Kytkin/vaihteisto-onkelmia..

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Kytkin/vaihteisto-onkelmia..

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Kuuppa seissyt talven yli ja käyntiin lähti kuin olis eilen vasta siihen jäänyt mutta vaihteet ei mene päälle.. Meinaan että kun kytkimen painaa pohjaan ja tarjoaa vaihdetta päälle niin ei mene ja oikein kun voimalla yrittää niin meinaa ikään kuin lähteä auto liikkeelle. Pakkia kun tarjoaa niin rusahtaa.

Kytkin on ilmattu, vapaaliike/välys tsekattu/säädetty ja nestettä on. Prikkoja työsylinterin taakse en ole vielä lisännyt (yksi siellä on jo ennestään) kun aloin miettimään että voiko ongelma olla jossain muualla kuin kytkimen toiminnassa kun ajosta auto seisomaan jäi ja silloin kytkin pelasi kuitenkin ihan jees. Kannattaako tsekata/kokeilla vielä jotain muuta ennen kuin alan prikoilla kokeilemaan?
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkin/vaihteisto-onkelmia..

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Ei tällainen vika kyllä oikein missään muualla voi olla kuin kytkimessä (kytkimen käyttöjärjestelmässä). Tuntuu siltä, että liike ei ihan riitä täyteen irrotukseen, kokeilisin lisäprikkaa. (Tai sitten kytkinakselin rihlat takertaa?)
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
kabu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 12:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkin/vaihteisto-onkelmia..

Viesti Kirjoittaja kabu »

Voi olla kyse siitäkin että levy on käyttämättömyyden sikana takertunut vauhtipyörään tai asetelmaan kiinni. Mikäli tuosta on kyse niin sitä voi koittaa irrottaa käynnistämällä auton vaihde päällä ja kytkin pohjassa ja sitten hillitsemällä menoa jarrulla jolloin levy irtoaa. Toki jos auto on ahtaassa paikassa niin tuo pitää tehdä vetävät pyörät ilmassa.

Ilmasitko muuten paineella etkä polkimesta pumppaamalla? Kuupan kytkintä kun ei saa kunnolla ilmattua polkimellapumpaten.
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: Kytkin/vaihteisto-onkelmia..

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Tuota levyn jumimista vauhtipyörään aloin itsekin epäilemään kun kytkin tosiaan toimi ihan jees siihen asti kun auton suojaan ajoin. Prikkaa en siksikään lähtisi heti laittamaan. Pää- ja työsylinterin korjaussarjat tulivat tänään postissa joten laittanen ne nyt joka tapauksessa.

Ilmasin omatekoisella pyöränpumppuviritelmällä. Epäilyttävästä ulkoasusta huolimatta uskoisin sen toimineen :wink:
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
sasu
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 00:02
Paikkakunta: Raisio

Re: Kytkin/vaihteisto-onkelmia..

Viesti Kirjoittaja sasu »

Moi, tuntuu olevan niin, että 96 ei tykkää talviseisokista. Mulla aivan täysin sama ongelma. Syksyllä täysin vailla oireita oleva auto talviteloille ja nyt keväällä kytkin ei irroittanut pätkääkään.

Piti viedä auto katsastukseen, hienosti lähti käyntiin ja kaikki oli mielestäni ok. Vaihteita ei pirullakaan päälle (kytkin kyllä tuntu ihan kohtuu normilta).

Hinauksella korjauspaikalle ja uudet pää- ja työsylinterin tiivisteet kehiin. Hienosti pelasi :D -

Appiukko (vanha saabisti vuodesta -76) ystävällisesti lähti katsastukseen ja soitti matkalta et kytkin paskana :evil: Onnistui vapaakytkintä käyttäen ajamaan katsastusasemalle kun oli kerran ajankin katsastukseen varannut :)

Katsastusmies kahden avustajansa 8O kanssa oli noin 1 tunnin verran auliisti auttanut ilmaamaan kytkintä (ilmeisesti oli pikkuisen joko Saab- tai museoautomiehiä).

Ilmaus ei onnistunut, eikä tietty katsastuskaan :evil:

Nyt on hakusessa rikkioleva työsylinteri ja sitten taas (toivottavasti) kaikki olisi kunnossa.

Täytyisiköhän tommoista eläkeläisSaabia vaan koittaa jotenkin vetreyttää pitkin vuotta kun tuntuu et toi kytkin on semmoinen ikuinen murheen asia monella muullakin käyttämättömyyden jälkeen?
9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: Kytkin/vaihteisto-onkelmia..

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

No niin, nyt on kuuppa ajossa :D Tilasin pää- ja työsylinterin korjaussarjat ja olin aikeissa alkaa hommiin kun arvelin kokeilevani kerran vielä rytyyttää mahdollisesti takertunutta asetelmaa vauhtipyörästä irti. Viikko sitten ajoin auton talvisäilöstä kotipihaan huoltoa varten vapaakytkimen avulla ja rytyyttelin siinä vähän rajummin jarrutellen jne. Vielä silloin ongelma pysyi mutta viikon seisonnan jälkeen (vaihde vapaalla) yllätys oli melkoinen kun auto ei lähtenytkään liikkeelle! Eli ilmeisesti vika oli sitten siinä :? No, tulipahan rakenneltua ilmaustyökalu jatkoa ajatellen ja hankittua korjaussarjat tulevaisuuden kytkinremppaa varten.

Jatkossa en ehken jätä pakkia päälle kun jätän auton seisomaan.. Tai sitten en jätä autoa seisomaan ylipäätään :wink:
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kytkin/vaihteisto-onkelmia..

Viesti Kirjoittaja mestari »

kellokoskella aikoinaan oli ränsistyneessä vajassa kuuppa ja huomioni kiinnittyi keppiin joka oli kikotettu kytkinpolkimen ja penkin väliin, kaveri nääs lähtee eikä meinaa kun hakee kajakin seisonnasta :D ilmeisesti kyllästynyt kytkimen jumitukseen
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: Kytkin/vaihteisto-onkelmia..

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Onko toi levyn vauhtipyörään tarttuminen riippuvainen kytkinlevyn materiaalista vai kuluneisuudesta tms. En muista viimeisen 10v:n aikana, että olis kertaakaan ollut mun kajakissa kytkin jumissa talven jäljiltä. Silloin joskus pistin uuden Sachs levyn ja asetelman, ei ole ihan uus enään se levy...
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Re: Kytkin/vaihteisto-onkelmia..

Viesti Kirjoittaja mikali »

Luulen , ettei se levy takerru varsinaisesti vauhtipyörään .
Vaihteiston pääakseliin kuluu käytössä pienenpieni snygi , joka ei normaalikäytössä haittaa mutta annahan auton seistä ja kosteuden vaihtelun seurauksena kytkinlevy ruostuu kiinni . Kytkinasetelma kyllä liikkuu vaan levy ei .Eihän se ole edes kovaa kiinni mutta on aikamoinen narraaminen irrotella.
Eli siis kytkinlevy "leikkaa kiinni" vaihdelaatikon spooriin .
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Kytkin/vaihteisto-onkelmia..

Viesti Kirjoittaja kostape »

Ongelma on minullekin tuttu jo vuosien ajalta. Nyt on kokoon menossa juhlamalli, siinä piti oikein moottori irrottaa kun ulkopuoliset vippaskonstit eivät auttaneet.
Uteliaisuuttani irrotin kytkimet kahdesta varastossa olleesta moottorista. Kyllä niissäkin sai koputella, että kytkinlevy irtosi vauhtipyörästä.
En ole mitään selitystä keksinyt miksi kitkapinta imeytyy kiinni vauhtipyörään.
En ole viitsinyt avata useampia kytkimiä. Jotain kumman kemiaa siitä voi olla niin kuin Cokis-konstissakin eli hapolla avaamisessa.
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kytkin/vaihteisto-onkelmia..

Viesti Kirjoittaja tommij »

Kyllä levyn sai melkein joka kevät rynniä irti, kun V4 seisoi ulkosalla / kylmässä tilassa. Joskus oli pirun lujassa, sai rytyyttää asfalttitiellä ihan tosissaan.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Vastaa Viestiin