Kytkin jumissa 96
Kytkin jumissa 96
96 -73 jäi seisomaan n. 5v sitten, nyt kävin herättelemässä niin kytkinpoljin on kuitenkin täysin jumissa eli ei liiku mihinkään. Onko tähän jotain kikkakolmosta olemassa vai täytyykö vaan survasta paljon kovemmin jos liikkuisi? Säiliö oli/on täynnä nestettä.
900i -86 (KA), 900 Turbo -80 (MR), 96 GL Super -79 (MR), 99 LEA -73 (MR), 96 -73 (PR), 96 -65 (PR), 96 -63 (MR), Volvo S90 T8 -18 (KA)
#2819
#2819
Re: Kytkin jumissa 96
Tähän kytkinongelmaan ei kai ole pätevää ratkaisua keksitty.
Yleensä aloitetaan ajaa rytyyttämällä, jolloin kytkimeen kohdistuu vääntöiskuja. Poljinhydrauliikka kyllä yleensä irrottaa painelevyn kytkinlevyn päältä, mutta kytkinlevy on liimautunut vauhtipyörään eikä voimansiirto katkea. Eli ajoa kytkinpoljin pohjassa pikkuvaihteella vaihtelevalla kaasutuksella ja siihen sekaan äkkijarrutuksia. Itse olen joskus saanut näin kytkimen irrottamaan.
Poppakonsteihin kuuluu CocaColalla liuottaminen, se kun legendojen mukaan on voimakasta kemikaalia. Parasta ottaa mahdollisimman vanhaa originaalijuomaa ja kaataa sitä kotelon aukosta kytkinlevyn suuntaan. Mielestäni sekin konsti on saattanut joskus auttaa irrottamisessa.
Viimeinen keino on sitten moottorin ylös nostaminen, silloin pääsee ihastelemaan kuinka tiukassa se kytkinlevy on vauhtipyörän pinnassa kiinni. Itselläni on yksi tällainen homma menossa. Ja taas piti harkita olisiko parasta rasvata se kytkinlevy vaseliinilla varmuuden vuoksi ettei ihan heti taas takertuisi.
Joskus olen harrastanut käydä potkimassa seisovan kutvosen kytkinpoljinta siinä toivossa, että painelevyn liikkeet jotenkin häiritsisivät levyn liimautumista.
Yleensä aloitetaan ajaa rytyyttämällä, jolloin kytkimeen kohdistuu vääntöiskuja. Poljinhydrauliikka kyllä yleensä irrottaa painelevyn kytkinlevyn päältä, mutta kytkinlevy on liimautunut vauhtipyörään eikä voimansiirto katkea. Eli ajoa kytkinpoljin pohjassa pikkuvaihteella vaihtelevalla kaasutuksella ja siihen sekaan äkkijarrutuksia. Itse olen joskus saanut näin kytkimen irrottamaan.
Poppakonsteihin kuuluu CocaColalla liuottaminen, se kun legendojen mukaan on voimakasta kemikaalia. Parasta ottaa mahdollisimman vanhaa originaalijuomaa ja kaataa sitä kotelon aukosta kytkinlevyn suuntaan. Mielestäni sekin konsti on saattanut joskus auttaa irrottamisessa.
Viimeinen keino on sitten moottorin ylös nostaminen, silloin pääsee ihastelemaan kuinka tiukassa se kytkinlevy on vauhtipyörän pinnassa kiinni. Itselläni on yksi tällainen homma menossa. Ja taas piti harkita olisiko parasta rasvata se kytkinlevy vaseliinilla varmuuden vuoksi ettei ihan heti taas takertuisi.
Joskus olen harrastanut käydä potkimassa seisovan kutvosen kytkinpoljinta siinä toivossa, että painelevyn liikkeet jotenkin häiritsisivät levyn liimautumista.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: Kytkin jumissa 96
kyseessä onkin kirjoittajan mukaanastetta vakavampi oirekuvasto eli totaalinen polkimen jumitus eli näyttä sitä että pääsylinteri on hieman nahnikkaassa, yleensä kun polkimen saa pohjaan niin se jää sinne eli kuitenkin joutuu tekemään pientä sylinteri kumi jumppaa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Kytkin jumissa 96
Jep eli koko poljin on jumissa ylhäällä. Koitanko vaan voimalla painaa alaspäin vai kannattaako heti lähteä purkamaan jotain?
900i -86 (KA), 900 Turbo -80 (MR), 96 GL Super -79 (MR), 99 LEA -73 (MR), 96 -73 (PR), 96 -65 (PR), 96 -63 (MR), Volvo S90 T8 -18 (KA)
#2819
#2819
Re: Kytkin jumissa 96
Niinpä niin. Pitkään seisoessa niin kytkimen kuin jarrunkin sylintereiden sisäkalut alkavat ruostua ja takerrella. Kun ei ole säännöllisesti niitä nesteitä vaihdettu ja vesipitoista otettu pois.
Kovakaan polkaisu ei kai mitään riko. Samaa joutuu tekemään irrotetulle sylinterille että pääsee tiivisteisiin käsiksi.
Ja tuleehan siinä sitten vaihdettua ne nesteetkin ja vettä imeneet nesteet ulos.
Kovakaan polkaisu ei kai mitään riko. Samaa joutuu tekemään irrotetulle sylinterille että pääsee tiivisteisiin käsiksi.
Ja tuleehan siinä sitten vaihdettua ne nesteetkin ja vettä imeneet nesteet ulos.
Re: Kytkin jumissa 96
ei sieltä mikään tosiaan säry, kumin ulkokehä jää paikalleen kun sisäkehää kuritat polkimella. sen jälkeen onkin mukavampi purkaa liikkeellä olevaa sylkkyä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Kytkin jumissa 96
Omassa irroitin työsylinterin kytkinkopasta ja nostin pystyyn lämppärin letkujen väliin. Putsasin sylinterin sisäpinnan hapettumista ja täytin poteron CRC:llä pariksi viikoksi. Liuotushoito auttoi.