja Playboy »

KeijoAnnikki kirjoitti: Virikoneessa ilman virtaus A ja O. En viitsi edes ajatella, mikä tukos/ahdistaja vakio imusarja+välilaippa on virikoneessa vaikka Weber 38/38 olisikin :lol: . Omassa Sonettissani oli Weber DGV 32/36 ja antoi yli 120 hv koneelta. Tai antaa edelleenkin, mutta kone on tätä nykyä tallin nurkassa. Superin välilaipan ja imukannen kairaaminen 38 mm reijälle taitaa olla aikast haastavaa...tiivisteen kannas 36 millisenä on jo erittäin ohut. :saab:
Ei se kovin haastavaa ollut. Tiivisteet piti tehdä itse jotta sai sopivat.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Mkmake
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Tammi 11, 2015 19:44

Re: Mikä uusi kaasari sopii 96 ??

Viesti Kirjoittaja Mkmake »

Noniin nyt on sitte tilailtu weber 32/36 kertokaapas nyt sitte että mitä pitää osata huomioida kun tuota alkaa nokkapellin alle asentelemaan? Jostain luin että bensanpaine pitäisi säätää mahtaako olla kuinka tärkeä juttu? Ja kuinka muute kaasu vaijeri kiinnittäminen kaasariin onnistuu? Kiitoksia etukäteen.
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Mikä uusi kaasari sopii 96 ??

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Mkmake kirjoitti:Ja kuinka muute kaasu vaijeri kiinnittäminen kaasariin onnistuu? Kiitoksia etukäteen.
Laitoin Superin alkuperäisellä vivustolla. Läppäakselin vipukin kävi Solexista, kun leikkasi tyhjäkäynnin säätöruuvin lirpakkeen tieltä pois.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Mikä uusi kaasari sopii 96 ??

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Joo, vivusto solexista, säätö kohdilleen luonnollisesti, ettei kaasu pohjassa painu vivusto kieroon ja luonnollisesti kuitenkin niin että aukee kokonaan. Iisi juttu sinänsä. Ite ainakin jouduin jostain syystä sitä vivuston välikannen kiinnikettä vähän vääntämään, mutta voi olla myös omaa noloutta.
Putsarin saa varmaan modattua alkuperäisestä, kun taitaa se solexin reikä olla joka suuntaan pienempi kuin weberissä.
Jos viittii ja taitoa löytyy, niin ryyppyvaijerin kuoren kiinnike kannattaa rakentaa kiinni jonnekin muualle kuin ilmanputsariin. Itse sen virheen tein, ja nyt joutuu suuttimia vaihtaessa aina purkaa myös sen ryyppyvaijerin pois. Ei mahoton vaiva tosiaankaan, mutta jos nyt jotain vinkkejä kaipaa.

Jos joku sitten saa vakiokoneen toimimaan kunnolla jollain suutin setupilla, niin laittakaa jakoon. Itellä tuntuu edelleen olevan pikkusen hakusissa ne hyvät pääsuuttimet. Ainakin omalla kohdalla voin kertoa, että ihan pienillä ei kannata yrittää. Mä olen nyt 3 kertaa jo suurentanu sekä ensiötä että toisiota. Vieläki saattaa olla inasen pienet.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Vastaa Viestiin